המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 17.3.2009
17/3/2009

מה חדש? סיכום יומי 17.3.2009

 

בתקציר: שה"ח הסורי: הפיוס הערבי - לא ע"ח קשרינו עם איראן * סעודיה: מחלוקת על פתיחת מועדוני ספורט לנשים * אתר איראני: אירופה פועלת להחרפת הסנקציות *  הליע"ר וקטר: לא נסגיר את אל-בשיר * דמשק: שגרירות לבנון נפתחה ללא נוכחות סורית רשמית * ממשלת כווית התפטרה * סודאן: האם יגורש השגריר הצרפתי?

 

שה"ח הסורי: הפיוס הערבי לא ע"ח יחסינו עם איראן 

שה"ח הסורי, וליד אל-מועלם, אמר (16.3.09) במסיבת עיתונאים משותפת עם מזכ"ל הליע"ר, עמר מוסא, כי בפסגת מנהיגי סוריה, סעודיה, מצרים וכווית שהיתה בריאצ' (11.3.09) הוסכם על הצורך בשחרור האדמות הכבושות, אך יש מחלוקות סביב הדרך לשחררן. לדבריו, סוריה נמצאת במצב של מלחמה עם ישראל, וטבעי שתנקוט בכל האמצעים לשחרור אדמתה. עוד אמר, שאף מדינה ערבית שיש לה הסכמים עם ישראל אינה יכולה לבקש הסברים על "תמיכתנו בהתנגדות" וכי הפיוס הערבי לא ישפיע על היחסים המצוינים בין ארצו לאיראן. 

תשרין, אל-וטן  (סוריה), 17.3.09

 

מחלוקת הלכתית בסעודיה סביב מועדוני ספורט לנשים

דרישה של מוסדות רשמיים ושל פעילות ספורט נשי בסעודיה, לפרסם פתוא המתירה הקמת מועדוני ספורט לנשים, עוררה מחלוקת באגודת חכמי הדת הבכירים - המוסד הדתי הרשמי במדינה - על פרסום הפתוא.

www.islamonline.net, 15.3.09

 

סגירת יומון סעודי בעקבות מאמר נגד משטרת הדת

משרד התקשורת הסעודי החליט זו הפעם השנייה להפסיק את פרסומו של היומון הסעודי "אל-ריאצ'י" בעקבות מאמר שפרסם בעל טור ביומון, בו מתח ביקורת על משטרת הדת הסעודית.

אל-ויאם (סעודיה), 16.3.09

 

בכיר איראני: להשיג טכנולוגיה גרעינית למען האסלאם

איתאללה מצבאח יזדי, פטרונו של נשיא איראן אחמדי-נז'אד, קרא להשתמש בטכנולוגיה גרעינית ולהתקדם בתחום החלל למען האסלאם.

אירנא (איראן), 15.3.09

 

הדיאלוג של המערב עם הקיצוניים

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 16.3.09/ אמג'ד רסמי

 

אתר איראני: אירופה פועלת להחרפת הסנקציות נגד איראן

אתר האינטרנט האיראני תאבנאק טען כי בריטניה, צרפת וגרמניה מתכוונות להחריף את הסנקציות על איראן ולהביא לאישור מועה"ב את טיוטת ההצעה כבר בחודש הקרוב, לפני הצהרת הכוונות של אובמה כלפי איראן,  במאי 2009. בסנקציות החדשות נכללים מוסדות חדשים ובהם שישה בנקים, חברת התעופה איראן-אייר, סוכנות החלל של איראן, האוניברסיטה התעשייתית שריף, ובכירים נוספים הקשורים לתוכנית הגרעין.

תאבנאק (איראן), 16.3.09

 

דיווח: תיאום עמדות בין איראן לכווית לקראת פסגת דוחה

היומון אל-ג'רידה דיווח כי בפגישתם (16.3.09) בכווית דנו שה"ח הכוויתי, מחמד אל-צבאח ועמיתו האיראני, מנוצ'הר מותכי, בתיאום עמדות לקראת פסגת הליע"ר שתהיה בדוחה בסוף החודש. מותכי ביקר גם בבחריין, שם נפגש עם המלך הבחרייני, חמד בן עיסא אל ח'ליפה, אשר הביע את רצונו בשת"פ בין שתי המדינות.

