המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 26.2.2009
26/2/2009

מה חדש? סיכום יומי 26.2.2009

 

בתקציר: שה"ח הסורי: סוריה יזמה את הפיוס הערבי * לבנון: שוחררו שלושה מהעצורים בפרשת רצח אל-חרירי * בכיר איראני: על המערב להכיר באיראן גרעינית * מרוקו תומכת בבחריין בסכסוך שלה עם איראן * בכיר בחמאס: הרש"פ חיבלה בעסקת שליט * בכיר בטחוני בבחריין מזהיר מפני שימוש טרוריסטי בגרעין

 

איש דת סעודי: איראן מסיתה את השיעים באל-מדינה

השיח' הסעודי עאיץ' אל-דוסרי, האשים את איראן בהסתת השיעים המפגינים בימים אלה בעיר אל-מדינה, בהמשך לעימות שפרץ בין מתפללים סונים במסגד הנביא לבין שיעים שביקרו בבית עלמין שיעי סמוך. אל-דוסרי קרא לבכירי העדה השיעית במפרץ ובסעודיה לגנות את ההצהרות של איראן בדבר ריבונותה על בחריין, ואת ההסתה מצד שיח'ים שיעים התומכים באיראן. אתר חדשות איראני דיווח כי בכוונת נסיכים בבית המלוכה הסעודי, העוינים את איראן, לחולל מהומות באזורים הסונים באיראן, כדי להשכיח את יחסם האלים של כוחות הביטחון הסעודים נגד עולי הרגל השיעים במדינה. דווח כי דיפלומט סעודי נעצר במשהד (צפון מזרח איראן) בשל חריגה מתפקיד, ושוחרר לאחר התערבות משה"ח האיראני. הקונסוליה הסעודית הכחישה את הדיווח.

אינדה (איראן), 26.2.09; שיעה און ליין (איראן),, www.middle-east-online, 25.2.09.

 

שה"ח הסורי: סוריה יזמה את הפיוס הערבי

שה"ח הסורי, וליד אל-מועלם, אמר במסיבת עיתונאים בדמשק, כי סוריה יזמה את הפיוס הערבי עם סעודיה וכי הנשיא אסד פועל - מתוקף היותה של סוריה נשיאת הפסגה הערבית - להשבת הסולידאריות הערבית ולמען עמדה ערבית מאוחדת. הוא העריך כי הפיוס הערבי יכלול גם את מצרים ואת כל האחים הערבים.

תשרין (סוריה), www.elaph.com  26.2.09

 

לבנון: שוחררו שלושה מהעצורים בפרשת רצח אל-חרירי

צקר צקר, השופט הלבנוני הממונה על חקירת רצח רפיק אל-חרירי, הורה (25.2.09) במפתיע לשחרר שלושה מעצורי הפרשה, החשודים במעורבות ברצח ובהטעיית החוקרים, שהיו עצורים למעלה משלוש שנים. השלושה הם: האחים אחמד ומחמוד עבד אל-עאל, שנעצרו באוקטובר 2005 לאחר שוועדת החקירה הבינ"ל טענה למעורבותם ברצח; והאזרח הסורי אבראהים ג'רג'ורה, שנעצר בתחילת 2006, בגין עדות שקר. יצוין כי בית הדין הבינ"ל לרצח אל-חרירי יחל לפעול בעוד ארבעה ימים (1.3.09) בהאג. סגן רה"מ ושר החוץ הכוויתי, השיח' מחמד אל-צבאח, שנפגש אתמול בסוריה עם הנשיא אסד, הכחיש קשר בין הפיוס בין סוריה לסעודיה  לתחילת פעילותו של בית הדין הבינ"ל לרצח אל-חרירי.

אל-אח'באר (לבנון), 26.2.09

 

המשבר הכלכלי בארה"ב: פסל החירות מחפש עבודה

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 25.2.09/ מחמד סבאענה

 

בכיר איראני: על המערב להכיר באיראן גרעינית

בטקס לרגל השקת הכור בבושהר, אמר ראש הארגון האיראני לאנרגיה גרעינית, ע'ולאם רזא אקאזאדה, כי לשיחות הגרעין של איראן עם ה-5+1 אין קשר להתקדמותה בתוכנית הגרעין. לדבריו, לא ניתן לבטל את היכולות שהשיגה איראן בתחום הגרעין ועל המערב לקבל את היותה מדינה גרעינית. מדיווחים בתקשורת האיראנית עולה כי קיימת מחלוקת בין טהראן למוסקבה לגבי מועד הפעלת הכור.

