המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 23.10.2008
23/10/2008

מה חדש? סיכום יומי  23.10.2008

 

בתקציר: מקורות צרפתיים: פירוק נשק החזבאללה יידחה * חזבאללה: אין לנו קשר להברחת סמים בקולומביה * מתיחות ביחסי סודאן-אתיופיה * אל-גומהוריה: ארה"ב כופה הסכם על עיראק *  יומון סורי: "הערבים מעדיפים את אובמה" * נשיא חבל כורדיסטן לביקור בטהראן * האם אובמה טוב לאיראן?

 

שיח' סעודי בכיר: אישה יכולה לגמול לבעל מכה

השיח' עבד אל-מוחסן אל-עביכאן, יועץ במשרד המשפטים הסעודי, פרסם פסק הלכה המתיר לאישה שבעלה מכה אותה להכותו בחזרה כדי להגן על עצמה, ואף להרגו אם ניסה להרגה.

www.islamonline.net, 22.10.08.                 

 

סעודיה: צעירים שיעים מאשימים את אנשי הדת בשחיתות

צעירים שיעים מהעיר אל-קטיף שבמזרח סעודיה חתמו על עצומה בה טענו כי כספי הצדקה שהם משלמים נשלחים לחו"ל, ובפרט לאיראן במקום להשקיעם בפתרון בעיות סוציו-אקונומיות באזורם. הם גם האשימו את באי כוחם של אנשי הדת בשחיתות.             

www.islamonline.net, 20.10.08

 

דיווח: סעודיה פועלת להריסת מונופול החזבאללה על השיעים

היומון הלבנוני אל-אח'באר, המקורב לחזבאללה, דיווח כי סעודיה מספקת מיליוני דולרים עבור קמפיין הבחירות של יו"ר "זרם ההשתייכות הלבנונית", בראשות השיעי אחמד אל-אסעד, במטרה לשבור את המונופול של חזבאללה ואמל על העדה השיעית. על פי הדיווח, אל-אסעד מפתה את השיעים באזור הדרום, הבקאע והצ'אחיה לתמוך בו באמצעות חלוקת מכוניות, פלאפונים ומשכורות חודשיות גבוהות.

אל-אח'באר (לבנון), 23.10.08

 

מקורות צרפתיים: פירוק נשק החזבאללה  - יידחה

מקורות צרפתיים רשמיים מסרו ליומון אל-שרק אל-אוסט כי לצרפת ברור שפירוק נשק החזבאללה יהיה השלב האחרון בתהליך שיקומה של לבנון והוא יתבצע רק לאחר שיהיו בה צבא חזק ומוסדות חזקים שבכוחם לדאוג לענייני האזרחים. לדברי המקורות, הודיע נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, לנשיא סוריה בשאר אל-אסד, בפגישתם בדמשק בחודש שעבר, כי הבחירות לפרלמנט בלבנון, הצפויות להתקיים במאי 2009, הן "נדבך עיקרי במפת הדרכים של יחסי צרפת-סוריה" וכי בחירות אלה צריכות להתקיים בשקיפות, ללא לחצים והתערבות מצד כל גורם שהוא.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 23.10.08

 

חזבאללה: אין לנו קשר להברחת סמים בקולומביה

חבר סיעת "הנאמנות להתנגדות" בלבנון, ג'מאל אל-טקש, הכחיש כי גורמים הקשורים לחזבאללה מעורבים ברשת שעסקה בהברחת סמים ובהלבנת כספים בקולומביה. לדבריו, הידיעה לפיה קולומביה תפסה אנשי חזבאללה הקשורים לרשת שביצעה פעולות אלה "אינה ראויה להתייחסות."

