המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
אל-קרדאוי: על מובארכ להימנע מהורשת השלטון לבנו
15/10/2008

 

השיח' יוסף אל-קרדאוי: על מובארכ לפנות את כסאו ולהימנע מהורשת השלטון לבנו; התפשטות השיעים - סכנה

 

השיח' יוסף אל-קרדאוי, ראש איחוד חכמי הדת המוסלמים העניק, ב-8 בספטמבר 2008, ראיון ליומון המצרי "אל-מצרי אל-יום"[1]. בראיון קרא קרדאוי לנשיא מצרים מובארכ, לפנות את מקומו ולא להוריש את השלטון לבנו גמאל וכן התייחס בין היתר לקשר בין דת ופוליטיקה, לפעילות הפוליטית של תנועת האחים המוסלמים. אל-קרדאוי גם טען כי התפשטות השיעה בארצות הסוניות מהווה סכנה, התבטאות שעוררה תגובות באיראן ובעקבות זאת באמצעי התקשורת בכלל[2]. להלן תרגום חלקים נבחרים מן הראיון:         

 

יש לערב בין דת ופוליטיקה

שאלה: "... חלק מהאסלאמיסטים שותפים לטענת החילוניים שיש להרחיק את הדת מהפוליטיקה מפני שהיא טמאה, ואם הדת תתערבב עם הפוליטיקה, יתכן שייחסו לה את חטאי הפוליטיקה והפוליטיקאים.

קרדאוי: הבעיה היא שהאנשים בדורנו חושבים רעות על הפוליטיקה [וטוענים שהיא] מבוססת על בגידה, רמאות וחוסר מוסר. כמו כן, הם חושבים רעות על הפוליטיקאים ורואים בהם אנשים חסרי מצפון... הדת חייבת להתערב בפוליטיקה ולהיות שותפה בשלטון על מנת להגן על הפוליטיקה מפני הטומאה ולטהרה במקרה שיש בה טומאה. זוהי משימתה של הדת, וכשהיא מתערבת במשהו היא מתקנת אותו. דבר זה עדיף על פני השארת הפוליטיקה בידיהם של אנשים חסרי דת..."

 

על מובארכ לא להוריש את השלטון לבנו

שאלה: "...כיצד אוכל להשמיע את קולי ולהביע את דעתי בפני המנהיג, בעודי אזרח פשוט?

קרדאוי: [לכל אזרח יש את האפשרות להגיע למנהיג] באמצעות המנגנונים העומדים לרשותו. בארצות המערב, ישנם מנגנונים שמסוגלים [אפילו] לפטר את השליט [בהסכמה של] רוב חברי הפרלמנט, אם חרג מהחוקה. גם אצלנו צריכה להיות היכולת הזאת, שמתחילה בבחירה אמיתית של חברי הפרלמנט שלנו, כדי שיהיה לנו פרלמנט אמיתי המסוגל להגיד לשליט לא. אך אם השליט שם את הפרלמנט בכיסו הקטן, כמו שקורה עכשיו, ומבטיח לעצמו שיסכימו וימחאו כפיים על דבר שהוא רוצה, כיצד נוכל לפטרו אם הוא טועה?"

 

שאלה: "האם זה אפשרי?

קרדאוי: פקיסטן הצליחה, באמצעות לחץ עממי והפגנות לא אלימות, לגרום לנשיא להתפטר. אנחנו לא הגענו עדיין לרמת הדמוקרטיה של פקיסטן. אין אף מנהיג בארצותינו שיסתפק בקדנציה אחת או אפילו בשתיים. כל אחד רוצה להישאר על הכיסא לנצח ואם הוא [כבר] מוותר על הכיסא הוא רוצה להורישו לבניו."

 

שאלה: "אם כן, מה תייעץ לנשיא מובארכ?

קרדאוי: "אייעץ לו להיענות [לרצון] האנשים ולוותר על רעיון הורשת השלטון ועל רעיון הארכת כהונתו לקדנציה נוספת. עליו לתת לאנשים את האופציה לבחור את הנשיא הבא ולא להוריש את השלטון לבנו..."

 

האחים המוסלמים הם מפלגה פוליטית ויותר מכך

שאלה: "מדוע יש פחד מכך שהקבוצות האסלאמיות [הכוונה לתנועות האסלאם הפוליטי] יגיעו אל כס השלטון?

קרדאוי: החברה האסלאמית אינה מתנגדת לקבוצות אלו, אלא מקבלת אותן בברכה. לא מזמן, נהרו האנשים לבחור [נציגים] אסלאמיים [מתנועת האחים המוסלמים] והם זכו ב- 88 מושבים בפרלמנט המצרי[3]..."

 

שאלה: "האם אתה משוכנע ביכולתן [של הקבוצות האסלאמיות] להגיע אל השלטון?

קרדאוי: כן, כל עוד הן יבססו את שלטונן על השריעה. אולם, יש לומר שאני תומך בדמוקרטיה ובכך שהעם יבחר את מי שישלוט עליו – יהיו אלה [נציגים] אסלאמיים, דמוקרטיים או פאן ערבים. מה שחשוב הוא שלעם תהיה זכות בחירה ואם הוא יעשה בחירה רעה, הוא זה שישא בתוצאות בחירתו".

 

שאלה: "כמו מה שקרה עם תנועת חמאס?