אירנא (איראן), 25.2.09

 

מרוקו תומכת בבחריין בסכסוך שלה עם איראן

שה"ח המרוקאי, אל-טייב אל-פאסי אל-פהרי, המבקר בבחריין, מסר למלך בחריין איגרת תמיכה ממלך מרוקו. הצעד בא בתגובה למחאתה של איראן נגד תמיכתה של מרוקו בבחריין בסכסוך הריבונות שלה עם איראן.

אל-תג'דיד (מרוקו), 25.2.09                   

 

בכיר בחמאס: דרוש נשק נגד טנקים ומטוסים; הרש"פ חיבלה בעסקת שליט

חבר המועצה המחוקקת מטעם החמאס, יונס אל-אסטל, הצהיר כי התגובה ההולמת ל"ייהוד ירושלים" הוא פיתוח ההתנגדות ונשקה. לדבריו, לצד הנוער הפלסטיני, המוכן למסירת נפש, זקוקה החמאס לנשק נגד טנקים ומטוסים. עוד אמר כי גורמים ברש"פ ברמאללה טרפדו מהלך של קטר וצרפת שכמעט הושלם לביצוע עסקת שחרור האסירים תמורת גלעד שליט כדי למנוע הישג של ההתנגדות.

 אל-איאם (רש"פ), .0926.2 

 

הסכמה בין פת"ח לחמאס לקראת פתיחת הדיאלוג

תנועות הפת"ח והחמאס, שהדיאלוג ביניהן יחל היום (26.2.09) בהשתתפות כל הפלגים והארגונים הפלסטיניים, הסכימו על שחרור אסירים הדדי ועל הפסקת ההסתה ביניהן באמצעי התקשורת.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 26.2.09 

 

עיראק: חבר פרלמנט החשוד בטרור חמק מידי כוחות הביטחון

מחמד אל-דאיני, חבר פרלמנט עיראקי החשוד במעורבות בטרור, שניסה להימלט בטיסה לרבת עמון בעקבות צו מעצר שהוצא נגדו, נאלץ לשוב לעיראק לאחר ששלטונות הביטחון העיראקיים הורו למטוס לחזור לבגדאד. אל-דאיני לא נעצר בעת הנחיתה משום שחסינותו טרם הוסרה. אלא שלאחר הסרת חסינותו ע"י הפרלמנט, חמק אל-דאיני מידי השלטונות המחפשים כעת אחריו..

אל-צבאח (עיראק), 25.2.09     

 

ישראל ואיראן חובטות בכדור "האזור הערבי"

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 25.2.09/ אמג'ד רסמי

 

איראן: לא קיימנו מגעים עם ארה"ב

דובר משרד החוץ האיראני, חסן קשקאווי, הכחיש דיווחים לפיהם נשא קנצלר גרמניה לשעבר, גרהרד שרודר, מסר מתווך בין איראן לארה"ב, בביקורו האחרון באיראן. הוא גם הכחיש את הדיווחים בדבר הצעה איראנית לארה"ב, להשתמש בשטחה להעברת כוחות ונשק לאפגניסטן.

אירנא (איראן), 23.2.09

 

אירנא: מינוי רוס – הטעות הראשונה של אובמה

דווח הוועדה הפרלמנטרית לביטחון לאומי ומדיניות חוץ באיראן, כאט'ם ג'לאלי, אמר כי עדיף היה למנות את נשיא ישראל, שמעון פרס, ליועץ מזכירת המדינה לענייני המפרץ הפרסי מאשר את דניס רוס. סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית, אירנא, טענה כי המינוי היא טעותו הראשונה של אובמה, המעידה שאין שינוי במדיניות האמריקאית.

אירנא (איראן), 25.2.09

 

איראן: בית המשפט יוסמך לחקור פשעים נגד האנושות

נשיא איראן אחמדי-נז'אד הציג למג'לס הצעת חוק המעניקה לבית המשפט הלאומי של איראן, סמכות לחקור האשמות נגד מי שחשוד בפשעים נגד האנושות (רמז לישראל).

אירנא (איראן), 22.2.09

 

בכיר בטחוני בבחריין מזהיר מפני שימוש טרוריסטי בגרעין

בוועידה הביטחונית בבחריין (24-25.2.09) בהשתתפות נציגים מ 47 מדינות, אמר תת שר הפנים הסעודי, ד"ר אחמד אל-סאלם, כי 85 הטרוריסטים שאת שמם פרסמה סעודיה, מהווים איום על כל מדינות העולם ולא רק על ארצו. ראש הביטחון הכללי בבחריין, עבד אל-לטיף בן ראשד אל-זיאני, הזהיר כי טכנולוגיה גרעינית עלולה להגיע לידי טרוריסטים, אם לא יהיה פיקוח בינלאומי על ייצור ושימוש באנרגיה גרעינית.  

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), אח'באר אל-ח'ליג' (בחריין), 26.2.09