המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 10.11.2008
10/11/2008

מה חדש? סיכום יומי 10.11.2008

 

בתקציר: סנקציות נגד עיתונים בסודאן * 60 כלכלנים איראנים נגד כלכלת אחמדי-נז'אד * מקור באל-קאעדה תימן: בקרוב - פיגוע גדול נגד ארה"ב * לוב מעניקה זכויות לפלסטינים בתחומה  *  חזבאללה נגד הוועידה לשיח הדתות * מצרים: שריפה במטה "אל-ע'ד" * מותכי בצפון קוריאה * בנו של קרדאוי בטקס של חזבאללה

 

יומון איראני: לתת סיכוי לשיחות עם אירופה

בעקבות הסכמת האחראי על מדיניות החוץ באיחוד האירופי, חוויאר סולאנה, לחדש את שיחות הגרעין עם איראן, כתב היומון טהראן טיימס, כי איראן מוכנה "לתת לאירופה סיכוי" לאמץ גישה עצמאית ומאוזנת כלפיה, וחזר על עמדת איראן בדבר אי שינוי מדיניות הגרעין שלה. דווח הוועדה לביטחון לאומי ומדיניות חוץ במג'לס, קאזם ג'לאלי, אמר כי בפגישה באירופה קרא  סולאנה לאיראן, להסכים לעקרון של 'הקפאה תמורת הקפאה' שהוצעה ע"י ה- 5+1, לאמור: איראן תקפיא את העשרת האורניום בתמורה להקפאת הצעדים נגדה. בכיר במשרד החוץ האיראני, רסול מוסוי, אמר כי איראן תלמד את הצעת 'הקפאה תמורת הקפאה' אם לא תכלול השעיה של העשרת אורניום.

אירנא (איראן), 9-10.11.08; טהראן טיימס (איראן) 9.11.08

 

60 כלכלנים לאחמדי-נז'אד: המדיניות הכלכלית לקויה

שישים כלכלנים איראניים פנו במכתב לנשיא אחמדי-נז'אד ולצירי המג'לס בו התריעו על ליקויים במדיניות הכלכלית של הממשלה, האצת האינפלציה והתרחבות מימדי העוני. בין הצעותיהם: תיקון שער המטבע והקלה על מדיניות הסחר.

פארס (איראן), 8.11.08

 

רפסנג'ני: הפיקוח על כלכלת איראן בידי

משרדו של ראש המועצה לאבטחת האינטרס של המשטר, האשמי רפסנג'אני, טען כי מנהיג איראן, עלי ח'אמנאי, לא ביטל את זכותה של המועצה לפקח על יישום תכנית 20 השנים של כלכלת איראן. זכות זו אפשרה למועצה לפקח על יישום תכנית החומש וההפרטה – הכלולה בתכנית 20 השנים – ולבקר את דרך התנהלותה של ממשלת אחמדי-נז'אד. לאחרונה הסתייג ח'אמנאי מן הביקורת הקשה המוטחת בממשלה.

איסנא, תאבנאק (איראן), 8.11.08, אירנא, 7.11.08

 

יועץ אחמדי-נז'אד מועמד לשר הפנים

הנשיא אחמדי-נז'אד החליט למנות את יועצו צאדק מחסולי כשר הפנים במקום קורדאן, שהודח בשל זיוף דיפלומה. מינוי מחסולי יובא לאישור המג'לס שדחה בעבר את מועמדותו לתפקיד שר הנפט.

טהראן טיימס (איראן), 9.11.08 

 

משה"ח האיראני: לא קיבלנו פניה אמריקאית למשרד אינטרסים

דובר משרד החוץ האיראני, חסן קשקאוי, הודיע כי עד כה לא קבלה איראן פניה רשמית מארה"ב לפתוח משרד אינטרסים בטהראן. לדבריו, איראן נוקטת אמצעי זהירות מפני התערבות אפשרית של שגרירויות זרות בבחירות לנשיאות המדינה, ביוני 2009.

אירנא (איראן), 10.11.08

 

מותכי בצפון קוריאה

שר החוץ של איראן, מנוצ'הר מותכי, עורך ביקור במלזיה ובצפון קוריאה;  במג'לס האיראני, הורה היו"ר, עלי לאריגאני, לצירי הבית, לחדול מלדבר עם נציגי התקשורת הזרה.

אמרוז (איראן) 9.11.08; אירנא (איראן), 10.11.08

 

סוריה: המגזר הפרטי אינו מייצר מספיק משרות

ביטאון סורי טוען כי חרף התמריצים שקיבל המגזר הפרטי במדינה, הוא איננו תורם די ליצירת הזדמנויות תעסוקה. לפי נתוני מנהלת ההשקעות בתעשייה, חל גידול של 106,208 מועסקים במגזר הפרטי, שיעור של 53.5% מכלל הזדמנויות התעסוקה בשנת 2006, בשעה שבמגזר הציבורי נוספו 92,156 מועסקים, שיעור של 46.5%.

