המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 4.2.2009
4/2/2009

מה חדש? סיכום יומי 4.2.2009

 

בתקציר: איראן - במרכז פגישת שרי החוץ באבו ט'בי * מטיף מצרי תוקף את הקריאות לצעירים לצאת לג'יהאד בעזה *  נעצרה מגייסת המתאבדות בבגדאד ובדיאלא * צירים במג'לס האיראני נגד חשאיות השיחות עם ארה"ב *  אלג'יריה: המודיעין בוחן את הפופולאריות של הנשיא * צרפת לארה"ב: כן למו"מ עם סוריה

 

נעצרה מגייסת המתאבדות בבגדאד ובדיאלא

דובר מפקדת המבצעים בבגדאד, גנרל קאסם עטא, דיווח במסיבת עיתונאים (3.2.09), כי כוחות הביטחון העיראקיים עצרו ב- 21.1.09 את סמירה אחמד ג'אסם (בתמונה למטה), המכונה "אם המאמינים", האחראית לגיוס נשים מתאבדות במחוזות בגדאד ודיאלא. לדבריו, ג'אסם החברה בארגון "אנצאר אל-סונה" (תומכי הסונה), הודתה בגיוס 28 נשים שביצעו פיגועים בבגדאד ובדיאלא. בידי כוחות הביטחון מידע לפיו היא גייסה 80 מתאבדות.                   

אל-זמאן (לונדון), 3.2.09    

                      

http://www.alarabiya.net , 4.2.09

 

עיראק: בחירות לפרלמנט בחבל כורדיסטן ב- 19.5.09

הנהגת חבל כורדיסטן החליטה לקיים את הבחירות לפרלמנט החבל ב- 19 במאי 2009.  מועד זה נבחר לציון 17 שנה (19.5.92) לבחירות הראשונות לפרלמנט זה, לאחר שהחבל יצא משליטת המשטר העיראקי, בעקבות מלחמת המפרץ הראשונה.

אל-זמאן (לונדון), 3.2.09

 

איראן - במרכז פגישת שרי החוץ הערביים  באבו ט'בי

היומון אל-חיאת דיווח כי איראן ומדיניותה האזורית היוו נושא מרכזי בפגישת שרי החוץ של סעודיה, מצרים, בחריין, איחוד האמירויות, ירדן, תוניס, תימן, מרוקו ושה"ח הפלסטיני, שהתקיימה (3.2.09) באבו-ט'בי. מקורות דיפלומטיים ערביים מסרו ליומון הלבנוני, אל-אח'באר, כי הוסכם בכינוס על גיבוש ברית מדינית- כלכלית שמטרתה לבלום את ההשפעה הגוברת של איראן על העניין הפלסטיני. המשתתפים גם הביעו תמיכה בעם הפלסטיני, באש"פ וביוזמת השלום הערבית. מקורות אחרים דיווחו ליומון אל-שרק אל-אוסט כי מטרת הפגישה היתה לתאם את עמדות המדינות המשתתפות אל מול "מדינות ההתנגדות", לקראת פגישת שרי החוץ הערביים בקהיר ופסגת הליגה הערבית בקטר, שתתכנסנה במרץ. שה"ח של איחוד האמירויות הוסיף כי תתקיימנה פגישות נוספות בנושא בהן ישתתפו שרי חוץ של מדינות ערביות נוספות.

אל-חיאת, אל-שרק אל-אוסט (לונדון), אל-אח'באר (לבנון), 4.2.09 

 

חוסני מובארכ ממליך את בנו בחסדי המערב וישראל

iran-daily (איראן), 29.1.09/ מחמד עלי רג'בי

 

איראן הציעה ללבנון בדיקה משותפת של גורל הדיפלומטים האיראנים

שר החוץ האיראני, מנוצ'הר מותכי, הציע לשר החוץ הלבנוני, פאוזי צלוח, להקים וועדה משותפת לבירור גורל הדיפלומטים האיראנים שנעלמו בלבנון ב-1982.

אירנא (איראן), 3.2.09

 

צירים במג'לס האיראני נגד חשאיות השיחות עם ארה"ב

צירים במג'לס האיראני האשימו את אחמדי-נז'אד בקיום שיחות חשאיות עם ארה"ב המסכנות את האינטרסים הלאומיים של איראן, ודרשו לעדכנם בנושא.  

פארארו, אילנא (איראן), 3.2.09

 

איראן מכחישה מעורבות בחיסול עיתונאי תורכי

דובר שגרירות איראן בתורכיה, אבראהים נאמי, דחה האשמות של חוגים תורכיים לפיהן מעורבת איראן בחיסול עיתונאי היומון התורכי ג'ומהורית, אוע'ור מום-ג'ו, בינואר 1993. לדבריו, ההאשמות הועלו כעת במטרה לפגוע ביחסים המתהדקים בין איראן לתורכיה.

