המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 16.1.2009
16/1/2009

מה חדש? סיכום יומי 16.1.2009

 

בתקציר: סנקציות על יומון איראני שראיין זמר * דובאי: פתוא אוסרת על פרמדיק לשהות עם חולות * עיתונאי סורי: סעודיה ומצרים הביאו ל"מות המשטרים הערביים" * אמיר קטר: עבאס איננו רצוי * דיווח: סולימאן יצא לדוחה בעקבות לחצי האופוזיציה *  מלך מרוקו לא יגיע לקטר ולכווית * עשרות נשים גויסו כשוטרות בעיראק

 

הנוסחה של מצרים וחמאס להפסקת אש

מצרים וחמאס גיבשו נוסחה להפסקת אש בעזה: הפסקת אש הדדית בו זמנית; הנסיגה תחל עם כניסת הפסקת האש לתוקף ותושלם בתוך שבוע; ייפתחו המעברים להעברת סחורות בפיקוח מצרי, אירופי וטורקי; ייפתח מעבר רפיח לפי סידורים שיבטיחו נוכחות כוחות הבטח"ל של יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, ומשקיפים בין-לאומיים; תהדיאה למשך שנה הנתונה להארכה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 16.1.09  

 

סנקציות על יומון איראני בקעבות ראיון עם זמר

היומון האיראני המשהרי נסגר לחמישה ימים ע"י המשטר בשל ריאיון שערך עם זמר איראני מתקופת השאה, דריוש אקבאלי, אשר מתגורר כיום בלוס אנג'לס.

אתר האינטרנט פארסין (איראן), 15.1.09

 

המג'לס האיראני: בגידת הערבים גרועה מפשעי הציונים

נציגי המג'לס האיראני פרסמו הצהרה בה נאמר כי "העמים הערביים ובמיוחד העם המצרי יודעים שבגידת חלק מהמנהיגים הערביים בעם הפלסטיני כואבת יותר מפשעי הציונים," וקראו להם "למחות נגד הבוגדים הערביים וללחוץ על המשטרים הבוגדים להגן על העם הפלסטיני."

www.irinn.ir 14.1.09

 

שר המודיעין האיראני: ה-BBC נגדנו

שר המודיעין האיראני, ע'לאם חוסין אז'אי, אמר כי הוא מאמין שפעולות ה-בי.בי.סי בפרסית הן נגד הביטחון הלאומי של איראן.

תאבנאק (איראן), 14.1.09

 

יונת השלום

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 16.1.09/ אמג'ד רסמי   

 

אמיר קטר: עבאס איננו רצוי

אמיר קטר , שיח' חמד בן ח'ליפה אל-ת'אני, אמר כי לא הזמין את הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס לוועידת ראשי מדינות ערב בדוחה, מפני שתקופת נשיאותו הסתיימה וכעת תפקידו איננו חוקי. לדבריו, הוא הזמין את ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, מפני שנבחר כחוק והוא צד למשבר בעזה. בתגובה למחאת מצרים על הזמנת נשיא איראן לוועידה אמר שליט קטר כי הוא הוזמן כמשקיף וכי לאיראן יש השפעה באזור.

פארס (איראן), 15.1.09

 

דיווח: סולימאן יצא לפסגת דוחה בעקבות לחצי האופוזיציה

היומון הלבנוני אל-אח'באר דיווח כי נשיא לבנון, מישל סולימאן, החליט לצאת לפסגה הערבית בדוחה לאחר לבטים רבים ובעקבות לחצים שהפעילה עליו האופוזיציה הלבנונית בראשות חזבאללה. עפ"י הדיווח, הובהר לסולימאן ע"י נציגים של נאסרללה  ושל יו"ר הפרלמנט, נביה ברי, שהיעדרותו מן הפסגה תיחשב בעיניהם לתמיכה ביריבי הפלסטינים. יו"ר מועצת המנהלים של אל-אח'באר, אבראהים אל-אמין, כתב כי קשה יהיה לשכוח לסולימאן את החלטתו הראשונית שלא לנסוע לפסגה וכי בכך הוא כמעט וחצה את הקו האדום, דבר שהיה מאיים על הסכם דוחה. אל-אח'באר טען כי בדוחה צפוי לקום "ציר ערבי חדש התומך בהתנגדות".

