המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 9.3.2009
9/3/2009

מה חדש? סיכום יומי 9.3.2009

 

בתקציר: חזבאללה הפלסטיני: שיגרנו טילים אל הנגב * מחלוקות בין פת"ח לחמאס ערב הדיאלוג * ח'אתמי לאחמדי-נז'אד: לאן נעלמו הכנסות הנפט? * אסד: הפיוס הערבי לא "ימריא" לפני פסגת דוחה * בכיר איראני: עזה - סוללה של המהפכה האסלאמית * דיווח: חמאס עצרה פעילי ג'יהאד אסלאמי שירו טילים אל ישראל

 

דיווח: חמאס עצרה פעילי ג'יהאד אסלאמי שירו טילים אל ישראל

מקור בג'יהאד האסלאמי מסר כי מנגנוני הביטחון של חמאס עצרו כעשרה פעילי ג'יהאד אסלאמי, בשל המשך ירי טילים אל ישראל. רוב העצורים שוחררו לאחר שעונו ואולצו לחתום על התחייבות לחדול מירי הטילים.

www.elaph.com , 9.3.09

 

חזבאללה הפלסטיני: שיגרנו טילים לעבר הנגב

ארגון חזבאללה הפלסטיני הודיע כי אנשיו ירו שני טילים מסוג "רצ'ואן" לעבר הנגב המערבי, בתגובה ל"תוקפנות" הישראלית נגד מסגד אל-אקצא.

אל-מסתקבל (לבנון), 9.3.09

 

מחלוקות בין פת"ח לחמאס ערב הדיאלוג

ערב פתיחת (ב-10.3.09) דיוני ועדות הדיאלוג הפלסטיניות בקהיר, דווח על מחלוקות בין פת"ח לחמאס, עקב סירובו של יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, להיענות לדרישת חמאס ולדחות את הבחירות למועצה המחוקקת ולנשיאות בשנתיים או בארבע שנים. במקביל הציעה חמאס, כי בממשלת האחדות שתקום יהיו לה עשרה תיקים; לפת"ח – תשעה; לשאר הארגונים – ארבעה תיקים.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 9.3.09

 

יומון כוויתי: בידי אבו מרזוק קלטת של גלעד שליט

מקורבים לחמאס דיווחו כי אחמד אל-ג'עברי, מפקד גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של החמאס בעזה, מסר לסגן יו"ר הלשכה המדינית של התנועה, מוסא אבו מרזוק, בעת ביקורו בעזה בחודש שעבר, קלטת מצולמת של החייל החטוף, גלעד שליט, ומכתב שכתב החייל. נמסר כי המכתב הועבר לסוריה וכי הקלטת תועבר לישראל רק אם תושג התקדמות בעסקת חילופי האסירים.

אל-ג'רידה (כווית), 9.3.09.

 

בכיר איראני: עזה - סוללה של המהפכה האסלאמית

דאוד אחמדי-נז'אד, אחיו של נשיא איראן אחמדי-נז'אד, אמר כי עזה היא סוללת מגן של המהפכה האסלאמית וכי על איראן להעצים את רעיון המהפכה וערכיה כדי לכבוש את פסגות 'היהירות' (הכוונה לארה"ב).

פארס (איראן), 7.3.09

 

ההתנחלויות בישראל

אל-חיאת (לונדון), 8.3.09/ חביב חדאד

 

חבר פורום איסלאמיסטי בעזה: עזרו לי להפעיל טיל נ"מ במחשב

חבר הפורום האסלאמיסטי בעזה, "שבכת אל-מוג'אהדין אל-אלקטרונייה", ביקש סיוע מחבריו לפורום בהפעלת טיל נ"מ מונחה מחשב. לדבריו, טילי נ"מ מתקדמים הוברחו לעזה דרך המנהרות עוד לפני תחילת מבצע "עופרת יצוקה", אך אנשי חמאס לא הצליחו להפיל מטוסים ישראליים בשל חוסר ניסיון בהפעלת טילים אלו.

שבכת אל-מוג'אהדין אל-אלקטרונייה, 24.02.09

 

דיווח: אסד יבקר בסעודיה ביום רביעי

מקורות סוריים דיווחו כי נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, יבקר בסעודיה ביום רביעי הקרוב. עפ"י הדיווח, מטרת הביקור היא "לטהר את האווירה הערבית" לפני הפסגה הערבית הצפויה להיערך בדוחה ב-30 בחודש.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 9.3.09.

 

אסד: הפיוס הערבי לא "ימריא" לפני פסגת דוחה

בראיון ליומון איחוד האמירויות, אל-ח'ליג', אמר נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, כי בין מדינות ערב יש מחלוקות במספר נושאים - בהם הדרך לפיוס הפלסטיני ותהליך השלום – ואין לצפות שהן תסכמנה בכל נושא. לדבריו, הפיוס הערבי נמצא בראשיתו ואין אפשרות להמראה פתאומית לקראת הפסגה הערבית בדוחה. עוד אמר כי למרות שממשל אובמה מציג כוונות טובות, סוריה עדיין מצפה לשמוע דברים ברורים ומדויקים ביחס למדיניות ארה"ב. אסד הזהיר כי לבנון תהיה הנפגעת הראשית מפוליטיזציה של ביה"ד הבינ"ל לחקר רצח אל-חרירי.

