המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 5.12.2008
5/12/2008

מה חדש? סיכום יומי 5.12.2008

 

בתקציר: עיראק: עימותים סביב "מועצות הסיוע", קריאות לאחדות לאומית והשתתפות הזרם הצדרי בבחירות * עון לישראל: או שתתנו לפליטים לשוב, או שתאבדו הכל *  קטר תארח את הוועידה הערבית הראשונה לזכויות אדם

 

עיראק: עימות בין הנשיא לראש הממשלה סביב "מועצות הסיוע"

"מועצות הסיוע", שהוקמו לאחרונה ביוזמת רה"מ נורי אל-מאלכי במחוזות שונים בעיראק, כדי לסייע לכוחות הביטחון, ממשיכות לעורר מחלוקת בין ממשלת עיראק לבין ממשלת חבל כורדיסטן, לאחר שהכורדים והסונים כבר טענו, כי מדובר במליציות שנועדו לפעול נגדם ולסייע למפלגתו השיעית של אל-מאלכי בבחירות למועצות המקומיות. השבוע דווח כי נשיא עיראק, ג'לאל אל-טאלבאני [כורדי], דרש מאל-מאלכי לבטל את מועצות הסיוע ולדון במחלוקת עליהן בבית המשפט לחוקה. אל-מאלכי השיב כי 'המועצות' מהוות חלק ממנגנוני הביטחון, אינן מפלגתיות והן לגיטימיות כפי ש"מועצות ההצלה" ו"כוחות ההתעוררות" (המזוהים עם הסונים) לגיטימיים. עוד אמר כי ה'מועצות' שומרות בהצלחה על הביטחון והיציבות באזורי מתח, אינן חמושות וכי קיומן לא כרוך במימון ממשלתי, ולפיכך אין הצדקה חוקית לביטולן.

אל-צבאח (עיראק), 3.12.08

 

אובמה רץ לכיוון "השינוי" אך הצוות החדש שלו מושך לאחור

אל-מסתקבל (לבנון), 4.12.08/ חסן בלייבל

 

עיראק: אושר סופית ההסכם הביטחוני עם ארה"ב

מועצת נשיאות המדינה בעיראק אישרה פה אחד את ההסכם הביטחוני עם ארה"ב. המועצה מורכבת מהנשיא ג'לאל טאלבאני (כורדי) ושני סגניו:  עאדל עבד אל-מהדי (שיעי) וטארק אל-האשמי (סוני).

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 5.12.08

 

עיראק: הזרם הצדרי ישתתף בבחירות המחוזיות

מנהיג הזרם הצדרי, מוקתדא אל-צדר, פרסם גילוי דעת (3.12.08) בו התיר לחסידיו להשתתף בבחירות למועצות המחוזיות בתנאי שיזנחו את "האינטרסים האישיים" [ויפעלו למען הזרם].

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 4.12.08

 

עיראק: נצייגי מפלגות קוראים לאחדות לאומית

אישים ונציגי מפלגות עיראקיים שהתכנסו בבירות ב- 30-29 בנובמבר 2008, תחת הכותרת "הפורום הלאומי העיראקי לשחרור ולדמוקרטיה", קראו להתנגדות העיראקית להפסיק את האש, אך להותיר בידיה את הנשק עד לנסיגת הכוחות האמריקאיים, ואז לפעול להקמה לאלתר ממשלת אחדות לאומית.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 4.12.08

 

גינוי לתביעה איראנית לפיצויים מעיראק

ראש שבטי אל-דוליים בעיראק, עלי חאתם אל-סלמאן, גינה את תביעתה של איראן שהוצגה לאחרונה, לפיצויים של  600 מיליארד דולר מעיראק בגין המלחמה ביניהן (1980-1988) וטען כי זו דרישה קנטרנית שבאה בתגובה לחתימתה של עיראק ההסכם ארה"ב. לדבריו, איראן הי זו שצריכה לפצות את עיראק, בשל התערבותה בענייניה הפנימיים בחמש השנים האחרונות; בשל גניבת נפט מעיראק בשנים האחרונות ובגלל סירובה להשיב מטוסים עיראקיים עליהם השתלטה.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 5.12.08  

 

רייס משתדלת להפחית את המתיחות בין הודו לפקיסטן

אל-וטן (סעודיה), 5.12.08/ ג'יהאד עורתאני

 

מישל עון לישראל: החזירו את הפליטים ולא - תפסידו הכל בקרוב

בנאום בפני סטודנטים באוניברסיטת דמשק, אמר יו"ר הזרם הלאומי החופשי בלבנון, מישל עון, כי האו"ם אשם בטרגדיה של פלסטין ובאסונות שנגרמו לעמים הערביים, בשל אחריותו לתכנית החלוקה של פלסטין. לדבריו, אם לא יושג בקרוב פתרון צודק לבעיה הפלסטינית, שנוצרה ב-1917 עם הצהרת בלפור -  יהיו לכך השלכות חמורות. לישראל קרא עון: "קבלו את השלום שלנו היום, השיבו את אדמותינו שנגזלו ואת הפליטים לבתיהם, ולא - תפסידו הכל בקרוב.". בהודעה שפרסם הזרם הלאומי החופשי בלבנון נאמר כי דברי עון בדמשק, על כך שלבנון צריכה להתנצל בפני סוריה - עוותו והוצאו מהקשרם.

אל-אח'באר (לבנון), 5.12.08

 

קטר תארח את הוועידה הערבית הראשונה לזכויות אדם

בתאריך 14-15 בדצמבר תתקיים בקטר הוועידה הערבית הראשונה לזכויות אדם ביוזמת הליגה הערבית והוועדה הלאומית הקטרית לזכויות האדם. בוועידה ישתתפו שרי המשפטים והשרים לזכויות האדם במדינות ערב, מזכ"ל הליגה הערבית, עמר מוסא ונציגים של מוסדות אזוריים ובינלאומיים לזכויות אדם. מועד הוועידה נקבע בסמוך לציון יום השנה העולמי השישים לזכויות האדם שיחול ב-10.12.08.

אל-ראיה (קטר), 5.12.08