המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 5.1.2009
5/1/2009

מה חדש? סיכום יומי 5.1.2009

 

בתקציר: בכיר איראני: חזבאללה ואיראן לא יתעמתו עם ישראל * אל-קרדאוי: משלחת אנשי דת חושבת להגיע לעזה * נציג הרש"פ בלבנון: הפת"ח מתכננת אינתיפאדה * בכיר איראני לסוריה: לתקוף את הגולן * מנהיג מורדי דארפור: מדינות ערב יכלו למנוע אסון דארפור *  בכיר ברש"פ: נמנע הפרות סדר בגדמ"ע

 

מפקד הבטח"ל בגדמ"ע: נמנע הפרות סדר על רקע המלחמה בעזה

מפקד הביטחון הלאומי בגדמ"ע, דיאב אל-עלי, אמר כי הרש"פ תמנע הפרות סדר והשבת האנדרלמוסיה לגדמ"ע, כמחאה על המתרחש בעזה ותקף את דברי ראשי החמאס כי יילחמו עד התושב האחרון של עזה.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 5.1.09

 

בכיר איראני: חזבאללה ואיראן לא יתעמתו עם ישראל

במסיבת עיתונאים (4.1.09) בשגרירות האיראנית בדמשק, שלל מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן, סעיד ג'לילי, אפשרות שאיראן וחזבאללה ייכנסו לעימות צבאי עם ישראל עקב אירועי עזה. לדבריו, העם הפלסטיני בעזה מסוגל להגן על עצמו היטב ומה שנדרש זה הסרת המצור והפסקת התוקפנות. בנאום ליד קברו של עמאד מוע'ניה בלבנון, אמר ג'לילי כי לכל ברור שההתנגדות והניצחון חד הם ושהידים כעמאד מוע'ניה הוכיחו שהדרך לניצחון עוברת בהתנגדות.

אל-מסתקבל (לבנון), 5.1.09 

 

דיווח: מצרים מנעה מסיף אל-אסלאם אל-קד'אפי כניסה לעזה

מקור ב"מכון קד'אפי לפיתוח" מסר כי סיף אל-אסלאם אל-קד'אפי, העומד בראש המכון התכוון להגיע לעזה דרך מעבר רפיח, אולם שלטונות מצרים דחו את בקשתו מחשש לביטחונו. לדברי המקור, החלטתו של סיף אל-אסלאם התקבלה לאחר ששוחח בטלפון עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 5.1.09

 

אמיר קטר: תקיפת עזה - פשע מלחמה

בנאום שנשא אמיר קטר, שיח' חמד בן ח'ליפה אל ת'אני, הוא כינה את ההתקפה על עזה "פשע מלחמה", וטען כי כל מי שקורא להפסקת אש הדדית (של ישראל וחמאס) משווה בין הפושע לקורבן ובכך מצדיק את התוקפנות ואת המצור.

אל-ראיה (קטר), 5.1.09

 

אל-קרדאוי: משלחת אנשי דת חושבת להגיע לעזה

משלחת של חכמי דת מוסלמים בראשות שיח' יוסף אל-קרדאוי, העומד בראש איחוד חכמי הדת המוסלמים,  דנה במצב בעזה במהלך ביקורה בשש מדינות ערביות ומוסלמיות. לאחר פגישת המשלחת עם אמיר קטר, קרא אל-קרדאוי לאומה המוסלמית להגן על ההתנגדות ואמר כי המשלחת חושבת להגיע לעזה.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 5.1.09

 

משלחת מהחמאס למצרים

משלחת מתנועת החמאס תגיע היום (5.1.09) לקהיר לדיון בפעולת ישראל בעזה. מקורות בחמאס מסרו כי ניתן יהיה לדון בכל הצעה מדינית לאחר שתופסק "התוקפנות" וכי הדרך לצאת מן המצב הנוכחי היא הפסקת "התוקפנות", הסרת המצור ופתיחת המעברים.

www.palestine-info.info , 5.1.09  

 

המניות של איראן עולות עם מספר ההרוגים בעזה

אל-וטן (כווית), 3.1.09/ עלי פרזאת 

 

נציג הרש"פ בלבנון: הפת"ח מתכננת אינתיפאדה

נציג הרש"פ בלבנון, עבאס זכי, הצהיר כי אנשי הפת"ח מתכננים להצית אינתיפאדה בגדמ"ע ולהפסיק כל סוג של מו"מ או הידברות עם ישראל. נציג החמאס בלבנון, אוסאמה חמדאן, קרא לתושבי הגדמ"ע להתמרד נגד מנגנוני הביטחון של הרש"פ ולצאת להגנתם של תושבי עזה. מנהל הרדיו והטלוויזיה הפלסטינית, באסם אבו סומיה, קרא בתגובה, להפסיק את מסע ההסתה של החמאס נגד הרש"פ.

