המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 22.12.2008
22/12/2008

מה חדש? סיכום יומי 22.12.2008

 

בתקציר: מצרים שוקלת לדחות את פרויקט הגרעין מסיבות כלכליות * קץ לפעילות ארגון מוג'הדון ח'לק בעיראק * נמשכים חילופי ההאשמות בין סונים לשיעים * בכיר איראני: שיחות המדינות הערביות עם ה-5+1 הן "בגידה" * שיח' סעודי בכיר: נשים אינן זקוקות לליווי בזמן נסיעה

 

שיח' סעודי בכיר: נשים אינן זקוקות לליווי בזמן נסיעה

חבר מועצת השורא ויועץ במשרד המשפטים הסעודי, השיח' עבד אל-מוחסן אל-עביכאן, אמר כי נשים המעוניינות לנסוע לחו"ל ואשר מרגישות מספיק בטוחות בעצמן, אינן זקוקות לליווי קרוב משפחה (אב, בן או בעל). לדבריו, אין כל חשש שנשים יהיו חשופות להטרדות במטוס, בהיותן מוקפות בדיילים ונוסעים.

אל-חיאת (לונדון), 22.12.08.     

 

מצרים שוקלת לדחות את פרויקט הגרעין מסיבות כלכליות

בדיונים שנערכו לאחרונה במפל"ד - בהשתתפות גמאל מובארכ - בהשלכות המשבר הכלכלי העולמי על מצרים, עלתה הצעה לדחות את הקמת המתקן הגרעיני הראשון שאמורה הייתה להתחיל בינואר הקרוב למועד בלתי ידוע, בשל שינוי סדר העדיפויות ובשל הצורך להקצות תקציבים ליצירת מקומות עבודה לתושבים.

אל-מצריון (מצרים), 22.12.08

 

עיראק: הקץ לפעילות ארגון מוג'הדון ח'לק במדינה

ממשלת עיראק הודיעה לארגון האופוזיציה האיראני "מוג'אהדון ח'לק", הפועל בשטחה, על כוונתה לסגור את מחנה "אשרפ" ששימש לו בסיס ולהעביר את אנשי הארגון לאיראן או למדינה אחרת. לחברי "מוג'אהדון ח'לק" הובהר כי המשך שהייתם בעיראק – איננו אפשרי.

אל-צבאח (עיראק), 21.12.08 

 

כולם מחכים לסוף התהדיאה; באמצע: "תושבי עזה"

אל-ע'ד (ירדן); אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 20.12.08/ עמאד חג'אג'

 

איראן: משרד חדש יחקור מקרי רצח אופי של פוליטיקאים באינטרנט

לקראת הבחירות לנשיאות באיראן, הודיע התובע הכללי של איראן, סעיד מורתזוי, על כוונתו לפתוח משרד חדש שיחקור הפצת תעמולה המהווה רצח אופי של מועמדים לבחירות, באינטרנט ובהודעות אס.אמ.אס.

יצוין כי הנשיא אחמדי-נז'אד התלונן במהלך בחירות 2005 שקיבל בדיחות אס.אמ.אס עליו.

רוז (איראן), 20.12.08

 

בכיר איראני: שיחות המדינות הערביות עם ה-5+1 הן "בגידה"

סיו"ר וועדת המג'לס לביטחון לאומי ומדיניות חוץ באיראן, אסמאעיל כות'רי, כינה את השיחות של נציגי המדינות הערביות עם נציגי ה-5+1 בנושא איראן - "בגידה" וטען כי המפגש בין הנציגים היה צפוי נוכח החדירה האמריקאית והציונית למשטרים אלו, המלמדת על תלותם של ראשי המשטרים הערבים בזרים.

איסנא (איראן), 21.12.08

 

המשטר האיראני נגד פעילי ז"א

משטרת טהראן סגרה (.0821.12) את משרדי פעילי זכויות האדם, בראשות זוכת פרס נובל, שירין עבאדי. דובר משה"ח האיראני, חסן קשקאוי, אמר כי הארגון פועל ללא רישיון מאז הקמתו ב-1990; היומון כיהאן טען כי הכותרת "זכויות אדם" היא כיסוי לשת"פ של הארגון עם גופי ביון זרים. דוברת הארגון, נרגש מוחמדי, אמרה כי חבריו ימשיכו לפעול, חרף סגירת המשרד. לדברי עבאדי, סגירת המשרדים נעשתה ללא צו מסודר.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), כיהאן, אירנא, רוז (איראן), 22.12.08; מהר (איראן), 21.12.08

 

שיחות שלום בלתי ישירות בין ישראל וסוריה

אל-ראיה (קטר), 21.12.08/ פארס קרהבית  

 

נמשכים חילופי ההאשמות בין סונים לשיעים

אתר האינטנרט האיראני ג'האן ניוז, דיווח כי הסעודים מחלקים לעולי רגל איראנים ספר תעמולה המטיף נגד החג השיעי, ע'דיר ח'ם, בו נחוג מינוי עלי, אבי השושלת השיעית ליורשו של הנביא מחמד, ומפיצים מסורות והאביות. ג'האן ניוז הבהיר כי הואהביה היא כת סוטה באסלאם הנדחית ע"י רוב בכירי הדת - סונים ושיעים. האתר האיראני תאבנאק הוסיף כי הסעודים מתנכלים לעולות לרגל מאיראן.

תאבנאק (איראן),21.12.08; ג'האן ניוז (איראן)  16.12.08