המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 29.10.2008
29/10/2008

מה חדש? סיכום יומי 29.10.2008

 

בתקציר: ויכוח במצרים על פסק המתיר לאישה להשיב מכות לבעלה * אתר באיראן: מוגזם לשמוח על המשבר במערב * סוריה: שנתיים וחצי מאסר ל-12 מנהיגי אופוזיציה *  ועדה למאבק בהשפעת המיעוטים באיראן *   נסגר ערוץ דתי במצרים * מורים בסעודיה: להתיר הכאת תלמידים * דיווח: מסר מרגיע מרייס לאל-מועלם

 

שה"ח האיראני: נחזק את השת"פ הבטחוני עם המפרציות

שר החוץ האיראני, מנוצ'הר מותכי, אמר בפגישה עם מזכ"ל המועצה לשיתוף פעולה במפרץ, עבד אל-רחמן אל-עטיה, כי איראן ומדינות המפרץ נחושות לחזק את הקשרים ביניהן ולהדק את שתה"פ האזורי והדגיש כי השת"פ הביטחוני ביניהן יתחזק בעתיד.

עכאט' (סעודיה), 29.10.08; אירנא (איראן), 28.10.08

 

יומון איראני: התקיפה האמריקאית בסוריה רמז לאיראן

היומון האיראני כיהאן טען כי ניתן לפרש את התקיפה האמריקאית בסוריה כאיום על איראן וכצעד שנועד להסיר את התנגדותה להסכם הביטחוני בין ארה"ב לעיראק, או כניסיון להניא את אסד מלפתוח במלחמה לשחרור הגולן מידי ישראל.

כיהאן (איראן), 29.10.08

 

אחיו של מנהיג איראן מזהיר מפני חוגים קיצוניים בשלטון

הפעיל הרפורמיסטי, האדי ח'אמנאי, אחיו של המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, הזהיר מפני כוונות של חוגים קיצוניים בשלטון לכונן שלטון אסלאמי קיצוני במקום הרפובליקה האסלאמית. הוא הדגיש כי לאיש אין מונופול על עקרונות 'המהפכה האסלאמית' וכי בחירות חופשיות, וחופש הביטוי הם מיסודות המהפכה וקבוצה שאיננה מסכימה לכך רוצה לפטור עצמה מחובות אלו.

נו רוז ניוז (איראן), 28.10.08; אילנא (איראן), 27.10.08  

 

איראן: הבסיג' יוכשר למשימות קרב מיוחדות

קצין המבצעים של כוחות הבסיג', אחמד ד'ו- אלקדר, הודיע על הקמת יחידות מיוחדות של הבסיג' שיעברו מיומנויות לחימה אוויריות, יבשתיות וימיות כגון צניחה, צלילה, ניווט ימי ושימוש באופנועים בשדה הקרב. מפקד זרוע היבשה במשמרות המהפכה, מוחמד ג'עפר אסדי, הדגיש את חשיבות הבסיג' בשמירה על משטר המהפכה האסלאמית ואת תפקידו בהדיפת איומים נגד המשטר, שאינם דורשים תגובה ישירה מזוינת.

צבח-י צאדק (איראן), 20.10.08   

 

אתר איראני: מדינות המפרץ מאפשרות לאמריקאים לרגל משטחן

אתר האינטרנט האיראני תאבנאק, הזהיר כי לאחרונה העבירה ארה"ב ציוד לווייני לצורך הקמת בסיס ריגול  בחופי כווית במפרץ הפרסי, וטען כי שכנותיה של איראן משתפות פעולה עם מהלכי הריגול האמריקאיים.

תאבנאק (איראן), 26.10.08

 

אתר אינטרנט איראני: השמחה על המשבר במערב מוגזמת

אתר האינטרנט אפתאב, המזוהה עם חסן רוחאני, מקורבו של האשמי רפסנג'אני והיומון האופוזיציוני אעתמאד מלי, ביקרו את גילויי השמחה של ממשלת אחמדי-נז'אד ושל עורך היומון כיהאן על המשבר הכלכלי במערב, וציינו כי המשבר לא יפסח על איראן, שהכנסותיה מנפט צפויות לקטון בחצי השנה הקרובה ביותר מ-54 מיליארד דולר.

