המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 6.11.2008
6/11/2008

מה חדש? סיכום יומי 6.11.2008

 

בתקציר: תגובות באיראן, עיראק וסוריה לבחירתו של  אובמה *  חמאס: הצעת חוק לפי ההלכה האסלאמית * משלחת של הזרם הצדרי בביקור בסוריה * בלוגרים מוחים נגד הצנזורה בתוניסיה * בכירה איראנית: משרד אינטרסים אמריקאי ישמש בסיס ריגול * בכיר איראני לדיון בנושאים אסטרטגיים בהודו

 

דוברי המשטר באיראן: מדיניות ארה"ב לא תשתנה

דוברי המשטר באיראן חזרו על העמדה הרשמית לפיה אין הבדל מהותי בין הרפובליקנים לדמוקרטים בארה"ב, וכי לא צפוי שינוי במדיניות ארה"ב כלפי איראן. שר החוץ מותכי ודובר הממשלה אלהאם, קראו לאובמה לנקוט מדיניות שונה משל בוש.

אירנא (איראן), 5-6.11.08, מהר (איראן), 5.11.08

 

מנהיג אופוזיציה באיראן: לנצל את השינוי בארה"ב לטובת איראן

אבראהים יזדי, העומד בראש מפלגת החופש באיראן, שפעילותה נאסרה ע"י המשטר, הביע התפעלות מהליך בחירתו של אובמה, המשקף "דמוקרטיה כהלכתה" ובמיוחד מחופש הביטוי ומחשיפת פרטי המועמדים בתקשורת, בניגוד לנעשה באיראן. יזדי קרא לנשיא אחמדי-נז'אד לברך את אובמה, כמהלך פתיחה חיובי מצד איראן, ולראשי המשטר - להצהיר על נכונות לדון עם הממשל האמריקאי החדש בפתרון המחלוקות בין המדינות, ללא תנאים מוקדמים. לטענת יזדי, בחירת אובאמה תביא לשינוי ביחסי ארה"ב עם מדינות אירופה, יפן ואף עם רוסיה, ושינוי ביחסיה עם המזה"ת, וגם עם איראן ולפיכך, על איראן לנצל הזדמנות זו לטובתה.

Iran Diplomacy (איראן), 5.11.08

 

התקשורת באיראן: התקפה על אובמה, לצד קריאה לדיאלוג

היומון השמרני האיראני כיהאן טען כי "האסטרטגיה של אובמה כלפי איראן מסוכנת מזו של בוש ועמדתו ביחס לשיחות עימה טקטית ומרושעת" והיא צעד מקדים להחרפת הלחץ על איראן, כדי להגביר את כושר המיקוח האמריקאי מול רוסיה, סין ואירופה. ואולם, היומן העריך כי הסיכוי לתקיפת איראן הוא "אפסי" בשל התרחבות המחלוקות בין הממשל החדש לישראל; היומון הרפורמיסטי אעתמאד, קרא לאובמה לדון עם איראן לאלתר וללא תנאים מוקדמים במחלוקות שבין המדינות, ולא – תמשיך איראן בהעשרת האורניום; אתר האינטרנט שהאב ניוז, טען כי "הרשת הקיצונית האנטי איראנית" אל-ערביה, מפיצה טענות שווא נגד השיעה לפיהן העם האיראני רואה בניצחונו של אובמה אות לקראת בואו של "האמאם הנעלם" (מעין משיח בשיעה).

