המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 23.11.2008
23/11/2008

מה חדש? סיכום יומי 23.11.2008

 

בתקציר: במלזיה אוסרים לעשות יוגה * לוב: שני שרים ייחקרו על "זלזול" בקד'אפי * צעיר מרוקאי נעצר בגלל חיזוריו אחרי הנסיכה * עיראק: מסתמן רוב לתומכי ההסכם עם ארה"ב * הצעת חוק במצרים: מאסר על חילופי זוגות *  בכיר איראני משבח מסירת מידע כוזב על רון ארד * יועץ אחמדי-נז'אד: הכחשת השואה סייעה לאיראן

 

המופתי של אוסטרליה תומך בתפילה מעורבת

השיח' פהמי נאג'י, המופתי של אוסטרליה, קרא להתיר לגברים ולנשים להתפלל יחדיו במסגדים במדינה, בהסבירו שההפרדה המגדרית בתפילה היא עניין תרבותי ולא דתי.

www.middle-east-online.com, 22.11.08

 

מלזיה: פסק הלכה נגד יוגה

המועצה הלאומית לפתוות במלזיה, הוציאה פסק הלכה האוסר לעשות יוגה, בנימוק שזו קשורה לטקסי דת הינדואים ופוגעת באמונתו של הפרט באסלאם.

www.islamonline.net, 22.11.08

 

שני שרים שזלזלו בקד'אפי - לחקירה

שני שרים לוביים ייחקרו על ידי "המועצות המהפכניות" בלוב בשל יחס לא ראוי אל המנהיג מועמר קד'אפי, בעת דיון בטלוויזיה הממלכתית. שר אחד קרא  לקד'אפי "האח מועמר"; השני קטע את דבריו מספר פעמים.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 23.11.08                

 

"אל-מנאר" תוקף ההחלטה לחסום את הערוץ בגרמניה

הנהלת ערוץ החזבאללה, "אל-מנאר", גינתה את החלטת משרד הפנים הגרמני לחסום את שידורי הערוץ במדינה וטענה כי זו "פגיעה בוטה בחירויות העיתונאיות המעוגנות באמנת זכויות האדם ובחוקים הבינ"ל". לדברי ההודעה, זו החלטה פוליטית, בלתי חוקית והיא לא תמנע מן הערוץ להמשיך במילוי חובתו המקצועית.

אל-מסתקבל (לבנון), 23.11.08

 

מרוקו: צעיר עונה בגלל אהבתו לנסיכה

עיתוני מרוקו מדווחים כי אל-רשידי אל-תאקי, צעיר חסר אמצעים בן 30, עונה ע"י כוחות הביטחון בגלל אהבתו לנסיכה לאלא סוכיינה - אחייניתו של המלך מחמד השישי ונכדתו של המלך הקודם, חסן השני. אל- תאקי, ששיגר מכתבים לאם הנסיכה ובהם בקשות להינשא לבתה, הוזמן על-ידי כוחות הביטחון, לכאורה כדי לדון בהצעתו, אך הוא נעצר - ולדבריו גם עונה - ושוחרר למחרת. אלא סוכיינה מאורסת ובקרוב תינשא בפריז.

www.aafaq.org, 19.11.08              

 

עיראק: מסתמן רוב לתומכי ההסכם עם ארה"ב

יו"ר הפרלמנט העיראקי, מחמוד אל-משהדאני, דחה את ההצבעה על ההסכם הביטחוני עם ארה"ב ליום רביעי (26.11.08), והודיע שאם תושג הסכמה בין שלושת הגושים הגדולים בפרלמנט, תתקיים ההצבעה עוד קודם לכן. מקורות פרלמנטריים העריכו כי מספר חברי הפרלמנט התומכים בהסכם (143) גדול ממספר המסתייגים (91) או המתנגדים (31) ולדבריהם, חלק מהמסתייגים עשויים לתמוך בהסכם.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 23.11.08 אל-צבאח (עיראק), 22.11.08 

 

הצעת חוק במצרים: עונש מאסר על חילופי זוגות

ציר בפרלמנט המצרי הגיש הצעת חוק לפיה יוטל עונש מאסר של שנה על גבר ואישה נשואים הלוקחים חלק בחילופי זוגות. הצעת חוק זו מרחיבה את החוק המצרי הקיים המאפשר לתבוע רק גבר נואף.

אח'באר אל-יום (מצרים), 22.11.08

 

האג: קצינים וחיילים סודאנים יעידו נגד הנשיא בשיר

עשרות קצינים וחיילים סודאנים הגיעו להאג בסיוע בית המשפט הפלילי הבינלאומי, שם יעידו נגד הנשיא בשיר ובכירים סודאנים אחרים בתיקים הנוגעים לדארפור. ככל הנראה, מדובר בקצינים וחיילים שהשתתפו בפעולות צבאיות בחבל, שכללו פקודות לתקוף אזרחים. 

