המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 23.12.2008
23/12/2008

מה חדש? סיכום יומי 23.12.2008

 

בתקציר: אישה ראשונה חברה באגודת העיתנואים הסעודית * הממשלה והפרלמנט המצרי מגנים את ביקורתה של איראן * תמרונים צבאיים רחבי היקף בסודאן * אלג'יריה: מאסר לעיתונאים שחשפו מתחזה לרופא * איראן: מאסר לבלוגר שהעליב את ח'אמנאי * אסד: על אירופה להתנות את אופי יחסיה עם ישראל

 

תקדים: עיתונאית סעודית חברה באגודת העיתונאים הסעודיים

העיתונאית הסעודית, נורה אל-חויתי, נבחרה לחברות במועצת הנהלת אגודת העיתונאים הסעודיים, המונה 12 אנשים, והיא האישה הראשונה בסעודיה שנבחרה לגוף זה.

אל-ריאץ' (סעודיה), 23.12.08.  

 

מצרים: הממשלה והפרלמנט מגנים את התקפותיה של איראן

חברי מועצת השורא במצרים גינו את ביקורתה של איראן על התנהלותה של מצרים בנושא המצור בעזה. יו"ר מועצת השורא, הד"ר צפות אל-שריף, טען כי ניסיונות ההסתה נגד מצרים, התעמולה הכוזבת כלפיה באיראן וההפגנות נגדה בטהראן ובבירות אחרות במזה"ת - אינם ראויים ואינם מקובלים על מצרים. השר לענייני משפט ומועצות מחוקקים, הד"ר מופיד שהאב, תמך בגינוי וציין כי הממשלה ובתי הפרלמנט במצרים שותפים לעמדת מועצת השורא.

אל-אהראם; אל-מצרי אל-יום (מצרים), 23.12.08  

 

אסד: על אירופה להתנות את אופי יחסיה עם ישראל

במסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא קרואטיה, סטפן מסיץ, קרא (22.12.08) נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, למדינות אירופה להתנות את אופי יחסיהן עם ישראל, בהיענותה להחלטות מועבי"ט בנושא השלום. עורך היומון הסורי, אל-וטן, וצ'אח עבד רבה, שלל במאמרו דיווחים לפיהם אסד רמז על אפשרות למעבר למו"מ ישיר עם ישראל, וטען כי הנשיא חזר על העמדה לפיה מעבר כזה יתרחש רק לאחר שייבנו יסודות חזקים לשלום במסגרת המו"מ הבלתי ישיר.

אל-ת'ורה (סוריה); אל-וטן (סוריה), 23.12.08

 

איראן שולחת ספינת מלחמה למפרץ עדן למלחמה

בשודדי הים;  הדמות נשענת על "איי האמירויות"

אל-וטן (סעודיה), 22.12.08/ ג'יהאד עוורתאני  

 

אזרח סודאני נשפט בגין שת"פ עם ביהמ"ש הפלילי הבינ"ל

בח'רטום נפתח אתמול משפטו של מחמד אל-סארי אבראהים, אזרח סודאני המואשם בניסיון להפלת המשטר באמצעות שת"פ עם ביהמ"ש הפלילי הבינ"ל. לטענת התביעה, אבראהים העביר לביהמ"ש הבינ"ל מסמכים הנוגעים לשר אחמד הארון, המבוקש בעוון פשעים נגד האנושות בדארפור. זהו האזרח הראשון בסודאן הנשפט על שת"פ עם ביהמ"ש הבינ"ל, עבירה שדינה הוצאה להורג.

www.elaph.com , (23.12.08)

 

מורדי דארפור: בקרוב נתקוף אתרים ממשלתיים וצבאיים

בהודעה באתר האינטרנט של ארגון מורדי דארפור, החתומה בידי סגן מפקד הארגון סלמן צנדל, נאמר שהארגון מתכנן לתקוף אתרים של ממשלת וצבא סודאן. בהודעה נקראו אזרחי סודאן להתרחק מאתרים אלה ושוגרה אזהרה לכל הנציגויות הזרות במדינה. דובר התנועה, אחמד חוסיין, סייג את ההודעה בהסבירו שהיא הייתה תרגיל שנועד להרחיק את התושבים מאזורי העימות הצפויים.

