המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 1.12.2008
1/12/2008

מה חדש? סיכום יומי 1.12.2008

 

בתקציר: תנאי אל-שרע לשיפור הקשר עם וושינגטון  *  אל-צדר מחזק ידי לוחמי הג'יהאד בעזה *  עיראק וסעודיה לשת"פ מודיעיני * קריאה באיראן להוציא את מובארכ להורג * ועידת פוסקי הלכה במכה *  טנטאוי: לחיצת ידו של פרס – מקרית * סעודיה מגנה את האשמות חמאס נגדה * סודאן: חגיגות לניצחון אובמה

 

דיווח: סוריה תספק לצבא לבנון תחמושת וציוד

היומון הלבנוני אל-ספיר דיווח כי במהלך ביקורו של מפקד צבא לבנון, גנרל ז'אן קהוג'י בסוריה (29.11.08), הסכימו הצדדים על חידוש התיאום בין המדינות, ועל שת"פ צבאי שיכלול תחזוקה של הצבא הסורי לטנקים, לנגמ"שים ולתותחים של צבא לבנון, ציודו וחימושו, וקיום קורסים משותפים לשני הצבאות. שר ההגנה הסורי, חסן תורכמאני, והרמטכ"ל הסורי, עלי חביב, אמרו כי לסוריה אין כל צורך או כוונה לשוב ללבנון ולדברי תורכמאני רווחיה הפוליטיים של סוריה גדלו בעקבות נסיגתה מלבנון. "כוחות ה-14 במרץ" הביעו מורת רוח  נוכח הביקורים התכופים לאחרונה אנשי אופוזיציה, שרים ובכירים ביטחוניים לבנונים בסוריה. וליד ג'ונבלאט תמה על החיפזון בנרמול היחסים עם סוריה ותהה האם הממשלה עודכנה לגבי סדר יומו של קהוג'י בסוריה.

אל-ספיר (לבנון), 1.12.08

 

דיווח: אסד מצא אחראי לאיתור שאריות האורניום ע"י סבא"א

היומון הכוויתי האנטי-סורי, אל-סיאסה, דיווח מפי "מקורות רגישים" כי נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, הטיל על ראש הועדה לאנרגיה אטומית בסוריה, אבראהים עת'מאן, את האחריות על איתור שאריות האורניום ע"י סבא"א באתר "אל-כבר" שהפציצה ישראל בספטמבר 2007. ע"פ הדיווח, ייתכן שעת'מאן, אשר הופקד על טיהור האתר, יודח בקרוב באמתלה של הגעה לגיל גמלאות.

אל-סיאסה (כווית), 28.11.08  

 

סבא"א אישרה הגשת סיוע לסוריה בתחום הגרעין

בתום דיון שנמשך שלושה ימים, אישרה מועצת הנגידים של סבא"א פה אחד הענקת סיוע בסך 350 אלף דולר לסוריה בבניית כור גרעיני, לאחר שארה"ב, בריטניה, צרפת, אוסטרליה וקנדה הסירו את התנגדותן למהלך. בתוך כך, נציגי צרפת וארה"ב בסבא"א האשימו את סוריה ב"טיהור" אתרים בהם ביקשה סבא"א לבקר במסגרת הפיקוח על פעילות הגרעין החשאית המתקיימת בסוריה. 

אל-ת'ורה (סוריה), 30.11.08; www.thisissyria.net, 28.11.08

 

אל-שרע מציב תנאים לשיפור הקשר עם וושינגטון

בנאום בפני הוועידה השנתית של מנהיגי החזית הלאומית הפרוגרסיבית בדמשק, הציג (27.11.08) סגן נשיא סוריה, פארוק אל-שרע, שני תנאים לשיפור הקשר בין ארצו לבין הממשל האמריקאי הבא: 1) הסרת שמה של סוריה מרשימת המדינות התומכות בטרור; 2) ביטול "חוק האחריות הסורית", הכולל שורה של סנקציות נגד סוריה לנוכח מעמדה כמדינה תומכת טרור ובעלת יכולות בלתי קונבנציונאליות.