אפתאב, אעתמאד-י מלי (איראן), 26.10.08

 

איראן: ועדה להתמודדות עם המיעוטים הדתיים

בישיבת דרשני תפילת יום שישי של המשטר האיראני, הודיע בכיר בסמינרים הדתיים בקום, מוחמד חסן נבוי, על הקמת 'וועדת מיעוטים' שתעסוק ב"עימות תרבותי" מול המיעוטים הדתיים באיראן במטרה להגביל את כוחם והשפעתם במדינה.

רוז (איראן), 26.10.08

 

בכיר איראני מכחיש את דבריו על סיוע לצבאות במזה"ת

סגן מפקד כוחות הבסיג', חוסין הדמאני, הכחיש את התבטאותו מאתמול כי איראן מחמשת צבאות באזור.

פארס (איראן), 29.10.08

 

אובאמה מתקדם במהירות אל הבית הלבן;

מקיין, כשפיילין על גבו, מנסים לעצרו בעזרת הגזענות

אח'באר אל-ח'ליג' (בחריין), 28.10.08/ עבדאללה מחרקי

 

דיווח: סוחרים איראניים שהשתתפו בשביתת הבאזאר - נעצרו

פעילי זכויות אדם איראניים דיווחו כי סוחרים רבים מטהראן, שהשתתפו בשביתת הבזאר בתחילת החודש, נעצרו על-ידי המיניסטריון לענייני מודיעין ועונו בכלא אוין. עוד דווח כי המיניסטריון לוחץ על משפחות העצורים להימנע מפרסום דבר המעצר.

ביטאון תנועת הסטודנטים באונ' אמיר כביר (איראן), 28.10.08

 

איראן תקים בסיסים ימיים חדשים במפרץ עומאן

מפקד חיל הים בצבא איראן, חביבאללה סיארי, אמר כי בהמשך לתוכנית ההתרחבות של יחידות המבצעים של החיל, יוקמו בקרוב בסיסים חדשים בנקודות שונות בחופי מפרץ עומאן, מבנדרעבאס ועל פסאבנדר.

פארס (איראן), 29.10.08

 

מצרים: נסגר ערוץ לוויין דתי

הממשלה המצרית סגרה לצמיתות את ערוץ הלוויין הדתי אל-חכמה, ללא הסבר ומבלי להודיע על כך לראשי הערוץ. יו"ר מועצת המנהלים של "אל-חכמה", וסאם עבד אל-וארת', העריך כי הסיבה לסגירה היא הקמפיין שניהל הערוץ נגד המצור על עזה.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 29.10.08   

 

אל אזהר: ויכוח על הפסק המתיר לאישה להכות את בעלה

פסק ההלכה שפרסם השיח' עבד אל-מוחסן אל-עביכאן, יועץ במשרד המשפטים הסעודי, המתיר לאישה להשיב מכות לבעל מכה, עורר ויכוח קשה בקרב עלמאא' באל-אזהר, בין המברכים על הפסק, לבין הטוענים שהוא עלול למוטט את יסודות המשפחה האסלאמית ולהמיר את המתינות והרחמים, להם מטיף האסלאם, באלימות.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 29.10.08 

 

סוריה: שנתיים וחצי מאסר ל-12 מנהיגי אופוזיציה

ביהמ"ש הפלילי בדמשק גזר (29.10.08) שנתיים וחצי מאסר ונטילה של הזכויות האזרחיות על שנים עשר ממנהיגי "הצהרת דמשק", ארגון גג של כוחות אופוזיציה סוריים, באשמה של פגיעה בתחושה הלאומית ומסירת ידיעות כוזבות. מנהיגי הארגון, בהם יו"ר מזכירות הארגון, ריאץ' סיף, ויו"ר המועצה הלאומית, פדאא' אל-חוראני, נעצרו לפני כשנה בעקבות כינוס שערכו בדמשק, ב-1 בדצמבר 2007.

www.syriahr.com, 29.10.08

 

סגן שה"ח הסורי: הופסקה הזרמת כספי הטרור לצפון לבנון

סגן שה"ח הסורי, פיצל אל-מקדאד, אמר כי בעקבות דבריה הברורים של סוריה בנוגע לקיצוניות בצפון לבנון, הופסקה לאחרונה הזרמת כספים למימון הטרור ע"י גורמים בלבנון וממשלות ערביות. לדבריו, לסוריה יש הישגים גדולים במעקב אחר פעילי הטרור בצפון לבנון ובזיהוי מהלכיהם, ורבים מהם נמצאים כעת מאחורי סורג ובריח.

