המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 2.3.2009
2/3/2009

מה חדש? סיכום יומי 2.3.2009

 

בתקציר: יומון סורי: צה"ל התאמן בגטו ורשה לקראת המלחמה בעזה *  עיתונאית אמריקאית נעצרה באיראן * ח'אמנאי: ארה"ב לא תעזוב את עיראק * סעודיה מביעה דאגה מהשלכות מעצר בשיר * הסכם הפסקת אש בין איראן לבין חבל כורדיסטן * מופתי מצרים: להקים איחוד עולמי של מיעוטים אסלאמיים * חכמי דת בעיראק: על ארה"ב לפצות את עיראק

 

יומון סורי: צה"ל התאמן בגטו ורשה לקראת המלחמה בעזה 

במאמר ביומון הסורי הממסדי, תשרין, כתב בעל הטור, מחמד כשכ, כי "רמטכ"ל הכוחות המזוינים הישראליים, גבי אשכנזי, ביקר בראשית 2008... בגטו ורשה בלוויית יחידות מיוחדות מצבא הכיבוש הישראלי, כדי להתאמן שם בטקטיקות בהן השתמשו הנאצים... בצבאו של היטלר נגד היהודים... בשנת 1943". לטענתו, ישראל השתמשה בטקטיקות נאציות במלחמה בעזה.

תשרין (סוריה), 2.3.09

 

מופתי מצרים: להקים איחוד עולמי של מיעוטים אסלאמיים

המופתי של מצרים, ד"ר עלי גומעה, קרא להקים איחוד עולמי של המיעוטים האסלאמיים ברחבי העולם כדי למצוא פתרונות הלכתיים לבעיותיהם של בני מיעוטים אסלאמיים בחברות שאינן אסלאמיות.

אל-גומהוריה (מצרים), 2.3.09

 

בתגובה לפרודיות בישראל (ערוץ 10) על הנצרות והאסלאם

אל-וטן (סעודיה), 2.3.2009 / ג'האד עורתאני

 

לראשונה בסעודיה: גברים ונשים יחדיו בפסטיבל "אל-ג'נאדריה"

לראשונה בסעודיה, מזה 25 שנה שבהן מתקיים "פסטיבל אל-ג'נאדריה" בנושא מורשת ותרבות, הותר לכל בני המשפחה, נשים וגברים, להשתתף בו יחדיו.

אל-חיאת (לונדון), 2.3.09

 

סעודיה מביעה דאגה מהשלכות מעצר בשיר

שה"ח הסעודי, סעוד אל-פיצל, אמר כי סעודיה מודאגת מן האפשרות שיוצא צו מעצר בינ"ל נגד נשיא סודאן עומר אל-בשיר. לדבריו, צעד זה יוביל לאי יציבות ולא יפתור את הבעיות בדארפור.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 2.3.09  

 

סעודיה: היומון האלקטרוני "אילאף" הותר שוב לגלישה

היומון האלקטרוני הליבראלי "אילאף" הותר מחדש לגלישה ברשת האינטרנט הסעודית, לאחר שלוש שנים בהן הוטלה עליו צנזורה במדינה.

אל-ג'זירה (סעודיה), 2.3.09.

 

הבחירות באיראן: הוסרו תמונות של אחמדי-נז'אד בטהראן

בהוראת ראש עיריית טהראן, מוחמד באקר קאבליבאף, שהודיע כי יתמודד בבחירות לנשיאות, הוסרו תמונותיו של נשיא איראן אחמדי-נז'אד, שנתלו בטהראן במסגרת ציון מאה שנה לתעשיית הנפט האיראנית.

אירנא, תאבנאק (איראן), 2.3.09

 

עיתונאית אמריקאית נעצרה באיראן

עיתונאית איראנית, רוקסאנה צאברי (31), בעלת אזרחות אמריקאית, שעבדה עבור אמצעי תקשורת אמריקאים ובריטיים באיראן, נעצרה בטהראן (31.1.09) ורק כעת התפרסמה זהותה. אביה, המתגורר בארה"ב, אמר כי ההאשמות נגדה אינן ברורות.

שהאב ניוז (איראן), 1.3.09

 

ח'אמנאי: ארה"ב לא תעזוב את עיראק

המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, אמר לנשיא עיראק, ג'לאל טאלבאני, בפגישתם בטהראן, כי כוחות הכיבוש מתכוונים להישאר בעיראק, וזו "סכנה גדולה". הוא ציין כי גורלה של עיראק היה תמיד חשוב לאיראן, אשר תמשיך לפעול להבטחת יציבותה, וקרא לשליטי עיראק ליישם את ההסכמים עם איראן ולגרש מארצם את ארגון האופוזיציה האיראני מג'אהדין ח'לק. נשיא עיראק, טאלבאני, ביקש מאיראן לוותר על הפיצויים המגיעים לה בגין מלחמת איראן-עיראק (1988-1980). האתר האיראני עסר-י איראן טען כי ויתור על הפיצויים יעודד התקפות נוספות נגד איראן וכי תשלום הפיצויים הוא תנאי לשלום בינה לבין עיראק.

