המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 3.11.2008
3/11/2008

מה חדש? סיכום יומי 3.11.2008

 

בתקציר: עיראק תגברה כוחות בגבול סוריה *  יומונים איראניים: אובמה ינצח, המדיניות תישאר * סוריה: קיצור מאסר לאופוזיציונרים בולטים * סעודיה: סיוע משפטי למבקשים שינוי מין * לקראת הסכם צבאי-כלכלי רוסי-לובי * הבנק של כווית ירכוש את בנק המפרץ  * גמאל מובארכ: מוקדם לדון בנשיא הבא

 

עיראק: עוזרו של סיסתאני בביקור אצל נאסרללה

מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, נועד בלבנון עם ג'ואד אל-שהרסתאני - עוזרו הכללי של עלי אל-סיסתאני, פוסק ההלכה השיעי הבכיר בעיראק - בנוכחות כמה מבכירי חזבאללה, ודן עמו בהתפתחויות האחרונות באזור. חבר מועצת הנשיאות של תנועת "אמל", עבאס נאסרללה, קידם את שהרסתאני בברכה ואמר כי עיראק היא העומק האסטרטגי של העולם הערבי במלחמתו בכיבוש. לדבריו, סיסתנאני מהווה ראש חץ בשחרור עיראק והתנגדותו לחתימה על ההסכם עם ארה"ב היא נכונה ומשקפת את דעת העם העיראקי.

www.alrafidayn.com , 2.11.08

 

עיראק: ארה"ב הסכימה לרוב התיקונים שביקשנו בהסכם

מקורות המקורבים לממשלת עיראק מסרו, כי נראה שארה"ב הסכימה לקבל שלושה תיקונים מתוך החמישה שדרשה עיראק להכניס להסכם הביטחוני ביניהן, ודחתה את הדרישה בנוגע לחסינות חיילי ארה"ב, משום שהחוק האמריקאי אינו מתיר מתן סמכות שיפוטית על חיילי ארה"ב למדינה אחרת. חבר הפרלמנט העיראקי, סאמי אל-עסכרי, העריך כי קבלת התיקונים תוביל לאישור ההסכם בפרלמנט. ראש ממשלת עיראק, נורי אל-מאלכי, הודיע על כוונתו לשגר משלחות אל המדינות השכנות כדי לעדכן אותן לגבי ההסכם הצפוי.

אל-צבאח (עיראק), 2.11.08; www.elaph.com , 31.10.08

 

עיראק תגברה כוחותיה בגבול עם סוריה

בעקבות החלטת סוריה להסיג את כוחותיה מהגבול עם עיראק, במחאה על ההתקפה האמריקאית בשטחה, החליטה בגדאד לתגבר את כוחותיה בגבולה עם סוריה, כדי למנוע חדירת מסתננים חמושים.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 3.11.08

 

נשיא עיראקי: בסיסים אמריקאיים בכורדיסטן – רק בהסכמתנו

בתגובה להצהרתו של נשיא חבל כורדיסטן (1.11.08), מסעוד ברזאני, על נכונותו לאפשר לאמריקאים להקים  בסיסים צבאיים בחבל, אם יידחה ההסכם הביטחוני בינם לבין עיראק, אמר נשיא עיראק, אל-טאלבאני, כי הקמת בסיסים כאלה לא תיתכן בלי הסכמת ארצו.

אל-זמאן (לונדון), אל-חיאת (לונדון), 2.11.08

 

ההסכם הביטחוני בין ארה"ב ועיראק, מאפשר את תקיפת סוריה

אל-ביאן (איחוד האמירויות), 1.11.08/ חסן אידלבי 

 

יומונים איראניים: אובמה ינצח; המדיניות לא תשתנה

היומונים המרכזיים באיראן העריכו כי ברק אובמה ייבחר לנשא ארה"ב, אך ציינו כי לא צפוי שינוי במדיניות ארה"ב כלפי איראן. היומון כיהאן, המקורב למנהיג העליון, עלי ח'אמנאי, טען כי בבחירת אובמה יש "איומים מסוכנים לאיראן ואין לאיראן כוונה לפתוח את אגרופה הקפוץ כלפי ארה"ב", יהיה מי שיהיה הנשיא.

כיהאן (איראן), 29-30.10.08; ג'ומהורי אסלאמי (איראן), 30.10.08

 

איראן מעוניינת להצטרף לשיחות על אזור ביטחון בקווקז

שר החוץ הרוסי, סרגי לברוב אמר כי איראן גילתה עניין בהצטרפות לשיחות על הקמת אזור ביטחון בקווקז, אולם מוסקבה לא קיבלה עד כה הצעה רשמית בנדון.

