המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 19.2.2009
19/2/2009

מה חדש? סיכום יומי 19.2.2009

 

בתקציר: אימן נור שוחרר מהכלא * סעודיה תוקפת את תביעות איראן לריבונות על בחריין * אל-קאעדה נטל אחריות לחטיפות בניז'ר * חמאס: אין מחלוקת בין ההנהגה בגדה להנהגה בעזה * מורדי דארפור: צבא סודאן תוקף, למרות ההסכם * "חזבאללה פלסטין": ירינו טיל לעבר ישראל * עיראק: חוסל בכיר במפלגה האסלאמית   

 

בכיר מצרי: הדיאלוג פלסטיני בקהיר יידחה

סוכנות הידיעות המצרית דיווחה מפי בכיר מצרי, כי הדיאלוג בין הפלגים הפלסטיניים, שאמור היה להיפתח בקהיר ב-22 בפברואר, יידחה בשל הצורך בהתייעצויות נוספות.

http://www.mena.org.eg, 18.2.09; אל-גומהוריה (מצרים), 19.2.09

 

חמאס: אין חילוקי דעות בין ההנהגה בגדה להנהגה בעזה

פוזי ברהום, דובר החמאס, הכחיש קיומם של חילוקי דעות בין מנהיגות התנועה בעזה למנהיגות בגדמ"ע.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 19.2.09

 

אינטלקטואלים בירדן: לחדש את ההתנגדות והג'יהאד

מאה אישים מחוגי הפוליטיקה והאקדמיה בירדן, חתמו על עצומה הקוראת לחידוש האחדות הלאומית הפלסטינית ואסטרטגיית ההתנגדות והג'יהאד.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 19.2.09

 

"חזבאללה פלסטין" נטל אחריות לירי טיל לעבר ישראל

ארגון המכנה עצמו "גדודי חזבאללה בפלסטין" נטל אחריות לירי טיל מסוג "אל-רצ'ואן" לעבר אזור הנגב המערבי. בהודעת הארגון נאמר כי הוא ימשיך את פעולותיו נגד הישות הציונית.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 19.2.09

 

דוברי החמאס: ישראל הכשילה את התהדיאה

דוברי החמאס טענו כי ישראל הכשילה את הסכם התהדיאה לאחר שיצרה זיקה בין שחרור שליט לבין התהדיאה. הדוברים הדגישו כי לא ייכנעו לתכתיבי ישראל וימשיכו לדבוק בדרך ההתנגדות. אסירי החמאס קראו להנהגתם להביא לשחרור כל האסירים, כולל מזכ"ל החז"ע, אחמד סעדאת, ושלושת פעילי גדודי עז אל-דין אל-קסאם שלטענתם ישראל מסרבת לשחרר.

www.palestine-info.info 18-19.2.09

 

כריכת הרגיעה (יונת השלום) בשחרור שליט

אל-ג'זירה (סעודיה), 19.2.09/ עבדאללה ג'אבר 

 

אימן נור שוחרר מהכלא

משרד הפנים המצרי שחרר (18.2.09) את מנהיגה לשעבר של מפלגת "אל-ע'ד" האופוזיציונית, אימן נור, מן הכלא בשל מצבו הבריאותי, בהתאם להחלטת התובע הכללי. החלטה זו כללה שחרור של עוד שמונה אסירים.  במסיבת עיתונאים לאחר שחרורו, אמר נור כי אין קשר בין השחרור לבין לחצים חיצוניים, וכי ההחלטה התקבלה על ידי ממשלת מצרים לבדה. לדבריו, הוא ימשיך בפעילותו הפוליטית ויפעל לטיהור שמו.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), אל-אהראם (מצרים), 19.2.09

 

סעודיה תוקפת את תביעות הריבונות של איראן על בחריין 

מקור סעודי בכיר גינה הצהרות של בכירים איראניים בדבר ריבונותה של איראן על בחריין, וטען כי ההצהרות פוגעות בבוטות בריבונותה ובזהותה הערבית של בחריין ומכשילות יוזמות במפרץ לבניית יחסים טובים עם איראן. יצוין כי במחאה על ההצהרות האיראניות, החליטה בחריין להפסיק את המו"מ על ייבוא גז מאיראן.

