המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 24.3.2009
24/3/2009

מה חדש? סיכום יומי 24.3.2009

 

בתקציר: עיתון בלוב: להחרים את פסגת דוחה * מרוקו: חרם על כתבים שיעיים * בוטפליקה עסוק בבחירות ולא יבוא לפסגת דוחה * הצעת חוק למניעת כניסה של ליברמן למצרים  * גול ביקר בעיראק * תימן: גזר דין מוות לתימני באשמת שת"פ עם ישראל * מונה שגריר סורי בלבנון * ירדן: הוסר הפרסום על אפשרות לעצור את בשיר

 

מאמר בסוריה: ישראל מרעילה מי שתייה בבתי"ס פלסטינים

מאמר ביומון אל-וטן טען כי במסגרת מאבקה בריבוי הטבעי הפלסטיני, מרעילה ישראל את מי השתייה בבתי ספר פלסטינים, מעכבת נשים הרות במחסומים ומונעת התפתחותם של שירותי הרפואה הפלסטינים.

אל-וטן (סוריה) 23.3.09

 

מונה שגריר סורי בלבנון

נשיא לבנון, מישל סולימאן, אישר את מינויו של עלי עבד אל-כרים לשגריר סוריה בלבנון. עבד אל-כרים משמש כיום כשגריר סורה בכווית ושימש בעבר מנהל הטלוויזיה הסורית וכמנכ"ל סוכנות הידיעות הסורית.

אל-מסתקבל (לבנון),   www.champress.net, 24.3.09

מרוקו: חרם על כתבים שיעיים

לאחר ניתוק היחסים עם איראן והאשמתה בהפצת השיעה, הוחל במרוקו במבצע לניקוי חנויות הספרים במדינה מכתבים שיעיים. משרד הדתות הורה לדרשנים לסייע בעצירת התפשטות האסכולה השיעית במרוקו.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 23.3.09                             

 

בוטפליקה עסוק בבחירות ולא יגיע לפסגה הערבית

מקורות באלג'יריה מסרו שהנשיא עבד אל-עזיז בוטפליקה לא יגיע לפסגת הליע"ר בקטר בסוף חודש זה, בשל עיסוקיו בקמפיין הבחירות לנשיאות. במקומו ייצאו לפסגה שני שרים.

אל-ריאץ' (סעודיה), 24.3.09      

             

ירדן: הוסר הפרסום על מעצר אפשרי של בשיר

ממשלת ירדן הורתה לאמצעי התקשורת ולאתרי האינטרנט במדינה למחוק את הצהרתו של דוברה הרשמי,  שר התקשורת נביל אל-שריף, לפיה ירדן תעצור את נשיא סודאן בשיר, אם ייכנס לתחומיה. ירדן היא המדינה הערבית היחידה החברה בביה"ד הפלילי הבינ"ל. 

אל-מדינה (סעודיה), 24.3.09

 

אובמה מציע לאיראנים לשכוח את העבר

  

אל-דסתור (ירדן), 23.3.09/ עמר עבד אל-לאת 

 

הצעת חוק למניעת כניסתו של ליברמן למצרים

חסין אבראהים, סיו"ר סיעת האחים המוסלמים בפרלמנט המצרי, הודיע על כוונתו להגיש הצעת חוק למניעת כניסתו של אביגדור ליברמן למצרים, אם יתמנה לשה"ח של ישראל. בישיבת הפרלמנט (23.3.09) אמר כי הצעת החוק באה בשל הססנותה של הממשלה המצרית לקבל החלטה בנדון.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 24.3.09   

 

בכיר רוסי: המצב באפגניסטן – בסיס לשת"פ אמריקאי-איראני

נציג רוסיה בנאט"ו, דימיטרי ראגוזין, אמר כי הישיבה המיוחדת בנושא אפגניסטן, ב-27.3.09 במוסקבה, בהשתתפות נציגים איראנים ואמריקאים יכולה להיות בסיס לשת"פ איראני-אמריקאי בנושא, משום ששני הצדדים נאבקים בטאלבאן ובמבריחי הסמים באזור.

