המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 2.12.2008
2/12/2008

מה חדש? סיכום יומי 2.12.2008


בתקציר: בכיר איראני: הכחשת השואה הועילה לאיראן ולפלסטינים * מחאה במצרים נגד העלייה לקבר אבו חצירא * יומון איראני מעריך מי עומד מאחורי הפיגוע במומבאי *עיראק: איסור על שימוש בסמלי דת במערכת הבחירות * נשיא סודאן: אין הבדל בין בוש לאובמה * יומון איראני: המודיעין האזרי בשרות ארה"ב וישראל


שה"ח המצרי: ירי רקטות על ישראל - ניסיון לגרור אותנו למלחמה

שר החוץ המצרי אחמד אבו אל-ע'יט, אמר ברומזו לתנועת חמאס בעזה, כי מי שיורה רקטות על ישראל מנסה לגרור שוב את מצרים למלחמה [עם ישראל].

אל-אהראם (מצרים), 2.12.08


מחאה במצרים נגד עלייה לקבר אבו חצירא

זכריא אל-גנאיני, חבר מועצת העם המצרית, דרש מראש הממשלה המצרי לקיים משאל עם בשאלת "קבר אבו חצירא", הסמוך לאלכסנדריה, ומהווה מקום עליה לרגל ליהודים מכל העולם. אל גניאני טען כי ביקור היהודים בקבר וקיום הילולה בו – בניגוד לצו בית המשפט – הם פרובוקציה נגד המוסלמים באזור. המפלגה הנאצריסטית קראה לארגן קמפיין בשם "לעולם לא יעברו מעל אדמתי", נגד ביקור יהודים בקבר. סיו"ר המפלגה, מחמד אבו אל-עלא, קרא לכל הכוחות הלאומיים "למנוע מהישראלים הרוצחים לטמא את ארצנו".

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 2.12.08


עיראק: מתנגדי ההסכם עם ארה"ב מבקשים הנחיות מפוסקי הלכה

יום לאחר שפוסק ההלכה הבכיר, עלי אל-סיסתאני, הביע (28.11.08) את הסתייגותו מהסכם עיראק-ארה"ב, ביקשה ממשלת עיראק ממתנגדי ההסכם להמתין חצי שנה כדי לבחון אם ארה"ב מוציאה את כוחותיה מהערים ומכבדת את שאר התחייבויותיה. "חזית הג'יהאד והשינוי" - הכוללת עשרה פלגים ובראשם ארגון "גדודי מהפכת העשרים" - קראה לפוסקי הלכה שיעים וסונים בולטים להנחותה כיצד להגיב נגד החותמים על ההסכם. בין פוסקי ההלכה השיעים: מחמד פצ'ל אללה (לבנון), מחמד אל-יעקובי (עיראק) וכאט'ם אל-חאירי (איראן); בין הפוסקים הסונים: עבד אל-כרים זידאן (תימן) ועבד אל-מליכ אל-סעדי (עיראק).

אל-זמאן (לונדון), 30.11.08


עיראק: איסור על שימוש בסמלי דת במערכת הבחירות

מקורב לפוסק ההלכה השיעי הבכיר, עלי אל-סיסתאני, הדגיש כי אל-סיסתאני שולל שימוש בסמלים דתיים ובתמונותיהם בבחירות הקרובות למועצות המחוזיות. הנציבות העצמאית של הבחירות באל-נג'ף הציגה חוק האוסר בשמותיהם ותמונותיהם של פוסקי הלכה בתעמולת הבחירות, אך מתיר תליית כרוזים מטעמם במסגדים, שמטרם להאיץ בתושבים להשתתף בבחירות.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 2.12.08