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 23.11.08

 

סעודיה: לא הצענו מקלט מדיני למנהיג הטאליבאן

מקור בכיר במשרד החוץ הסעודי הכחיש את הידיעה שפרסם (22.11.08) כתב העת הגרמני "דר שפיגל" לפיה סעודיה הציעה מקלט מדיני למנהיג תנועת הטאליבאן, מוחמד עמר.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 23.11.08.

 

בנו של השיח' קרדאוי: גאה להיות שיעי

עבד אל-רחמן קרדאוי, בנו של  ראש 'איחוד חכמי הדת המוסלמים', ד"ר יוסף קרדאוי, אמר בכנס בעיר צור, כי הוא גאה להיות שיעי וכי הבקשה ממנו שישוב אל הסונה היא עלבון לשיעים. לדבריו, אביו הזדקן ואשתו החדשה, אחותה של קריינית החדשות ברשת הטלוויזיה אל-גז'ירה, השתלטה עליו.

.

ג'האן ניוז (איראן), 22.11.08

 

שר החוץ הסעודי מזהיר מפני מרוץ גרעיני במזה"ת

שר החוץ הסעודי סעוד אל-פיצל הזהיר כי תוכניתה הגרעינית של איראן עלולה לעודד מרוץ חימוש גרעיני במזה"ת. סוכנות הידיעות האיראנית איסנא כינתה את דבריו - "בלתי -אחראיים".

איסנא (איראן), 21.11.08

 

דרשן איראני: אובמה - "שטן שחור"

בתפילת יום שישי במשהד, הצהיר דרשן התפילה האיראני, אחמד עלם אל-הודא, כי אובמה הוא "שטן שחור" ולכן אין להעניק לו אשראי. לדבריו, "אין כל הבדל בין שטן שחור לשטן לבן" משום שארה"ב פועלת כדי למוטט את המשטר באיראן באמצעות 'מהפכת קטיפה'.

כארגוזראן (איראן), 22.11.08

 

בכיר איראני משבח מסירת מידע כוזב על רון ארד

ראש המחלקה לריגול נגדי במיניסטריון לענייני מודיעין באיראן, הזהיר כי המשטר יפעל נגד איראנים שיסייעו למרכז הישראלי בלונדון המחפש מידע על רון ארד, בתמורה לפרס של 10 מליון דולר שמציעה ישראל. לדבריו, בארבע השנים האחרונות, קיבלו כמה איראנים תמורה עבור סיועם למרכז הישראלי, אף שלא היה בידם מידע על ארד. הוא גם שיבח איראנים שמסרו למרכז מידע כוזב והדגיש כי לאיראן אין מידע אודות ארד.

טהראן טיימס (איראן), 23.11.08; פארס (איראן), 22.11.08

 

איראן: עצרנו רשת ריגול כורדית

ראש המחלקה לריגול נגדי במיניסטריון לענייני מודיעין באיראן אמר כי כוחות הביטחון עצרו לאחרונה רשת ריגול של ארבעה כורדים מחבל כורדיסטאן שבעיראק, שריגלו למען ישראל והתכוונו לבצע התנקשויות באיראן, כשברשותם נשק ישראלי. מן הדיווח לא ניתן היה להבין אם הארבעה נעצרו בכורדיסטאן שבעיראק או על גבול עיראק-איראן.

תאבנאק (איראן), 22.11.08

 

ההסכם הביטחוני בין וושינגטון לבגדאד

אל-וטן (קטר), 22.11.08/ אילי צליבא  

 

איראן: המשטר התקין מצלמות ברחבי טהראן

מפקד משטרת איראן, אסמאעיל אחמדי-מוקדם, אישר כי ברחבי טהראן הותקנו מצלמות פיקוח ושליטה, שנועדו לאפשר את צמצום נוכחותה של המשטרה ברחובות.

אילנא (איראן), 21.11.08 

 

איראן: ספינות טילים וצוללת חדשה

מפקד חיל הים בצבא איראן, חביבאללה סיארי, אמר כי ב-27.11.08 יוכנסו לפעילות מבצעית שתי ספינת טילים קטנות בשם "כלאת" ו-"דרפש", וצוללת קלה, כולן מתוצרת מקומית, ואלו יתווספו לצוללת הקלה מסוג ע'דיר; לצוללת החצי כבדה "קאים", ולספינות הטילים "פיקאן" ו"ג'ושאן."

פארס (איראן), 23.11.08

 

יועץ אחמדי-נז'אד: הכחשת השואה הועילה לגרעין האיראני

יועצו של אחמדי-נז'אד, עלי ראמין, מזכ"ל הארגון העולמי לחקר השואה, שיבח את הכחשת השואה בידי אחמדי-נז'אד ואמר כי ההכחשה גרמה לפאניקה במערב ואפשרה איראן לבטל את ויתורי ממשלת ח'אתמי בנושא הגרעין. לדבריו, בשנתיים האחרונות עשה הארגון לחקר השואה "עבודה גדולה."

פארס (איראן), 21.11.08

 

העולם עיוור למול היהודי החונק את עזה

אל-וטן (סעודיה), 22.11.08/ ג'יהאד עוורתאני