אל-איאם (בחריין),  אל-ג'רידה (כווית), 17.3.09

 

דמשק: שגרירות לבנון נפתחה ללא נוכחות סורית רשמית

אתמול (16.3.09) - ללא טקס וללא נוכחות סורית רשמית - נפתחה שגרירות לבנון בסוריה, כאשר ממלא מקום השגריר, ראמי מרתצ'א, הניף את הדגל הלבנוני מעל מבנה השגרירות. שה"ח הסורי, וליד אל-מועלם, הגיב על ההעדרות בתהייה באוזני סגנו, פיצל אל-מקדאד: "מתי הייתה הפתיחה, היום או אתמול?". הוא נימק את ההיעדרות בישיבה שניהל באותה עת, של הגוף המפקח על יישום החלטות הפסגה הערבית.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 17.3.09

 

ממשלת כווית התפטרה

חדשיים לאחר הרכבתה, הגישה ממשלת כווית את התפטרותה לאמיר צבאח אל-אחמד. הסיבה: המתיחות הרבה בין הממשלה לפרלמנט וגודש השאילתות נגד רה"מ נאצר אל-מחמד מצד חברי פרלמנט אסלאמיסטים.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 17.3.09

 

נשיא עיראק: הקמת מדינת כורדיסטן - חלום

נשיא עיראק, ג'לאל אל-טאלבאני (כורדי במוצאו), אמר (16.3.09) האינטרס הכלכלי, התרבותי והפוליטי של הכורדים הוא להישאר חלק מעיראק, ולכן אל לתורכיה לחשוש מהקמת מדינה כורדית עצמאית בתוך עיראק. לדבריו, שאיפת הכורדים להקים את מדינת כורדיסטן רבתי היא חלום וכך חושבת גם ממשלת חבל כורדיסטן.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 17.3.09

 

ח'אתמי: לא אתמודד בבחירות לנשיאות

נשיא איראן לשעבר, מוחמד ח'אתמי, הודיע רשמית (.0916.3) כי הסיר את מועמדותו לבחירות לנשיאות.

אינדה ניוז (איראן), 16.3.09

 

ארה"ב והמשבר הכלכלי

אח'באר אל-ח'ליג' (בחריין), 16.3.09

 

מצרים: בהאים לא יחויבו לציין את דתם 

בית המשפט העליון לעניינים מנהליים במצרים התיר לבהאים להוסיף את הסימן הגראפי ( - ), או את המילה "ללא" בסעיף "הדת" במסמכים רשמיים בהסבירו כי החוקה במצרים מעניקה חופש אמונה. בית המשפט הבהיר כי למרות שמצרים אינה מכירה בבהאיה כדת, לא ייכפה על הבהאי לכתוב "מוסלמי", "נוצרי" או "יהודי" בסעיף הדת.

אל-גומהוריה; אל-מצרי אל-יום, (מצרים), 17.3.09  

 

חמאס ויתרה בנושא מועד הבחירות ומצפה לוויתורי פת"ח

תנועת החמאס הסכימה כי הבחירות לנשיאות ולמועצה המחוקקת יתקיימו בו-זמנית ולא יאוחר מ- 25 בינואר 2010 ובכך הכירה בלגיטימיות של מחמוד עבאס כנשיא הרש"פ. בתמורה מצפים בחמאס להגמשה בעמדות  פת"ח בנושא קווי היסוד של הממשלה הבאה ולהסכמה לנוסח לפיו חמאס "תכבד" הסכמים שהרש"פ חתמה עליהם במקום "תהיה מחויבת" להם.

אל-חיאת (לונדון), 17.3.09

 

סודאן שוקלת לגרש את השגריר הצרפתי

משה"ח הסודאני הודיע שהבעת התמיכה של משה"ח הצרפתי במעצרו של  הנשיא בשיר עלולה לפגוע ביחסי המדינות. מקורות ממשלתיים בסודאן אמרו כי נשקלת אפשרות לגרש את שגריר צרפת, בתגובה להצהרה זו. 

מזכ"ל הליע"ר, עמר מוסא, אמר כי קטר והליע"ר דוחות על הסף את בקשתו של ביה"ד הפלילי הבינ"ל לעצור ולהסגיר את נשיא סודאן עמר אל-בשיר כאשר יגיע לפסגת הארגון בקטר. 

אל-צחאפה (סודאן), אל-חיאת (לונדון), 17.3.09

 

אתר איראני: פעילי מג'אהדין הועברו בחשאי למדינה אירופאית

אתר האינטרנט האיראני תאבנאק דיווח כי 64 פעילי ארגון האופוזיציה האיראני מג'אהדין ח'לק הועברו בחשאי מעיראק למדינה אירופאית באמצעות שני מטוסים ירדנים, ללא ידיעת ממשלת עיראק.

תאבנאק (איראן), 17.3.09

 

אלג'יריה: צו מעצר נגד מנהיג קבילי

בית משפט אלג'יראי הוציא צו מעצר נגד פרחאת מהני, נשיא של תנועה הפועלת למען אוטונומיה עבור קביליה, אזור בעל רוב בֶרבֶרי ממזרח לבירה אלג'יר. סיבת המעצר: מצעד שקיימו סטודנטים, הפעילים בתנועה, לפני כשנה.

www.kabyle.com, 17.3.09