אל-חיאת (לונדון), 19.2.09.

 

איראן: עסקת גז ענקית עם טוטאל הצרפתית

יו"ר חברת הנפט הלאומית של איראן, סיפאללה ג'שנסאז, אמר כי איראן צפויה לחתום בשבועות הקרובים על חוזה בהיקף של חמישה מיליארד דולר לפיתוח שדות גז עם חברת האנרגיה הצרפתית טוטאל .

אינדה ניוז (איראן), 18.2.09

 

בכיר איראני: המאבק בכופרים יימשך עד בוא 'האמאם הנעלם'

יחיא רחים צפוי, יועצו הביטחוני הבכיר של מנהיג איראן ח'אמנאי, אמר כי המאבק נגד עולם הכופרים והמדכאים יימשך עד לבוא 'האמאם הנעלם' (מעין משיח בשיעה) ועד אז יש להתחמש ולהיערך לקרב.

כיהאן (איראן), 18.2.09 

 

ניסיון התנקשות כושל בבכיר רפורמיסטי באיראן

אלמונים בעיר כרמנשאה (מערב איראן) ניסו להתנקש (19.2.09) בזכריא עבאסי-פרד, בכיר במפלגת מרדום-סאלארי הרפורמיסטית, התומכת במועמדותו של מחמד ח'אתמי לנשיאות.

יארי ניוז (איראן), 19.2.09

 

 תמונה עליונה (בעבר): התורכים והערבים מאחורי ארה"ב והמערב

 תמונה תחתונה (כיום): תורכיה, השומרת על כבודה, ניצבת מול כולם

 

 אל-וטן (סוריה), 18.2.09/פארס קרבית  

 

מאוריטניה: האופוזיציה דחתה את הצעות הצבא לפתרון המשבר

האופוזיציה במאוריטניה דחתה את ההצעות החדשות של הצבא לפתרון המשבר במדינה וטענה כי מדובר ב"מעשי הונאה" וקוסמטיקה בלבד.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 19.2.09

 

אל-קאעדה נטל אחריות לחטיפות בניז'ר 

ארגון אל-קאעדה בצפון אפריקה הודיע כי הרחיב את פעילותו לניז'ר. בהודעתו בפורומים אסלאמסטיים, נטל הארגון אחריות לחטיפתם של איש או"ם ממוצא קנדי, עוזרו וארבעה תיירים בניז'ר, בחודשיים האחרונים. יומון אלג'יראי דיווח כי ממשלות אירופאיות מנהלות מו"מ עם הארגון על שחרור החטופים.

אל-נהאר אל-ג'דיד (אלג'יריה), אתרים אסלאמיסטיים, 19.2.09

 

מורדי דארפור: צבא סודאן תוקף, למרות ההסכם

ארגון מורדי דארפור ("התנועה לצדק ושוויון") דיווח כי צבא סודאן הפציץ (18.2.09) את מעוזיו, יום לאחר חתימת הסכם של רצון טוב בינו לבין הממשלה.

אל-חיאת (לונדון), 19.2.09

 

סודאן: התיווך הקטרי איננו גורע ממעמדה של מצרים

אמין חסן עמר, שר החבר במשלחת סודאן למו"מ עם מורדי דארפור, אמר כי ביוזמת קטר לתווך במשבר  דארפור, אין כדי לפגוע במעמדה של מצרים שהכל מכירים בחשיבותה, ואין מקום להשוואה בינה לבין קטר.

