המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 16.2.2009
16/2/2009

מה חדש? סיכום יומי 16.2.2009

 

בתקציר: עיראק: הוסר שילוט בפרסית ממבני ציבור בנג'ף ובכרבלאא' * ראש המודיעין הסעודי העביר לאסד איגרת ממלך סעודיה * דיווח: בסיס מג'אהדין ח'לק יעבור למצרים * בכיר חזבאללה באיראן: ישראל תחוסל בקרוב * סעד אל-חרירי: המשטר הסורי רצח את אבי * מצרים: שיח' אל-אזהר מתכוון להתפטר * סודאן תוקפת את פעילות מוזיאון השואה בוושינגטון

 

ראש המודיעין הסעודי העביר לאסד איגרת ממלך סעודיה

ראש המודיעין הסעודי, הנסיך מקרן בן עבד אל-עזיז אל סעוד, מסר (15.2.09) לנשיא סוריה, בשאר אל-אסד, איגרת ממלך סעודיה, עבדאללה בן עבד אל-עזיז, הדנה ביחסי שתי המדינות ובהתפתחויות האחרונות באזור. אסד השיב למלך סעודיה באיגרת העוסקת בחשיבות הסולידאריות הערבית ובנושא הפלסטיני. היומון אל-ספיר דיווח כי לביקורו של ראש המודיעין הסעודי קדם (13.2.09) ביקור של עבד אל-עזיז בן עבדאללה, בנו של מלך סעודיה, בדמשק. מקורות יודעי דבר מסרו ליומון אל-שרק אל-אוסט, כי ראש המודיעין הסורי, עלי ממלוכ, ביקר לפני מספר ימים בסעודיה.

אל-ת'ורה (סוריה), 16.2.09; אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 16.2.09; אל-ספיר (לבנון), 14.2.09

 

עיראק: הוסר שילוט בפרסית ממבני ציבור בנג'ף ובכרבלאא'

משרד הפנים העיראקי הורה לסלק את כל השלטים הכתובים "בשפות שאינן לאומיות (עיראקיות)" מעל מבנים ציבוריים, תחילה בערים הקדושות לשיעים - בראשן נג'ף וכרבלאא' - ולאחר מכן בכל מחוזות עיראק. יצוין כי השילוט במבנים ציבוריים אלו בנג'ף ובכרבלאא' כתוב  בשפה הפרסית, בשל ריבוי המבקרים האיראנים בהן.

www.alrafidayn.com , 14.2.09

 

פוסקי הלכה שיעים עיראקיים בשבח המהפכה האיראנית

פוסק ההלכה השיעי הבכיר איתאללה עלי סיסתאני, בירך בפגישתו בנג'ף עם שר החוץ האיראני מנוצ'הר מותכי (13.2.09), את איראן במלאת שלושים שנה למהפכה ואמר כי "יש לממש את כל היעדים האלוהיים של המהפכה האסלאמית האיראנית". יצוין כי סיסתאני עודו נושא אזרחות איראנית ולא קיבל אזרחות עיראקית, למרות שמלאו 50 שנה לשהותו בה; פוסק ההלכה השיעי הבכיר בנג'ף, מחמד סעיד אל-חכים, שגם עימו נועד מותכי, אמר כי יש להעריך ולהוקיר את ההיענות הבינלאומית להצטרפות לברית השיעה, אך נדרשים פעולה ותכנון רבי היקף כדי שהשיעה תקבל הכרה עולמית.

www.elaph.com , 13.2.09

 

עיראק: אנשי צבא סדאם נקראו לשוב מחו"ל

משרד ההגנה העיראקי קרא לאנשי צבא סדאם חוסיין, השוהים בחמש מדינות ערביות, לשוב לעיראק ולצבא, או לצאת לפנסיה "למען טובתה של המדינה". לדברי מקורות צבאיים, עד עתה ההיענות לקריאה היא שולית וניתנה לכ-450 אלף אנשי צבא סדאם - להוציא את הקצינים ששירתו ביחידות המתאבדים שלו - שהות של שבוע להסדרת ענייניהם.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 16.2.09

 

עיראק: ועידת דיאלוג כורדי-תורכי בארביל

בארביל, בירת חבל כורדיסטן, החלה אתמול (15.2.09), ועידת דיאלוג כורדי-תורכי, בהשתתפות מאות אינטלקטואלים והיסטוריונים כורדים ותורכים, במטרה לגבש דרכים לפיתוח היחסים בין החבל הכורדי-העיראקי לבין ממשלת תורכיה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 16.2.09

 

דיווח: בסיס מג'אהדין ח'לק יעבור למצרים

מקורות בארגון האופוזיציה האיראני, מוג'אהדין ח'לק, העריכו שהארגון יעתיק את בסיסו למצרים, לאחר פינויו מעיראק.

תאבנאק (איראן), 14.2.09

 

הקונגרס האמריקאי מאשר את תכנית הצלת הכלכלה של אובמה 

אל-ג'רידה (כווית), 15.2.09

 

בכיר חזבאללה באיראן: ישראל תחוסל בקרוב

בטקס לציון שנה להתנקשות בעמאד מוע'ניה באיראן, אמר עלי זעיתר, בכיר בחזבאללה, כי מוע'ניה למד את תורת העמידה האיתנה ממייסד משטר המהפכה האסלאמית באיראן, איתאללה ח'מיני, וכי ניצחון חמאס על ישראל נעץ את המסמר האחרון בארון הקבורה של ישראל, שתחוסל בקרוב.