אירנא (איראן). 1.11.08

 

סגן נשיא איראן: להדק השת"פ האסטרטגי עם רוסיה

בפגישה עם רמ"מ רוסיה, ולדימיר פוטין, קרא סגן נשיא איראן, פרויז דאודי, לחיזוק השת"פ האסטרטגי בין המדינות. לדבריו, איראן חזקה תיטיב עם מדינות האזור והעולם; רוסיה חזקה תיטיב עם איראן והעולם כולו. דאודי חזר על נכונות איראן להקים בנק משותף עם מוסקבה בהצביעו על היקף הסחר הגדול בין השתיים.

אירנא (איראן), 1.11.08   

 

ראש מכון מחקר באיראן: כלכלת אחמדי-נז'אד חובבנית

ראש מכון המחקר האיראני Iran Diplomacy, צאדק ח'ראזי, טען כי מדיניותה הכלכלית החובבנית של ממשלת אחמדי-נז'אד גורמת ל"תוצאות נוראיות" לכלכלת המדינה ופוגעת ביכולת ההתמודדות עם המשבר הכלכלי העולמי. לדבריו, יש כשלים ביישום תהליך ההפרטה, וחוסר ניצול של מחירי הנפט הגבוהים לצורך קידום הצמיחה. היומון השמרני ג'ומהורי אסלאמי, טען כי המשבר העולמי אינו מסמל את קץ הליברליזם הכלכלי ותחיית הכלכלה האיראנית, כטענת אחמדי-נז'אד, והזהיר מפני ירידה משמעותית בהכנסות המדינה.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 2.11.08 ; אילנא (איראן), 1.11.08 

 

אחמדי-נז'אד מגן על שר הפנים שזייף תואר אקדמי

הנשיא אחמדי-נז'אד התנגד להדחתו במג'לס של שר הפנים בממשלתו, עלי קורדאן, בגין זיוף תואר אקדמי ואמר כי לא יגיע לדיון בהדחה כדי להגן על השר, מכיוון שזהו "נושא שולי". קורדאן ניכס לעצמו תואר דוקטור כבוד למשפטים מאוניברסיטת אוקספורד, מבלי שקיבל תואר כזה.

אירנא (איראן), 2.11.08  

 

איראן מתנגדת להקמת איים מלאכותיים במפרץ הפרסי

בכיר בארגון לאיכות הסביבה של איראן, מוחמד באקר נבוי, הביע את מחאת ארצו נגד כוונת איחוד האמירויות הערביות לבנות יותר מ-325 איים מלאכותיים במפרץ הפרסי, בעלות 20 מליארד דולר במהלך שמונה השנים הבאות, בטענה של פגיעה בסביבת המפרץ.

פארס (איראן), 1.11.08

 

ברק חוסיין אובאמה

אל-וטן (סוריה), 2.11.08/ פארס קרהבית   

 

איראן: התקפות על ארה"ב בציון יום כיבוש שגרירותה בטהראן

לקראת יום השנה לכיבוש שגרירות ארה"ב בטהראן (4.11.79) איים יועץ הנשיא אחמדי-נז'אד, מוחמד כולהר, כי אם לא תסיג ארה"ב את כוחותיה מהאזור, צפוי לה מידי עמי המזה"ת "גורל חמור יותר מזה שהיה בסייגון". היומון ג'ומהורי אסלאמי טען כי מדיניות התקפית היא הדרך היחידה להסגת ארה"ב ודרך כזו תעודד את יתר האומות להתייצב מול האמריקאים, עד להכנעתם. היומון השמרני כיהאן טען כי קריסתה של ארה"ב היא תנאי מוקדם לשינוי היחסים בינה לבין איראן. 

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 3.11.08; כיהאן, איסנא (איראן), 2.11.08

 

סוריה: שוחררו האופוזיציונרים מישל כילו ומחמוד עיסא

ביהמ"ש הסורי לערעורים אישר (2.11.08) מתן חנינה לפעילי האופוזיציה הסוריים, מישל כילו ומחמוד עיסא, לאחר שריצו שלושה רבעים ממאסרם, וביטל החלטה קודמת של ביה"ד הפלילי בדמשק, שלא לחון את השניים. יצוין כי כילו ועיסא נדונו לשלוש שנות מאסר, לאחר שחתמו במאי 2006 על "הצהרת בירות-דמשק/הצהרת דמשק-בירות", מסמך הקורא לבצע "תיקון יסודי" ביחסים בין סוריה ללבנון.

www.syriahr.com, 2.11.08

 

