המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 19.3.20009
19/3/2009

מה חדש? סיכום יומי 19.3.20009


בתקציר: דיווח: סוריה וסעודיה יהיו ניטרליות ביחס לבחירות בלבנון * בכיר בפת"ח: להעביר את מנהיגות התנועה לדור הצעיר * לחץ מצרי להחרים את פסגת דוחה, אם איראן תשתתף בה * יועצת של אסד: שיפור היחסים עם ארה"ב לא ע"ח יחסי סוריה-איראן * מותכי רומז בעומאן: מחיר הנפט נמוך מדי


סעודיה: אנשי משטרת הדת הכו תושב ואשתו

אנשי משטרת הדת הסעודית תקפו ועצרו תושב סעודי לאחר שהסיע את אשתו למרכז קניות בריאץ', משום שסברו כי מדובר בזוג לא נשוי. האישה הוצאה על-ידם בכוח ממרכז הקניות ועוכבה לחקירה. התושב דיווח כי כאשר הבינו התוקפים שטעו, הזהירו אותו שלא לפרסם את המקרה, אולם הוא התלונן במשטרה ודרש להעמיד את התוקפים לדין.

אל-ריאץ' (סעודיה), 19.3.09


דיווח: סוריה וסעודיה יהיו ניטרליות ביחס לבחירות בלבנון

היומון אל-ספיר ציטט מקורות סוריים שאמרו כי הנשיא בשאר אל-אסד, והמלך הסעודי, עבדאללה בן עבד אל-עזיז, הסכימו בפגישתם (11.3.09) לא להתערב בבחירות הפרלמנטאריות בלבנון (יוני 2009) ולנקוט בעמדה ניטרלית כלפיהן. לדברי המקורות, סוריה סבורה שלא ניתן לשלוט בלבנון ללא ממשלת אחדות לאומית.

אל-ספיר (לבנון), 19.3.09


בכיר בפת"ח: להעביר את מנהיגות התנועה לדור הצעיר

בכיר מוותיקי הפת"ח, האני אל-חסן, קרא להנהגת התנועה למסור את המנהיגות לידי הדור הצעיר, וציין כי לא יתמודד בבחירות הבאות לוועדה המרכזית של פת"ח, וכי הוא מצפה מעמיתיו הוותיקים לנהוג כמוהו, לטובת צעירי הפת"ח והתנועה.

אל-קדס (ירושלים), 19.3.09


פתיחת אירועי "ירושלים בירת התרבות הערבית 2009 "

ב-21 במרס יפתח יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, את אירועי חגיגות "ירושלים בירת התרבות הערבית 2009" שיתנהלו בחמישה מוקדים: ירושלים, בית לחם, עזה, נצרת ומחנה הפליטים "מר אליאס" בלבנון. האירוע ישודר בטלוויזיה ויהיו בו סממנים לאומיים כגון: דקת דומייה לזכר השהידים, השמעת ההמנון הפלסטיני, העפת עפיפון בגוני הדגל הפלסטיני והשמעת שירים מעל חומות ירושלים בלווי תמונות של גדר ההפרדה ושל הים בעזה, כקריאת תיגר על "המצור". בלבנון ישיר זמר לבנוני שירי מאבק.

אל-איאם, אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 19.3.09


אובמה והשינוי: כמו בוש הוא אומר - "ביטחון ישראל תחילה"

פלסטין (רש"פ), 19.3.09/ עלאא' אל-לקטה


לחץ מצרי להחרים את פסגת דוחה אם איראן תשתתף בה

מקור מצרי מסר כי נשיא מצרים, חוסני מובארכ, החליט לא להשתתף בפסגת דוחה בסוף החודש אם יוזמן אליה נשיא איראן, אחמדי נז'אד. דווח כי ביקורו של מובארכ במוסקט שבעומאן (18.3.09), נועד, בין השאר, לשכנע את שליט עומאן, כאבוס בן סעיד, לנקוט בצעד דומה וכי בכוונת נשיא מצרים ללחוץ על מדינות ערב המתונות – בעיקר מדינות המפרץ - להוריד את רמת הייצוג שלהן בוועידה, אם יוזמן אליה נשיא איראן, וללחוץ על קטר כדי שתמתן את עמדותיה ותתקרב למדינות ערב המתונות.

אל-ג'רידה (כווית), 19.3.09; אל-מצרי אל-יום (מצרים), 18.3.09


יועצת של אסד: שיפור היחסים עם ארה"ב לא ע"ח יחסי סוריה-איראן

בות'ינה שעבאן, יועצתו של נשיא סוריה, בשאר אל אסד, אמרה בהרצאתה באוניברסיטת וסטמינסטר בלונדון, כי הממשלים הנוכחיים בארה"ב ובצרפת, משפרים את יחסי מדינותיהן עם סוריה ואינם מפעילים תכתיבים ואיומים כפי שעשו קודמיהם. עוד אמרה כי יחסי סוריה-ארה"ב לא יפגעו בקשריה של סוריה עם איראן וכי יש לחדול לדרוש מסוריה ואיראן שינתקו קשריהן עם חזבאללה, חמאס ותנועות ההתנגדות.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 19.3.09


קריאה באיראן: להפקיע מידי סעודיה ניהול המקומות הקדושים

אתר האינטרנט האיראני ג'האן ניוז קרא להפקיע מידי סעודיה את זכותה לנהל את המקומות הקדושים לאסלאם במכה ובמדינה, ולהעבירה לידי 'ארגון הועידה האסלאמית'.

