המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 12.11.2008
12/11/2008

מה חדש? סיכום יומי 12.11.2008

 

בתקציר: איראן נגד שיחות בין המערב לטאליבאן *  שה"ח העיראקי: לא נשמש בסיס לפגיעה בשכנותינו * גמאל מובארכ: מניות של נכסי מדינה לאזרחים * הנשיא בשיר: הפסקת אש בדארפור * נפתחה הוועידה לשיח הדתות * איראן: שיגרנו בהצלחה טק"ק מדור חדש  * אלג'יריה: תיקון בחוק יאפשר כהונה שלישית לנשיא

 

נפתחה הוועידה לשיח הדתות בניו-יורק

היום (12.11.08) נפתחה בניו-יורק, בחסות האו"ם, הוועידה לשיח בין הדתות שיזם המלך הסעודי, עבדאללה בן עבד אל-עזיז. הוועידה מתקיימת בהתאם להכרזת מדריד, שפורסמה בתום ועידה בינ"ל לשיח הדתות שנערכה בבירת ספרד, ביולי השנה. מזכ"ל "איגוד העולם האסלאמי", עבדאללה אל-תורכי, הציג את חשיבות היוזמה ואמר כי זו נולדה בכינוס אנשי דת ואינטלקטואלים מוסלמים במכה, ביוני השנה. מקור סעודי אמר כי היענותה של ישראל לקיום הדיאלוג בין שלוש הדתות המונותיאיסטיות תסייע בקידום הפיוס בין כל דתות וכי הסכסוך הערבי-ישראלי הוא "על אדמה וזכויות [לאומיות] ולא סכסוך בין המוסלמים ליהודים".

אל-וטן (סעודיה), 12.11.08.

 

דיווח: הפיגוע בדמשק ביוזמת המשטר הסורי

מקורות ביטחוניים סוריים מסרו לאתר www.aafaq.org, כי פיגוע התופת בדמשק (27.9.08) בוצע בידי המשטר הסורי ונועד לחסל את אימן סלוטה, קצין בדרגת עמיד (תא"ל) במודיעין הצבאי הסורי. לדברי המקורות, החלטת החיסול באה לאחר שנתגלה כי סלוטה מנהל מו"מ עם משפחת אל-חרירי על מסירת שמות אנשי ביטחון סורים המעורבים בחיסול ר"מ לבנון לשעבר, רפיק אל-חרירי, בעבור כסף ומקלט מדיני בארה"ב. 

 www.aafaq.org, 11.11.08 

 

שה"ח העיראקי: לא נשמש בסיס לפגיעה בשכנותינו

בפגישה בדמשק (11.11.08) דנו שה"ח סורי, וליד אל-מועלם, ועמיתו העיראקי, הושיאר זיבארי, בתקיפה האמריקאית בסוריה ובנושא המו"מ על הסכם נסיגת הכוחות האמריקאים מעיראק. זיבארי אמר כי ממשלת עיראק מבקשת להרגיע את שכנותיה לגבי ההסכם עם ארה"ב, והדגיש כי עיראק לא תשמש בשום אופן נקודת מוצא למעשי איבה נגד שכנותיה.

אל-ת'ורה (סוריה), 12.11.08

 

סוריה מנעה העברת אורז לפליטים עיראקיים בשטחה

סוריה מנעה אתמול (11.11.08) מספינה הפועלת במסגרת תכנית המזון העולמית, לפרוק בנמל אל-לאד'קיה מטען של 8,000 טון אורז, שנועד לפליטים העיראקיים בסוריה. בנוסף מונעת סוריה הוצאתם של עוד כמה אלפי טון אורז המאוכסנים בנמל. צעדים אלה ננקטים על רקע המתח הגובר בין סוריה לעיראק, עקב תקיפת האוויר האמריקאית בשטח סוריה ב- 26.10.08, משטחה של עיראק. עם זאת, דווח כי שר החוץ העיראקי, הושיאר זיבארי, הגיע אתמול לדמשק לביקור שלא נמסרה מטרתו.

www.alrafidayn.com , 11.11.08

על הביצה כתוב: "אובמה"

פלסטין (רש"פ); אל-שרק (קטר), 11.11.08/ עלאא' אל-לקטה

 

אסמאא' אל-אסד: על הנשים הערביות להיאבק על זכויותיהן

בנאום בישיבת הפתיחה של ועידת ארגון האישה הערבייה באבו-ט'בי, אמרה רעייתו של נשיא סוריה, אסמאא' אל-אסד, כי המולדת הערבית לא תזכה לביטחון, כל עוד החצי הנשי של החברה אינו זוכה בו, וקראה לנשים הערביות להיאבק למען עניינן, שהוא מאבק גם למען עניינה של המולדת.