יומון סורי: משמר הגבול הסורי נסוג מגבול עיראק

עדי ראייה מסרו ליומון הסורי אל-וטן, כי טורי צבא סוריים החלו לסגת מגבול סוריה-עיראק ביום רביעי (29.10.08). כתב היומון, שביקר בקרבת הגבול, דיווח כי לא הבחין בנוכחות של כוחות משמר הגבול הסוריים. לדברי מקורות משפטיים סוריים, התקיפה האמריקאית הוכיחה שארה"ב ועיראק אינן מעריכות את הצעדים יוצאי הדופן שנקטה סוריה בגבולה עם עיראק, ולפיכך היא החליטה להפסיק את שתה"פ מצדה ולמלא רק את מה שמחייב החוק הבינ"ל. מקורות סוריים מסרו בעילום שם, כי התקיפה האמריקאית שינתה את סדר העדיפויות הביטחוני של סוריה והדאגה מפני האיום על המרחב האווירי, דחקה הצידה את נושא פיקוח הגבולות. לדברי המקורות, סוריה נדרשת כעת לפרוס מחדש את כוחותיה כדי למנוע הישנות של האירועים שקרו, בפרט לאחר שהבהירה כי להבא היא לא תסתפק בתגובות דיפלומטיות, אלא תממש את זכותה הלגיטימית להגן על עצמה.

 

בתמונות: טורי צבא סוריים עוזבים את הגבול עם עיראק

אל-וטן (סוריה), 2.11.08 

 

דיווח: מרד אסירים בכלא בסוריה

היומון הכוויתי אל-סיאסה, דיווח כי לפני מספר ימים פתחו אסירים - מרביתם כורדים - בכלא קמישלי בצפון מזרח סוריה, במרד, במחאה על היחס כלפיהם, והם אוחזים בכמה סוהרים כבני ערובה עד שיענו דרישותיהם. ע"פ הדיווח, כוחות הביטחון הסוריים איימו לפגוע במשפחות האסירים במידה שהמרד לא ייפסק, והם צרים על הכלא ומונעים גישה למקום.

אל-סיאסה (כווית), 3.11.08 

 

דיווח: ספינות מלחמה אמריקאיות מול חופי סוריה

היומון הכוויתי אל-סיאסה, דיווח כי ספינות מלחמה של ארה"ב ושל נאט"ו נפרסו (29-30.10.08) לאורך חופי סוריה, וכי חה"א האמריקאי הועמד בכוננות בשדות התעופה בצפון עיראק ובתורכיה, לאחר שמנגנוני מודיעין במערב התריעו מפני כוונה לפגוע באינטרסים אמריקאים בסוריה ובלבנון, בתגובה לתקיפת ארה"ב בסוריה.

אל-סיאסה (כווית), 2.11.08 

 

סעודיה: סיוע משפטי לצעירים המבקשים לשנות את מינם

מספר עורכי דין סעודיים מתכוונים להעניק ייצוג משפטי לצעירים סעודיים המעוניינים לשנות את זהותם המינית, כדי לסייע להם בהליכים המשפטיים המתבקשים. יצוין כי הצעירים ביקשו מעורכי הדין לצאת בקמפיין להגברת המודעות החברתית לקיומם ולזכותם לחיים נורמאליים.

שמס (סעודיה), 1.11.08.

 

צפוי הסכם צבאי-כלכלי בין רוסיה ללוב

שליט לוב, מעמר אל-קד'אפי ונשיא רוסיה, דימיטרי מידבדב, דנים במוסקבה בחתימה על הסכם כלכלי-צבאי, בין המדינות שיכלול אספקת מערכות הגנה אוויריות, מטוסי קרב וטנקים רוסיים ללוב בשווי של כשני מיליארד דולר. מקורות רוסיים ולוביים הכחישו שמועות לפיהן לוב תאפשר לרוסיה הקמת בסיס ימי בבנע'אזי.

אל-שרק אל-אוסט, אל-חיאת (לונדון), 2.11.08

 

גמאל מובארכ: מוקדם לדבר על מועמד המפל"ד לנשיאות

בנו של נשיא מצרים, גמאל מובארכ, המשמש כעוזר מזכ"ל המפלגה השלטת – המפל"ד - וכמזכיר לענייני מדיניות, אמר במסיבת עיתונאים לרגל ועידת המפל"ד השנתית, כי הכרזה על מועמד המפלגה לנשיא הבא (הבחירות ב-2011) איננה עומדת על סדר היום של הוועידה.

אל-אהראם (מצרים), 3.11.08

 

אברהם לינקולן [מבטל העבדות] בעד אובמה

אל-חיאת (לונדון), 3.11.08

 

כווית: הבנק הלאומי ירכוש את בנק המפרץ

הבנק הלאומי של כווית יגיש בקרוב הצעה רשמית לקנות את מרבית המניות של בנק המפרץ, אחד הבנקים הגדולים בכווית, כדי להפכו לבנק אסלאמי.

אל-גר'ידה (כווית), 3.11.08

 

חמאס מסתייגת מסעיף "נטישת האלימות"

דובר החמאס, סאמי אבו זוהרי, טען כי תנועתו מסתייגת מן הסעיף הכולל את המונח "נטישת האלימות", המופיע בהסכם שגיבשה מצרים לקראת הדיאלוג בין פת"ח לבין החמאס. לדבריו, סעיף זה סותר את זכות ההתנגדות של העם הפלסטיני. 

אל-קדס (ירושלים), 3.11.08