כיהאן, אעתמאד, שהאב ניוז (איראן), 6.11.08

 

העולם נפטר מג'ורג' בוש

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 5.11.08/ אחמד רסמי

 

הערכות בעיראק: לא צפוי מפנה במדינוית ארה"ב

בהודעה מטעם נשיא עיראק, ג'לאל טלבאני, נאמר כי בחירתו של אובמה לנשיא ארה"ב לא תביא למפנה במדיניות האמריקאית בעיראק; שר החוץ העיראקי, הושיאר זיבארי, אמר כי אובמה הודיע לעיראקים שלא ימהר להוציא את כוחות ארה"ב מהמדינה. מנגד, קרא מנהיג הזרם הצדרי, מוקתדא אל-צדר, לאובמה להיענות לדרישת שני העמים ולהוציא את הכוחות האמריקאים מעיראק.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 6.11.08

 

שר ההסברה הסורי: מקווים לשינוי במדיניות ארה"ב

שר ההסברה הסורי, מוחסן בלאל, הביע תקווה שניצחונו של אובמה יחולל שינוי במדיניותה של ארה"ב ושאת  מדיניות המלחמות והמצור תחליף מדיניות של דיפלומטיה, דיאלוג, קידום השלום והתייחסות לבעיות העמים.

אל-ת'ורה (סוריה), 6.11.08

 

בעל טור סורי: להמשיך בהתנגדות גם בעידן אובמה

במאמר ביומון הסורי אל-וטן, כתב בעל הטור חסן חרדאן, כי המשך ההתנגדות הוא ערובה לכך שממשלו של אובמה יתנער ממדיניותה האימפריאליסטית של ארה"ב ויחדל לתמוך בישראל על-חשבון הערבים.

אל-וטן (סוריה), 6.11.08 

 

אובמה או מקיין, היהודי מנצח והערבי מפסיד

אל-דסתור (ירדן), 5.11.08/ ג'לאל רפאעי  

 

בכירה איראנית: משרד אינטרסים אמריקאי ישמש בסיס ריגול

בכנס סטודנטים באונ' מזאנדראן (במחוז מזנדראן בצפון איראן), הזהירה מזכ"ל 'המטה להנצחת זכר השהידים בתנועה האסלאמית העולמית', פירוז רג'אי-פר, כי משרד אינטרסים אמריקאיים באיראן ישוב להיות בסיס ריגול ומזימות נגד איראן.

מהר (איראן), 5.11.08

 

 בכיר איראני לביקור בהודו

סגן מזכיר המועצה לביטחון לאומי של איראן, עלי באקרי, יגיע לביקור בהודו בשבוע הבא, כדי לדון עם בכירים הודים בנושאים אסטרטגיים.

אירנא (איראן), 5.11.08

 

איראן דורשת מה-5+1 צעדים בוני אמון

בפגישה עם שגריר בריטניה בטהראן, ג'פרי אדמס, דרש יו"ר הוועדה לביטחון לאומי ומדיניות של המג'לס, עלא אל-דין בורוג'רדי מה-5+1, לנקוט בצעדים בוני אמון כלפי טהראן בנושא הגרעין.

אירנא (איראן), 5.11.08

 

חמאס: הצעת חוק לפי ההלכה האסלאמית

לשכת החקיקה והפסיקה של חמאס בעזה הודיעה על הכנת הצעת חוק עונשין לפי חוקי ההלכה האסלאמית, שיחליף את חוק העונשין הקיים ברצועה מאז המנדט הבריטי. ההצעה תוגש לאישור המועצה המחוקקת.

אל-קדס (ירושלים), 6.11.08

 

משלחת של הזרם הצדרי בסוריה

משלחת מטעם הזרם הצדרי בעיראק נועדה בסוריה עם הנשיא בשאר אל-אסד, ומסרה לו אגרת ממנהיג הזרם, מוקתדא אל-צדר, המגנה את התקיפה האמריקאית בסוריה. המשלחת הביעה בפני אסד התנגדות להסכם הביטחוני בין עיראק לארה"ב "ההופך את עיראק לשבויה של האמריקאים ובסיס לתקיפת אחיותיה."

אל-ת'ורה (סוריה), 6.11.08

 

בלוגרים מוחים נגד הצנזורה בתוניסיה

200 בלוגרים תוניסאים השתתפו ב-4.11.08 ב"יום לאומי לחופש הבילוג" תחת הסיסמה "לא לצנזורה". הכנס נועד למחות על התעצמות הצנזורה הממשלתית על בלוגים ואתרי אינטרנט.

 

www.aafaq.org, 5.11.08