המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 13.1.2009
13/1/2009

 

מה חדש? סיכום יומי 13.1.2009

 

בתקציר: פרשן סודאני: לא להתייצב לצד חמאס * איראן: הוגדל הפרס על ראשו של מובארכ * ח'אתמי: אני או מוסוי נרוץ לנשיאות * ממשלה חדשה בכווית * קטר: פסגת חירום ערבית - "מי שיבוא יבוא" * תיווך תורכי בין מצרים לחמאס * אוסאמה חמדאן: נגד תהדיאה ארוכת טווח * סיוע מתמשך של חזבאללה לפלגים הפלסטינים

 

מקורות מצריים: טהראן ודמשק מקשיחות עמדת חמאס

מקורות מצריים רשמיים מסרו לעיתון "אל-אהראם" כי חברי משלחת חמאס, שהשתתפו בשיחות עם ראש המודיעין המצרי עמר סולימאן בקהיר, עדיין ממתינים לתשובתו של ח'אלד משעל על היוזמה המצרית לפתרון המצב בעזה. עוד נמסר כי על אף שהשיחות היו חיוביות מאוד, ישנן מחלוקות בין הנהגת הפנים של חמאס הרוצה בסיום הסכסוך, ובין הנהגת החוץ הנתונה ללחצי טהראן ודמשק הדורשות ממנה לסרב ליוזמה.

אל-אהראם (מצרים), 13.1.09

 

איראן: הוגדל הפרס על ראשו של מובארכ

דובר תנועת הסטודנטים מבקשי הצדק באיראן, צאדק שהבאזי, הודיע על הגדלת הפרס על ראשו של נשיא מצרים, חסני מובארכ,לסך של מיליון  וחצי דולר. הוא הזכיר שלפני שלושה עשורים התנקש ח'אלד אל-אסלמבולי בחיי הנשיא דאז, אנור סאדאת, וטען כי מובארכ הוא שותף "לפשעי המשטר הציוני" בפלסטין הכבושה ולכן  יש לחסלו. סוכנות הידיעות פארס שדיווחה ראשונה על הגדלת הפרס, הסירה את הדיווח מייד

 אחר פרסומו.

עסר-י איראן (איראן), 12.1.09

 

נשיא לבנון: לאסוף את הנשק הפלסטיני שמחוץ למחנות הפליטים

נשיא לבנון, מישל סולימאן, אמר כי יש ליישם את ההחלטה שהתקבלה בלבנון בשנת 2006 במסגרת "הדיאלוג הלאומי", בדבר איסוף הנשק הפלסטיני שנמצא מחוץ למחנות הפליטים הפלסטיניים. יצוין כי גורמים לבנוניים האשימו את הארגון הפלסטיני  "החזית העממית- המפקדה הכללית" בראשות אחמד ג'בריל באחריות לירי ארבעה טילי קטיושה לעבר ישראל, בשבוע שעבר.

אל-מסתקבל (לבנון), 13.1.09

 

פרשן סודאני מזהיר מהשלכות עמידת סודאן לצד חמאס

מומחה סודאני ליחסים בינלאומיים, ד"ר אדם מחמד אחמד, אמר שעמידת סודאן לצד חמאס מציבה אותה ב'ציר הרשע' יחד עם איראן, חמאס וחזבאללה. אחמד הזהיר שהדבר עשוי לגרום לכמה ממדינות ערב המתונות להתרחק מסודאן ולהסיר את תמיכתן ממנה, במיוחד בהתמודדותה עם ביהמ"ש הפלילי הבינ"ל.

אל-ראי אל-עאם (סודאן), 13.1.09

 

תראבי: על בשיר להסגיר עצמו להאג

חסן אל-תראבי, ראש מפלגת הקונגרס העממי האופוזיציונית בסודאן, קרא אתמול לנשיא בשיר להסגיר עצמו לביהמ"ש הפלילי הבינ"ל. לדבריו, "מבחינה פוליטית, בשיר כבר הורשע ועליו לשאת באחריות לכל המתרחש בדארפור - לגירושים, לשריפת הכפרים ולמעשי האונס...והטבח". תראבי אמר כי ההסגרה עדיפה על פני הוצאת צו מעצר, מכיוון שבכך יימנעו סנקציות על סודאן, שידרדרו אותה למצב גרוע מזה שבסומליה. 

