המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 18.3.2009
18/3/2009
 

מה חדש? סיכום יומי 18.3.2009


בתקציר: נאסרללה מתפעל מפשטות אורחותיו של אחמדי-נז'אד * תקדים במלזיה: הותר לאישה שהתאסלמה לחזור בה * בכיר סודאני: התקשורת הערבית "מטומטמת" * דיווח: שה"ח המצרי ביקר בחשאי בסוריה * אל-קרצ'אוי אוסר מילת בנות * איראן נערכת לחגיגות הגרעין


תקדים במלזיה: הותר לאישה שהתאסלמה לחזור בה

בהחלטה תקדימית, התיר בית המשפט במלזיה לאישה בודהיסטית שהתאסלמה, לשוב לבודהיזם כיוון שהיא התאסלמה ממניעים לא דתיים ולא ניהלה אורח חיים מוסלמי. במלזיה, האסלאם היא הדת הרשמית: אין לעזוב את האסלאם ועל הרוצים לעשות זאת, מופעלים לחצים ועונשים. המיעוטים הלא מוסלמים במלזיה בירכו על פסהד.

www.islamonline.net, 16.03.09.


איראן מנעה יציאת פעיל זכויות אדם לאירופה

שלטונות איראן מנעו (16.3.09) את יציאתו של פעיל זכויות האדם והעו"ד האיראני, נאצר זראפשאן לבריסל, לכנס בנושא יחסי איראן-אירופה, אליו הוזמן. זרפשאן שוחרר מהכלא ב-2007, לאחר שריצה חמש שנות מאסר בגין הגנה משפטית שהעניק לכמה משפחות שבניהן האינטלקטואלים חוסלו ע"י המשטר לפני כעשור.

רוז (איראן), 17.3.09


דיווח: מנהיג ג'יהאד במרוקו מוביל יוזמת פיוס

חסן אל-ח'טאב, המנהיג הכלוא של קבוצת ג'יהאד מרוקאית, הידועה בשם "אנצאר אל-מהדי", שוקד על כתיבת סדרת מאמרים המגנה את השימוש באלימות. בעמדתו זו, מייצג ח'טאב קבוצת אסירים אסלאמיסטים שיצאה ביוזמת פיוס, הקוראת לכל הפלגים האסלאמיים במדינה, לפעול בתיאום עם הממסד הדתי.

www.elaph.com, 16.3.09


בכיר סודאני: התקשורת הערבית "מטומטמת"

מצטפא עת'מאן אסמאעיל, יועצו הבכיר של נשיא סודאן בשיר, כינה את אמצעי התקשורת הערביים "מטומטמים", וטען כי חיפושם אחר סקופים בנושא דארפור פוגע בביטחון הלאומי הערבי. במיוחד צוין לגנאי ערוץ אל-ג'זירה, בשל הראיונות הרבים שהוא מקיים עם ראשי פלגי המורדים בדארפור.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 18.3.09


ארה"ב, איראן והעולם הערבי

אל-ע'ד (ירדן); אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 18.3.09/ עמאד חג'אג'

 

דיווח: שה"ח המצרי ביקר בחשאי בסוריה

מקורות יודעי דבר מסרו ליומון אל-קבס, כי שה"ח המצרי, אחמד אבו-אל-ע'יט, ביקר בחשאי בסוריה (15.3.09) ונועד עם עמיתו הסורי, וליד אל-מועלם. לדברי המקורות, הביקור עסק בקידום הפיוס הערבי עליו סוכם בפסגת ריאץ' ובניסיון להשיג הסכמה בין הפלגים הפלסטינים.

אל-קבס (כווית), 18.3.09


אל-קרצ'אוי אוסר מילת בנות

יוסף אל-קרצ'אוי, ראש איחוד חכמי הדת המוסלמים, הוציא פתוא האוסרת מילת בנות וקובעת כי הדבר אסור עפ"י השריעה. הפתוא מתבססת על הכלל המשפטי, לפיו מעשה שאין לגביו איסור או חיוב בשריעה, ניתן לאסרו אם הוא גורם נזק. אל-קרצ'אוי הסביר כי בניגוד לעבר, כיום ברור, מדעית, כי מילת בנות כרוכה בפגיעה פיזית ונפשית בבנות ומשפיעה לרעה על עתיד חיי הזוגיות.

www.qaradawi.net 16.3.09


אובמה והמשבר הכלכלי העולמי

אל-וטן (קטר), 18.3.09/ אילי צליבא


מקורות בארה"ב: הממשל יחרים את שרי חמאס, לא את ממשלת האחדות

מקורות מצריים מסרו כי עקב המחלוקות בין פת"ח לחמאס, יחודשו שיחות הפיוס ביניהן בוועדת ההיגוי הפלסטינית, רק לאחר שובו של ראש המודיעין המצרי, עמר סולימאן מארה"ב, שם הוא פועל כדי להקל בתנאים שהציב הממשל, לקיום קשרי גומלין עם ממשלת האחדות הפלסטינית שתקום. מקורות בממשל האמריקאי מסרו, כי ארה"ב מוכנה לקיים קשרים עם ממשלה כזו, אם בראשה לא יעמוד איש חמאס וכי היא תחרים את שרי החמאס, אך לא את הממשלה כולה.

אל-חיאת (לונדון), 18.3.09


נאסרללה התפעל מפשטות אורחותיו של אחמדי-נז'אד

אתר האינטרנט האיראני ג'האן ניוז דיווח כי בעקבות ביקורו לאחרונה בבית נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, הביע מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, הערכתו לתנאים הפשוטים בהם מתגורר אחמדי-נז'אד.

ג'האן ניוז (איראן), 16.3.09


אחמדי-נז'אד: קיום ישראל - סכנה לאסלאם

בנאום בכורדיסטאן (16.3.09), אמר נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, כי קיום ישראל הוא ההתקפה הגדולה ביותר נגד האסלאם, ולו יכלה – לא היתה מותירה ישראל זכר מן האסלאם.

איסנא (איראן), 17.3.09

 

איראן נערכת לחגיגות הגרעין

המשטר האיראני צפוי לציין את חגיגות הגרעין ב-9.4.09 בטקס באצפהאן, בהשתתפותו של הנשיא אחמדי-נז'אד ובכירי תוכנית הגרעין.

אילנא (איראן), 17.3.09


סתימת פיות לרפורמיסטים באיראן

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 17.3.09/ אמג'ד רסמי