המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 26.1.2009
26/1/2009

מה חדש? סיכום יומי 26.1.2009

 

בתקציר: משעל: סוריה שותפה לניצחון בעזה *  איראן מאיימת לנתק את קשריה עם האמירויות  * חמאס: אין קשר בין פתיחת המעברים לשחרור שליט * פעילות איראנית לשיקום עזה * איראן: אובמה כלי שרת ביד הלבנים בוושינגטון *  הסכם סיוע לעזה בין אונר"א לסעודים * בכיר בחזבאללה: ההתחמשות - זכות לגיטימית

 

חמאס: אין קשר בין פתיחת המעברים לשחרור שליט

נציג החמאס לשיחות בקהיר, איימן טה, אמר כי חמאס בוחנת הצעה של ישראל לתהדיאה בת שנה וחצי לאחר שדחתה הצעה ישראלית לתהדיאה בת 10-15 שנה. אחד מדוברי משלחת חמאס לקהיר, טען כי תנועתו דחתה הצעה ישראלית לתהדיאה והפעלת כל המעברים תמורת שחרור שליט, משום שעסקת האסירים תמורת שליט לא נוגעת לתהדיאה ולמעברים. לדבריו, חמאס תסכים להצבת משקיפים בינ"ל במעבר רפיח, בתנאי שיכללו משקיפים מטורקיה ולהצבת אנשי המשמר הלאומי של הרש"פ בתנאי שיהיו תושבי עזה

אל-שרק אל-אוסט, אל-חיאת (לונדון), 26.1.09

 

חמאס: התכוננו למלחמה כבר בקיץ הקודם

סגן ראש הלשכה המדינית של החמאס, מוסא אבו מרזוק, אמר כי חמאס התכוננה למלחמה כבר בקיץ הקודם והכשירה לכך 5,000 אנשי חמאס. לדבריו, בסיבוב הבא יקדמו לוחמי החמאס את הטנקים הישראליים עוד טרם פלישתם. הוא ציין כי במלחמה נהרגו 1,500 פלסטינים, אך הנשים הפלסטיניות ילדו 3,500 תינוקות.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), אל-איאם (רש"פ), 26.1.09

 

הסכם סיוע לעזה בין אונר"א לסעודים

אונר"א וסעודיה חתמו על הסכם למימון פרויקטים לפיתוח ולסיוע לתושבי עזה. נציגי אונר"א הודיעו כי הכינו תוכנית שיקום שתימשך תשעה חודשים בעלות של כ-350 מיליון דולר.

אל-שרק אל-אוסט, אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 26.1.09

 

איראן תוקפת כוונת אירופה להוציא את מוג'אהדין ח'לק מרשימת ארגוני הטרור

יו"ר וועדת המג'לס לביטחון לאומי ומדיניות חוץ, עלא אל-דין בורוג'רדי, קרא לשקול מחדש את היחסים הכלכליים בין איראן לאיחוד האירופי, עקב כוונת האיחוד האירופי להסיר את ארגון האופוזיציה האיראני "מוג'אהדין ח'לק" מרשימת ארגוני הטרור באירופה. מנהיגי הארגון הגיעו בשבוע שעבר לקהיר להצגת עניינם, לאחר שממשלת עיראק הודיעה על כוונתה לגרש אלפים מחבריהם, או להסגירם לידי שלטונות איראן. העיתון "אל-מצרי אל-יום" דיווח כי 20 מחברי הארגון שגורשו לאחרונה לאיראן, נרצחו, וכי 3500 פעילים הם בעלי אזרחות איראנית בלבד. דווח ועדת המג'לס לביטחון לאומי באיראן ,כאזם ג'לאלי, הודיע כי פעילי מוג'אהדין ח'לק שדם איראני על ידיהם ייענשו.

פארס (איראן), אל-מצרי אל-יום (מצרים), 25.1.09; אפתאב (איראן), 23.1.09

 

אובמה ניצב מול לוח השחמט של המזה"ת

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 25.1.09/ אמג'ד רסמי 

 

משעל: סוריה שותפה לניצחון בעזה

בפגישה עם שר ההסברה הסורי, מוחסן בלאל, הודה ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, לסוריה על תמיכתה בהתנגדות הפלסטינית בעזה, והדגיש כי סוריה שותפה לניצחון שהושג.