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 13.1.09

 

סודאן: לא אפשרנו הברחת רקטות לעזה

דובר משרד החוץ הסודאני, עלי אל-צאדק הכחיש את הטענות לפיהן סודאן אפשרה להעביר בשטחה רקטות שהוברחו מתימן לעזה. לדבריו ישראל מנסה להטיל דופי בסודאן לנוכח עמדתה התומכת בפלסטינים.

אל-ראי אל-עאם (סודאן), 13.1.09 

 

אוסאמה חמדאן: שוללים תהדיאה ארוכת טווח

בכיר החמאס בלבנון, אוסאמה חמדאן, אמר כי תנועתו מסרבת לתהדיאה ארוכת טווח משום שהיא שוללת הסכם העלול לפגוע בהתנגדות. לדבריו, מערך הטילים הוא חלק ממערך ההתנגדות, והיא זו שתקבע איך ומתי לשגר את הטילים.

אל-חיאת (לונדון), 13.1.09

 

דיווח: סיוע מתמשך של חזבאללה לפלגים הפלסטינים

היומון הלבנוני אל-אח'באר דיווח כי בכירים בחזבאללה לא מסתירים את העובדה שלארגון היו קשרים ישירים עם פלגי ההתנגדות בעזה שכללו תמיכה לוגיסטית וצבאית. על פי הדיווח, תמיכה זו החלה כבר לפני יותר מחמש שנים וניתנה לכל הפלגים הפלסטיניים שהחליטו לחזור לאופציית הנשק אחרי האינתיפאדה השנייה. נמסר כי לחזבאללה יש קשרים עם הפלגים הפלסטיניים והוא מעודכן היטב במתרחש בזירת הלחימה עם ישראל.

אל-אח'באר (לבנון), 13.1.09

 

ח'אתמי: אני או מוסוי נרוץ לבחירות לנשיאות

נשיא איראן לשעבר, מוחמד ח'אתמי, אמר כי הוא או ראש ממשלת איראן לשעבר, מיר חוסין מוסוי, יתמודדו בבחירות לנשיאות ביוני 2009.

פרארו (איראן), 13.1.09

 

לאריג'אני: נתקו את היחסים עם ישראל

יו"ר המג'לס האיראני, עלי לאריג'אני, המבקר באנקרה, קרא למדינות העולם לנתק את היחסים הדיפלומטיים עם ישראל כדי לסיים את המשבר בעזה. המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, פרסם פתוא האוסרת לקנות ולמכור "סחורות ציוניות" גם באמצעות צד שלישי. נמסר כי ממשלת איראן אישרה תכנית המטילה סנקציות על חברות זרות הסוחרות עם ישראל.

אירנא מהר (איראן), 13.1.09; אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 13.1.09

 

איראן: נתפסה רשת של מחוללי מהפכת קטיפה

דובר הרשות השופטת באיראן, עלי רזא ג'משידי, דיווח על מעצר ארבעה  אנשים השייכים לרשת שבקשה לחולל מהפכת קטיפה באיראן ואשר קיבלה תקציבה מממשלת ארה"ב, ועל העמדתם לדין.

איסנא, תאבנאק (איראן), 13.1.09

 

איראן: נמשכות הסקילות

דובר הרשות השופטת, עלי רזא ג'משידי, הודיע כי שלושה אנשים נסקלו למוות בעיר משהד. צוין כי ראש הרשות השופטת, איתאללה שאהרודי, אסר על ביצוע הסקילה, אך בקשתו לא כובדה משום שהחוק בנושא טרם שונה. על-פי הדיווח עשרה אנשים נוספים באיראן ממתינים לביצוע גזר דינם בסקילה כעונש על ניאוף.

