המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 18.11.2008
18/11/2008

מה חדש? סיכום יומי 18.11.2008

 

בתקציר: קריאה לאסור עונש גופני בביה"ס במצרים *  "אילאף" התנצל בפני מנהיג אסלאמיסטי תוניסאי * עיראק: חתימה בראשי תיבות על ההסכם עם ארה"ב * ברברים במרוקו דורשים אוטונומיה * מתח בין סוריה לעיראק על רקע ההסכם עם ארה"ב * מרכז לדיאלוג סוני-שיעי בכווית יגשר על המתחים בין הזרמים

 

עיראק: הממשלה חתמה בר"ת על ההסכם הביטחוני

מוקתדא אל-צדר טען כי חתימתו בראשי תיבות של שר החוץ העיראקי (ב-17.11.08), בטקס רשמי עם שגריר ארה"ב בבגדאד, על  ההסכם הביטחוני בין המדינות, היא אות קלון והשפלה וקרא לפרלמנט לדחות את ההסכם בלא תנאי. חבר הפרלמנט מטעם המפלגה האסלאמית העיראקית, עבד אל-כרים אל-סאמראי, תהה האם החתימה נועדה ללחוץ על הפרלמנט שטרם קיבל החלטה בנדון, או לרמוז לו שאין משמעות להחלטתו.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 17.11.08     

 

"אילאף" התנצל בפני מנהיג איסלאמיסטי תוניסאי

העיתון המקוון הליברלי אילאף התנצל בפני המנהיג האסלאמיסטי התוניסאי, ראשד אל-ע'נושי, לאחר שהלה הגיש תביעה נגד העיתון בגין הוצאת דיבה. במכתב ההתנצלות נאמר כי בניגוד למה שפורסם בעיתון, אין שום ראיה הקושרת את אל-ע'נושי לפעילות טרור. אילאף יישא בהוצאות המשפטיות של אל-ע'נושי.

www.elaph.com, 14.11.08                                 

 

מצרים: קריאה לאסור עונש גופני בבי"ס ובמשפחה

בכנס המועצה הלאומית המצרית לאם ולילד במצרים, הוחלט על הכנת הצעת חוק שתאסור הטלת עונשים גופניים בבית הספר ובמשפחה. זאת בעקבות מותו של תלמיד שהוכה על ידי מורה באלכסנדריה.

אל-אהראם (מצרים), 17.11.08

 

רמ"מ עיראק, אל-מאלכי, מגיש לאובמה את ההסכם הביטחוני

אל-מסתקבל (לבנון), 17.11.08/ חסן בלייבל

 

עיראק: הקמת "חטיבת יום הדין" תטופל בכוח הזרוע

בתגובה על הכרזת הזרם הצדרי בדבר הקמת "חטיבת יום הדין", שתילחם בכוחות האמריקאיים אם ייחתם ההסכם הביטחוני עמם, הודיעה מפקדת המבצעים של בגדאד, כי רק כוחות הביטחון העיראקיים רשאים לשאת נשק וכל כוח מזוין בלתי ממשלתי שיוקם, אינו חוקי ו"יטופל" בכוח הנשק.

אל-זמאן (לונדון), 17.11.08

 

עיראק: משבר בוועידת "אל-צחוה"

40 מפקדים בכירים פרשו מוועידת כוחות אל-צחוה ["ההתעוררות"] – ארגון צבאי מבני שבטי מחוז אל-אנבאר, שהוקם ב-2006 כדי להילחם בארגון אל-קאעדה ששלט במחוזם – במחאה על הודעת נשיא הוועידה, השיח' אחמד אבו רישה, כי חתם על ברית עם המפלגה האסלאמית באל-אנבאר, לקראת הבחירות למועצות המחוזיות בינואר 2009. לדבריהם, אבו רישה פעל מבלי להתייעץ עימם ומעשהו לא משרת את אל-צחוה.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 17.11.08      

 

האם דמעות העולם הערבי מועילות לעזה?

  

 אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 17.11.08/ אמג'ד רסמי

 

ברברים במרוקו דורשים אוטונומיה

בתגובה לנאומו של המלך מוחמד השישי על תוכנית האוטונומיה לסהרה המערבית וביזור השלטון במרוקו, דרשה "התנועה למען אוטונומיה באזור הריף" להעניק אוטונומיה גם לאזור הריף הצפוני ולעגן את מעמד השפה הברברית בחוקה.

אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 15.11.08                   

 

כווית: מרכז לדיאלוג סוני-שיעי לקירוב בין הזרמים

המרכז לדיאלוג סוני-שיעי שהוקם לאחרונה בכווית, יצר קשרים עם אנשי דת סונים ושיעים בכירים, על מנת לערוך כינוסים משותפים, שיובילו לגיבוש אמנה שתאסור לקלל את חברי הנביא ואת נשותיו, ותטפל בנושאים אחרים העלולים לעורר מחלוקות בין הזרמים.

www.alarabiya.net , 17.11.08

 

מתיחות סורית-עיראקית בשל ההסכם העיראקי-אמריקאי

בכנס של שרי ההסברה והתקשורת הערביים בדמשק, התעמתו שר ההסברה הסורי, מוחסן בלאל, ושר התקשורת העיראקי, פארוק עבד אל-קאדר, סביב ההסכם הביטחוני העיראקי-אמריקאי. בלאל הביע חשש כי ההסכם יאפשר לארה"ב לתקוף את שכנותיה של עיראק, והדגיש כי העם העיראקי לא יקבלו. בתגובה, האשים השר העיראקי את סוריה בהתערבות בענייניה הפנימיים של ארצו.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון); אל-ת'ורה (סוריה), 18.11.08