המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 16.12.2008
16/12/2008

מה חדש? סיכום יומי 16.12.2008

 

בתקציר: עוד תגובות להשלכת הנעליים על בוש * סוריה: בוטלה החנינה למישל כילו ומחמוד עיסא * הממסד הדתי המצרי נגד ועידת הדיאלוג היהודי-אסלאמי * בחריין: שיעים שרפו מכוניות של סונים ממוצא סורי * כנס על ההתנצרות באלג'יריה * דיווחים סותרים על גורלו של שאכר אל-עבסי * יו"ר המג'לס האיראני יבוא לקהיר

 

סודאן מוחה על יוזמה לצירוף מדינות ערב לאמנת רומא

עבד אל-באסט סבדראת, שר המשפטים הסודאני, תקף בחריפות הצעה לצירוף מדינות ערב לאמנת רומא, מסמך היסוד של ביהמ"ש הפלילי הבינ"ל. ההצעה הועלתה בוועידה הערבית הראשונה לזכויות האדם הנערכת בדוחה. סבדראת טען כי ההצעה איננה משקפת את עמדת הליגה הערבית – הגוף המוסמך לדון בנושאים כאלה - ואל לשרי המשפטים הערבים לתת לה לגיטימציה.  

אל-ראי אל-עאם (סודאן), 15.12.08

 

עיראק: מאמצים להפיכת מחוז בצרה לחבל עצמאי

במסגרת מאמציהם של פרנסי מחוז אל-בצרה להפוך את המחוז לחבל עצמאי, דוגמת חבל כורדיסטן, ולקראת הבחירות למועצות המחוזיות ב- 31.1.09, דיווחה הנציבות העצמאית של הבחירות במחוז אל-בצרה, כי ברחבי המחוז נפתחו 34 מרכזים לאיסוף חתימות של התומכים בהפיכתו לחבל. לדברי הנציבות, ההחתמה תימשך עד ה- 14.1.09 ותוצאותיה יישלחו לממשלה המרכזית כדי לקבל החלטה סופית בנושא.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 16.12.08

 

ברכות בסוריה למשליך הנעליים על בוש; סעודי מציע 10 מיליון דולר עבור הנעל

מספיחי השלכת הנעליים על הנשיא בוש: תושב סעודי הציע לקנות את הנעל שהשליך העיתונאי העיראקי, עבד מנתט'ר אל-זידי, על הנשיא בוש בעשרה מיליון דולר; לדברי מקור בערוץ הלוויין "אל-בגדאדיה" בו עבד  משליך הנעליים - אל-זידי סיפר לפני כחצי שנה לכמה עיתונאים, על כוונתו להשליך את נעליו על בוש אך הללו צחקו ולא התייחסו לכך ברצינות. יו"ר הפרלמנט הסורי, מחמוד אל-אברש, שיבח את השלכת הנעליים על "הרודן" ואמר כי "מועצת העם הסורית מברכת את הגיבור ואנו מקווים שמועצת האומה העיראקית תגן עליו".

אל-וטן (סוריה), 16.12.08; www.alarabiya.net, תשרין (סוריה), 15.12.08

 

סוריה: בוטלה החנינה למישל כילו ומחמוד עיסא

ביהמ"ש הסורי לערעורים ביטל (15.12.08) את החנינה שנתן ב-2 בנובמבר 2008 לאופוזיציונרים הסורים, מישל כילו ומחמוד עיסא, אשר מרצים שלוש שנות מאסר לאחר שחתמו במאי 2006 על "הצהרת בירות-דמשק/הצהרת דמשק-בירות", הקוראת לתיקון יסודי ביחסי סוריה-לבנון.

www.thisissyria.net, 15.12.08 

 

דיווחים סותרים על גורלו של שאכר אל-עבסי
היומון הלבנוני הפרו-סורי אל-אח'באר, דיווח כי על אף שסוריה נמנעת מלהודיע מה עלה בגורלו של מנהיג ארגון פתח אל-אסלאם, שאכר אל-עבסי, היא העבירה מסרים לגורמים שונים בעולם, לפיהם אל-עבסי נמצא בידי המודיעין הסורי. מנגד, דיווח היומון הכוויתי האנטי-סורי, אל-סיאסה, כי ראש אגף המודיעין באזור ריף דמשק, גנרל רוסתום ע'זאלה, חיסל את אל-עבסי, בדירתו במחנה הפליטים אל-ירמוכ שבסוריה. עפ"י דיווח זה, נשיא סוריה, אסד, הורה לחסל את אל-עבסי לאחר שסירב להעיד בטלוויזיה הסורית שזרם אל-מסתקבל הלבנוני ומנהיגו, סעד אל-חרירי, עומדים מאחורי הפיגועים שביצע הארגון בלבנון ובסוריה.
אל-אח'באר (לבנון), אל-סיאסה (כווית), 16.12.08

 

הממסד הדתי המצרי נגד ועידת הדיאלוג היהודי-אסלאמי בפריז

מספר חכמי דת ממוסד "אל-אזהר" הביעו התנגדות לוועידת הדיאלוג היהודי-אסלאמי, הנערכת בימים אלה בפריז בחסות אונסק"ו. לדבריהם, הוועידה בה משתתפים אימאמים ממצרים, סעודיה, איראן והרש"פ וחכמי דת יהודיים מישראל והתפוצות, היא ניסיון ציוני להשיג הכרה בישראל. מזכ"ל המועצה העליונה לעניינים אסלאמיים במצרים, ד"ר מוחמד אל-שחאת אל-ג'נדי, אמר כי לא ידוע לו או למשרד ההקדשים המצרי דבר על הוועידה, וכי משתתפיה מדברים בשם עצמם ואינם מייצגים את מדינותיהם.

