המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 28.10.2008
28/10/2008

מה חדש? סיכום יומי 28.10.2008

 

בתקציר: סין מציעה פתרון למשבר דארפור * בלגיה: המוסלמים חותרים למפלגה משלהם * הצעה בליע"ר: כוח משטרתי בים האדום * עיראק שוללת שימוש בשטחה לתקיפת סוריה * יומון איראני: לסגור את רשת אל-ערביה * אל-מועלם: ניאלץ להגיב אם ארה"ב תתקוף שוב * מעצר שחקני תיאטרון בסודאן

 

ממשלת עיראק: להתחשב בחשש האיראני מההסכם עם ארה"ב

ממשלת עיראק קראה לפרלמנט – האמור להחליט על ההסכם הביטחוני עם ארה"ב - לפשר בין האינטרסים העיראקיים לבין חששותיה של איראן מההסכם, כדי שלא יהווה עילה לסכסוך עימה. מקור כורדי מסר כי נשיא חבל כורדיסטן, מסעוד אל-ברזאני, שביקר בשבוע שעבר באיראן, יעביר לוושינגטון הצעות איראניות לפתרון המשבר בין ארה"ב לעיראק סביב ההסכם. מקורות בפרלמנט העיראקי מסרו, כי שמו של ההסכם שונה מ"הסכם ביטחוני-אסטרטגי ארוך טווח" ל"הסכם לנסיגת הכוחות האמריקאיים והסדרת נוכחותם הזמנית".

אל-זמאן (לונדון), 26.10.08 , אל-וטן (סעודיה), 28.10.08

 

עיראק שוללת שימוש בשיטחה לתקיפת סוריה

דובר ממשלת עיראק, עלי אל-דבאע', אמר כי עיראק מתנגדת לשימוש באדמותיה לשם תקיפת יעדים בתוך שטח סוריה, שכן הדבר סותר את מדיניותה וחוקתה של עיראק. הוא הבהיר כי הממשלה פתחה בחקירת התקיפה האמריקאית על יעד סורי וקרא לכוחות האמריקאיים שלא לחזור על פעולות מסוג זה.

www.aswataliraq.info , 28.10.08

 

מעצר שחקני תיאטרון בסודאן

שירותי הביטחון של סודאן פרצו לתיאטרון בעיירה ניאלה בדרום דארפור ועצרו את השחקנים שהשתתפו בה. העילה לצעד הוא אופייה הפוליטי של ההצגה, שבה הגיבור הוא אזרח מן השורה, המתמודד על הנשיאות.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 28.10.08

 

סין העבירה לסודאן הצעה ליישוב המשבר בדארפור

השליח הסיני לסודאן, ליו גויג'ין, הציג לממשלת סודאן את הצעת סין ליישוב משבר דארפור. ההצעה כוללת: האצת הצבת כוחות שמירת השלום של האו"ם והאיחוד האפריקאי; העמדה לדין של המואשמים בפשעים בדארפור, תחת פיקוח האיחוד האפריקאי והליגה הערבית; קידום היוזמה הערבית-קטרית לפתרון הסכסוך בדארפור. במקביל הציג גויג'ין את תנאיהן של צרפת ארה"ב ובריטניה להקפאת ההליכים נגד נשיא סודאן בשיר בביהמ"ש הפלילי הבינ"ל. לדבריו, מדינות המערב הביעו סיפוק מן ההצעה שהגיש.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 28.10.08

 

בלגיה: המוסלמים חותרים למפלגה משלהם

מהגרים זרים מוסלמים מגבשים רשימת מועמדים שיתמודדו בבחירות בבלגיה בשנת 2012, כשהיעד הוא  הקמת מפלגה אסלאמית שתעסוק בסיוע למהגרים, בעיקר למוסלמים שביניהם.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 28.10.08

 

וול סטריט – זהירות, מפולת!

אל-ע'ד (ירדן), 27.10.08/ מחמד אבו עפיפה

 

הצעה בליע"ר: כוח משטרתי בים האדום

שגריר סעודיה בליע"ר, אחמד אל-קטאן, שעמד בראש כינוס של מועצת השלום והביטחון בליע"ר, הציג (27.10.08) את ההצעה שהועלתה בו - להקים כוח משטרתי ימי משותף למדינות שלחופי הים האדום, כדי לאבטח את מעבר הספינות באזור ולהגן עליהן מפני התקפות פיראטיות. המשך הדיון יהיה בשבוע הבא.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 28.10.08.

                   

כנס בסעודיה על טכנולוגיה גרעינית במדינות המפרץ

באוניברסיטת המלך עבד אל-עזיז בג'דה שבסעודיה ייפתח ב-3.11.08 כנס בינלאומי בן יומיים בנושא השימוש בטכנולוגיה גרעינית למטרות שלום במדינות המועצה לשת"פ של המפרץ. המלך הסעודי, עבדאללה בן עבד אל-עזיז, נתן את חסותו לכנס. 

אל-וטן (סעודיה), 28.10.08.

 

דיווח: חזבאללה התחייב שלא להשתמש בנשק בתוך לבנון

אתר האינטרנט /www.elaph.com דיווח כי יו"ר סיעת אל-מסתקבל, סעד אל-חרירי, הסכים להיפגש עם חסן נאסרללה (26.10.08) רק לאחר שחזבאללה התחייב שלא להשתמש שוב בנשקו בתוך לבנון ולמנוע מפעיליו החמושים לחזור ולהשתלט על בירות כפי שאירע במאי 2008.