שהאב ניוז (איראן), 13.1.09; ח'רדאד (איראן), 11.1.09

 

השתיקה הערבית כמוה כירי על עזה

Syria news (סוריה), 13.1.09/ יאסר אחמד

 

לוב מכחישה טענת אופוזיציונרים על המשך פיתוח גרעיני

מקורות רשמיים בלוב הכחישו את דברי עבד אל-מג'יד מנצור, יו"ר "חזית התובו להצלת לוב" (שבטי התובו שוכנים בדרום לוב וטוענים לאפלייתם בידי המשטר), שטען כי קיים מפעל סודי לנשק גרעיני וכימי באזור הר הארוג', המנוהל ע"י מומחים מצפון קוריאה וממדינות אחרות. מקור במחלקת המדינה האמריקאית הצטרף להכחשה ואמר שלוב דבקה בהחלטתה להתפרק מנשק להשמדה המונית.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 13.1.09         

 

ממשלה חדשה בכווית

רה"מ הכוויתי, נאצר אל-מחמד, סיים את הרכבת הממשלה החדשה שנשבעה אתמול (12.1.09) אמונים לאמיר כווית, השיח' צבאח אל-אחמד אל-ג'אבר אל-צבאח. כל השרים מהממשלה הקודמת, למעט שלושה, נשארו בתפקידם. יצוין כי לפני כחודש התפטרה ממשלתו הקודמת של נאצר אל-חמד בעקבות שאילתא שהוגשה נגדו.

אל-סיאסה (כווית), 13.1.09

 

קטר מכנסת פסגת חירום בהשתתפות "מי שיגיע"

מקורות בדוחה מסרו ליומון הסורי, אל-וטן, כי ביום שישי (16.1.09) תיערך בבירת קטר פסגת חירום ערבית בנושא עזה, בהשתתפות "מי שיגיע" מקרב המנהיגים הערביים. מקורות סוריים ציינו כי סוריה וקטר יזמו מחדש את כינוס הפסגה בעקבות כישלונה של מועצת הביטחון להביא לעצירת התוקפנות בעזה.

אל-וטן (סוריה), 13.1.09

 

אל-ביאנוני: הקפאת פעילותנו – פתח לדיאלוג עם המשטר הסורי

המפקח הכללי של האחים המוסלמים בסוריה, עלי צדר אל-דין אל-ביאנוני, אמר כי היוזמה להקפאת פעילות התנועה נגד המשטר הסורי על רקע אירועי עזה עשויה להוות פתח לדיאלוג ולפיוס בינה לבין המשטר, במידה והוא ייענה לה בחיוב. לדבריו, תגובות המשטר ליוזמה היו עד כה "חיוורות", אך ייתכן שזו הקדמה לתגובות ברורות יותר בעתיד.

www.islamonline.net, 10.1.09

 

הערבי מניח פרח לצד תמונתו של היטלר, המבצבצת בין

ההריסות ואומר: "איש לא הכיר אותם [את היהודים] חוץ ממך" 

אח'באר אל-ח'ליג' (בחריין), 13.1.09/ נאדר

 

תיווך תורכי בין מצרים לחמאס

היומון "אל-שרק אל-אוסט" דיווח כי תורכיה מנסה לתווך בין היוזמה המצרית לפתרון המשבר בעזה לבין דרישות החמאס. לדברי מקורות פלסטיניים בדמשק, עיקר התיווך נדרש בנושא המנגנונים שיוקמו "בסיום התוקפנות."  נמסר כי חמאס דורשת נסיגה של צה"ל לאחר הפסקת האש וחלוקת הפיקוח הביטחוני על מעבר רפיח בינה לבין הרש"פ. בכיר חמאס בעזה מסר ל"אל-חיאת" כי התנועה מסכימה לפרישת כוחות תורכיים בגבול עזה במקום כוחות בינ"ל, הנחשבים בעיניה לכובשים, ואמר כי ההצעה לפרישת כוחות תורכיים היא יוזמה תורכית.

אל-שרק אל-אוסט, אל-חיאת (לונדון), 13.1.09