אל-ספיר (לבנון), 28.11.08 

 

על היד כתוב: "עזה"; החץ המכוון

לכרישים הישראליים הוא "ההתנגדות"

תשרין (סוריה), 30.11.08/  חמיד קארוט

 

דיווח: סוריה וחזבאללה חפרו מנהרות להברחת נשק

מקור צרפתי מסר לאתר האופוזיציה הסורי, www.syriatruth.net, כי לפריז נודע שחזבאללה וסוריה חפרו לאורך הגבול הסורי-לבנוני - לאחר מלחמת לבנון השנייה - עשרות מנהרות, שנועדו לאפשר הברחת נשק ותחמושת לחזבאללה, הרחק מהפיקוח הלווייני והקרקעי. לדבריו, סוריה מעכבת את התוויית הגבול הסורי-לבנוני בשל מנהרות אלו ולאכפי שהיא טוענתבשל נושא חוות שבעא.

www.syriatruth.net, 30.11.08

 

אל-צדר מחזק ידי לוחמי הג'יהאד בעזה

בגילוי דעת שפרסם מנהיג הזרם הצדרי בעיראק, מוקתדא אל-צדר ב-29.11.08, המופנה לתושבי רצועת עזה, הוא קרא לתושבים העשוקים לעמוד איתן, וללוחמי הג'יהאד להמשיך בהתנגדותם לציונים הדיקטטורים. אל-צדר גם הזהיר את "הציונים ואת כל צבאות העושק" כי המשך עריצותם  נגד העמים המוסלמים והערביים ימיט עליהם השפלה וקלון ויביא ל"כישלון כל תכניות הדמוקרטיה המזויפת והחירות המופקרת שלהם".

www.baghdadtimes.net , 30.11.08

 

עיראק וסעודיה הסכימו על שת"פ מודיעיני

היועץ לביטחון לאומי בעיראק, ד"ר מופק אל-רביעי, מסר כי בעקבות שיחות שהתקיימו בבגדאד בין בכירים סעודיים ועיראקיים הסכימו שתי המדינות על החלפת ידיעות ביטחוניות ומודיעיניות.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 30.11.08 

 

אל-צדר: שלושה ימי אבל במחאה על ההסכם עם ארה"ב

מנהיג הזרם הצדרי, מוקתדא אל-צדר, הורה למשרדי הזרם בכל רחבי עיראק לסגור את המשרדים ולהכריז על שלושה ימי אבל, החל מ- 29.11.08,  במחאה על אישור ההסכם הביטחוני עם ארה"ב. צלאח אל-אערג'י, בכיר בזרם הצדרי, אמר כי הזרם יעשה כל אשר לאל ידו כדי לגרום לממשלה לסגת מן ההסכם.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 29.11.08

 

כורדיסטאן- עיראק: האו"ם מסייע לשערוב צפון עיראק

על רקע המחלוקת על הסטאטוס של העיר כרכוכ, האשימה ממשלת חבל כורדיסטן-עיראק את משלחת האו"ם בעיראק בחיזוק מדיניות השערוב באזורי צפון המדינה, כפי שהיתה נהוגה בימי סדאם חוסיין ובעיכוב פרסום דו"ח על העיר, אותה מבקשים הכורדים לספח לחבל כורדיסטן בניגוד לעמדת תושביה התורכמאנים והערבים. 

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 1.12.08

 

איראן: טיל אויר-אויר מונחה חום שוגר בהצלחה

מפקד חיל האוויר בצבא איראן, חסן שאה-צפי, אמר כי הניסוי של טיל אויר-אויר איראני, מונחה חום לטווח של 40 ק"מ, עבר בהצלחה והוא יוכנס לייצור המוני. לדבריו, פועלים מומחי חיל האוויר האיראני כדי לשדרג את טווח הפגיעה של הטיל עד למאה ק"מ. כן נמסר כי בתוך ארבעה חודשים תסיים איראן את שלב המחקר בבניית מטוס חמקן ותתחיל בייצורו.