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 23.10.08

 

ראש המודיעין הגרמני: אל-קאעדה מתבסס במאוריטניה

ראש המודיעין הגרמי ארנסט אוהרלאו אמר לעיתון המבורגר אבנדבלאט, שבסיסי האימון של אל-קאעדה עברו מאזור פקיסטן-אפגניסטן לצפון מאלי ומאוריטניה וכי הארגון מתכוון להוציא משם פיגועים ע"י אסלאמיסטים הבאים מאלג'יריה, מרוקו, ניגריה, וסומליה. לדבריו, התבססות אל-קאעדה באזור זה נעשתה בברכתו של בן לאדן ומאיימת על אירופה.

אל-אח'באר (מאוריטניה), 22.10.08  

 

מתיחות ביחסי סודאן-אתיופיה

גורמים דיפלומטיים בח'רטום דיווחו על "משבר שקט" ביחסי סודאן ואתיופיה. לדבריהם, סודאן זועמת על העברת משלוחי נשק מאתיופיה לצבא דרום סודאן, ומנגד אתיופיה מאשימה את סודאן שהיא אינה מונעת ממורדים לפעול מתוך גבולותיה, שהיא מזדהה עם האסלאמיסטים בסומליה ותומכת באריתריאה יריבתה.

אל-חיאת (לונדון), 23.10.08

  

המלחמות והבורסה בניו-יורק ממוטטות את ארה"ב  

תשרין (סוריה), 23.10.08/ יאסין אל-ח'ליל

 

דיווח: מנגנוני הביטחון בלבנון לא מבטיחים הגנה לאופוזיציונרים סוריים

היומון הלבנוני אל-אח'באר דיווח כי מנגנוני הביטחון הלבנוניים הודיעו לאנשי האופוזיציה הסורים הפועלים מתוך לבנון, כי עליהם להחליט אם להישאר בלבנון או לעזבה, ואם ייבחרו להישאר - ייתכן ומנגנוני הביטחון במדינה לא יוכלו להגן עליהם מפני ניסיונות של בעלי בריתה של סוריה לפגוע בהם.

אל-אח'באר (לבנון), 21.10.08

 

יומון סורי: "הערבים מעדיפים את אובמה על מקיין"

במאמר ביומון הסורי הממסדי, אל-בעת', כתב בעל הטור, ד"ר עיד אבו-סכה, כי "הגיע תורם של הדמוקרטים [בארה"ב] להיות בשלטון", וכי "כל הערבים מעדיפים את אובמה על מקיין". לדבריו, אם ארה"ב לא תבחר באובמה, "היא תהיה המדינה הגדולה בהיסטוריה השוחה נגד הזרם".

אל-בעת' (סוריה),  23.10.08

               

אובאמה משיג את מקיין במרוץ לבית הלבן

אח'באר אל-ח'ליג' (בחריין), 21.10.08/ עבדאללה מחרקי

 

מורת רוח בעיראק מלחצי ארה"ב בנושא ההסכם הביטחוני

דובר ממשלת עיראק, עלי אל-דבאע', פרסם אתמול (22.10.08) הודעה בה מביעה ממשלת עיראק דאגה רבה נוכח אזהרות צבא ארה"ב מפני "השלכות חמורות" שעלולות להיות לאי חתימה על ההסכם הביטחוני עם ארה"ב. לדבריו, אין זה ראוי לשלול מהעיראקים את חופש הבחירה שלהם או לדבר עמם בסגנון כזה.

אל-מדא (עיראק), 22.10.08

 

אל-גומהוריה: ארה"ב כופה הסכם על עיראק

היומון אל-גומהוריה האשים את ארה"ב כי היא כופה את ההסכם הביטחוני על ממשלת עיראק, למרות ההתנגדות הרחבה לו בקרב העם העיראקי, וקבע כי רק ההתנגדות הלאומית העיראקית תוכל לגרש את הכיבוש האמריקאי מעיראק.

אל-גומהוריה (מצרים), 23.10.08

 

רוחו של קארל מרכס, הצצה מתוך ירידות השערים, תוהה: מישהו צריך עזרה? 

