המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 27.11.2008
27/11/2008

מה חדש? סיכום יומי 27.11.2008


דיווח: תיתכן דחיה במינוי שגריר סוריה בלבנון 

מקור סורי יודע דבר אמר לאתר הלבנוני "Now Lebanon", כי תיתכן דחייה במינוי השגריר הסורי בלבנון לשנה הבאה, וכי ההתקפות של "כוחות ה-14 במרץ", ובמיוחד של "אל-מסתקבל" על סוריה באמצעי התקשורת, עשויות לגרום לדחייה נוספת. לדבריו, ישנם גורמים סורים הטוענים  שאין להעניק לממשלת אל-סניורה את הכבוד שיש במינוי השגריר הסורי הראשון בלבנון. עוד אמר המקור כי מתנהל מאבק בין סגן נשיא סוריה, פארוק אל-שרע, לשה"ח וליד אל-מועלם, לגבי זהותו של השגריר שימונה.

www.nowlebanon.com , 26.11.08

 

מפקד צבא לבנון לדיון בסוריה בשת"פ צבאי

מפקד צבא לבנון, הגנרל ז'אן קהוג'י, יגיע בקרוב לסוריה בראש משלחת צבאית רמת דרג, לדיון בשת"פ צבאי בין המדינות; במאבק בטרור; בפיקוח על הגבול בין המדינות ובביטחונן.

www.hizbollah.tv , 26.11.08

 

נציגי חזבאללה נפגשו עם המדריך הכללי של האחים המוסלמים

היומון "אל-מצריון" דיווח כי משלחת רמת דרג מטעם ארגון חזבאללה נפגשה לאחרונה בקהיר עם מחמד מהדי עאכף – המדריך הכללי של תנועת האחים המוסלמים וביקשה את סיועו בבלימת המתקפה הסונית נגד חזבאללה שבאה בעקבות אזהרותיו של השיח' אל-קרדאוי מפני התפשטות הזרם השיעי. בלבנון דווח כי חזבאללה מוטרד מהנסיגה בפופולאריות שלו בקרב הסונים בעקבות אירועי השתלטותו על בירות.

אל-מצריון (מצרים), 27.11.08  

 

שר הפנים הסעודי: בן לאדן -  דמות [חסרת תוכן]

שר הפנים הסעודי, הנסיך נאיף בן עבד אל-עזיז, אמר בדיון באוניברסיטה האסלאמית בעיר אל-מדינה בנושא "הביטחון האידיאולוגי", כי האיש המכונה "בן לאדן" אינו יודע שהוא אינו יודע, והוא רק דמות [חסרת תוכן] שנשלחה לסודאן וגורשה לפקיסטן. הצהרתו זו של הנסיך נאיף מצטרפת לקריאותיו לגורמים הדתיים והחינוכיים בסעודיה, להיאבק בקיצוניות האידיאולוגית.

 אל-מדינה (סעודיה), 27.11.08. ראה גם דוח ממרי:  http://www.memri.org/bin/latestnews.cgi?ID=SD213008 

 

מצרים: ספר המגנה את הנקאב יופץ במסגדים

משרד ההקדשים המצרי החל בהפצת הספר "הנקאב – מנהג ולא חובה דתית", בקרב האמאמים ודרשני המסגדים במדינה, כדי שידונו בו בדרשות יום השישי. הספר, אותו כתב שר ההקדשים המצרי, קובע כי הנקאב – הרעלה המותירה רק חרך לראייה ומהווה סמל בזרם הסלפי – איננו מוזכר, לא בקוראן ולא בחדית'.

אל-מצריון (מצרים), 27.11.08           

 

סרקוזי ייפגש עם נשיא סודאן בקטר

נשיא צרפת ניקולא סרקוזי ונשיא סודאן עמר אל-בשיר ייפגשו בשבת (29.11.2008) בקטר, בנוכחות אמיר קטר. נימסר כי בכוונת סרקוזי ללחוץ על בשיר לקדם את השיח עם האופוזיציה והמורדים בסודאן כדי להביא לסיום הסכסוך בדארפור. במקביל הודיע דובר ארגון מורדי דארפור ("התנועה לצדק ושוויון"), כי משלחת מטעם התנועה תבוא בשבוע הבא לקטר, לדיון ביוזמה הקטרית לפתרון המשבר בסודאן.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 27.11.08

 

איראן: תיווך בין האיתאלות בקום לבין הממשלה

יועץ הנשיא אחמדי-נז'אד לענייני יחסים עם אנשי הדת, סקאי בי ריא, נפגש עם איתאללות בכירים בקום, בניסיון להפגת המתיחות בינם לבין ממשלת אחמדי-נז'אד. היומון ג'ומהורי-י אסלאמי טען שהמתח נוצר בשל תמיכתו של אחמדי-נז'אד במקורבו רחים משאי, שדיבר בשבח הידידות עם העמים הישראלי והאמריקאי.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 26.11.08

 

בכיר איראני: הרשת הישראלית התכוונה לפגוע במתקנים אסטרטגיים

התובע הכללי של טהראן, סעיד מורתזווי, אמר כי מטרת רשת הריגול הישראלית שמנתה שלושה אנשים ונתפסה לאחרונה, היתה להתנקש במדעני מערכת הביטחון; פיצוץ מתקנים אסטרטגיים ובסיסי טילים באיראן.