אל-וטן (סוריה), 29.10.08  

 

בעקבות התקיפה: סוריה סוגרת מוסדות אמריקאים   

בתגובה לתקיפה האמריקאית בשטחה, החליטה (28.10.08) ממשלת סוריה לסגור את ביה"ס ומרכז התרבות האמריקאים בדמשק, ולדחות את כינוס הוועדה הסורית-עיראקית העליונה, שאמורה הייתה להיפתח בבגדאד בעוד שבועיים. כן שיגרה סוריה למזכ"ל האו"ם ויו"ר מועבי"ט איגרת הקוראת להם למנוע הישנות של המקרה ולהטיל על ארה"ב את האחריות להרג אזרחים סורים חפים מפשע. סגן שה"ח הסורי, פיצל אל-מקדאד, אמר כי אלה תגובותיה הראשוניות של סוריה להתקפה בשטחה, והיא בוחנת צעדים נוספים, שהגדירם "כואבים". עם זאת, הוא הבהיר כי סוריה תנהג באחריות, באיפוק וברציונאליות, תוך כיבוד החוק הבני"ל.

אל-ת'ורה (סוריה); אל-וטן (סוריה), 29.10.08

 

דיווח: מסר מרגיע מרייס לאל-מועלם

מקורות דיפלומטיים בלונדון מסרו כי שה"ח הבריטי, דיוויד מיליבנד, העביר לעמיתו הסורי, וליד אל-מועלם, במהלך פגישתם (27.10.08), מסר משה"ח האמריקאית, קונדוליסה רייס, לפיו התקיפה האמריקאית בסוריה לא נועדה להעביר מסר מדיני כלשהו, ומדובר באירוע ביטחוני גרידא.

אל-אח'באר (לבנון), 29.10.08

 

בעקבות התקיפה האמריקאית בסוריה

אל-דסתור (ירדן), 28.10.08/ עבדאללה דרקאוי

 

מורים סעודיים דורשים להתיר עונש מכות לתלמידים

כמה מורים סעודיים ואבות של תלמידים הגישו לאחרונה עצומה למשרד החינוך הסעודי בה דרשו להקים "ועדת ענישה" בבתיה"ס במדינה - שתורכב ממורי בתיה"ס ואבות התלמידים – שתהיה לה סמכות להטיל עונשים פיזיים על תלמידים בעלי התנהגות שלילית. יצוין כי מספר אנשי חינוך התנגדו לרעיון זה, וכי משרד החינוך הסעודי פרסם בעבר החלטה האוסרת על הכאת תלמידים בכל שלבי החינוך.

www.islamonline.net, 26.10.08. 

 

ארה"ב: סודאן מעניקה חסינות לפושעים נגד האנושות

שגריר ארה"ב באו"ם, זלמאי ח'לילזאד, טען (28.10.08)ׂבדיון באו"ם, כי התקפותיה האוויריות של סודאן בדארפור, הברחת נשק על-ידה לאזור והסוואת מטוסיה הקרביים בצבעי האו"ם, הן המשך הפרה של החלטות  מועבי"ט. הוא גם האשים את סודאן במתן חסינות לחשודים בפשעים נגד האנושות. שגריר סודאן באו"ם, עבד אל-מחמוד עבד אל-חלים, הכחיש מיידית את ההאשמות.

אל-ג'זירה.נט, 29.10.08

 

צרפת: לא הסכמנו להצעת התיווך הסינית בדארפור

דובר משרד החוץ הצרפתי הכחיש את הידיעה לפיה צרפת הסכימה להצעת התיווך הסינית ליישוב משבר דארפור. לדבריו, עמדת ארצו היתה ונותרה שסודאן חייבת לשתף פעולה עם ביהמ"ש הפלילי הבינ"ל. עם זאת, היומון הסודאני אל-ראי אל-עאם, דיווח שצרפת הסכימה ששני סודאנים המבוקשים בידי ביהמ"ש הפלילי הבינ"ל יישפטו בסודאן אם ביהמ"ש יסכים לכך.

אל-ראי אל-עאם, Sudan Tribune (סודאן), 29.10.08

 

לאן מוביל ההסכם הביטחוני בין ארה"ב ועיראק?

אל-וטן (קטר), 28.10.08/ אילי צליבא