קרדאוי: חמאס לא הצליחה להגשים את מה שרצתה, שכן מיום הגעת התנועה לשלטון – הקיפו אותה בבעיות ולא אפשרו לה לעשות דבר..."

 

שאלה: "אתה ביקרת את תנועת האחים המוסלמים על כך ששקעה בתוך הפעילות הפוליטית וכילתה את מרבית האנרגיה [שהופנתה] לפעילות חברתית.

קרדאוי: נכון, הם לא התכוננו כראוי להשתלב בתוך העם, ולא הבינו כהלכה את צרכי הרחוב ושקעו בפוליטיקה..."

 

שאלה: "האם אתה רואה בתנועת אחים המוסלמים מפלגה פוליטית במצבם הנוכחי?

קרדאוי: כל עוד הם מתעסקים בדאגות האומה, בסוגיית השלטון ובכניסה לבחירות, הרי שהם מפלגה פוליטית בין אם ירצו האחרים ובין אם לאו. הם מתעסקים בכל העיסוקים המפלגתיים ואני מגדיר אותם כמפלגה וקצת יותר... זאת מפני שלצד הפוליטיקה הם גם עוסקים בפן החינוכי ובפן המוסרי וזה מה שמייחד אותם משאר המפלגות... [למרות שאין להם לגיטימציה, מצד השלטון המצרי, כשאר המפלגות], הלגיטימציה האמיתית היא זו שניתנת על ידי העם ולא על ידי השליט. שאר המפלגות הן כלל לא אמיתיות... אלא כאלה שנוצרו על ידי הממשלה.

 

הוהאביות – קנאות עיוורת

שאלה: "מי לדעתך יותר מסוכן ובעל השפעה רבה יותר: הזרם הוהאבי או הזרם השיעי?

קרדאוי: בשנים האחרונות, האידיאולוגיה הוהאבית פרצה בכוח וקמו לה תועמלנים ותומכים [רבים]. הפגם של האידיאולוגיה הוהאבית הוא הקנאות העיוורת שהיא מגלה ביחס לדעות אחרות. הזרם הוהאבי נשען על האסכולה החנבלית והם מאמינים שרק דעתם היא הצודקת והם אינם מסוגלים לטעות...

באשר לשיעה, הרי שהם מוסלמים, אך הם התרחקו [מן האמת] והסכנה שטמונה בהם מתגלמת בניסיונותיהם לחדור אל החברה הסונית. הם ערוכים לכך [היטב] באמצעות עושר רב [שנאמד] במיליארדים ובאמצעות קאדר של מיסיונרים האמונים על הפצת הזרם השיעי בארצות הסוניות... לצערי, גיליתי לאחרונה [כי ישנם] מצרים שיעים. לפני עשרות שנים, השיעים ניסו ולא הצליחו להשיג [ולו] מצרי אחד [שיעבור אל מחנה השיעה].  מתקופתו של צלאח אל-דין אל-איובי [המאה ה-12] ועד לפני עשרים שנה, לא היה אפילו שיעי אחד במצרים, אך כיום הם כותבים בעיתונים וניתן לראותם בטלוויזיה והם מפרסמים ברבים את דבר היותם שיעים..."

 

יש להתרחק מאנשי דת המקורבים לשלטון

שאלה: "כיצד נדע מי מוסמך לעשות אג'תהאד [מבין חכמי ההלכה] בעוד שערוצי הלוויין מלאים בשיח'ים ובתועמלנים?

קרדאוי: כאשר בנו של אדם כלשהו נהיה חולה, אותו אדם שואל מי הרופא הטוב ביותר והולך לזה שיש הסכמה לגביו וקונצנזוס לגבי מומחיותו. אם כן, מדוע אנו חוסכים מאמצים בכל הנוגע לדת? עלינו ללמוד מאלו שאנו יודעים [שהם בעלי] ידע ומומחיות ולהתרחק מאלה ש'משריצים' פתוות כדי לרצות את השלטון..."

 

שאלה: "איך הפך חכם הדת מאדם שעומד לצידו של המנהיג לסתם פקיד של המדינה?

קרדאוי: העלמאא' בעבר היו חזקים מפני שההקדשים היו בידיהם ומשכורותיהם מומנו מההקדשים. אך כיום, לאל-אזהר ולעלמאא' שלו אין הקדשים שעומדים לרשותם, שכן [הם מוחזקים כיום] בידי המדינה ומי ששולט על משכורתי – שולט עלי. זה מה שמסביר את כוחם של העלמאא' השיעים לעומת העלמאא' הסונים, שכן הם אינם פקידים של המדינה אלא מקבלים את משכורותיהם ישירות מהעם..."        



[1]  אל-מצרי אל-יום (מצרים), 8.9.2008, 9.9.2008.

[2]   כך למשל חסן האניזאדה, בעל הטור בסוכנות הידיעות האיראנית השמרנית "מהר", האשים את קרדאוי בכך שהוא מוציא לפועל את דבריהם של הרבנים היהודים ומחזיק בדעות קנאיות ובורות נגד השיעה. מהר (איראן), 13.9.2008. 

[3]  הכוונה היא לבחירות לפרלמנט המצרי, שנערכו בסוף שנת 2005, בהן זכו נציגי האחים המוסלמים ב-88 מושבים.

תגיות