המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 28.12.2008
28/12/2008

מה חדש? סיכום יומי 28.12.2008

 

בתקציר: ביקורת בעיתוני סוריה ובחמאס על מצרים וסעודיה * יו"ר הרש"פ: חמאס נושאת באחריות לתקיפת עזה * איראן: קריאות לפתוח במלחמה נגד ישראל *  הפרלמנט המצרי: גינוי חריף לתקיפת ישראל בעזה * דיווח: סוריה השעתה המו"מ הבלתי ישיר עם ישראל * עורך יומון מצרי: חמאס אחראית לסבל הפלסטיני בעזה

 

דיווח: סוריה השעתה המו"מ הבלתי ישיר עם ישראל

מקורות תורכיים מסרו כי בתגובה לתקיפה הישראלית בעזה, הודיעה סוריה לתורכיה על השעיית המו"מ הבלתי ישיר עם ישראל.

www.champress.net, 28.12.08

 

יו"ר הרש"פ: חמאס נושאת באחריות לתקיפת עזה

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, הטיל על תנועת החמאס את האחריות לתקיפות ישראל בעזה משום שלא האריכה את התהדיאה עם ישראל, אף שהרש"פ הפצירה בה לעשות זאת.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 28.12.08

 

אל-שרק אל-אוסט: תנו לחמאס לשאת באחריות למעשיה

היומון אל-שרק אל-אוסט מתח ביקורת חריפה על התנהלותה של חמאס בתגובה להתקפות ישראל בעזה וטען כי תנועה זו סוחרת בדם הפלסטיני ובדומה לחזבאללה, מחליטה מתי לקיים הודנה ומתי לתקוף, בעוד העולם הערבי מציית לה. עורך היומון, טארק חומיד, קרא במאמרו לעולם הערבי לתת לחמאס פעם אחת לשאת באחריות למעשיה ולא לאפשר לפשעים שמבצעת ישראל להשכיח את מעשי החמאס.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 28.12.08

 

פסק הלכה בסעודיה: מותר לפגוע במטרות ישראליות בעולם

איש הדת הסעודי, עוצ' אל-קרני, פרסם פסק הלכה המתיר לפגוע באינטרסים ישראליים ברחבי העולם וזאת בתגובה לפעולת ישראל בעזה.

www.palestine-info.info/ar , 28.12.08

 

ביקורת בעיתונות הסורית ובחמאס על מצרים וסעודיה

בתגובה לאירועים בעזה, תקפה העיתונות הסורית בחריפות את מצרים וסעודיה. מאמר המערכת באתר הסורי www.champress.net האשים את מנהיגי שתי המדינות בשת"פ עם ישראל בשפיכת הדם הפלסטיני. מאמר ביומון הסורי הממסדי תשרין, טען אף הוא כי ישנם "מנהיגים ערביים" הרואים בישראל בעלת ברית אסטרטגית ומסייעים לה להיפטר מההתנגדות בפלסטין ובלבנון. מקורבים לבכיר בחמאס, מחמוד אל-זהאר, האשימו את מצרים בשת"פ עם ישראל בהונאת החמאס ברצועת עזה.

www.champress.net , 27.12.08; תשרין (סוריה), 28.12.08

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 27.12.08

 

איראן: קריאות לפתוח במלחמה נגד ישראל

יו"ר הוועדה הפרלמנטרית לביטחון לאומי ומדיניות חוץ באיראן, עלא א-דין בורוג'רדי, אמר כי ישראל מבצעת כיום את מה שביצע היטלר במלחה"ע השנייה, ולכן גורלה יהיה כגורלו. ציר המג'לס, עלי מוטהרי, קרא למדינות המוסלמיות לפתוח במלחמה נגד ישראל עד להשמדתה. מזכ"ל 'האגודה האיראנית לתמיכה באנתיפאדה הפלסטינית', עלי אכבר מוחתשמי-פור, טען כי הנשיא מובארכ יודע מבעוד מועד על ידי השרה הישראלית ציפי ליבני אודות המתקפה הישראלית והדגיש כי אומות המוסלמים מוכנות למסור נפשן עבור הפלסטינים אולם שליטיהן, 'שכירי האמריקאים', מונעים זאת מהן. כוחות הבסיג' הביעו נכונותם לבוא לעזרת הפלסטינים ע"י הקמת 'צבא עולם האסלאם' והאשימו כמה ממנהיגי ערב בבגידה ובסיוע לישראל במתקפתה. המנהיג העליון עלי ח'אמנאי, קבע כי ה-29.12.08 יהיה יום אבל כללי באיראן.