אל-ת'ורה (סוריה),12.11.08  

איראן: שיגרנו בהצלחה טק"ק מדור חדש

איראן הודיעה על שיגור מוצלח של טיל קרקע-קרקע מדור חדש (למטה, מימין), בשם סג'יל, בנוכחות שר ההגנה מוחמד נג'אר. נמסר כי הטיל הוא דו-שלבי ודו-מנועי; משמרות המהפכה של איראן הודיעו כי שיגרו בהצלחה טיל איראני חדש (למטה, משמאל) בשם סאמן,  בקרבת הגבול עם עיראק, במסגרת תרגיל שקיימו ב-10.11. לא נמסרו פרטים על הטיל. 

אירנא (איראן), 12.11.08; פארס (איראן), 11.11.08

 

 

הסרט האיראני 'אגדת השואה' יצא לשווקים

סוכנות הידיעות מהר דיווחה כי תקליטורי הסרט האיראני "אגדת השואה" (מ-2004) יצאו למכירה באיראן.

מהר (איראן), 11.11.08

 

איראן נגד שיחות בין המערב לטאליבאן

שגריר איראן בטג'יקיסטאן, עלי עסכר שהרדוסת, אמר כי איראן מגנה את מאמצי המערב לקיים שיחות עם הטאליבן והעריך כי מאמצים אלה לא יניבו תוצאות ואף יובילו להתפשטות הקיצוניות באפגניסטן. הוא קרא למדינות המערב ולמתווכים האחרים להשאיר את הנושא בידי האפגאנים ולאפשר להם להחליט על גורלם.

אירנא (איראן), 11.11.08

 

חיסול אמאם סוני באיראן

שלטונות איראן דיווחו כי שני חמושים חיסלו איש דת סוני מול המסגד בו הוא משמש כאמאם, בדרום מזרח המדינה. מקרה זה הוא עוד חוליה בשרשרת אירועים של דומים שהתרחשו באזור זה נגד אנשי דת סונים.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 12.11.08

 

גמאל מובארכ: מניות חינם לאזרחי מצרים

גמאל מובארכ, המשמש כעוזר מזכ"ל המפל"ד לענייני מדיניות, הסביר במסיבת עיתונאים, כי במסגרת תכניתו של אביו, הנשיא חוסני מובארכ, לשתף את הציבור בניהול נכסי המדינה, יוכל כל אזרח מצרי מגיל 21 -  במצרים או בחו"ל - ליהנות ממניות חינם של חברות ציבוריות.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 11.11.08 

 

בית משפט במצרים: לאפשר לשיירות הסיוע להגיע לעזה

בית משפט במצרים חייב את הממשלה, לאפשר לשיירות הסיוע ההומניטארי לעבור את מעבר רפיח ולהגיע לעזה. בנימוקי פסק הדין נכתב כי מנגנוני הביטחון, אשר מנעו משיירות הסיוע להגיע ליעדן, פעלו ללא צידוק חוקי ובניגוד למדיניותה הרשמית של מצרים.  

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 12.11.08    

 

אלג'יריה: תיקון בחוק כדי לאפשר לנשיא כהונה נוספת

הפרלמנט האלג'יראי יצביע היום על תיקונים בחוקה, ובהם הסרת המגבלה על משך כהונת הנשיא לשתי קדנציות, במטרה לאפשר לנשיא  עבד אל-עזיז בוטפליקה, להתמודד על קדנציה שלישית. המפלגה הברברית-ליברלית "האיחוד למען התרבות והדמוקרטיה", היא המפלגה הגדולה היחידה המתכוונת להתנגד לתיקונים ולפיכך הם צפויים לעבור ברוב גדול.

אל-שרוק אל-יומי (אלג'יריה), 11.11.08; ליברטי (אלג'יריה), .12.11.08       

 

העימות בין חמאס לפת"ח הוא על גבו של העם הפלסטיני

אח'באר אל-ערב (איחוד האמירויות), 11.11.08/ עאמר אל-זועבי

 

הנשיא בשיר הכריז על הפסקת אש לאלתר בדארפור

נשיא סודאן, עמר אל-בשיר, הכריז בתום ועידת "יוזמת העם הסודאני" על הפסקת אש מיידית בין הכוחות המזוינים של סודאן לבין פלגי המורדים בדארפור ועל מבצע לאיסוף נשקם של כל הפלגים והמיליציות בחבל. במסגרת הניסיון ליישב את הסכסוך, מציע מסמך הסיכום של הוועידה, למנות סגן נשיא מבני דארפור ולהקים קרן לפיצוי מילוני הפליטים של הסכסוך בחבל.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), www.bbcarabic.com , 12.11.08

 

סודאן: עורכי עיתונים מוחים על הצנזורה

חמישה עורכי עיתונים בסודאן מחו בפני מועצת העיתונות על הצנזורה והמגבלות המוטלות מצד שירותי הביטחון על חופש העיתונות. בתגובה קרא שר התקשורת כמאל עביד לכל עורכי העיתונים לדבוק בעקרונות העיתונות ובצנזורה העצמית וטען כי כמה עיתונים מפלגתיים מנסים לחולל משבר שאיננו קיים.

Mirayafm.org, 11.11.08

 

אובאמה ובוש נפגשים בבית הלבן

אל-ג'רידה (כווית), 11.11.08/ סטאברו ג'אברה