כיהאן (איראן), 1.3.09; אירנא, עסר-י איראן (איראן), 28.2.09

 

סגן נשיא איראן לסוריה: היזהרו מתכסיסי האויבים

סגן נשיא איראן, פרויז דאודי, קרא (1.3.09) לסוריה במסיבת עיתונאים משותפת עם ר"מ סוריה, מחמד נאג'י עוטרי, "לנקוט משנה זהירות מול תכסיסי האויבים", ברמזו לדיאלוג שנפתח לאחרונה בין סוריה לארה"ב.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 2.3.09

 

"הנסיגה מעיראק"; על השלט המורה לתהום רשום: "אפגניסטן"

 

אל-ג'זירה (סעודיה), 1.3.09/ עבדאללה ג'אבר

 

יועץ אחמדי-נז'אד: על הוליווד להתנצל בפנינו

יועץ נשיא איראן אחמדי-נז'אד לענייני אמנות, ג'ואד שמאקדרי, קרא לבכירי תעשיית הקולנוע האיראני להחרים את אנשי הקולנוע האמריקאים המבקרים בימים אלו באיראן, כל עוד לא יתנצלו על העלבת העם האיראני והמהפכה האסלאמית ופרסום שקרים בסרטים כגון '300', 'לא בלי בתי' ולאחרונה 'המתאבק'. לדבריו, איראן תאמין להבטחת השינוי של אובמה, אם זו תתבטא בהתנצלות רשמית של הוליווד.

אנתח'אב (איראן), 1.3.09

 

איראן: שוקדים על בניית כורים נוספים

סגן ראש ועדת המג'לס לביטחון לאומי ומדיניות חוץ באיראן, אסמאעיל כות'רי, אמר כי ארצו נחושה להפעיל כורים אטומיים נוספים, בהסתמך על הידע שנצבר בבניית הכור בבושהר. לדבריו, מומחים איראנים שוקדים על קידום בניית הכור האטומי בדרחובין (דרום מערב איראן). היומון ג'ומהורי-י אסלאמי טען כי בעקבות הצלחת ההפעלה הניסיונית של הכור בבושהר יכולים המדענים האיראנים לבנות כורים אטומיים באופן עצמאי.

ג'ומהורי-י אסלאמי, אירנא (איראן), 28.2.09

 

הסכם הפסקת אש בין איראן לבין חבל כורדיסטן

כוחות המשמר של חבל כורדיסטן הודיעו כי בעקבות חתימה על הסכם עם איראן, פסקו ההפגזות מן הקרקע ומן האוויר על אזורי הגבול העיראקיים עם איראן ותורכיה, מאז אמצע פברואר 2009. עם זאת דווח כי חזרת התושבים הכורדים לאזורים אלה איטית ודלילה.

אל-חיאת (לונדון), 2.3.09

 

עיראק: הסכמים להסגרת אסירים ערביים למדינותיהם

הוועדה לזכויות אדם בפרלמנט העיראקי קראה לממשלת אלג'יריה לחתום לאלתר על הסכם משפטי עם ממשלת עיראק, שיאפשר את הסגרתם של 130 אסירים אלג'יראים העצורים בעיראק, בגין השתייכות להתנגדות העיראקית. לדברי הוועדה, הסכם דומה נחתם לאחרונה בין עיראק לבין סעודיה. הוועדה דיווחה גם כי ע"פ ההסכם הביטחוני שנחתם לאחרונה בין עיראק לארה"ב, החלו הכוחות האמריקאים להעביר לידי שלטונות עיראק  מידי יום, כ- 50 אסירים מתוך 10,000 העצורים בידיהם.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 2.3.09  

 

חכמי דת עיראקים: על ארה"ב להתנצל ולפצות את לעיראק

ארגון "חכמי הדת והמלומדים העיראקים" פרסם גילוי דעת הקובע כי תכנית הנסיגה של הנשיא אובמה היא תוצר ההקרבה של העם העיראקי והתנגדותו האמיצה בשש השנים האחרונות. לדעת הארגון, הנסיגה היא מהלך נכון, אך חסרה התנצלות אמריקאית על הפשעים החמורים נגד העם העיראקי והתחייבות של הממשל הנוכחי לשלם פיצויים על נזקי הממשל הקודם.

www.alrafidayn.com , 2.3.09