פארס (איראן), 29.1.09

 

מטיף מצרי תוקף את הקריאות לצעירים לצאת לג'יהאד בעזה

המטיף המצרי הידוע, עַמר ח'אלד, אמר ליומון האלג'יראי "אל-שרוק אל-יומי" שהוא שולל את דרכם של  מטיפים שקרא לצעירים לצאת לג'יהאד בעזה למען שחרור פלסטין. לדבריו, קריאות כאלה עלולות להוביל לתופעות שליליות ולניצול התלהבות הצעירים לרעה. בפנייה לצעירי אלג'יריה, אמר ח'אלד שתסכול אינו מצדיק טרור, ועדיף להשקיע מאמץ בתרומה לחברה.

אל-שרוק אל-יומי (אלג'יריה), 4.2.09     

 

מחמוד עבאס: "לא יהיה דיאלוג לאומי עם מי שלא מכיר באש"ף"

אל-וטן (סוריה), 4.2.09 / פארס קרהבית  

 

האופוזיציה המאוריטנית מקדמת פתרון למשב במדינה

מפלגת האופוזיציה הגדולה במאוריטניה, התאחדות הכוחות הדמוקרטיים בראשות אחמד אולד דאדאה, תציג בימים הקרובים הצעה לפתרון המשבר הפוליטי במדינה. על פי ההצעה, הנשיא המודח, עבדאללהי לא ישוב למשרתו, ובמקביל ייאסר על הגנרלים שהדיחו אותו להתמודד בבחירות הקרובות. אולד דאדאה, אשר זכה במקום השני בבחירות האחרונות לנשיאות, תמך בהפיכה, אך סירב להצטרף לממשלת השלטון הצבאי.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 4.2.09                     

 

אלג'יריה: המודיעין בודק את הפופולאריות של הנשיא

לבקשת משרד הנשיא עבד אל-עזיז בוטפליקה, בדקו גופי מודיעין באלג'יריה את שיעור ההשתתפות הצפוי בבחירות הנשיאותיות אשר תיערכנה השנה ואת מידת הפופולאריות של הנשיא בוטפליקה בקרב האזרחים.

אל-ח'בר (אלג'יריה), 4.2.09                 

 

דגל המדינה הרוסתאמית הונף בדרום אלג'יריה

בשוך העימותים בין הקהילות המוזבית (אבאדים דוברי ברברית) והמאלכית (סונים דוברי ערבית) בעיר בריאן בדרום אלג'יריה, תלו גורמים אנונימיים את דגל האמירות הרוסתאמית במספר מקומות בעיר. הרוסתאמים, ששלטו באזורים רחבים של צפון אפריקה בעיקר במאה התשיעית, היו שושלת אבאדית ממקור פרסי אשר נשענה על בסיס כוח ברברי. מנהיגי שתי העדות הגדירו את תליית הדגלים כפרובוקציה.

www.tsa-algerie.com, 3.2.09; www.elaph.com, 4.3.09              

 

דיווח: צרפת מאיצה בארה"ב לשאת ולתת עם סוריה

מקורות צרפתיים רשמיים גילו כי פריז האיצה בשליח האמריקאי למזה"ת, ג'ורג' מיטשל, לשאת ולתת עם כל הצדדים באזור, ובמיוחד עם סוריה. לדברי המקורות, שיחותיו של מיטשל (2.2.09) בפריז עסקו בצורך לקדם את תהליך השלום בכל המסלולים, ובפרט בזה הסורי.

אל-וטן (סוריה), 4.2.09

 

חברי מל"פ תוקפים כוונת חמאס להקים חלופה לאש"פ

נציגי מל"פ בגדמ"ע פרסמו הודעה שעיקריה: גינוי של כוונת החמאס להקים חלופה לאש"פ; קריאה לכל חברי המל"פ בכל מקום להתנגד לכל פגיעה בלגיטימיות של אש"פ; קריאה לחמאס להצהיר מפורשות כי אש"פ הוא הנציג הלגיטימי והיחיד של העם הפלסטיני ולחזור בה מן הכוונה להקים מקור סמכות חלופי לאש"פ; קריאה להפעיל ולפתח את מוסדות אש"פ ולהאיץ את ההכנות לבחירות למל"פ בכל מקום בו ניתן לקיימן.

אל-קדס (ירושלים), 4.2.09  

 

איראן משגרת לוויין ראשון (בדמותו של ח'אלד משעל)

אל-מסתקבל (לבנון), 4.2.09/ חסן בלייבל