אל-ת'ורה (סוריה), 9.11.08 

 

"טבלת היאוש" של "אל-וטן" הסורי

היומון הסורי אל-וטן מציג בימים אלה, בעמודו הראשי, "טבלת ייאוש" הסופרת לאחור של הימים שנותרו עד "לעזיבתו של בוש את הבית הלבן". מעל תמונתו של בוש ומספר הימים שנותרו, נכתב: "האנושות לקראת שחר חדש".

 

אל-קאעדה תימן: כך פגענו בשגרירות ארה"ב

ארגון אל-קאעדה בתימן פרסם כרוז עם פרטים חדשים על הפיגוע בשגרירות ארה"ב בצנעא, ב-17.9.08, שבו נהרגו ששה חיילים תימנים, חמישה אזרחים והמחבלים, מבצעי הפעולה. מן הפרטים עולה כי שבעה מחבלים חדרו למתחם השגרירות בשני רכבים, שמוגנו באופן מאולתר, לאחר קרב יריות שניהלו עם השומרים. אחד מחברי החוליה התקשר, במהלך הפעולה, ליחידת התקשורת של הארגון והודיע על הצלחתה ועל פגיעה בשגריר, אף כי זה לא נפגע. בכרוז נוסף שפרסם הארגון באתר האינטרנט שלו, הוא לקח אחריות להתנקשות באיש בטחון תימני (ב-20.10.08) שהואשם בשת"פ עם ארה"ב נגד אל-קאעדה.

אל-חיאת (לונדון), 10.11.08

 

מקור באל-קאעדה בתימן: פיגוע גדול נגד ארה"ב בקרוב

מקורב להנהגת אל-קאעדה בתימן דיווח כי אוסאמה בן לאדן אמר לתומכיו שבקרוב יתבצע פיגוע נגד ארה"ב אשר ישנה את פני העולם, פוליטית וכלכלית, ויהיה גדול בהרבה מפיגועי ה-11 בספטמבר. לדברי המקור, הפעולה תבוא בתגובה לסירובה של ארה"ב להצעה של אל-קאעדה להודנה עם מדינות המערב.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 8.10.08

 

אל-מאלכי: לנסח מחדש של החוקה בעיראק

רמ"מ עיראק, נורי אל-מאלכי, קרא לנסח מחדש את החוקה העיראקית באופן שיבטיח לממשלה המרכזית יכולת לבנות את המדינה על בסיס עקרונות לאומיים, ויבטיח את אי חזרת הדיקטטורה לעיראק.

אל-צבאח (עיראק), 8.11.08

סירה עיראקית תקפה מיכלית סינית-איראנית

האתר האיראני תאבנאכ דיווח כי אנשי סירה עיראקית חמושה עצרו ותקפו את המיכלית הסינית-איראנית ז'אן, שהיתה בדרכה מהאמירויות אל איראן.

תאבנאכ (איראן), 9.11.08

 

לוב מעניקה זכויות לפלסטינים

ממשלת לוב החליטה להעניק לפלסטינים הגרים בלוב את הזכות לעבודה, לחינוך ולטיפול רפואי.

דוניא אל-וטן (עזה), 8.11.08    

      

דיווח: האוכל בעיר כופרה אוזל

מקורות בעיר כופרה שבדרום לוב דיווחו כי הסגר שהוטל על העיר, בעקבות עימותים אלימים בין שבטי הטובו לכוחות הביטחון, גרם למצוקת מזון חמורה. ממשלת לוב טרם הגיבה רשמית על הנעשה, אך עיתון המקורב לסיף אל-אסלאם אל-קדאפי, טען כי אזרחים צ'אדים משבט הטובו, שהגיעו לכופרה, אחראים לעימותים.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 9.11.08     

 

 האתגר האמיתי של אובאמה – המשבר הכלכלי

אח'באר אל-ח'ליג' (בחריין), 9.11.08

 

כלתו של בן לאדן: אני ובעלי גורשנו ממצרים

זינה אל-צבאח בן לאדן, אשת עומר, בנו של אוסאמה בן לאדן, דיווחה כי היא ובעלה מתאכסנים באחד מבתי המלון בדוחה שבקטר, לאחר שגורשו על-ידי השלטונות המצריים ולאחר שלא קיבלו מקלט מדיני בספרד.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 10.11.08

 

שיר מצרי עממי לכבוד בחירת אובמה

הזמר המצרי הפופולארי שעבאן עבד אל-רחים (שעבולא) והתמלילן אסלאם ח'ליל, חיברו לכבוד בחירת אובמה שיר המגנה את הנשיא בוש ואת האסונות שהביא על המזה"ת ומזהיר את אובמה מחזרה על טעויות קודמו. השיר קורא לערבים לקחת את גורלם בידיהם ולא לחשוב שאובמה הוא צלאח אל-דין החדש.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 9.11.08     

 

מצרים: שריפה במטה "אל-ע'ד"