אל-ראי אל-עאם (סודאן), 19.2.09 

 

ג'ון קרי מציג תנאים לחידוש קשרי ארה"ב-סוריה

יו"ר הוועדה לקשרי חוץ בסנאט האמריקאי, ג'ון קרי, אמר לאחר פגישתו בלבנון עם הנשיא סולימאן ובכירים אחרים, כי על סוריה לכבד את עצמאותה של לבנון; לקדם פתרון במחלוקת עם חזבאללה ועם הפלסטינים; לסייע ביישום החלטה 1701 ולשנות את התנהגותה מול לבנון ועיראק. קרי, הצפוי להיפגש עם הנשיא אסד בסוריה, אמר כי בניגוד לממשל בוש, ממשל אובמה יפעל לחידוש הקשרים עם סוריה, אך הוא מצפה ממנה למעשים ולא לדיבורים. לדבריו, ארה"ב לא תעשה כל עסקה בעניין חקירת רצח אל-חרירי בבית הדין הבינ"ל.

 אל-חיאת (לונדון), 19.2.09

 

שר ההגנה הלבנוני: מצרים מוכנה לייצר נשק עבור צבא לבנון

שר ההגנה הלבנוני, מישל אל-מר, אמר (18.2.09) כי נשיא מצרים, חוסני מובארכ, הביע בפגישה עימו את תמיכה בלתי מוגבלת ובלתי מותנית של מצרים בממשלת לבנון ובצבאה, עד כדי נכונות לייצר נשק עבורם.

אל-מסתקבל (לבנון), 19.2.09 

 

מפקדי צבא סדאם מציבים תנאים לשובם לעיראק

מפקדי הצבא העיראקי הקודם, השוהים בסוריה - אשר נקראו לאחרונה ע"י ממשלת עיראק לשוב לצבאה או להסדיר את ענייני הפנסיה שלהם - דרשו, כתנאי לשובם: לבטל את "חוק עקירת הבעת'", לאסור פעילות מפלגתית בתוך מוסדות הצבא הנוכחיים ולבטל את חלוקת התפקידים בהם ע"פ מפתח עדתי.

אל-זמאן (לונדון), 18.2.09

 

אתר עיראקי: איראן מכשירה טרוריסטים לפגיעה בעיראק

אתר עיראקי ג'האדיסטי מאשים את איראן בהקמת מחנות צבאיים רבים בתחומה להכשרת טרוריסטים לביצוע פיגועים בעיראק ומציג שמות של מחנות ומיקומם:מחנה אבו זאר באהואז (בירת מחוז חוזיסטאן, דרום מערב איראן); ביה"ס נואב צפאוי באהואז; מחנה חזבאללה בעיר וארמין, מדרום לטהראן; מחנה אייזה הסמוך לעיר אייזה (במחוז ח'וזיסטאן);  מחנה "אמיר אל-מוא'מינין" באזור באן-רושאן, כ-35 ק"מ מהעיר אילאם; מחנה כות'ר באזור כביש דזפול-שושתר. יצוין כי המידע על המחנות מופיע גם באתר האמריקאי www.topix.com.

 www.Iraqirabita.org , 17.2.09

 

 עיראק: מכרנו את כל האורניום שהיה ברשותנו לקנדה ולכווית

משרד החוץ העיראקי הודיע כי בעקבות הצטרפותה של עיראק ב- 12.2.09 לאמנה הבינ"ל לאיסור פיתוח, ייצור, אחזקה ושימוש בנשק כימי, יפרסם משה"ח בקרוב הצהרה לגבי החומרים הכימיים שיש בעיראק. יצוין כי דובר הממשלה, עלי אל-דבאע', כבר הודיע כי  עיראק מכרה את כל האורניום שהיה בידה לקנדה ולכווית.

אל-זמאן (לונדון), 18.2.09 

 

עיראק: נרצח בכיר במפלגה האסלאמית

חמושים אלמונים חיסלו (18.2.09), בבגדאד בכיר ב"מפלגה האסלאמית העיראקית" הסונית, שבראשה עומד טארק אל-האשמי, סגן נשיא עיראק. בתגובה קראה המפלגה לממשלה לשים קץ לקיומן של מליציות עדתיות.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 19.2.09