ג'האן ניוז (איראן), 14.3.09


פובליציסט איראני: סעודיה משת"פית של ישראל

במאמר ביומון השמרני קדס, טען הפובליציסט האיראני הבכיר, חסן האניזאדה, כי סעודיה ומצרים פועלות לבידוד דמשק, במטרה לשבור את ציר טהראן-דמשק-בירות, וכי השתיים גם עומדות מאחורי הדרישה להסיג את כוחות סוריה מלבנון בהחלטת האו"ם 1559. על סעודיה אמר כי היא משתפת פעולה עם ישראל; היא עומדת מאחורי הקמתו ופעילותו של ביה"ד הבינ"ל לרצח אל-חרירי, והיא זו שסייעה כספית למרוקו בתמורה לניתוק יחסיה עם איראן.

קדס (איראן), 12.3.09


אפקט הדומינו בעולם המוסלמי בעקבות ההחלטה לעצור את בשיר

אל-ערב אל-יום (ירדן), 19.3.09/ נאצר אל-ג'עפרי


אלג'יריה: פעילים ברברים קוראים להחרים את הבחירות לנשיאות

השר האלג'יראי עבד אל-עזיז בלח'אדם תקף את קריאתה של התנועה האזרחית באזור הבֶרבֶרי קביליה, להחרים את הבחירות לנשיאות, וקרא לה "לא לקחת את האזור כבן ערובה". התנועה האזרחית של הבֶרבֶרים השאווים באזור אורס, הצטרפה לקריאה להחרמת הבחירות וטענה כי המשטר הוא עריץ, טוטליטארי ובעל אידיאולוגיה "אסלאמו-בעת'יסטית". קריאתה כללה גינוי ל"עוינות של הדרגים הבכירים" לערכי הבֶרבֶרים.

אל-וטן (אלג'יריה), 19.3.09


שיח' סעודי בכיר לחמושים באלג'יריה: הניחו את הנשק

איש הדת הסעודי, השיח' עאיץ' אל-קרני, המבקר באלג'יריה, קרא לקבוצות החמושות במדינה להניח את נשקן,לחבור למדיניות הפיוס ולשוב לחיק החברה. אל-קרני הזהיר את החמושים כי אסור לשפוך דמים ולהטיל אימה על המוסלמים.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 19.3.09


דיווח באיראן: בלוגר מת בכלא; 15 הוצאות להורג

באיראן דווח כי העיתונאי והבלוגר האיראני, אומיד רזא מיר ציאפי, בשנות העשרים לחייו, שנכלא בנובמבר 2008 בגין העלבת המנהיג עלי ח'אמנאי, מת בכלא אוין בטהראן; עוד דווח כי לאחרונה הוצאו גזרי דין מוות ל- 15 אסירים פוליטיים כורדים וכי בחודשים האחרונים הוצאו להורג 93 אנשים באיראן.

ביטאון תנועת הסטודנטים באונ' אמיר כביר (איראן), 19.3.09; רוז (איראן), 9.3.09


מותכי בעומאן: דרוש מחיר נפט הגיוני והוגן

בפגישתו עם סולטאן קאבוס, שליט עומאן, קרא שר החוץ האיראני, מנוצ'הר מותכי, לקבוע מחירי נפט הגיוניים והוגנים ברמזו למחיר הנמוך מדי הקיים היום בשוק.

אירנא (איראן), 18.3.09


איראן: גובר המתח בין הנשיא למג'לס

בימים האחרונים גובר המתח בין נשיא איראן אחמדי-נז'אד לבין המג'לס האיראני, לאחר שהמג'לס הציג התנגדויות להצעת התקציב שהגיש הנשיא והאזהרה שהוציא הנשיא למג'לס בה טען כי הביקורת על התקציב מנוגדת לחוקה. יו"ר המג'לס, עלי לאריג'אני, טען כי אזהרתו של אחמדי-נז'אד היא "בדיחה" והתערבות בענייני הזרוע המחוקקת.

רוז (איראן), 18.3.09


הפעילות הערבית המשותפת... מי באמת מושך בחוטים

אל-ע'ד (ירדן); אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 19.3.09/ עמאד חג'אג'


עיראק: איומים על אנשי מפלגת הבעת'

הקואליציה הכורדית בפרלמנט העיראקי הביעה התנגדות לשובם של אנשי הבעת' לעיראק ולחידוש פעילותם הפוליטית, בטענה כי הדבר נוגד את החוקה. ארגון המכנה עצמו "ארגון תומכי קורבנות משטר הבעת'", יצא בגילוי דעת, בו איים לפגוע ולעקור את אנשי מפלגת הבעת', אם יחדשו את פעילותם הפוליטית.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 19.3.09


מוקתדא אל-צדר: לזנוח את האלימות

מנהיג הזרם הצדרי, מוקתדא אל-צדר, קרא לאנשיו לזנוח את האלימות, להניף את נס הידע והחינוך במקום את הנשק, ולשתף פעולה עם העם העיראקי על כל רבדיו.

אל-זמאן (לונדון), 18.3.09