פארס (איראן), 1.12.08

 

איראן: התקפות על מובארכ ועל המשטרים הערביים המתונים

בהפגנה מול משרד החוץ האיראני, דרשו סטודנטים מאונ' טהראן להציב את הוצאתו להורג של נשיא מצרים מובארכ, "הבוגד", בסדר היום של ארגון הוועידה האסלאמית, במחאה על שתיקתם של ראשי מדינות ערב מול "פשעי" ישראל כלפי הפלסטינים והתפייסותם עימה. אחת מסיסמאות המפגינים היתה: "אוי אוי אם ח'אמנאי יתן פקודת ג'האד". מאמר ביומון האיראני כיהאן, טען כי מובארכ שותף לפשעי צה"ל, בשל סירובו לפתוח את מעבר רפיח; היומון ג'ומהורי אסלאמי טען כי ראשי המשטרים הערבים המתונים זועמים לאור עוצמת תנועות ההתנגדות באזור, ורואים בהן "גורמים לקריסת ארמונותיהם." בכנס הבסיג' אמר שר החוץ האיראני, מנוצ'הר מותכי, כי ארבע מדינות מזה"תיות התחייבו להגיש לארה"ב סיוע בגובה 300 מליארד דולר, לשיקום כלכלתה.

פארס (איראן), 30.11.08, כיהאן, ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 27.11.08; אירנא (איראן), 26.11.08

 

על חולצת המפגין  כתוב: "מוכן למסירת נפש"

 

 

איתאללה איראני: מוכן לפולמוס דתי עם הסונה

בעקבות ההתקפות על השיעה והשיעים מצד אנשי דת סונים בכירים, הודיע איתאללה מכארם שיראזי, מבכירי אנשי הדת באיראן, כי הוא מוכן לפולמוס דתי עם ראשי "הוואהבים הקיצונים", כדי להוכיח את צדקת השיעה.

אעתמאד-י מלי (איראן), 27.11.08

 

בכיר איראני: איראן נחושה לבנות כורי מים קלים

בכנס על כורי גרעין, סביבה ופיתוח בטהראן, הודיע ראש הארגון האיראני לאנרגיה אטומית, אקאזאדה, כי איראן נחושה לבנות כור מים קלים בלחץ, (Pressurized Water Reactor) בהספק של 360 מגה-ואט והציע למדינות האזור להקים קונסורציום לבניית כורי מים קלים.

פארס (איראן), 30.11.08

 

דיווח: ארתריאה העניקה לאיראן שליטה במיצרי באב אל-מנדב

אתר אריתריאי אופוזיציוני חשף כי איראן קיבלה מהנשיא האריתראי, אפוורקי, שליטה מלאה בנמל הים האדום של אסאב, החולש על מיצרי באב אל-מנדב, כחלק מהשת"פ האסטרטגי בין המדינות. לפי הדיווח פרסה איראן באמצעות צוללות כוחות, נשק וטילים לטווח ארוך בנמל אסאב. המקורות ציינו כי בכוונת הנשיא אפוורקי להשתלט על מיצרי באב אל-מנדב בשת"פ עם קבוצות אסלאמיות סומאליות במקרה של הסלמה בין איראן לארה"ב או ישראל.

סודאן טריביון (סודן) 30.11.08

 

דוברים איראניים: לפעול להשמדת ישראל

בתפילת יום שישי בטהראן, טען איתאללה אחמד ג'נתי, כי "הציונים הם בני השטן" בשל פשעיהם בעזה. איגוד המרצים בסמינרים הדתיים בקום קרא למוסלמים לפעול להשמדת ישראל, בשל הטבח שהיא מבצעת בנשים, ילדים ואזרחים בעזה ובשל המשך המצור שם.

כיהאן (איראן), 30.11.08; מהר (איראן), 29.11.08

 

איראן: קריאה להתנגדות שיעית אלימה להסכם עם ארה"ב

בתגובה להסכם בין עיראק לארה"ב, תקף היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי את ההנהגה ההלכתית השיעית בעיראק, ברומזו לאיתאללה עלי סיסתאני - יריב אידיאולוגי של ההנהגה האיראנית - וקרא לה להוביל התנגדות אנטי אמריקאית אלימה, כדי לפצות על מחדל ההסכם, המכתים את השיעים. היומון לעג לתמימותם של העיראקים הסבורים שהאמריקאים יעזבו בתוך שלוש שנים וטען שעיראק הפכה לאחת ממדינות ארה"ב.

 ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 29.11.08

 

"ההסכם הביטחוני [בין ארה"ב לעיראק]

תשרין (סוריה), 1.12.08/ דג'ואר אבראהים

 

אתר אינטרנט איראני: ארה"ב רוצה בסיס באמירויות

אתר האינטרנט תאבנאק דיווח כי ארה"ב לוחצת על איחוד האמירויות הערביות להעביר חלק ניכר מהאמירות פג'יירה לידי הכוחות האמריקאיים, לשם בניית בסיס שיפקח על המפרץ הפרסי. האתר טען כי האמירויות דחו את הבקשה.