עיראק: ההסכם הביטחוני סולל את הדרך לכיבוש האמריקאי

פלסטין (רש"פ), 1.12.08/ עלאא' אל-לקטה


בכיר עיראקי: אל-קאעדה מתכנן פיגועים באל-אנבאר

מפקד משטרת אל-אנבאר שבעיראק, גנרל טארק יוסף אל-ד'יאבי, גילה כי במחוז עדיין קיימים תאים של אל-קאעדה, המנסים לחדש את פעילותם. לדבריו, הארגון מנסה כעת לנצל את המאבקים הניטשים בין המפלגות לקראת הבחירות למועצות המחוזיות בעיראק כדי לעורר אלימות ולבצע התקפות מזוינות.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 2.12.08


יועץ אחמדי-נז'אד: הכחשת השואה הועילה לאיראן ולפלסטינים

בתגובה לביקורת של שר המודיעין לשעבר בממשלת ח'אתמי, עלי יונסי, על הצהרות הכחשת השואה של אחמדי-נז'אד, טען מוחמד עלי ראמין, יועצו של אחמדי-נז'אד ומזכ"ל האגודה העולמית לחקר השואה, כי דברי יונסי תורמים להמשך קיומה של ישראל. לדבריו, אחמדי-נז'אד פתח את אחד התיקים הפליליים של הציונות העולמית נגד האנושות, הציב את ארה"ב, אנגליה וישראל בפני שוקת שבורה והועיל לאיראן ולפלסטינים. ראמין הוסיף כי כהונתו של יונסי כשר מודיעין היתה תקופה חשוכה שבה נפלו סודות איראניים לידי האויב.

פארארו (איראן), 1.12.08


יומון איראני: המודיעין האזרי בשרות ארה"ב וישראל

באזרביג'אן דווח על מעצר שני אזרחים אזריים ע"י כוחות הביטחון של איראן, לאחר שהסתננו לארדביל (צפון-מערב איראן). היומון ג'ומהורי-י אסלאמי ציטט מקור איראני שטען כי בחודשים האחרונים נעצרו כמה מרגלים שהופעלו ע"י שירותי הביון של אזרביג'אן לצורך איסוף מידע איראני מסווג עבור הביון האמריקאי והישראלי.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 1.12.08


יומון איראני מעריך מי עומד מאחורי הפיגוע במומבאי

היומון האיראני כיהאן העריך כי ממשלות הודו, אנגליה, ארה"ב וישראל עומדות מאחורי ההתקפה במומבאי. היומון הוסיף כי אל-קאעדה וממשלת פקיסטאן אינן מעורבות בהתקפה כלל.

כיהאן (איראן), 1.12.08


הטרור במומבאיי מגביר את המתח בין שתי המדינות הגרעיניותהודו ופקיסטן

אל-חיאת (לונדון), 2.12.08/ חביב חדאד


14 במרץ: סוריה מקשה על נירמול הקשרים עם לבנון

המזכירות הכללית של כוחות ה-14 במרץ פרסמה הודעה בה דרשה שכל ביקור של בכיר לבנוני פוליטי, צבאי או ביטחוני בסוריה, יחייב אישור מוקדם של הממשלה. כוחות ה-14 במרץ נימקו את הדרישה בכך שסוריה מנסה לשבש תהליך יצירת קשרים נורמאליים בינה לבין לבנון, בין השאר באמצעות הזמנת נציגים לבנוניים המקורבים אליה כדי "לאזן" בינם לבין בכירים לבנוניים רשמיים המגיעים לסוריה.

אל-נהאר (לבנון), 2.12.08


נשיא סודאן: אין הבדל בין בוש לאובמה

נשיא סודאן עמר אל-בשיר אמר שהוא אינו צופה שממשל אובמה יביא לשינוי משמעותי בעמדת ארה"ב כלפי סודאן, והוסיף שאין הבדל בין בוש לאובמה.

אל-צחאפה (סודאן), 2.12.08


הפיגועים במומבאי: הודו מאשימה את פקיסטן

ופקיסטן מתנערת; הטרור צופה מהצד מרוצה

אל-מסתקבל (לבנון), 1.12.08/ חסן בלייבל