עסר-י איראן (איראן), 23.3.09

 

עיתון בלוב: להחרים את הפסגה בדוחה

העיתון הממשלתי הלובי "אל-שמס", פרסם מאמר הקורא למדינות צפון אפריקה להחרים את הפסגה הערבית שתתקיים בסוף החודש בקטר. המאמר טען שהערבים מהמזרח התיכון מתייחסים לצפון אפריקאים כאל ערבים סוג ב' ומתעלמים מהם, ולכן עדיף שמדינות צפון אפריקה תפעלנה במסגרות אחרות.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 23.3.09     

 

גול ביקר בעיראק

מקור ממשלתי עיראקי דיווח כי במהלך ביקורו של נשיא תורכיה, עבדאללה גול, בעיראק -  הביקור הראשון של נשיא תורכיה בעיראק מזה 33 שנים – נדונו נושאי סיוע צבאי תורכי לעיראק והפעלת הוועדה העיראקית-תורכית-אמריקאית המטפלת בעימות מול מפלגת העבודה הכורדית – PKK בצפון עיראק. 

אל-חיאת (לונדון), 24.3.09

 

בכיר רוסי מציע שת"פ רוסי-איראני-תורכי בתחום הגרעין

דמיטרי פסקוב, המזכיר לענייני תקשורת של ראש ממשלת רוסיה, ולדימיר פוטין, אמר (21.3.09) כי רוסיה, איראן ותורכיה יכולות לשתף פעולה בתחומי האנרגיה, כולל אנרגיה גרעינית, ולקדם מיזמי אנרגיה גרעינית במדינות אחרות כדי להפחית את תלותן בנפט ובגז. לדבריו, חברות רוסיות משתתפות במכרז להקמת מתקני גרעין בתורכיה.

פרס טי וי (איראן), 22.3.09 

 

שש שנים לפלישת ארה"ב לעיראק; השופט מכריז על הסיבוב ה-6

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 23.3.09/ אמג'ד רסמי

 

תימן: גזר דין מוות לתימני שהואשם בשת"פ עם ישראל

בתימן נדון למוות עבדאללה אל-חידרי,  אזרח תימני שהואשם במסירת מידע לאולמרט באמצעות משלוח מייל בו כתב: "אנחנו ארגון ג'יהאד ואתם יהודים, אך אתם צודקים ואנו מוכנים ל[עשות] כל דבר". בכתב האישום נאמר כי אולמרט הביע בתשובתו נכונות לתמוך בארגון אם יהיה סוכן של ישראל.  

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 24.3.09

 

גורמים פלסטינים ולבנוניים: ישראל אחראית לרצח מדחת

בתגובה לחיסול (23.3.09) בכיר הפת"ח בלבנון, כמאל מדחת, במחנה הפליטים מיה מיה, טען נציג אש"פ בלבנון, עבאס זכי, כי גורמים ישראלים אחראים למעשה. תנועת החמאס הודיעה כי זהו "פשע ציוני מובהק" ולדברי חזבאללה "טביעות האצבע הציוניות ברורות והמעשה נועד ליצור בלבול בזירה הלבנונית והפלסטינית". בכיר פת"ח בלבנון, מוניר אל-מקדח, אמר כי מדחת דיווח להנהגת אש"פ ברמאללה ולבכירים לבנוניים כי הוא עומד להירצח ואף מסר להנהגת אש"פ את שמותיהם של מי שניסו לחסלו בעבר.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), אל-נהאר , אל-אח'באר (לבנון), 24.3.09 , www.hizbollah.tv ,  23.3.09

 

סעודיה: קריאה למנוע אפליה תעסוקתית של נשים

פעיל זכויות האדם הסעודי, מוח'לף בן דהאם אל-שמרי, דרש מהחברות הגדולות בסעודיה להפסיק להפלות  נשים במכוני ההכשרה התעסוקתית. לדבריו, מכוני חברת "אראמקו" וחברת החשמל מכשירים לעבודה רק גברים, וזו הפרה של ההסכם לביטול כל צורות האפליה נגד נשים עליו חתמה סעודיה. אל-שמרי קרא לממשלת סעודיה לחייב חברות אלה להכשיר נשים סעודיות במכוני הכשרה מיוחדים.

www.aafaq.org, 24.3.09

 

אירנא: איפא"ק הפכה את ארה"ב לקולוניה שלה

סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית אירנא טענה כי לחצי השדולה הציונית בארה"ב איפא"ק שהביאו לפרישת צ'רלס פרימן, מועמדו של אובמה לתפקיד ראש המועצה למודיעין לאומי (NIC), מעידים כי השדולה פועלת כדי ליישם את 'הפרוטוקולים של זקני ציון', ולהשתלט על העולם. לדברי אירנא, פרישת פרימן מראה כיצד הופכת הציונות את ארה"ב לקולוניה בלתי מוצהרת שלה.

אירנא (איראן), 23.3.09

 

צנזורה על האינטרנט

אל-בדיל (מצרים), 23.3.09