מטה מפלגת האופוזיציה המצרית "אל-ע'ד" נשרף בעקבות יידוי בקבוקי תבערה בין אנשי גמילה אסמאעיל, אשתו של ד"ר אימן נור, מנהיגה לשעבר של המפלגה המרצה עונש מאסר בשל זיוף מסמכי בחירות, לבין יריביו הפוליטיים של נור, אנשי מוצטפא מוסא, שערכו עצרת מול המטה. נור אמר בתגובה כי התריע מפני האירוע, אך כוחות הביטחון המצריים התמהמהו בטיפולם בתקרית.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 7.11.08, 10.11.08  

 

הדרך לדיאלוג הפלסטיני

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 9.11.08/ אמג'ד רסמי 

 

"הגמאעה האסלאמיה" מברכת על נצחון אובאמה

"הגמאעה האסלאמיה" במצרים פרסמה גילוי דעת בו היא מברכת על בחירתו של אובאמה ומביעה תקווה כי הדבר ישים קץ למדיניות השנאה העיוורת כלפי המוסלמים. עוד נאמר כי הגעתו של השחור הראשון לבית הלבן ממחישה את הערכים האסלאמיים, המתנגדים לאפליה ולגזענות.

www.egyig.com, 7.11.08; אל-מצריון (מצרים), 9.11.08    

 

משרד ההקדשים המצרי: לבישת רעלה – איננה חובה דתית

משרד ההקדשים המצרי יוציא לאור בסוף החודש ספר חדש בו נכתב כי הרעלה היא בבחינת מנהג חברתי שלילי, ואין מקורה בהלכה האסלאמית. הספר מבטא את גישתם של ראשי המוסד הדתי במצרים, בהם שיח' אל-אזהר, ד"ר מחמד סיד טנטאוי, ושר ההקדשים, ד"ר מחמד חמדי זקזוק, לפיה  אין לעטות רעלה במוסדות הרשמיים, בבתי החולים ובבתי הספר במצרים. מאה אלף עותקים של הספר יחולקו לאימאמים ולדרשנים במסגדים.

www.islamonline.net, 10.11.08

 

בנו של קרדאוי בטקס של חזבאללה

בנו של שיח' יוסף קרדאוי, עבד אל-רחמן יוסף, השתתף בטקס שיעי של חזבאללה בלבנון שנקרא 'יום השהיד'. בתגובה לשאלה אם הפך בנו לשיעי, אמר השיח' קרדאוי כי עבד אל-רחמן מוקסם ממנהיג חזבאללה, חסן נאסרללה. יצוין כי שמועות שפורסמו לאחרונה, בדבר הפיכתו של עבד אל-רחמן הפך לשיעי - הוכחשו.

פארס (איראן), 9.11.08

 

חזבאללה תוקף את הוועידה לשיח הדתות

האחראי על יחסי החוץ בחזבאללה, נואף אל-מוסאוי, מתח ביקורת על הועידה לשיח הדתות שיזם המלך הסעודי, האמורה להיפתח בימים הקרובים בניו-יורק. לדבריו, הוועידה משמשת אריזה יפה לניסיון לכפות נורמליזציה עם ישראל ולהפכה למדינה מקובלת באזור.

אל-אח'באר (לבנון), 10.11.08

 

בוש מגיש לאובאמה את תיק המלחמה בטרור

אל-ג'רידה (כווית), 9.11.08/ עבד אל-קאדר איוב 

 

סודאן: סנקציות נגד שני עיתונים

שירותי הביטחון של סודאן מנעו אתמול את הופעתם של שני עיתונים, אל-ראי אל-שעב ואג'ראס אל-חריה, בתגובה לכך שהעיתונים לא יידעו את שירותי הביטחון על שביתת מחאה שקיימו. בתוך כך הודיעה התנועה העממית לשחרור סודאן, שהיא מפסיקה את עבודתם של חברי התנועה ביחידת הצנזורה של שירותי הביטחון, בגין הפרות חוזרות ונשנות של החוקה הזמנית של סודאן, המעגנת את חופש העיתונות.

סודאן טריביון (סודאן), 9.11.08 

 

בריטניה עצרה שוב את אבו קתאדה

משטרת בריטניה עצרה שוב (8.11.08) את הפעיל האסלאמי אבו קתאדה, שנעצר בעבר על מעורבות בטרור.  עפ"י ההערכה, המעצר הנוכחי נובע מהפרת תנאי מעצר הבית שהטיל משרד הפנים הבריטי על אבו קאתדה.

אל-חיאת (לונדון), 9.11.08

 

מלך ירדן: נימנע ממעצר עיתונאים

עבדאללה מלך ירדן הבטיח בפגישה עם עורכי עיתונים ירדניים, כי לא יהיו עוד מעצרים של עיתונאים בגין דברים שכתבו ופרסמו. עוד אמר כי יופעלו עונשים כבדים עלי מי שינהג באלימות כלפי נשים וילדים.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 10.11.08