/www.elaph.com , 28.10.08

 

ציפי לבני יורה לעצמה בראש עם אקדח דמוי

 נתניהו, בעקבות החלטתה ללכת לבחירות

אל-מסתקבל (לבנון), 27.10.08/ חסן בלייבל

 

דיווח: חשש במצרים מפני התדרדרות בלבנון

היומון הלבנוני אל-אח'באר מסר מפי מקורות מצריים יודעי דבר, כי נשיא מצרים, חוסני מובארכ, שיגר ללבנון את סגן ראש המודיעין המצרי, עמר קנאוי, לאחר שהתקבל במצרים מידע מודיעיני מגורמים צרפתיים, סעודיים, אמריקאיים וישראליים המזהיר מפני הידרדרות ביטחונית ופוליטית בלבנון.

אל-אח'באר (לבנון), 28.10.08

 

אל-אהראם: האמריקאים רוצים להצית אש במזה"ת

מאמר המערכת ביומון המצרי אל-אהראם טען כי מטרת התקיפה האמריקאית בסוריה היתה להצית אש במזה"ת ואין לוושינגטון כל תירוץ להצדקת המעשה, המהווה פגיעה בריבונותה של מדינה עצמאית. לדברי המאמר, לא ניתן לקבל את התירוצים של ארה"ב, במיוחד לא לאחר שאיבדה את אמינותה, עם חשיפת השקר אודות הימצאותו של נשק להשמדה המונית בעיראק.

אל-אהראם (מצרים), 28.10.08      

 

אל-מועלם: ניאלץ להגיב אם ארה"ב תתקוף שוב

שה"ח הסורי, וליד אל-מועלם, אמר (27.10.08) במהלך ביקורו בלונדון, כי התקיפה האמריקאית בסוריה היא "מעשה טרור נפשע", וטען כי ארה"ב פועלת במזה"ת כקאובוי ולפי חוקי הג'ונגל. לדבריו, קצינים אמריקאים  מודים בכך שסוריה מפקחת כמיטב יכולתה על הגבול עם עיראק, ואולם לא ניתן לסוגרו הרמטית. אל-מועלם הביע תקווה שסוריה לא תגיע לידי עימות צבאי עם ארה"ב, אך הזהיר כי אם ארה"ב תתקוף שוב, תיאלץ סוריה להגן על אדמתה. בתגובה לתקיפה, הביעה צרפת צער על הרג אזרחים סורים, והנשיא סרקוזי שלח תנחומיו למשפחות הקורבנות. שה"ח הספרדי, מיגל מורטינוס, מסר לשר ההסברה הסורי, מוחסן בלאל, את תנחומיו ואמר כי ספרד פועלת למען יציבות האזור וכדי לשים קץ לאירועים חמורים מסוג זה.

אל-ת'ורה (סוריה), אל-וטן (סוריה), אל-חיאת (לונדון), 28.10.08.

 

שת"פ ביטחוני סורי-בריטי נגד הטרור

בהודעה משותפת שפרסמו שה"ח הסורי, וליד אל-מועלם ועמיתו הבריטי, דיוויד מיליבנד, לאחר פגישתם בלונדון (27.10.08), הציבו השניים את ההתמודדות עם קבוצות הטרור בעדיפות עליונה, והסכימו לפעול במשותף מול איום זה. אל-מועלם העריך כי בשלו התנאים לשת"פ ביטחוני בין סוריה לבריטניה.

אל-ת'ורה (סוריה), אל-וטן (סוריה), 28.10.08. 

 

יומון איראני: לסגור את רשת אל-ערביה

היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי קרא למשטר הסעודי לסגור את רשת הטלוויזיה אל-ערביה, שהיא מוקד של פעילות השטן ומהווה מכשיר תעמולה המרעיל את האווירה נגד איראן, בשירות המעצמות האימפריאליסטיות.  היומון כיהאן טען כי רשת אל-ערביה הפכה לבסיס של תמיכה בתנועות אופוזיציה איראניות.

ג'ומהורי-י אסלאמי, כיהאן, (איראן), 27.10.08

 

איראן: הקמנו מחסום ימי בלתי עביר במפרץ הפרסי

בטקס חנוכה של בסיס ימי חדש בנמל ג'אסק, בחוף המפרץ הפרסי סמוך למיצרי הורמוז, אמר סגן מפקד צבא איראן, עבד אל-רחים מוסאוי, כי ארצו הקימה "מחסום ימי בלתי עביר" בחלקים המזרחיים של מיצרי הורמוז ומפרץ עומאן. לדבריו, הכוחות הימיים של איראן מצויים מעבר למימי דרום איראן, וריבונותה הימית מגיעה עד לאוקיאנוס ההודי. עוד אמר, כי כוחותיה של איראן מפקחים באופן הדוק על נושאות המטוסים האמריקאיות.

פארס (איראן), 28.10.08; פרס טי וי (איראן), 27.10.08

 

דאגה באיראן מפני הירידה במחירי הנפט

היומון האיראני כיהאן קבע כי המשך הירידה במחירי הנפט יפגע בתקציבי הפיתוח במדינה, וקרא לממשלה לנהוג בזהירות בהכנת התקציב לשנה הפרסית הבאה (המתחילה במרץ 2009). מאמר בשבועון משמרות המהפכה, צבח-י צאדק, הזהיר מפני ההשלכות הקשות של ירידה אל מחיר של פחות מ-55 דולר לחבית על כלכלתה של איראן וקרא לפעול במסגרת אופ"ק לצמצום הפקת הנפט, כדי למנוע עוד ירידה במחירו.

כיהאן (איראן), 28.10.08; צבח-י צאדק (איראן), 20.10.08

 

מקיין חבוק עם פיילין לבוש, אוחז בשלט המצביע

על בוש שבו כתוב: "אין לי כל קשר לאיש הזה"

אל-חיאת (לונדון), 27.10.08/ חביב חדאד