אל-מסתקבל (לבנון); אלחיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 5.1.09, www.hizbollah.tv 4.1.09

 

ניקולא סרקוזי: חמאס אחראית לסבל הפלסטינים בעזה

נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי אמר בראיון לעיתונים לבנוניים, כי צרפת ושותפיה באירופה גינו את התוקפנות הישראלית, שהרחיקה את ההזדמנויות להגיע לשלום, אך הוסיף כי צרפת מגנה באותה מידה את המשך ירי הטילים על ישראל המהווה פרובוקציה שאיננה מקובלת. לדבריו, חמאס היא שהחליטה לסיים את הפסקת האש ולחזור לירות טילים על ישראל, והתנועה נושאת באחריות גדולה לסבל הפלסטינים בעזה.

אל-ספיר (לבנון), 5.1.09

 

בכיר איראני קורא לסוריה לתקוף את הגולן

מזכיר המועצה לאבטחת האינטרס של המשטר ומפקד משמרות המהפכה לשעבר, מוחסין רזאי, קרא לסוריה "לנצל את ההזדמנות ולתקוף את רמת הגולן...אם סוריה היא ידידתנו, היא תבצע את הטקטיקה הזו... עד עתה המדינות הערביות והאסלאמיות רק שתקו לנוכח פשעי הציונים."

 פארס (איראן), 5.1.09

 

בכיר במשמרות המהפכה: למנוע נפט מתומכי ישראל

בכיר במשמרות המהפכה וראש האגודה האיראנית 'להנצחת ההגנה הקדושה', מיר פיצל באקרזאדה אמר כי הצבא של מדינות האסלאם צריך להגן על המוסלמים ו"רק אופציה צבאית יכולה להציל את עזה." כן קרא למדינות המוסלמיות להימנע מיצוא נפט למדינות התומכות בישראל כדי שאלה ילחצו עליה.

אירנא, פרס טי.וי. (איראן), 4.1.09.

 

מותכי תוקף את האדישות הערבית לקורה בעזה

שר החוץ האיראני, מנוצ'הר מותכי, מתח ביקורת על מדינות ערב, מזכ"ל האו"ם באן קי מון ומועצת הביטחון "חסרת התועלת", על שאינם נוקטים פעולה רצינית נגד ישראל ולמען תושבי עזה.

מהר (איראן), 4.1.09

 

כך מעצימה התקשורת הערבית את ישראל

אל-וטן (עומאן), 3.1.09/ יאסין אל-ח'ליל 

 

בכיר סודאני: ביהמ"ש בהאג יוציא צו מעצר לבשיר

אבראהים ע'נדור, בכיר במפלגת הקונגרס הלאומי בסודאן, העריך, בהצהרה ראשונה מסוגה מפי בכיר סודאני, שביהמ"ש הפלילי הבינ"ל יוציא צו מעצר לנשיא בשיר. נודע כי התנועה העממית לשחרור סודאן שוקלת לדרוש מבשיר להתפטר מתפקידו במקרה כזה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 5.1.08 

 

מנהיג מורדי דארפור: מדינות ערב יכלו למנוע רצח העם בדארפור

עבד אל-ואחד אל-נור, מנהיג התנועה לשחרור סודאן, גינה את הרג האזרחים בעזה ובישראל כאחד והצביע על המוסר הכפול של המדינות הערביות והאסלאמיות, בציינו שלו עשו בדארפור רק 10% ממה שהן עושות לטובת עזה, היה נמנע רצח העם שביצעה ממשלת סודאן בחבל. לדבריו, הקטל של בני דארפור נמשך, ומספר הקורבנות עד עתה – כ-300,000 – גדול ממספר האזרחים בכמה ממדינות ערב.

סודאן טריביון (סודאן), 5.1.09 

 

רמ"מ עיראק: בקרוב תסתיים נוכחות "מוג'אהדון ח'לק" בשטחנו

בפגישתו בטהראן עם רמ"מ עיראק, נורי אל-מאלכי, אמר המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, כי הוא מטיל ספק בכוונתה של ארה"ב למלא את חלקה בהסכם הביטחוני עם עיראק. לדבריו, האמריקאים הם בריונים שאינם מקיימים הבטחות ולכן התנגדות היא הדרך היחידה לעמוד בפני מזימות ארה"ב ובריטניה. אל-מאלכי קרא לאיראן לסייע בשיקום ארצו והבטיח לקבוע לו"ז לסגירת "תיק" ארגון האופוזיציה האיראני "מוג'אהדון ח'לק" הפועל בעיראק ולקדם את העברתו למדינה שלישית.

 אירנא (איראן); אל-זמאן (לונדון), 4.1.09