המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 11.12.2008
11/12/2008

מה חדש? סיכום יומי 11.12.2008

 

בתקציר: הערכה בלבנון: שאכר אל-עבסי - בסוריה * הצעה ליישום מודל האיחוד האירופי במפרץ * יומון איראני: על אזרביג'אן להתנער מישראל * הסכם צרפתי-אלג'יראי למאבק בג'יהאד אינטרנטי * חשש בלבנון מניסיונות פגיעה בכוחות יוניפי"ל  * "ה-14 במרץ": סוריה מתערבת בבחירות לפרלמנט בלבנון

 

יומון איראני: פקיסטן נכנעת לטרור

היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי טען כי ממשלת פקיסטן נכנעת לטרור בשטחה ואינה מרסנת את הארגון הסוני-איראני האופוזיציוני ג'נדאללה, שחטף 16 חיילים איראניים והוציאם להורג, ובנוסף חטף דיפלומט איראני בפקיסטן. היומון קרא לבכירי המשטר האיראני להסיר את כל המגבלות בפעילות נגד  ארגון ג'נדאללה, ולפקיסטן - לרסן את גורמי הביון הזרים הפועלים בחופשיות בשטחה.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 6.12.08

 

יומון איראני: על אזרביג'אן להתנער מישראל

היומון האיראני ג'ומהורי- אסלאמי הזהיר את ממשלת אזרביג'אן השכנה מפני תקיעת סכין ישראלית בגבה וקרא לה להתנער מישראל ומהשפעתה עליה, הנעשית, בין היתר, באמצעות פעילות המוסד הישראלי.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 10.12.08

 

הארכת תוקף חוק הענישה האסלאמית באיראן

לאחר אישור חוק הענישה האסלאמית ע"י המג'לס האיראני ואשרורו ע"י מועצת המפקחים, הודיע נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, על הארכתו לעוד שנת ניסיון, כפי שנעשה ב-16 השנים האחרונות. החוק נתקל בביקורת ציבורית, בין היתר משום שהוא מטיל עונש מוות על מוסלמים הממירים את דתם.

אירנא (איראן), 8.12.08

 

איתאללות באיראן: הממשלה מתנערת מאחרויתה לכלכלה

איתאללות בכירים בערים קום וטהראן מחו על התנערות הממשלה מאחריותה למצב הכלכלי וליוקר המחייה והזהירו את מנהיג איראן ח'אמנאי כי הציבור יראה בבכירי המשטר אשמים עיקריים במדיניות הכלכלית של ממשלת אחמדי-נז'אד.

תאבנאק (איראן), 29.11.08

 

אמריקה יורה את חץ "ההסכם הביטחוני" בגבה של עיראק,

לאחר שירתה את חיצי "החירות", "הדמוקרטיה" ו"העצמאות"

אח'באר אל-ערב (איחוד האמירויות), 11.12.08/ עאמר אל-זועבי

 

דיווח בלבנון: חשש מניסיונות לפגוע בכוחות יוניפי"ל

היומון הלבנוני אל-מסתקבל דיווח כי לאחרונה הגיעו למנגנוני הביטחון הלבנוניים ולצבא דיווחים על כוונות לפגוע בכוחות יוניפי"ל בדרום לבנון. היומון ציטט מקורות ביטחוניים שמסרו כי בימים האחרונים נקט צבא לבנון בצעדים מיוחדים לאורך רצועת החוף של העיר צידון ופרס רבים מחייליו באזור. עוד נמסר כי כוחות יוניפי"ל הזהירו את חייליהם לא לנסוע בכביש הסמוך למחנה הפליטים עין אל-חלוה, אלא בדרך חלופית.

אל-מסתקבל (לבנון), 11.12.08

 

"כוחות ה-14 במרץ": סוריה מתערבת בבחירות לפרלמנט

סמיר ג'עגע', ממנהיגי "כוחות ה-14 במרץ" בלבנון, טען כי סוריה בעצמה מרכיבה את הרשימות של האופוזיציה לבחירות לפרלמנט שייערכו במאי 2009; חבר הפרלמנט הלבנוני מטעם סיעת אל-מסתקבל, האדי חביש, טען כי סוריה מתערבת ישירות בבחירות שייערכו באזור עכאר שבצפון לבנון, בכך שהיא ביקשה מאנשים הקשורים אליה לתמוך במקורביה וברשימות של האופוזיציה הלבנונית.

אל-אח'באר, אל-מסתקבל (לבנון), 11.12.08

 

מקור לבנוני מעריך: שאכר אל-עבסי נמצא בסוריה

מקור ביטחוני לבנוני אמר ליומון אל-שרק אל-אוסט, כי בידי מנגנוני הביטחון הלבנונים ידיעות לפיהן שאכר אל-עבסי, שעמד בראש הארגון פתח אל-אסלאם, נמצא כעת בסוריה, אך לא ברור אם הוא עדיין בחיים. המקור מבסס את הערכתו על עדותו של חבר בארגון, שהודה כי העביר את אל-עבסי ממחנה הפליטים אל-בדאוי שבלבנון לסוריה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 11.12.08

 

הצעה ליישום מודל האיחוד האירופי במפרץ

דובר ממשלת עיראק, עלי אל-דבאע' קרא - באופן בלתי רשמי, במהלך הרצאה בוושינגטון - להקמת גוף פוליטי אזורי במפרץ הפרסי, דוגמת האיחוד האירופי, למען שת"פ כלכלי וביטחוני וליישוב סכסוכים ומחלוקות בין מדינות האזור. הוא הציע שהגוף יכלול את עיראק, סוריה, ירדן, תורכיה, איראן, סעודיה וכווית, עם אפשרות להרחיבו אל יתר מדינות מועצת שיתוף הפעולה במפרץ.

www.aswataliraq.info , 10.12.08

 

החייל האמריקאי קם ונופל: מאפגניסטן, לעיראק, לאיראן

      

אל-ראיה (קטר), 11.12.08/ פארס קרהבית

 

מרוקו: לא נסתייג מאמנת האו"ם נגד אפליית נשים

מלך מרוקו, מחמד השישי, הודיע על ביטול הסתייגויותיה של ארצו מ"האמנה הבינלאומית לביטול האפליה נגד נשים". באיגרת לציון 60 שנה להכרזה העולמית של זכויות אדם, אמר המלך כי החקיקה שהתקבלה במרוקו בנושא זה בשנים האחרונות, מייתרת את ההסתייגויות הללו. כן הודיע המלך, שמרוקו חתמה על האמנה בינלאומית לשמירה על זכויות הנכים.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 11.10.08                  

 

הסכם צרפתי-אלג'יראי למאבק בג'יהאד אינטרנטי

אלג'יריה וצרפת הסכימו לשתף פעולה במאבק נגד פעילות אל-קאעדה במגרב האסלאמי באינטרנט. כנס בילטראלי שייערך בימים הקרובים יתמקד בהיבטים משפטיים של הנושא. ההסכם גם יאפשר למומחים לפשעי אינטרנט בצרפת לסייע לעמיתיהם באלג'יריה.

אל-חיאת (לונדון), 11.12.08                    

 

הכלכלה העולמית

אל-וטן (קטר), 11.12.08/ אילי צליבא