המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 12.12.2008
12/12/2008

מה חדש? סיכום יומי 12.12.2008

 

בתקציר: עיראק קוראת לארה"ב להידבר עם איראן *  חילופי האשמות בין עבאס לחמאס על כשלון הדיאלוג * "מרכז קרטר" מבקש לפקח על הבחירות בלבנון * הליע"ר מאיצה באובמה לקדם את תהליך השלום במזה"ת * פקיסטן: מעצר בית לראש ארגון עסכר אל-טיבה * רייס זימנה דיון עם שרי החוץ במזה"ת בנושא איראן

 

עיראק לארה"ב: הידברו עם איראן

דובר ממשלת עיראק, עלי אל-דבאע', קרא לנשיא ארה"ב החדש, ברק אובמה, לפתוח ערוצי הידברות עם איראן, כדי לפתור את הבעיות המונעות יציבות באזור. הוא גם קרא להידברות ערבית-איראנית, כדרך אלטרנטיבית לעימותים, המונעים יציבות וצמיחה באזור ואמון בין המדינות.

www.aswataliraq.info , 11.12.08

 

ה- PKK: תורכיה מתעלמת מיוזמת הפסקת האש שלנו

מפלגת הפועלים הכורדית, ה- PKK, האשימה את תורכיה כי היא ממשיכה להפציץ את בסיסי המפלגה, למרות שהמפלגה הכריזה על הפסקת אש חד-צדדית לרגל חג הקורבן. ה-PKK הבהירה כי תמשיך לדבוק בהפסקת האש במשך חודש ימים מתחילת החג, בניסיון להכשיר את הקרקע להידברות.

www.aswataliraq.info , 11.12.08

 

ויכוח בין עבאס למשעל על האחריות לכישלון הדיאלוג

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, האשים את ראש הלשכה המדינית של החמאס, ח'אלד משעל, בכשלון הדיאלוג בין חמאס לפת"ח. לדבריו, משעל התעקש לשבת על הבמה [במעמד שווה לשלו]; משעל תבע מעבאס לנכוח בכל ישיבות הדיאלוג ולא להסתפק בנאום הפתיחה; משעל דרש לשתף בדיאלוג משלחת חמאסית מהגדמ"ע. החמאס טענה בתגובה, כי הכישלון נבע מסירובו של עבאס לשחרר אסירים פוליטיים המשתייכים אליה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 11.12.08, אל-קדס (ירושלים), 12.12.08

 

"מרכז קרטר" מבקש לפקח על הבחירות בלבנון

נשיא ארה"ב לשעבר, ג'ימי קרטר, המבקר בימים אלה בלבנון, הודיע אתמול, לאחר סדרת פגישות עם בכירים לבנונים, כי הציע לרמ"מ לבנון ולשר הפנים הלבנוני ש"מרכז קרטר" בראשותו ישגר משקיפים שייפקחו על הבחירות לפרלמנט בלבנון הצפויות במאי 2009. בלבנון דווח כי "כוחות ה-14 במרץ" בירכו על ההצעה בעוד חלק מגורמי האופוזיציה דחו אותה.

אלנהאר (לבנון), 11.12.08, אל-מסתקבל (לבנון), 12.12.08

 

המאבקים בין פת"ח וחמאס

 

אח'באר אל-ערב (איחוד האמירויות), 12.12.08/ עאמר אל-זועבי

 

הליע"ר לאובמה: תן עדיפות לתהליך השלום במזה"ת

המזכירות הכללית של הליגה הערבית הגישה מסמך ליועץ הפוליטי של אובמה, הקורא לנשיא הנבחר להציב בראש סדר העדיפויות של ממשלו את תהליך השלום במזה"ת. המסמך מציג את נכונותם של הערבים לשלום צודק ובר קיימא עם ישראל, לפי העיקרון של שטחים תמורת שלום, החלטות האו"ם ויוזמת השלום הערבית.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 12.12.08

 

פקיסטן: מעצר בית לראש ארגון עסכר אל-טיבה

פקיסטן הטילה מעצר בית של ראש ארגון הפקיסטני עסכר אל-טיבה, חאפט' מחמד סעיד ועל עוד פעילים  בארגון בעקבות הפיגועים במומבאי. ראש הארגון דחה את טענותיה של הודו כי ארגונו עומד מאחורי הפיגועים ואמר כי לא יתנגד בכוח להחלטת המעצר, אך ייאבק בה בבית המשפט.

אל-חיאת (לונדון), 12.12.08

 

סודאן מנסה לבלום בגופה את בית המשפט הבינ"ל

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 12.12.08/ אמג'ד רסמי  

 

רייס זימנה את שרי החוץ במזה"ת לדיון בתיק הגרעין האיראני

מקורות דיפלומטיים מערביים מסרו כי שרת החוץ האמריקאית, קונדוליסה רייס, הזמינה את עמיתיה במדינות מועצת שתה"פ במפרץ ואת שרי החוץ של מצרים עיראק וירדן לפגישה שתיערך בשבוע הבא (ב- 16.12.08) בניו יורק, כדי לדון בביטחון במפרץ ובתיק הגרעין האיראני. יצוין כי היום מתקיימת בבחריין ועידת "דיאלוג מנאמה", בהשתתפות נציגים של מדינות המפרץ, המזה"ת, נאט"ו וארה"ב, הדנה באותם נושאים.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 12.12.08

 

הכוחות האמריקאים וארגון אל-קאעדה מחפשים זה את זה

אל-ג'רידה (כווית), 12.12.08/ מחמד אל-עדואני