המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 31.12.2008
31/12/2008

מה חדש? סיכום יומי 31.12.2008

 

בתקציר: סעודיה תמנע ניסיונות להפגין נגד ישראל  * בכיר איראני למוסלמים: הפגינו נגד שתיקת ממשלותיכם * איש דת לבנוני: לפגוע בנציגויות ישראל בעולם * דיווח: השוטרים שנהרגו בעזה – אנשי עז אל-דין אל-קסאם * מפגינים השתלטו על הקונסוליה המצרית בתימן * התקפות על נציגויות זרות בטהראן

 

סעודיה: נעצר איש דת שהתיר לפגוע במטרות ישראליות

השלטונות הסעודיים עצרו את איש הדת הסעודי, השיח' עוצ' אל-קרני, בעקבות פתוא שפרסם (28.12.08), המתירה לפגוע במטרות ישראליות בכל מקום בעולם.

www.okhdood.com, 30.12.08.

 

יומון סעודי: תורכיה מסוגלת לתווך בין הצדדים באזור

ראש ממשלת תורכיה, רג'ב טיב ארדואן, ייפגש היום (31.12.08) עם נשיא סוריה, בשאר אל-אסד ויו"ר הרש"פ מחמוד עבאס וייתכן שגם עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, כדי לדון בפתרון למשבר בעזה. סבב פגישות זה מתקיים במקביל לדיון של שרי החוץ הערביים במשבר. היומון הסעודי "אל-וטן" טען כי לתורכיה יש יחסים טובים עם ישראל, וביכולתה ללחוץ עליה כדי שתפסיק את מתקפתה ברצועת עזה. היומון הוסיף כי לתורכיה יחסים טובים גם עם סוריה, סעודיה, מצרים וירדן, ולפיכך ביכולתה לתווך בין כל הצדדים באזור, ולהוות משקל נגד למעורבות האיראנית.

אל-וטן (סעודיה), אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 31.12.08.

 

סעודיה תמנע ניסיונות להפגין נגד ישראל 

לאור הקריאות בעולם להפגין נגד המתקפה הישראלית ברצועת עזה, אמר דובר משרד הפנים הסעודי כי כוחות הביטחון הסעודיים ימנעו כל ניסיון להפגין. יצוין כי בסעודיה חל איסור לערוך הפגנות או עצרות מחאה.

אל-ריאץ' (סעודיה), 30.12.08.

 

איש דת בכיר בלבנון: לפגוע בנציגויות ישראל ברחבי העולם

שיח' עפיף אל-נאבלוסי, ראש סגל אנשי הדת בג'בל עאמל בלבנון, קרא ללוחמים המוסלמים להעמיד את הפגיעה בנציגויות ישראל ברחבי העולם בראש סדר יומם ולפוצץ את שגרירויותיה בכל מקום אפשרי.

פארס (איראן), 30.12.08

 

העמדה הבינ"ל, הערבית והאסלאמית מול התקיפה הישראלית בעזה

אל-ח'ליג' (איחוד האמירויות), 31.12.08/ עלי ח'ליל

 

חמאס: עבאס מתכוון לחשוף את מיקום מפקדי החמאס בעזה

תנועת החמאס טענה כי יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, הקים חוליית חירום שמשימתה לחשוף את מיקומם של מנהיגי התנועה ולוחמיה ברצועת עזה, כדי שישראל תפגע בהם. אחד מדוברי החמאס, מושיר אל-מצרי, טען כי עבאס ידע מראש על הפעולה הישראלית בעזה כולל המועד המדויק לתחילתה.

www.palestine-info-info   29.12.08 , 30.12.08

 

יוזמה בפת"ח להיפגש עם נציגי הלשכה המדינית של חמאס

מקורות פלסטיניים בירדן מסרו כי בכירים בפת"ח בירדן החלו לנהל מגעים עם חברי הלשכה המדינית של החמאס בדמשק, כדי לתאם פגישה שמטרתה לאחד את המחנה הפלסטיני, זאת בעקבות קריאתו של בכיר הפת"ח הכלוא בישראל, מרואן אל-ברע'ות'י, לדיאלוג בין הפלגים הפלסטיניים.

אל-וטן (סעודיה), 31.12.08

 

התקפות על נציגויות זרות בטהראן

מאות סטודנטים איראניים הפגינו (30.12.08) מול מבנה השייך לנציגות הבריטית בטהראן, עשרות מהם התפרעו בתוך מתחם המבנה (בצילומים למטה), בטרם נעצרו בידי כוחות הביטחון האיראניים; היום תקפו אלמונים את שגרירות ירדן בטהראן באמצעות בקבוקי מולוטוב. אף גורם לא נטל אחריות למעשה.

