המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 18.1.2009
18/1/2009

מה חדש? סיכום יומי 18.1.2009

 

בתקציר: חמאס: עבאס מעורב בחיסולו של ציאם * אחמדי-נז'אד: הממשל האמריקאי החדש מאחורי המבצע בעזה * איתאללה ג'נתי: מצרים משת"פית של ישראל * מקור צרפתי: סוריה לא סייעה בפיתרון המשבר בעזה * מפכ"ל משטרת דובאי: שגרירויות ישראל - סניפים של המוסד *  מלך מרוקו יבקר באיראן

 

סעוד אל-פיצל ועמרו מוסא: העולם הערבי על סף התמוטטות

שה"ח הסעודי, סעוד אל-פיצל ומזכ"ל הליגה הערבית, עמרו מוסא, הזהירו במסיבת עיתונאים משותפת בכווית כי העולם הערבי נמצא על סף התמוטטות, קרע ואנרכיה בשל פיצולו, המאבק הפנים פלסטיני והתוקפנות והכיבוש של ישראל; בדוחה התקיימה (16.1.09) פגישה בהשתתפות נציגים מ-13 מדינות ערביות, ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל ונשיא איראן, אחמדי נז'אד. לדברי כמה מקורות, לנציגי המדינות נמסר על השתתפותם של נז'אד ומשעל רק לאחר בואם לדוחה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 17.1.09

 

אחמדי-נז'אד: מבצע עזה – תכנית הממשל האמריקאי החדש 

נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, אמר בוועידת מנהיגי ערב בדוחה, כי התקפת ישראל בעזה היא תכנית של הממשל האמריקאי החדש. לדבריו, אמריקה והמדינות הערביות רוצות בחיסול החמאס ועל מדינות ערב לנתק את קשריהן עם ישראל בבחינת "המעט שביכולתן לעשות."

פארס (איראן), 16.1.09

 

מקור צרפתי: סוריה לא סייעה בפיתרון המשבר בעזה

מקור דיפלומטי צרפתי רם דרג מסר כי סוריה לא סייעה רבות בפיתרון המשבר בעזה, והתמקדה בהחלשת מצרים יותר מאשר בהשגת הפסקת אש בין ישראל לחמאס. לדבריו, יש לסוריה השפעה על גישת הנהגת חמאס בדמשק, אשר היתה קיצונית יותר משל הנהגת חמאס בעזה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 17.1.09

 

ח'אמנאי: גורל הבוגדים הערבים כגורל היהודים שהרג מחמד

במכתב לראש ממשלת החמאס, אסמאעיל הניה, כתב המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, כי "גורל הבוגדים הערביים לא יהיה טוב יותר מגורל היהודים בקרב אל-אחזאב". בקרב זה (שנת 626), הרג מחמד את היהודים בני שבט בנו קריט'ה שלטענתו קשרו קשר נגדו.

פארס (איראן), 15.1.09

 

"שלוש פסגות ערביות נוכח התוקפנות הציונית נגד עזה!"

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 17.1.09 / עמאד חג'אג'

 

איתאללה ג'נתי: מצרים משת"פית של ישראל

איתאללה אחמד ג'נתי אמר בדרשת יום השישי בטהראן על ציפי לבני, "בכל פעם שאני רואה את האישה הזו, אני מייחל לכך שמישהו יירה בה.. לדבריו, "בושה למדינות האסלאם, חסרות האמונה, הגבורה, הלגיטימציה..  מצד עמיהן. הגרועות מכולן הן סעודיה – משטר הבובה של ארה"ב, ומצרים – בת בריתה של ישראל. ראשי המדינות האלה צריכים לחשוש מפני התקוממות עמיהם ומזעמו של האל..."

איסנא ( איראן), 16.1.09

 

חמאס: עבאס מעורב בחיסולו של ציאם

חבר המועצה המחוקקת מטעם החמאס , צלאח אל-ברדויל, האשים את יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, במעורבות בחיסולו של בכיר החמאס ,סעיד ציאם, בשותפות למלחמה נגד עזה ובהטלת המצור עליה.

www.palestine-info.info 17.1.09

 

מפכ"ל משטרת דובאי: שגרירויות ישראל - סניפים של המוסד

מפכ"ל משטרת דבי, צ'אחי ח'לפאן אמר כי שגרירויות ישראל ומשרדיה המסחריים מהווים מרכזי מודיעין של המוסד, ולפיכך על מדינות ערב להחליט בפסגה הבאה להפסיק כל פעילות מסחרית עמה ועם המדינות המקיימות איתה קשרים מסחריים או דיפלומטיים. לדבריו, כדי שהעולם יכבד את האומה הערבית עליה להיות בעלת צבא אחד המורכב מ-1,600,000 לוחמים.

www.elaph.com, 15.1.09  Dahi Khalfan

 

מלך מרוקו יבקר באיראן

במרוקו דווח כי מלך מרוקו, מחמד השישי, מתכוון לבקר באיראן השנה, ושבטהראן כבר החלו בהכנות לכך.

אל-מסתקבל (לבנון), 18.1.09