המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש סיכום יומי 6.2.2009
6/2/2009

מה חדש סיכום יומי 6.2.2009

 

בתקציר: ויכוח במצרים על הלגיטימיות של הפוליגמיה * מפקד אוכלוסין כללי בעיראק השנה * חוקה חדשה תוצג בקרוב בלוב * בכיר בחמאס ניסה להבריח כסף לעזה * עורך אל-בעת': שתה"פ הסורי-איראני בלם את מזימות המערב * איראן: נסגר שבועון בעקבות סאטירה על יריבי אחמדי-נז'אד


ויכוח באל-אזהר על מידת הלגיטימיות של פוליגמיה

ויכוח הלכתי באשר ללגיטימיות של פוליגמיה התעורר בקרב חכמי הדת של אל-אזהר בעקבות הצעה שהגישו אגודות לזכויות נשים לתיקון חוק הסטטוס האישי במצרים. לפי הצעה זו, בעל שגירש את אשתו ללא הסכמתה, או שאשתו לא ילדה לו ילדים, יחויב לספק לה מגורים, בתנאי שהשניים היו נשואים למעלה מ-15 שנה. המצדדים טענו כי ההלכה האסלאמית כלל אינה מתירה פוליגמיה, אלא רק כשמדובר באימהות ליתומים. מנגד, טענו המתנגדים כי ההלכה האסלאמית מתירה פוליגמיה בתנאי שמובטח לנהוג צדק בכל הנשים, וכי אין להגביל את השריעה בחוקים מעשי ידי אדם.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 5.2.09


עיראק: מפקד אוכלוסין כללי באוקטובר 2009

ממשלת עיראק הודיעה (5.2.08) על קיום מפקד אוכלוסין כללי באוקטובר 2009, שיקיף את כל 18 המחוזות בעיראק, לרבות שלושת מחוזות חבל כורדיסטן, שלא נכללו במפקד שנערך ב- 1997, עקב יציאתם מחסות השלטון המרכזי בשנת 1991. ע"פי דו"ח משרד התכנון העיראקי, מנתה אוכלוסיית עיראק ב-2006 כ-29 מיליון נפש.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 6.2.09


החוקה החדשה בלוב תוצג בסוף פברואר

ועדה ממשלתית סיימה להכין טיוטה לחוקה חדשה בלוב לאחר שלוש שנות עבודה, והיא תוצג לוועדות העממיות לדיון בסוף חודש זה. כך הודיע ערוץ הטלוויזיה "אל-ליביה" המקורב לסיף אל-אסלאם אל-קד'אפי. החוקה האחרונה במדינה בוטלה ע"י מועמר אל-קד'אפי בשנת 1969.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 6.2.09


איראן: נסגר שבועון בעקבות סאטירה על יריבי אחמדי-נז'אד

השבועון האיראני "הַמַת", המזוהה עם תומכי אחמדי-נז'אד, נסגר לאחר שפרסם קטע סאטירי על סרט בשם "להרוג את אחמדי-נז'אד", המתייחס לקונספירציה של בכירים רפורמיסטים ושמרנים בראשות האשמי רפסנג'אני ומחמד ח'אתמי נגד אחמדי-נז'אד.

שהאב ניוז (איראן), 4.2.09; khandaniha.eu, 1.2.09


לאריג'אני: לאן נעלמו מיליארד דולר?

יו"ר המג'לס האיראני, עלי לאריג'אני, דרש מממשלת אחמדי-נז'אד לחקור לאן נעלמו מיליארד דולר מהכנסות הנפט לשנת 2006-2007.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 6.2.09


בכיר איראני: לשכלל הלוחמה הפסיכולוגית נגד אויבי המשטר

בכנס בנושא לוחמה פסיכולוגית, המליץ בכיר במשמרות המהפכה, מסעוד ג'זאירי, לשכלל את הלוחמה הפסיכולוגית שמנהל המשטר כהיערכות להחרפת התקפות אויבי המשטר בעתיד.

פארס (איראן), 3.2.09

 

יומון איראני: ניצחון החמאס - הצלחת יצוא המהפכה

היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי ייחס את הצלחות חזבאללה וחמאס ליישום הנחיותיו של איתאללה ח'מיני, מייסד משטר המהפכה האסלאמית באיראן, וקבע כי הניצחון מעיד על הצלחת ייצוא המהפכה האסלאמית והשפעתה על תנועות חופש בעולם. היומון קרא לפלסטינים לחקות בהתנגדותם את מאבקה של איראן ב"שטן הגדול" (אמריקה) ובגרורותיו.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 5.2.09


בכיר בחמאס ניסה להבריח כסף לעזה

חבר משלחת חמאס לשיחות בקהיר נתפס במעבר רפיח כשהוא מנסה להבריח לעזה כ-11 מיליון דולר. המצרים הובילו אותו לאל-עריש שם הפקיד את הכסף בבנק.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 6.2.09


את מי משרתים הסכסוכים בין משעל ואבו מאזן?

אל-מסתקבל (לבנון), 5.2.09/ חסן בלייבל


בכיר בחז"ע מדווח על הסכם המעברים המתגבש

חבר הלשכה המדינית של חז"ע, ג'מיל מג'דלאוי, דיווח מפי המצרים על הסכם המעברים המתגבש: הסכם תהדיאה תמורת פתיחת המעברים בין ישראל לבין עזה בשיעור של 60% תוך הסתייגות ישראלית מהעברת סחורות העלולות לשמש לפיתוח טילים; פתיחה מלאה של המעברים בין ישראל לבין עזה תמורת עסקת שליט; הפעלת מעבר רפיח לאחר שיוסדרו יחסי חמאס- פת"ח בנושא הנציגות של הביטחון הלאומי במעבר.

אל-חיאת (לונדון), 6.2.09


נשיא תורכיה: יוזמת השלום הערבית- הפתרון האידיאלי

נשיא תורכיה, עבדאללה גול, אמר (5.2.09) במסיבת עיתונאים בריאץ' כי יוזמת השלום הערבית היא הפתרון האידיאלי לאזור וקרא לסייע לממשל האמריקאי החדש במאמציו להשכין שלום במזה"ת.

אל-חיאת (לונדון), 6.2.09


עורך אל-בעת': שתה"פ הסורי-איראני בלם את מזימות המערב

יו"ר איחוד העיתונאים בסוריה ועורך היומון הסורי הממסדי, אל-בעת', אליאס מראד, אמר בכנס בדמשק לרגל שלושים שנה למהפכה האיראנית, כי שיתוף הפעולה הסורי-איראני הגן על האזור מפני מזימותיהם של הציונות והמערב, וכי תמיכתן של סוריה ואיראן בהתנגדות בלבנון ובפלסטין ביטאה את יציבות יחסיהן.

אל-ת'ורה (סוריה), 6.2.09


ארה"ב תוהה כיצד להתמודד עם פניו הרבים של המזה"ת?

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 5.2.09/ אמג'ד רסמי