אל-ח'ליג' (מאע"מ), 15.12.08

 

הדרך לשחרור ירושלים: שלושת האיים הם טונב הגדול,

טונב הקטן ואבו מוסא (שאיראן השתלטה עליהם ב-1971)

 

 אל-ג'רידה (כווית), 15.12.2008. עבד אל-קאדר איוב.

 

אנתרופולוגים אלג'יראים: ההתנצרות - בגלל הטרור האסלאמי

חילוקי דעות בנושא ההתנצרות באלג'יריה, בכנס שנערך בנושא, בעיר האלג'יראית בתנה: הפוליטיקאים האסלאמיים טענו שהפעילות המיסיונרית אינה דתית גרידא, אלא היא יוזמה זרה שנועדה ליצור מיעוט קולני שיביא לערעור יציבותה של החברה. מנגד, אנתרופולוגים המשתתפים בכנס טענו שההתנצרות היא תגובה כנה לתופעת הקיצוניות האסלאמית והטרור, אשר רוקנו את האסלאם מתכניו ההומניסטיים ודחפו אלג'יראים אל הנצרות.

www.aafaq.org, 15.12.08                                    

 

בחריין: שיעים שרפו מכוניות של תושבים סונים ממוצא סורי

רעולי פנים שיעים שרפו מכוניות של תושבים סונים בחריניים ממוצא סורי, כמחאה על כך שממשלת בחריין העניקה להם אזרחות. חבר פרלמנט בחריני אמר כי השיעים הפורעים נענו לקריאה איראנית להצית מחלוקת פנימית בקרב הסונים בבחריין.  

www.elaph.com,  15.12.08.

 

נאסרללה קורא להפגנות סולידאריות עם העם הפלסטיני בעזה

בנאום בערוץ הטלוויזיה של חזבאללה ,אל-מנאר, טען מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, כי חלק ממדינות ערב רואות בסוגיה הפלסטינית עול שיש להיפטר ממנו והכריז על "קמפיין סולידאריות" עם העם הפלסטיני, הנתון תחת המצור בעזה. הוא קרא לעם הלבנוני להשתתף בהפגנה גדולה שתיערך בצ'אחיה ובשביתות שבת בערים הגדולות בלבנון ביום שישי הקרוב; להנהגה המצרית קרא לקבל "החלטה היסטורית ואמיצה" על פתיחה קבועה של מעבר רפיח בפני העם הפלסטיני. לדבריו, "לדבקות בהסכמי המעברים אין כל בסיס הומניטארי, מוסרי, דתי או אפילו משפטי, אם הדבר גורם לטרגדיה הומניטארית ואם התוצאה היא פשע מלחמה כמו זה המתרחש ברצועת עזה."

www.hizbollah.tv , 15.12.08

 

איראן תחרים כנס "טרויקת הפרלמנט האסלאמי" בקהיר

איראן לא תשלח את נציגיה לקהיר לכנס של "טרויקת הפרלמנט האסלאמי" בנושא הסיוע לרצועת עזה, בו אמורים היו להשתתף נציגי מצרים, איראן ואינדונזיה. דיפלומט איראני רמז כי הסיבה להחרמת הכנס היא המתיחות השוררת לאחרונה ביחסי איראן-מצרים.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 16.12.08

 

יו"ר המג'לס האיראני צפוי להגיע לקהיר בקרוב

יו"ר המג'לס האיראני, עלי לאריג'אני, צפוי להגיע בקרוב לקהיר לשיחות על קידום התמיכה בפלסטינים בעזה. בימים האחרונים חלה הידרדרות ביחסי איראן-מצרים בשל ביקורת איראנית חריפה  על הנשיא מובארכ.

אירנא (איראן), 15.12.08

 

אחמדי-נז'אד: איראן לעולם לא תכיר בישראל; סרקוזי פרעה

נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, אמר בנאום בפני תושבי אהואז, כי האיראנים לעולם לא יכירו במשטר הציוני וכי אף איראני לא רוצה ולא יירצה להידבר עם נשיא צרפת סרקוזי, "המנסה לחקות את המעצמות ולדבר כמו פרעה". הדברים באו בתגובה להצהרתו של סרקוזי, כי לא ילחץ את ידי אחמדי-נז'אד, בשל קריאתו להשמדת ישראל.

אירנא (איראן), 16.12.08

 

עבאס: תנאי לפתרון - השבת כל השטחים הפלסטינים

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, אמר בנאום לכבוד שחרורם של כמאתיים אסירים, כי הפלסטינים יסכימו רק לפתרון הכולל את החזרת כל השטחים הפלסטינים, כולל ירושלים, וכי על בעיית הפליטים להמשיך לעמוד בראש סדר העדיפויות.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 16.12.08