המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 2.2.2009
2/2/2009

מה חדש? סיכום יומי 2.2.2009

 

בתקציר: דיווחים סותרים בעיראק על תוצאות הבחירות המחוזיות * איתאללה איראני: להעניק פרס נובל לשלום לארדואן * דיווח באיראן על נכונות לנהל מו"מ בנושא הגרעין *  סעד אל- חרירי: מי שתוקף את מצרים - יתמוטט בעצמו * נשיא תורכיה: הבהרנו לאיראן שאיננו רוצים נשק גרעיני באזור

 

עבאס: דיאלוג - רק אם חמאס תכיר באש"פ

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, הצהיר בקהיר כי לא יתקיים דיאלוג עם מי שאיננו מכיר באש"פ כנציג הלגיטימי והיחיד של העם הפלסטיני וכי אם חמאס רוצה דיאלוג, עליה להכיר באש"פ. בתגובה אמר דובר החמאס כי עבאס מנסה לטרפד את מאמצי מצרים להביא לדיאלוג ולפיוס פלסטיני פנימי.

www.palestine-info.info,1.2.09; אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 2.2.09 

 

המל"פ תתכנס ברמאללה לדיון חירום

יו"ר המועצה הלאומית הפלסטינית (המל"פ), סלים אל-זענון, קרא לחברי המל"פ בגדמ"ע להשתתף בישיבת חירום כדי לדון בדרכים להתמודד עם הניסיונות לפגוע בלגיטימיות של אש"פ ובבלעדיותו כנציג העם הפלסטיני. המל"פ תתכנס ברמאללה מחר (3.2.09).

אל-קדס (ירושלים), 2.2.09

 

עיראק: דיווחים סותרים על תוצאות הבחירות המחוזיות

יו"ר נציבות הבחירות העליונה בעיראק, פרג' אל-חידרי, דיווח כי בבחירות למועצות המחוזיות (31.1.08) השתתפו 51% מבעלי זכות בחירה והן התנהלו באופן תקין, ללא הפרות מיוחדות שיש בהן כדי להשפיע על תוצאותיהן. אל חידרי שיבח את הפיקוח הבינ"ל והמקומי על הבחירות ואמר שתוצאות חלקיות יפורסמו השבוע והסופיות -  בעוד שלושה שבועות. בינתיים ישנם דיווחים בלתי רשמיים סותרים ביחס לתוצאות וכל צד טוען לניצחונו.

אל-חיאת (לונדון), 2.2.09  

 

עיראק: אסירים מבכירי הזרם הצדרי - ישוחררו

מקור בלשכת של ר"מ עיראק, נורי אל-מאלכי, מסר כי אל-מאלכי הורה לשחרר תוך 24 שעות בכירים בזרם הצדרי הכלואים בכלא בוכּא בבצרה, ובהם השייח' קיס אל-ח'זעלי  והשייח' עבד אל-האדי אל-דראג'י (עוזריו של מנהיג הזרם, מוקתדא אל-צדר) ואנשי דת אחרים.

www.nahrainnet.net, 30.1.09     

 

משעל באיראן: לאיראן חלק גדול בניצחון על ישראל

בפגישותיו עם המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי (1.2.09)  ועם נשיא איראן אחמדי-נז'אד(2.2.09) אמר ראש הלשכה המדינית של החמאס, ח'אלד משעל, כי איראן שותפה לניצחון הפלסטינים בעזה ויש לה בו חלק גדול. אחמדי-נז'אד קרא להעמיד לדין את מנהיגי ישראל ולהטיל עליה חרם כלכלי כולל. ח'אמנאי ואחמדי-נז'אד הביעו תקווה כי הניצחון האחרון ישמש הקדמה לניצחונות עתידיים על ישראל. שר החוץ האיראני, מנוצ'הר מותכי, אמר כי איראן פועלת לעריכת ועידה בינ"ל לשיקום עזה.
אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 2.2.09 אירנא (איראן), 2.2.09; איסנא (איראן), 1.2.09

ח'אמנאי בפגישתו עם משעל

 

המקור לתמונה: אירנא (איראן), 1.2.09

 

דיווח באיראן על נכונות לנהל מו"מ בנושא הגרעין

אתר האינטרנט האיראני אינדה ניוז דיווח על סיכומים שהושגו בשיחות באירופה בין נציגי הנשיא אחמדי-נז'אד, לבין שליחו של אובמה, ויליאם פרי. שר החוץ האיראני, מנוצ'הר מותכי, אישר כי איראן בוחנת את נושא חידוש היחסים עם ארה"ב, ואת השינוי במדיניותה באזור, במיוחד באפגניסטן, ותהיה מוכנה לנהל שיחות על הגרעין בתנאים מסוימים.