פארס,  שהאב ניוז (איראן), 31.12.08

       

מקור לתמונות: פארס, 31.12.08

 

אתר המזוהה עם חמאס: השוטרים שנהרגו בעזה – אנשי עז אל-דין אל-קסאם

רשיד ת'אבת, כותב קבוע באתר המזוהה עם החמאס, שיבח את אנשי המשטרה שנהרגו בעזה וטען כי אין אלה שוטרים רגילים שכשלו בלימודיהם וגויסו כדי לדכא את התושבים מטעם משטר עריץ, אלא שוטרים שהם העלית של החברה הפלסטינית. לדבריו, רובם ככולם הם אנשי עז אל-דין אל-קסאם,  אשר ביום מבצעים משימות ביטחוניות ובלילה עוסקים בג'יהאד ובפיגועים.

www.palestine-info.info , 29.12.08 

 

בכיר ברש"פ: הפסדנו מאי הארכת התהדיאה

בכיר במשרד החוץ הפלסטיני ובעל טור ביומון הרש"פ "אל-חיאת אל-ג'דידה", עדלי צאדק, כתב במאמרו כי היעד המיידי של הפלסטינים הוא הפסקת אש, כלומר, תהדיאה תמורת תהדיאה. לדעתו, לפני תחילת הפעילות הישראלית יכלו הפלסטינים להגיע להישגים נוספים תמורת הארכת התהדיאה - אולי גם הסכמה ישראלית לפתיחת מעבר רפיח -  וכיום הם ייאלצו להסתפק בהפסקת אש.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 31.12.08

 

דיווח: מצרים מנעה הטסת פצועים פלסטינים לאיראן

כלי תקשורת באיראן דיווחו כי ממשלת מצרים מנעה הטסת פלסטינים פצועים מקהיר לאיראן, במטוס איראני שהגיע לקהיר כדי להעביר סיוע הומניטארי לעזה.

אעתמאד (איראן), 31.12.08; פארס (איראן), 30.12.08

 

בכיר איראני למוסלמים: הפגינו נגד שתיקת ממשלותיכם

מזכיר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר, מוחסין רזאי, קרא למוסלמים בעולם להפגין נגד ממשלותיהם כדי שאלה יחדלו משתיקתן נוכח מתקפת ישראל בעזה. לדבריו, מחאה כזו תערער את היציבות במזה"ת.

אילנא (איראן), 29.12.08

 

מפגינים השתלטו על הקונסוליה של מצרים בתימן

מאות סטודנטים מאוניברסיטת עדן שמחו נגד מדיניותה של מצרים כלפי העימות בעזה, פשטו לזמן קצר על הקונסוליה המצרית בתימן, שרפו את דגלי מצרים וישראל ותלו דגל פלסטיני במקום הדגל המצרי.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 31.12.08

 

האחים המוסלמים:  נמשיך להפגין נגד התוקפנות בעזה

המדריך הכללי של תנועת האחים המוסלמים, מחמד מהדי עאכף, אמר כי ההפגנות של האחים המוסלמים נגד התקיפות של ישראל בעזה יימשכו עד לסילוק שגריר ישראל ממצרים; הסרת המצור מעל עזה; הפסקת ייצוא הגז לישראל ופתיחת מעבר רפיח.

אל-חיאת (לונדון), 31.12.08

 

איראן פרסה את השטיח האדום בפני ישראל הפולשת ללבנון ולעזה

אל-וטן (כווית), 31.12.08/ עלי פרזאת

 

מובארכ למנהיגי ישראל: ידיכם המגואלות בדם, מרחיקות את התקוות לשלום

בנאום לעם המצרי, דרש נשיא מצרים חוסני מובארכ מישראל להפסיק לאלתר את התקפותיה על עזה. למנהיגי ישראל אמר: "ידיכם המגואלות בדם מעוררות זעם ומרחיקות את התקוות לשלום". לדבריו, מצרים לא תפתח את מעבר רפיח כדי לא ליפול בפח הישראלי, החותר להרחבת הקרע בין הגדמ"ע ועזה. עוד אמר כי "מצרים לא תרשה לאיש לעשות רווחים פוליטיים ולהגביר את השפעתו [באזור] על חשבון הדם הפלסטיני". לפלסטינים אמר: "הזהרנו אתכם... כי סירובכם לתהדיאה ידחוף את ישראל לתקוף את עזה והדגשנו כי הכשלת מאמצי מצרים להארכת התהדיאה מזמינה תקיפה ישראלית" .

אל-אהראם, אל-גומהוריה (מצרים), 31.12.08