אל-חיאת (לונדון), 21.10.08/ חביב חדאד

 

נשיא חבל כורדיסטן לביקור בטהראן

נשיא חבל כורדיסטאן, מסעוד ברזאני, הגיע אתמול (22.10.08) לביקור רשמי בן שלושה ימים בטהראן, ע"פ הזמנת ממשלת איראן. במהלך ביקורו, צפוי ברזאני להיפגש עם בכירי השלטון האיראני, ובראשם נשיא איראן מחמוד אחמדי-נז'אד, ולדון עמם בכל הסוגיות בעלות העניין המשותף לשני הצדדים.

אל-מדא (עיראק), 22.10.08

 

האם אובמה טוב לאיראן?

יו"ר המג'לס האיראני, עלי לאריג'אני, אמר במסיבת עיתונאים בבחריין כי איראן מעדיפה את ברק אובמה כנשיא מפני שהוא "הגיוני יותר, וזאת למרות שאנו יודעים כי המדיניות האמריקאית לא תשתנה בהרבה." לעומת זאת, מכון המחקר האיראני "איראן דיפלומסי" טען כי מדיניותו של  אובמה דווקא תקשה על איראן מפני שתתמקד בזכויות אדם ובחירויות הפרט באיראן.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 23.10.08; אירנא (איראן), 22.10.08; איראן דיפלומסי (איראן), 30.9.08

 

לאריג'אני קורא לחוזי בטחון עם מדינות המפרץ

יו"ר המג'לס האיראני, עלי לאריג'אני, אמר במסיבת עיתונאים בבחריין, כי איראן מוכנה לחתום על חוזי ביטחון עם כל מדינות המפרץ וכי ארה"ב מנסה ליצור פחד מזויף ודמיוני בקרב מדינות האזור כדי לשדוד את רווחי הנפט שלהן, כמענה למשבר הפיננסי שהיא חווה. להערכתו, עיסוקה של ארה"ב במשבר זה, גם ימנע ממנה לתקוף את איראן. על המו"מ הסורי-ישראלי, אמר לאריג'אני כי זה "כמו משחק מפני שישראל חתמה על עשרות הסכמי שלום, ואח"כ רמסה את כולם מבלי להותירם בתוקף." לדבריו, איראן אינה רוגזת על תיווכה של סעודיה בין האמריקאים לטאליבאן באפגניסטאן, אך הסביר שהדבר לא יוביל לתוצאות מוחשיות ו"הבעיה שלנו היא המוסר הכפול של האמריקאים ושל נאטו." על הסכם הביטחון בין ארה"ב לעיראק אמר, כי האמריקאים לא יאפשרו לממשלה חזקה לצמוח בעיראק וכינה את ההסכם משטר קפיטולציות. לטענתו, ההתעקשות של ארה"ב להכניס לעיראק כלי נשק בחופשיות וללא ביקורת, מעידה שאין בכוונתה לאפשר לעיראקים ריבונות בשטחם. לאריג'אני ציין כי תמיכת איראן בקבוצות שיעיות במזה"ת, אינה במסגרת יצוא המהפכה האיראנית.

אירנא (איראן), אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 23.10.08

 

איראן: נתפסו יוני ריגול בנטנז

אתר האינטרנט האיראני ג'האנ-ניוז דיווח מפי מקור איראני כי במהלך ספטמבר 2008 נתפסו יונים נושאות חפצים חשודים בסביבות נטנז. לטענת המקור סביר שהיונים שימשו לריגול אחר המתקן הגרעיני במקום. היונים הועברו לכוחות הביטחון.

ג'האנ-ניוז (איראן), 19.10.08

 

יומון איראני: הרפורמיסטים באיראן בשליחות ארה"ב

עורך היומון השמרני כיהאן, חוסין שריעתמדארי, המקורב למנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, הזהיר כי הרפורמיסטים באיראן פועלים בשליחות ארה"ב לתפיסת מוקדי הכוח במשטר ולהרחקת אחמדי-נז'אד ממשרתו. לדבריו, המחנה הרפורמיסטי פועל במסגרת זאת להשחרת פניה של איראן ולהרס המשטר.

כיהאן (איראן), 20.10.08