אל-חליג' (איחוד האמירויות), 9.3.09

 

איראן: המפתח לפתרון בעיית אפגניסטן - בידינו

דובר ממשלת איראן, ע'ולאם חוסין אלהאם, אמר כי אין פתרון לבעיית אפגניסטן ללא איראן ולכן על ארה"ב ובעלות בריתה האירופאיות לבקש את עזרתה, אם הן רוצות בפתרון הבעיה. לדבריו, איראן מייחסת חשיבות עליונה לבעיית אפגניסטן. מדיווחים עולה כי לאיראן יש מידע מודיעיני על חוליות הטרור באזור.

אל-חיאת (לונדון), 8.3.09

 

לאריגאני לא ינאם בוועידת האיחוד הבין-פרלמנטארי הערבי

הנהלת ועידת האיחוד הבין פרלמנטארי הערבי, שהתכנסה אתמול במוסקט שבעומאן, דחתה את בקשתו של יו"ר המג'לס האיראני, עלי לאריג'אני, לשאת נאום בוועידה.

אל-ג'רידה (כווית), 9.3.09.

 

איראן: נעל נזרקה לעבר אחמדי-נז'אד

היומון אל-שרק אל-אוסט דיווח כי אזרח איראני השליך נעל לעבר מכוניתו של הנשיא אחמדי-נז'אד, בעת ביקורו (5.3.09) בעיר אורמיה (צפון מערב איראן). אזרח אחר השליך מצנפת של אנשי דת. יועץ התקשורת של אחמדי-נז'אד, עלי אכבר ג'ואנפכר, שלא התלווה לנשיא בביקורו, הכחיש את הדיווח. הזורקים לא נלכדו.

 אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 9.3.09; האם-מיהאן (איראן), 7.3.09

 

מאזני הצדק של המערב

אל-וטן ( סעודיה), 8.3.09/ ג'יהאד עוורתאני  

 

ח'אתמי לאחמדי-נז'אד: לאן נעלמו הכנסות הנפט

בנאום בשיראז בפני אלפים מתומכיו, דרש מחמד ח'אתמי – המתמודד על נשיאות איראן, מן הנשיא אחמדי-נז'אד, לגלות מה עלה בגורל 150 מיליארד דולר מהכנסות הנפט שנעלמו מן הבנק הלאומי של איראן.

אל'-ג'זירה (סעודיה), 9.3.09

 

הפרלמנט הירדני הגיש תלונה נגד עיתונאי

בצעד חסר תקדים הגיש הפרלמנט הירדני תלונה נגד העיתונאי הירדני, ח'אלד מחאדין, בשל מאמר בו תקף את ההטבות והמענקים שמקבלים חברי הפרלמנט. לפי חוק העונשין יואשם העיתונאי בהטלת דופי ובביזוי.

www.elaph.com , 8.3.09    

 

מצרים: סכסוך עבודה ב"אל-אהראם"

עיתונאי היומון המצרי הממסדי "אל-אהראם" הפגינו ואיימו לשבות במחאה על החלטתו של יו"ר מועצת המנהלים של היומון, מורסי עטאאללה, למנוע מהם לעסוק בעבודות נוספות.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון); אל-מצריון (מצרים), 9.3.09

 

קריאה לארגוני האופוזיציה העיראקיים לשוב מחו"ל

עבד אל-אמיר אל-רכאבי, מזכיר "הזרם הלאומי הדמוקרטי", ארגון אופוזיציה עיראקי שפעל בחו"ל, חזר לעיראק לפני מספר ימים וקרא לכל ארגוני האופוזיציה העיראקיים בחו"ל, לשוב לעיראק כדי להיאבק על עמדותיהם מתוכה, כיוון שהנסיבות השתנו ועתה הדבר אפשרי.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 9.3.09                 

 

עיראק: בריטניה תסיג את כל חייליה ביולי 2009

דובר ממשלת עיראק, עלי אל-דבאע', מסר כי בין עיראק לבריטניה נחתם הסכם לפיו ייסוגו כל  4,000 החיילים הבריטים החונים בבצרה, ביולי 2009. צבא ארה"ב הודיע (8.3.09) כי יסיג 12 אלף חיילים מכלל 142 אלף חייליו בעיראק, בספטמבר השנה.  ר"מ עיראק, נורי אל-מאלכי, אמר כי מדובר בנסיגה מוסכמת ואחראית שתחל מן המקומות היותר בטוחים ויותר יציבים.  

אל-זמאן (לונדון), 8.3.09        

 

סודאן לליע"ר: לא נשתף פעולה עם יוזמה לדחיית ההליכים נגד בשיר

ממשלת סודאן הודיעה למזכ"ל הליע"ר, עמר מוסא, כי לא תשתף פעולה עם היוזמה הערבית-אפריקאית לדחיית ההליכים נגד בשיר, כיוון שאיננה מכירה בסמכות ביה"ד הפלילי הבינ"ל וכי לא תשתתף בוועידה בינ"ל לעניין דארפור. הפרלמנט הסודאני צפוי לאשר בקרוב חוק חדש האוסר להסגיר אזרחים סודאנים לערכאות שמחוץ למדינה. סגן יו"ר הפרלמנט הסודאני, מחמד אל-אמין, אמר שארצו תתייחס לנקיטת צעדים נגד אזרח סודאני בידי מדינה כלשהי כאל הכרזת מלחמה וטען שחוק דומה קיים בארה"ב. 

אל-ראי אל-עאם (סודאן), 9.3.09