אל-אח'באר (לבנון), 16.1.09

 

המשך חילוקי הדעות סביב הפסגה בדוחה

מזכ"ל הליגה הערבית, עמר מוסא, אמר (14.1.09) כי לא הושג הרוב הדרוש לכינוס פסגת חרום ערבית בקטר, כיוון שרק 13 מדינות נתנו את הסכמתן, שתיים פחות מן הדרוש. היומון אל-שרק אל-אוסט ציין כי על אף המחלוקות, בקטר החלו הסידורים לקראת קבלת פני המשתתפים בפסגה וכי במלון שרתון הוצבו דגלי כל המדינות החברות בליע"ר ולא רק של אלה שאישרו את בואן. עוד נמסר, כי הוכנו מושבים באולם לכל הנציגים כדי להבליט את חסרונם של הנעדרים. שר החוץ הסעודי, סעוד אל-פיצל אמר כי הנושאים שהיו אמורים להידון בפסגה בקטר יידונו בפסגה שתיערך בכווית וכי העיקר הוא תוצאות הפסגה ולא מיקומה. אמיר כווית, צבאח אל-אחמד אל-צבאח ציין כי הנושא הפלסטיני יהיה בראש סדר היום בפסגה הכלכלית בכווית.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 16.1.09

 

האם עזה תכשיל את מאמציו של אובמה לחולל שינוי?

אל-מסתקבל (לבנון), 16.1.09/ חסן בלייבל 

 

דובאי: פתוא אוסרת על פרמדיק לשהות במחיצת חולות

המופתי הבכיר בדובאי, ד"ר אחמד עבד אל-עזיז אל-חדאד, הוציא פתוא האוסרת על פרמדיק ממין זכר לשהות במחיצת חולות באמבולנס, למעט במקרי חירום, משום שהדבר נוגד את ההלכה האסלאמית. לדבריו, יש להיעזר בחובשוֹת בעלות ידע מספיק במתן עזרה ראשונה, המבינות היטב את מצבן של נשים אחרות, ומקלות על מבוכתן.

www.alarabiya.net, 16.1.09

 

עיתונאי סורי: סעודיה ומצרים הכריזו על "מות המשטרים הערביים"

עורך האתר champress.net, המקורב למשטר הסורי, עלי ג'מאלו, אמר לערוץ החזבאללה אל-מנאר, כי היעדרותם של שליטי סעודיה ומצרים מפסגת החירום הערבית בדוחה בנושא עזה, מהווה הכרזה על "מות המשטרים הערביים". לדבריו, יש בעולם הערבי צד התומך בהתנגדות ובהגנה על הכבוד והזכויות של הערבים, וצד אחר הממלא אחר פקודות של עובדים זוטרים בשגרירות ארה"ב.

champress.net, 15.1.09   

  

מלך מרוקו לא יגיע לקטר ולכווית

בהודעה שפרסם מלך מרוקו, מחמד השישי, נאמר כי הוא לא ישתתף בוועידת החירום בקטר וגם לא בוועידה הכלכלית בכווית. ההודעה מותחת ביקורת על הוועידות הצפויות ומבהירה כי הן לא צפויות לגייס סיוע רב לפלסטינים וכי הן מעוררות מחלוקות ויריבויות בין מדינות ערב.

אל-חיאת (לונדון), 16.1.2009

 

עשרות נשים גויסו למשטרת עיראק

עשרות נשים החלו לשמש כשוטרות בנג'ף ובכרבלא' שבעיראק, מתחילת חודש זה, כאשר הן לבושות במדים מתחת ללבוש המסורתי. חלקן עוסקות בבידוק נשים הנכנסות לעיר העתיקה, אחרות שולבו במערך המודיעיני.

אל-חיאת (לונדון), 16.1.2009

 

בחריין: הפרלמנט נסוג מגילוי דעת התומך באיראן

הפרלמנט בבחריין פרסם (14.1.09) גילוי דעת המגנה את אוזלת היד הערבית בטיפול במשבר בעזה, ומשבח את עמדותיהם של איראן, ר"מ תורכיה ארוע'אן ונשיא ונצואלה צ'אבז. היומון אל-שרק אל-אוסט, דיווח כי הוחלט לסגת מגילוי הדעת בעקבות טענות של חברי פרלמנט לפיהן הנוסח הסופי שונה מהנוסח שאישרו.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 16.1.09