תאבנאק (איראן), 30.11.08

 

בכיר איראני: ננצל נקודות תורפה בצי האויב

מפקד צבא איראן, עטאללה צאלחי, אמר כי אוניות המלחמה הכבדות של האויב הן נקודת תורפה חשובה ו"הזדמנות טובה ביותר לתגובה איראנית מהירה". לדבריו, מתקפה על איראן תהיה טעות מצערת של האויב,  שתביא לתבוסתו.

פרס טי וי (איראן), 30.11.08; פארס (איראן), 29.11.08

 

דיווח באיראן: דיון חשאי בסעודיה לקביעת יורש העצר הבא

היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי ציטט מקורות סעודיים שטענו כי במשפחת המלוכה החל דיון חשאי לקביעת יורשו של יורש העצר הסעודי, סולטאן בן עבד אל-עזיז אל-סעוד, שבריאותו רופפת. לדברי המקורות, יש חילוקי דעות חריפים בין בנדר בן סולטאן, בנו של יורש העצר הנוכחי, לבין הנסיך מוקרן בן עבד אל-עזיז, ראש המודיעין הכללי בסעודיה, לגבי זהות היורש, העלולים להתפתח למשבר לאחר מות יורש העצר.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 27.11.08

 

בחודש הבא במכה: ועידה של פוסקי הלכה מוסלמים

מזכ"ל איגוד העולם האסלאמי, ד"ר עבדאללה אל-תורכי, דיווח (29.11.08) כי בחודש הבא תתקיים במכה, בחסות מלך סעודיה, עבדאללה בן עבד אל-עזיז, ועידה ראשונה מסוגה של פוסקי הלכה מוסלמים, שתטפל בבלבול שיוצרים בקרב המוסלמים פסקי הלכה רבים, המתפרסמים, בין השאר, על-ידי מי שלא הוכשרו לכך. 

אל-וטן (סעודיה), 30.11.08.

 

סעודיה מגנה את האשמות חמאס נגדה

מקור בכיר במשרד החוץ הסעודי גינה את ההאשמות שהופנו נגד סעודיה מצד גורמים בתנועת החמאס לפיהן ממשלת סעודיה לא נתנה לתושבים פלסטינים מעזה אישורי כניסה לסעודיה כדי לעלות לרגל. לדברי המקור, סעודיה נוהגת בשוויון כלפי כל הפלסטינים והעניקה לאלפים מהם אישורי כניסה לסעודיה.

אל-וטן (סעודיה), 30.11.08.

 

הפלסטינים בעזה

"אל-ע'ד" (ירדן), 29.11.2008/ מחמוד אבו עפיפה

 

טנטאוי: לחיצת ידו של פרס - מקרית

בתגובה לתמונות שפורסמו בעיתונים מצרים וערביים בהם נראה שיח' אל-אזהר, מחמד טנטאוי, לוחץ את ידו של הנשיא הישראלי, שמעון פרס, בוועידת שיח הדתות באו"ם, אמר טנטאוי כי הוא לא זיהה את פרס וכי לחיצת היד הייתה מקרית ולא מכוונת. לדבריו, הוא לחץ באופן אינסטינקטיבי ומתוך כוונה טובה את ידם של יותר מ-20 אנשים בבת אחת.  

אל-ג'רידה (כווית), 1.12.08

 

סודאן: חגיגות לרגל ניצחון אובמה

התנועה העממית לשחרור סודאן חגגה שלשום, במרכז התנועה בח'רטום (29.11.08), את בחירתו של ברק אובמה לנשיאות ארה"ב. ג'יימס ואני, מבכירי התנועה, הביע תקווה שהבחירות בסודאן תהיינה הוגנות ונקיות לפי המודל האמריקאי ו קרא לעם הסודאני לבחור נשיא אפריקאי, כפי שעשו האמריקאים. לדברי יאסר ערמאן, בכיר אחר בתנועה, בחירת אובמה קשורה בקשר הדוק לחזון "סודאן החדשה" של מייסד התנועה, ג'ון גרנג. מפלגת הקונגרס הלאומי של הנשיא בשיר הגדירה את החגיגות של התנועה העממית – תעמולת חירות.

אג'ראס אל-חריה, 30.11.08