פארס, אילנא (איראן), 25.11.08

 

נמשכות ההוצאות להורג באיראן

שופט בטהראן אישר כי אתמול (26.11.08) הוצאו להורג בתלייה בבירה תשעה גברים ואישה אחת.

תאבנאק (איראן), 26.11.08

 

איראן: אין שת"פ הצבאי עם צפון קוריאה

שגרירות איראן בטוקיו הכחישה דיווחים של יומון יפני על שת"פ צבאי בין איראן לצפון קוריאה.

אירנא (איראן), 25.11.08

 

בכיר איראני: בנטנז פועלות יותר מ-5,000 צנטריפוגות

יו"ר הארגון האיראני לאנרגיה אטומית, רזא אקאזאדה, אמר כי "בנטנז פועלות יותר מ-5,000 צנטריפוגות, ובחמש השנים הבאות חייבת איראן להתקין 50,000 צנטריפוגות, כדי להפיק 30 אלף טון דלק גרעיני בשנה." לדבריו, איראן פועלת מזה זמן רב גם במסלול ההתכה וכיום ישנם "פרויקטים גדולים" בתחום זה. הוא דחה טענות במערב לפיהן איראן אינה צריכה להעשיר אוראניום בכמות כזו, משום שאין לה בכלל כורים הזקוקים לדלק זה. עוד אמר כי בניית כור המים הכבדים בהספק של 40 מגה ואט (לייצור פלוטוניום) באראכ מתקדמת והשלב הראשון בייצור מוטות (דלק) ודלק גרעיני יהיה מבצעי בתוך מספר חודשים, וכך גם המפעל לייצור דלק גרעיני (FMP), שיספק את צרכי הכור באראכ. מומחה הגרעין, דיוויד אולברייט, שעסק בתיק האיראני מטעם האו"ם, אמר כי איראן זקוקה ל-6,000 צנטריפוגות כדי לייצר פצצה.

טהראן טיימס (איראן), 27.11.08; איסנא, אירנא (איראן) 26.11.08

 

רשיד אל-ח'אלדי: הפלסטינים הובסו באינתיפאדה השניה

הפרופסור הפלסטיני אמריקני, רשיד אל-ח'אלדי, שהוצג במערכת הבחירות בארה"ב כידידו של אובמה, אמר כי ההתנגדות היא זכות הקיימת לפי הדין הבינ"ל, בתנאי שאיננה פוגעת באזרחים, שאם לא כן - היא נחשבת לפשעי מלחמה. לדבריו, שיטת ההתנגדות הבלתי אלימה - כמו זו שהיתה באינתיפאדה הראשונה – היא הטובה ביותר, בניגוד לאינתיפאדה השנייה שבה ספגו הפלסטינים את הגדולה בתבוסותיהם.

אל-קדס (ירושלים), 27.11.08

 

הלפיד של פסל החירות האמריקאי נעוץ בגבו

של הערבי ודמו משרטט את מפת עיראק

 

אל-אקתצאדיה (סעודיה), 26.11.08/ פהד אל-ח'מאיסי

 

אתר חדש לחמאס

מקורות פלסטיניים מקורבים לחמאס מסרו כי התנועה פתחה אתר אינטרנט חדש, הפועל מטורקיה בשפות עברית, ערבית ואנגלית. כתובת האתר:   www.googlehamas.tk

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 27.11.08

 

סוריה צידדה בעמדות החמאס בכינוס שרי החוץ הערביים

בכנס שרי החוץ הערביים בקהיר התגלעו מחלוקות בין סוריה, קטר וסודאן לבין סעודיה, מצרים, ירדן והרש"פ. שר החוץ הסורי, וליד אל-מועלם, תמך בעמדות תנועת החמאס בסכסוך הפנים פלסטיני וטען שצריך היה לשתפה בכינוס. אל-מועלם אף התנגד לקריאתו של  יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, לקיים בחירות לנשיאות ולמועצה המחוקקת, וקרא למצרים לשמש מתווכת ניטראלית. מנגד, טען שר החוץ של מצרים, אחמד אבו אל-ע'יט, כי החמאס לא תרמה מספיק להצלחת הדיאלוג הפנים פלסטיני והביע התנגדות לשיתופה בכנס, כיוון שהסמכות לקבוע מי ייצג את הרש"פ נתונה בידי מחמוד עבאס.

אל-חיאת, אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 27.11.08  

 

דיאלוג בין התרבויות: מימין פת"ח ומשמאל חמאס

אל-ע'ד (ירדן); אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 26.11.08/ עמאד חג'אג'