טהראן טיימס, רסאלת (איראן), 2.2.09; אינדה ניוז (איראן), 30.1.09

 

בכיר איראני לארה"ב: הכירו בממשלת החמאס

עלי אכבר ג'ואנפכר, יועצו של נשיא איראן אחמדי-נז'אד, אמר כי ממשל אובמה יוכל להוכיח את אמיתות כוונותיו אם יכיר בממשלת החמאס בועידת מינכן הקרובה.

מהר (איראן), 2.2.09

 

נשיא תורכיה: הבהרנו לאיראן שאיננו רוצים נשק גרעיני באזור

בראיון ליומון אל-חיאת אמר נשיא תורכיה, עבדאללה גול, כי ארצו הבהירה לאיראן שהיא אינה מעוניינת שבידי מי משכנותיה, או ביד כל מדינה באזור יהיה כוח גרעיני ונשק להשמדה המונית. עם זאת, הבהיר כי את נושא תיק הגרעין האיראני יש לפתור בדרכים דיפלומטיות. גול הזהיר מפני מלחמת גושים באזור ואמר ששאיפותיה של איראן כמדינה אסלאמית להגן על העניינים האסלאמיים, הן לגיטימיות ואולם פלסטין, היא מדינה ערבית בה שלטת הסונה ולכן על הערבים והפלסטינים לפתור את הבעיות בעצמם.

אל-חיאת (לונדון), 2.2.09

 

חפירת המנהרות בעזה – בחירה בכיוון הלא נכון 

אל-ע'ד (ירדן); אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 31.1.09/ עמאד חג'אג'

 

בכיר איראני: המוסלמים בהנהגת איראן הופכים לגוש עולמי

יחיא רחים צפוי, יועצו הביטחוני של המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, אמר כי עולם האסלאם בהנהגת איראן האסלאמית יהפוך בקרוב לגוש עולמי. לדבריו, מדינות האסלאם מחזיקות בנתיבי מים אסטרטגיים דבר המעניק להן שליטה על 90% מהסחר העולמי הימי. עוד אמר כי ב-2004 היה יחס המוסלמים לעומת היהודים 100:1.

פארס (איראן), 30.1.09

 

איתאללה איראני: להעניק פרס נובל לשלום לארדואן

איתאללה מכארם שיראזי, מבכירי אנשי הדת באיראן, אמר כי מחאת ראש ממשלת תורכיה, רג'פ ארדואן, נגד ישראל חיזקה את יסודות השלום באזור, ולפיכך יש להעניק לו את פרס הנובל לשלום.

בורנא ניוז (איראן), 1.2.09

 

סעד אל- חרירי: מי שתוקף את מצרים - יתמוטט בעצמו

יו"ר זרם אל-מסתקבל בלבנון, סעד אל-חרירי, אמר בתגובה להתקפות של נאסרללה נגד מצרים כי טועה מי שחושב שבאמצעות מתקפתו על מצרים הוא יצליח למוטט אותה ואת כל הלאומיות הערבית, שכן מצרים לא תתמוטט והתוקף אותה יתמוטט בעצמו.

אל- מסתקבל (לבנון), 2.2.09

 

נשיא לבנון: התווית הגבולות עם סוריה תחל ללא חוות שבעא

נשיא לבנון, מישל סולימאן, אמר בפגישתו עם משלחת של חברי קונגרס אמריקאים המבקרים בלבנון, כי היחסים עם סוריה מתקדמים היטב וישנה הבנה בין המדינות על הפיקוח במעברים ומניעת ההברחות. לדבריו, התווית הגבולות תחל, אך היא לא תכלול את אזור חוות שבעא כל עוד הן תחת כיבוש.

אל-ספיר (לבנון), 31.1.09

 

האסטרטגיה האיראנית – הכשלת הפיוס

הערבי כדי להמשיך את מצב המלחמה 

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 1.2.09/ אמג'ד רסמי

 

לוב: נעצר מקורב לסיף אל-אסלאם קד'אפי

רשויות לוב עצרו את עוה"ד ג'מעה אחמד אעתיקה, בכיר לשעבר במוסד "אל-קדאפי" ומקורב לסיף אל-אסלאם אל-קדאפי, בנו של מנהיג לוב. מוסד אל-קדאפי גינה את המעצר וטען כי מדובר בחיסול חשבונות אישיים. האתר הליברלי  www.middleeasttransparent.com  טען כי מעצרו של עו"ד עתיקה הוא מכה שהנחיתה המשמרת הוותיקה במאבקה נגד חוגי הרפורמה של סיף אל-אסלאם.

www.middleeasttransparent.com, 31.1.09; www.gdf.org.ly, 31.1.09