סודאן טריביון (סודאן), 23.12.08

 

סודאן: תמרונים צבאיים בהיקף חסר תקדים

צבא סודאן פתח בסוף שבוע שעבר בתמרונים חסרי תקדים בהיקפם באזור אם סיאלה מצפון מערב לבירה ח'רטום. מקורות בבירה אמרו שזו חזרה לקראת מה שיתרחש אם יוצא צו מעצר בינ"ל נגד הנשיא בשיר; סא"ל עבד אל-סמיע חאג' אחמד, דובר צבאי, טען כי לתמרונים אין קשר לתביעה נגד בשיר. שר הביטחון, עבד אל-רחים מחמד חוסיין, הכריז כי צבא סודאן ימשיך לרכוש מטוסי קרב ולהתחמש.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 23.12.08

 

התמוטטות הכלכלה האמריקאית

אל-בדיל (מצרים), 22.12.08

 

אלג'יריה: מאסר לעיתונאים אשר חשפו מתחזה לרופא

עורך העיתון האלג'יראי אל-וטן, עומר בלחושי, והעיתונאית סלימה תלמסאני, נדונו לשלושה חודשי מאסר וקנס על הוצאת דיבה בתחקיר בו חשפה תלמסאני מתחזה לרופא. בתחקירה הציגה עצמה תלמסאני לחולה הבאה לטיפול אצל אדם שהגדיר עצמו כ"רופא מומחה" וזה איבחן כי היא אחוזת דיבוק, והמליץ על מים מינרלים, דבש, ושמן זית. אגודת הרופאים באלג'יריה תמכה בעמדת העיתונאית שמדובר במתחזה, ואולם בית המשפט קיבל את גרסת "הרופא". שני העיתונאים מתכוונים לערער על פסק הדין. מאמר מערכת באל-וטן טען כי החלטת בית המשפט מייצגת מקרים נוספים של עיוות צדק ופגיעה בחופש העיתונות.

אל-וטן (אלג'יריה), 23.12.08                        

 

אחמדי-נז'אד: אין בריחת מוחות מאיראן

הנשיא אחמדי-נז'אד טען כי אין בריחת מוחות מאיראן וכי יציאת אקדמאים לחו"ל היא עדות להפצת תרבות איראן בעולם. לפי ההערכות את איראן עוזבים כל שנה בין 150 ל-180 אלף בעלי השכלה גבוהה.

רוז (איראן), 23.11.08; אירנא (איראן), 22.12.08

 

איראן: מאסר לבלוגר שהעליב את ח'אמנאי

לאחרונה נודע כי לפני כחודש פסק בית המשפט האיראני שתיים וחצי שנות מאסר על הבלוגר האיראני, אומיד רזא מיר סיאפי, בגין העלבת המנהיג העליון, עלי ח'אמנאי.

רוז (איראן), 20.12.08

 

מאמר באיראן קורא לפלסטינים לשדרג את הטילים

מאמר בסוכנות הידיעות האיראנית פארס קרא לקבוצות ההתנגדות הפלסטיניות לנצל את כישלונה של ישראל ביירוט טילי הקסאם קצרי הטווח ולהצטייד ברקטות מתקדמות, מהירות ובעלות טווח גדול יותר.

פארס (איראן), 23.12.08

 

יומון איראני: אין כיסוי להחלטת ממשלת עיראק

היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי טען כי איש באיראן אינו מאמין להבטחתה של ממשלת עיראק, שנמסרה כבר בעבר, לסלק את ארגון האופוזיציה האיראני, מוג'אהדין ח'לק, מאדמתה. לטענת היומון זהו צעד תעמולתי שננקט ערב ביקורו של רמ"מ עיראק, אל-מאלכי, באיראן.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 23.12.08

 

חמאס בועטת את התהדיאה אל התהום וזו גוררת את עזה לשם

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 21.12.08/ אמג'ד רסמי

 

 דיווח: גואה המתח בין חמאס לסעודיה

מקורות פלסטיניים וערביים דיווחו על מתיחות רבה השוררת ביחסים בין תנועת החמאס לבין ממשלת סעודיה. הסיבות: כשלון הדיאלוג הפלסטיני וטענותיו של בכיר בחמאס, עאטף עדואן, בדבר כניעתה של סעודיה ללחצי הפת"ח ואבו מאזן. עפ"י הדיווח, מערכת היחסים בין חמאס, איראן וסוריה מכעיסה מאוד את הסעודים, הסבורים שחמאס החרימה את הדיאלוג הפלסטיני בעידודן של סוריה ואיראן.

אל-ג'רידה (כווית), 23.12.08