אירנא, פארס, מהר, תאבנאק (איראן), 27-28.12.08

 

הפרלמנט המצרי מגנה בחריפות את תקיפת ישראל בעזה

מועצת העם המצרית גינתה בחריפות את ההתקפה הישראלית בעזה. חברי המועצה דרשו לגרש את שגריר ישראל מקהיר ולהשיב את שגריר מצרים מישראל; לחדול מיצוא הגז לישראל; לפתוח את מעבר רפיח לאלתר ולבחון מחדש את יחסי מצרים-ישראל. יו"ר המועצה, הד"ר פתחי סרור, הגדיר את פעולת ישראל בעזה "פשע נגד האנושות". מנגד, טען עורך של היומון המצרי, אל-גומהוריה, מחמד עלי אבראהים, כי החמאס שותפה לציר האיראני-סורי, המסכן את השלום והיציבות במזה"ת ומטרתה זהה לזו של ברק ולבני - לכבוש את השלטון.

אל-אהראם, אל-גומהוריה (מצרים), 28.12.08

 

הנחש הישראלי חונק את עזה; טילי חמאס מכים רק בקצה זנבו

אח'באר אל-ח'ליג' (בחריין), 28.12.08/ עבדאללה מחרקי

 

המצור הישראלי מונע אפילו מסנטה-קלאוס מלהיכנס

פלסטין (רש"פ), 27.12.08/ עלאא' אל-לקטה

 

עיראק מציגה תכנית לביטול ה-PKK

רמ"מ עיראק, נורי אל-מאלכי הציג בפני תורכיה תכנית לביטול קיומו של ארגון ה- PKK בצפון עיראק. עפ"י התכנית יצטרכו אנשי הארגון לבחור בין הנחת נשקם, לבין עזיבת צפון עיראק ותורכיה, מצידה, תתיר ללוחמי ה- PKK לחזור לשטחה מבלי לרדפם. אל-מאלכי ידון בתכנית גם עם איראן, מאחר וכמה מאנשי ה-PKK הצטרפו למפלגה הכורדית הדמוקרטית באיראן (ה- PKAC).

אל-חיאת (לונדון), 25.12.08

 

הטאלבאן בפקיסטאן: נהרוג בנות שתלכנה ללמוד

תנועת הטאלבאן בפקיסטאן הודיעה כי תמנע מילדות להגיע לבתי הספר לבנות, ואף איימה כי החל מחודש ינואר תהרוג את כל מי שתנסה להגיע לבית הספר ותפוצץ את בתי הספר לבנות.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 26.12.08

 

בחריין ואיראן האריכו את ההסכם הביטחוני ביניהן

שר החוץ של בחריין, השיח' ח'אלד בן אחמד בן מחמד אל ח'ליפה ועמיתו האיראני, מנוצ'הר מותכי, חתמו אתמול על הארכת ההסכם הביטחוני בין בחריין לאיראן, הכולל הקמת ועדה ביטחונית משותפת. אל-ח'ליפה גם נפגש עם נשיא איראן אחמדי-נז'אד ודן עימו בהידוק קשרי המדינות. לאחר הפגישה אמר נשיא איראן, כי מדינות האזור יכולות לפתור את בעיותיהן בעצמן, ללא מעורבות חיצונית.

 אירנא (איראן), 25.12.08, אל-ח'ליג' (איחוד האמירויות), 26.12.08

 

עורך יומון מצרי: חמאס אחראית לסבל הפלסטינים בעזה

במאמרו ביומון המצרי הממסדי "אל-גומהוריה", האשים עורך העיתון וחבר הפרלמנט המצרי, מחמד עלי אבראהים, את חמאס בסבלם של הפלסטינים בעזה ודחה את הטענות כנגד סגירת מעבר רפיח ע"י מצרים. לדבריו, מצרים אינה האחראית הבלעדית לניהול המעבר ופתיחתו תהיה הפרה של ההסכמים הבינ"ל, מה גם שמצרים לא תסכים להפרת ריבונותה כפי שקרה בפעם הקודמת, בעת פתיחת המעבר.

אל-גומהוריה (מצרים), 26.12.08