כיהאן (איראן), 14.2.09; אירנא, 13.2.09

 

בכיר איראני: איראן - מעצמת-על

אספנדיאר רחים משאי, סגן נשיא איראן אחמדי-נז'אד, אמר כי איראן היא מעצמת-על במזה"ת, והציר הביטחוני והמדיני החשוב בעולם.

פארס (איראן), 13.2.09

 

התובע הכללי באיראן: רשת בהאית ריגלה למען ישראל

התובע הכללי של איראן, איתאללה קורבאן-עלי דורי-נג'פאבאדי, אמר כי ישנן ראיות חותכות לכך ששבעת הבהאים שנעצרו לאחרונה באיראן ריגלו למען ישראל. לדבריו, באיראן אסורה כל התארגנות בהאית, בהיותה כת הסוטה מהאסלאם ומסכנת את איראן, בשל זיקתה לישראל.

פארס (איראן), 15.2.09

 

לבנון: פעיל "כוחות ה-14 במרץ" נהרג ע"י פעילי אופוזיציה

פעילים של האופוזיציה הלבנונית ארבו למשתתפים בעצרת לציון יום השנה (14.2.09) לרצח רפיק אל-חרירי,  תקפו אותם ופצעו כ-20 מהם. אחד הפצועים, לוטפי זין אל-דין, פעיל במפלגה הפרוגרסיבית הסוציאליסטית בראשותו של וליד ג'ונבלאט, מת מפצעיו.

אל-מסתקבל (לבנון), 16.2.09

 

סעד אל-חרירי: המשטר הסורי רצח את אבי

יו"ר זרם אל-מסתקבל בלבנון, סעד אל-חרירי, אמר כי הוא עדיין משוכנע שהמשטר הסורי הוא שרצח את אביו, רפיק אל-חרירי, לפני ארבע שנים וכי עמדתו בנושא לא השתנתה.

אל-אהראם (מצרים), 14.2.09

 

מצרים מחרימה את הסיוע לעזה

אל-וטן (קטר), 15.2.09/ אילי צליבא

 

דיווח: התקדמות ניכרת בהסכם התהדיאה ובעסקת שליט

מקורות פלסטיניים מהימנים דיווחו על התקדמות ניכרת הן בהסכם התהדיאה והן בהסכם על חילופי האסירים בין ישראל לחמאס. על פי הדיווח, בשעות או בימים הקרובים יוכרז על הסכם התהדיאה. עוד נמסר כי רוב סעיפי ההסכם בנושא האסירים כבר הושלמו ונותרה מחלוקת סביב ארבעה שמות של אסירים בכירים שישראל מתעקשת לגרשם לסוריה. המדובר במזכ"ל החזית העממית, אחמד סעדאת, ובבכירי חמאס - עבדאללה אל-ברע'ות'י, אבראהים חאמד ועבאס אל-סיד.

אל-חיאת (לונדון), אל-אהראם (מצרים), 16.2.09

 

מצרים: שיח' אל-אזהר מתכוון להתפטר

מקורות במוסד אל-אזהר גילו כי שיח' אל-אזהר, מחמד סיד טנטאוי, מתכוון להגיש את התפטרותו לרמ"מ מצרים, אחמד נט'יף, בשל התדרדרות שחלה לאחרונה במצבו הרפואי ובשל גילו המתקדם (81).

אל-מצריון (מצרים), 15.2.09    

 

מנהיג מורדי דארפור: צו מעצר לבשיר יקדם הגעה להסכם

ח'ליל אבראהים, מנהיג ארגון המורדים "התנועה לצדק ושוויון", אמר כי הוצאת צו מעצר בינ"ל לנשיא בשיר תקדם הגעה להסכם בדארפור ואת הדמוקרטיזציה בסודאן. שר המדינה במשרד החוץ הסודאני, עלי כרתי, תקף את צרפת וטען כי בזמן שהיא מתיימרת לקדם השלום בדארפור, היא מלבה את הסכסוך באמצעות מהלכיה במועה"ב ובאירוח מנהיג המורדים עבד אל-ואחד נור.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון); אל-ראי אל-עאם (סודאן), 16.2.09

 

סודאן תוקפת את פעילות מוזיאון השואה בוושינגטון

יועץ בכיר לנשיא סודאן, מצטפא עת'מאן אסמאעיל, אמר שסודאן עוקבת אחרי מהלכי ישראל המפעילה קבוצות לחץ בארה"ב, והתמקד בעיקר במוזיאון השואה בוושינגטון. יו"ר מועצת המנהלים של היומון אל-ראי אל-עאם, עלי אסמאעיל אל-עתבאני, כתב במאמר מערכת כי "במוזיאון זה, שהוא שקרים על גבי שקרים, הוקדש אגף לדארפור" וכי הארגונים הציוניים בעולם מהווים במדינותיהם קבוצת לחץ בנושא דארפור.

אל-ראי אל-עאם (סודאן), 16.2.08

 

משטרת הדת הסעודית נלחמת בחג האהבה

אל-וטן (סעודיה), 15.2.09/ ח'אלד אחמד