אל-ת'ורה (סוריה), 26.1.09

 

פעילות איראנית לשיקום עזה

עלי סעידלו, סגן נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, אמר בישיבת 'המטה לשיקום עזה', כי איראן תסייע לשקם את הריסות עזה וכי תכנית השיקום תוצג בסוף חודש זה. יו"ר המג'לס, עלי לאריג'אני, ביקש מיו"רי הפרלמנטים האינדונזי והסורי לפעול בפורומים בינלאומיים לקידום השיקום בעזה. בכיר בבסיג' הסטודנטים, אסמאעיל אחמדי, אמר כי כל סטודנט נקרא לתרום 5000 תומאן (כ-5$) ל'מטה לשיקום עזה', וציין כי בקיץ הקרוב ייצאו פעילי בסיג' לעזרת עזה. חבר ועדת המג'לס לביטחון לאומי ומדיניות חוץ, עואז חידרפור, אמר כי קבוצת אנשי מג'לס וקבוצת עממית ייצאו לביקור הזדהות ברצועת עזה.

כיהאן, פארס (איראן), 25.1.09; פארס (איראן), 24.1.09

 

איראן מאיימת לנתק את קשריה עם האמירויות

חבר וועדת המג'לס לביטחון לאומי ומדיניות חוץ באיראן, עואד חידרפור, טען כי בנוסף לשלושת איי המפרץ הפרסי - תנב הגדול, תנב הקטן ואבו מוסא - שייכות גם שבע הנסיכויות של איחוד האמירויות לאיראן. ציר המג'לס, דריוש קנברי, הזהיר כי הטענות הטריטוריאליות של איחוד האמירויות נגד איראן עלולות לגרום למלחמה, כפי שאירע לפני מלחמת איראן-עיראק (1988-1980). חבר הוועדה לביטחון לאומי במג'לס האיראני, ג'ואד ג'האנגיר זאדה, איים כי איראן תנתק את קשריה עם איחוד האמירויות ותבחן העברת הונה הנאמד במיליארדים מדובאי לאנקרה, אם איחוד האמיריות תמשיך להערים קשיים על איראנים השוהים בה ולנקוט נגדם בצעדים פרובוקטיביים. חבר פרלמנט איראני אחר, פרויז סרורי, איים כי הפרלמנט יכשיל עסקת תקשורת גדולה בין איראן לאמירויות.

אל-וטן (סעודיה), 26.1.09;  עסר-י איראן (איראן), 25.1.09; מהר (איראן), 24.1.09

 

איראן: נחסם אתר שחשף הטבות הממשלה לעיתונאים מקורבים

ממשלת איראן חסמה את אתר החדשות האיראני פארסין (המקורב לנשיא לשעבר מוחמד ח'אתמי), לאחר שחשף (21.1.09) כי אנשי תקשורת המסקרים את ביקוריו של אחמדי-נז'אד במחוזות איראן, זוכים להטבות.

יארי ניוז (איראן), 25.1.09 

 

יו"ר סיעת חזבאללה בפרלמנט: ההתחמשות היא זכות לגיטימית

מחמד רעד, יו"ר סיעת "הנאמנות להתנגדות" המייצגת את חזבאללה בפרלמנט הלבנוני, אמר כי ההתחמשות של ההתנגדות היא חובה וזכות לגיטימית המעוגנת בכל החוקים והאמנות, והפקעת זכות זו היא מעשה טרור ותמיכה בטרור המיוצג על ידי הישות הציונית. רעד הבטיח כי כל המאמצים לפרק את נשקה ייכשלו.

www.hizbollah.tv , 25.1.09  

 

אישור חוקים בנשאי זכויות אדם בבחריין

הפרלמנט הבחריני אישר הצעת חוק להקמת ועדה לאומית לזכויות אדם שתעסוק בחיזוק ושמירה על זכויות אדם. בנוסף, אישר הפרלמנט הצעת חוק שאוסרת הגשת יין במטוסים של חברת התעופה הבחרינית.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 24.1.09

 

אובמה מסיר את הרפש שדבק בארה"ב ומתחיל בגואנטנמו

אל-וטן (סעודיה), 25.1.09/ ג'יהאד עוורתאני 

 

איראן: אובמה כלי שרת ביד הלבנים בוושינגטון

יו"ר וועדת המג'לס לעניינים חברתיים, סולימאן ג'עפרזאדה, טען כי האמריקאים הלבנים הביאו שחור לבית הלבן כדי להשיב להם את יוקרתם הבינ"ל, וידיחו אותו אח"כ. דאוד אחמדי-נז'אד, אחיו של נשיא איראן, הזהיר כי החלטות אובמה על סיום המלחמה בעיראק וסגירת כלא גואנטנמו נועדו רק לשם הצלת יוקרתה של אמריקה. לדבריו, תנועות ההתנגדות בעזה ובלבנון הן סוללות מגן מפני ה'יהירות העולמית', המתחילה בישראל ונגמרת בפנטגון האמריקאי.

פארס (איראן), עכאט' (סעודיה), 26.1.09; איסנא (איראן), 19.1.09