המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 10.10.2008
10/10/2008

מה חדש? סיכום יומי 10.10.2008


בתקציר: עיראק: שגריר בחריין הגיש כתב אמנה * עזרה איראנית לקבוצות עימאד מוע'ניה * מישל עון לביקור באיראן * לקראת תיאום צבאי סורי-לבנוני * סוריה: אסד העניק חסינות למבצעי עינויים * לוב לקראת ניתוק קשרים כלכליים עם שווייץ * אל-גומהוריה: כך יורחקו האיראנים מעיראק * חמאס: לבטח את עובדי המנהרות


אתר "אל-ערביה" נפרץ

אתר האינטרנט של אתר אל-ערביה, alarabiya.net, הנמצא בבעלות סעודית, נפרץ (9.10.08) כנראה ע"י האקרים שיעים. התוכן נעלם מהאתר ובמקומו הופיע דגל ישראל העולה באש ומתחתיו האיום שאם ההתקפות על אתרים שיעים יימשכו, אף אתר סוני לא יהיה בטוח. הפריצה באה בהמשך לגל התקפות הדדיות בין אתרים סונים ושיעים, כולל אתרים של אנשי דת ושל העיתון אל-ח'ליג' באמירויות. דווח כי ערוץ אל-ג'זירה הגביר את אמצעי האבטחה שלו לאחר שידור דרשותיו של שיח' יוסוף אל-קרצ'אווי נגד התפשטות השיעה.

www.elaph.com, 9.10.08


לאריג'אני: מס' ההרוגים האמריקאים בעיראק גדול מהמדווח

עלי לאריג'אני, ראש "מועצת השורא האסלאמית" באיראן, אמר במהלך אירוע להוקרת השהידים בטהראן, כי מספר האמריקאים שנהרגו בעיראק גדול בהרבה מן המדווח והאשים את ארה"ב בהרס אזורים שלמים בעיראק ובאפגניסטאן, באמתלות שווא. לדבריו, החיילים האמריקאים בעיראק הם שכירי חרב שהובאו ממדינות אחרות תמורת הבטחות ותמריצים.

אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 10.10.08


יו"ר הפרלמנט העיראקי לאיראנים: עמדותינו המדיניות קרובות

מחמוד אל-משהדאני, יו"ר הפרלמנט העיראקי, אמר במהלך ביקורו באיראן כי עמדותיהן של שתי המדינות בסוגיות האזוריות והבינ"ל קרובות והגדיר את הביקור כ"חשוב ביותר". לדבריו, "חיזוק היחסים בין שתי המדינות וביסוסם יביא לשגשוג ויציבות באזור". על ההסכם הביטחוני בין ארה"ב לעיראק, אמר כי נוכחות הכוחות הזרים בעיראק היא בעייתה הגדולה ביותר; מארחו האיראני, עלי לאריג'אני, ראש מועצת השורא, אמר כי "להסכם הביטחוני השלכות שליליות רבות הנוגעות לריבונותן של עיראק ושל יתר מדינות האזור".

אל-צבאח (עיראק), 8.10.08


מישל עון לביקור באיראן

היומון הלבנוני אל-ספיר דיווח כי יו"ר סיעת השינוי והרפורמה, מישל עון, יגיע מחרתיים (12.10.08) לביקור רשמי בן מספר ימים באיראן במהלכו ייפגש עם הנשיא מחמוד אחמדי-נז'אד ועם בכירים נוספים במדינה.

אל-ספיר (לבנון), 10.10.08


עיראק: כתב אמנה של שגריר בחריין וראש משלחת הליע"ר

שר החוץ העיראקי, הושיאר זיבארי קיבל אתמול, 9.10.08, את כתבי האמנתם של שגריר בחריין ושל ראש משלחת הליגה הערבית בעיראק.

אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 10.10.08


הדיאלוג הלאומי הפלסטיני; בידי נציגי פת"ח וחמאס

שלט עליו כתוב: "אין פשרה, אין הכרה ואין מו"מ"

אל-וטן (סעודיה), 9.10.08/ ג'יהאד עוורתאני


בכיר בזרם הצדרי: האמריקאים אחראים לחיסול חבר פרלמנט

צאלח אל-עכילי, חבר הפרלמנט העיראקי מטעם הגוש הצדרי, נהרג אתמול, 9.10.08, בעקבות פגיעת אופנוע תופת ברכבו. אחמד אל-מסעודי, חבר פרלמנט מטעם הזרם הצדרי, הטיל את האחריות לפיצוץ על הכוחות האמריקאים והעיראקיים שביקשו "לשלוח מסר לגורמים המתנגדים להסכם בין וושינגטון לבין בגדאד".

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 10.10.08


דיווח: בקרוב פגישות תיאום בין צבאות לבנון וסוריה

מקורות לבנונים בכירים מסרו ליומון הלבנוני אל-ספיר כי בשבוע הבא תבוא משלחת צבאית סורית רמת דרג למשרד ההגנה בלבנון כדי לברך את מפקד הצבא הלבנוני החדש, ג'אן קהוג'י, ולקיום התייעצויות ותיאום בין הצדדים. המקורות לא שללו אפשרות שגם בכיר ביטחוני לבנוני יבקר בסוריה בימים הקרובים לצורך תיאום והתייעצויות.

אל-ספיר (לבנון), 10.10.08

דיווח בסוריה: חסינות לכוחות הביטחון המבצעים עינויים

אתר האופוזיציה הסורי www.thisissyria.net דיווח כי הנשיא הסורי, בשאר אל-אסד, פרסם לאחרונה צו נשיאותי חדש המעניק חסינות לאנשי המשטרה, כוחות הביטחון המדיני ומשטרת המכס מפני העמדה לדין בגין ביצוע עינויים נגד אזרחים. יצוין כי עד לפרסום הצו החדש נהנו מחסינות זו אנשי המודיעין הסורי בלבד ואילו נגד אנשי המשטרה, כוחות הביטחון המדיני ומשטרת המכס היה ניתן להגיש תביעה משפטית בבתי המשפט הרגילים בסוריה, אולם הצו החדש ביטל מצב זה.

www.thisissyria.net , 9.10.08


לוב מפסיקה את קשריה הכלכליים עם שווייץ

לוב החליטה למשוך את כל כספיה הנמצאים בבנקים שוויצריים, סכום של כ-7 מיליארד דולר. כמו כן, המדינה מתכוונת להפסיק לייצא נפט לשוויץ ולהימנע מכל קשר כלכלי עימה. הצעד בא בתגובה ל"יחס לא נאות של משטרת ז'נבה לאנשי עסקים ודיפלומטים", כלשון ההודעה הלובית. המתיחות בין שתי המדינות החלה כאשר הניבעל, בנו של מועמר קדאפי, נעצר בז'נווה בחודש יולי.

אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 10.10.08


אל-גמהוריה: שת"פ מצרי-סעודי ירחיק את האיראנים מעיראק

בתגובה להצהרותיו של שר החוץ המצרי אחמד אבו אל-ע'יט, על פתיחה מחדש של שגרירות מצרים בעיראק, כתב עורך עיתון אל-גמהוריה וחבר הפרלמנט המצרי, מחמד עלי אבראהים, כי הצעד פותח זירת התמודדות חדשה מול ההשפעה האיראנית והתפשטות השיעה בארצות הסוניות. לדבריו, מהלכיה של מצרים סללו את הדרך לחזרת מעורבותה של סעודיה בעיראק, ושת"פ מצרי סעודי בנושא זה יסייע בסילוק האיראנים מעיראק.

אל-גמהוריה (מצרים), 9.10.08


המופתי של מצרים: הפתוא להרוג את מיקי מאוס - מזיקה

בעקבות הפתוא של איש הדת הסעודי מחמד אל-מונג'ד, להרוג את מיקי מאוס, קרא המופתי של מצרים, ד"ר עלי גומעה, לעצור את תופעת התפשטותן של פתוות מוזרות הפוגעות באסלאם ובמוסלמים, ולהקים מנגנון לפיקוח על פתוות.

אל-אהראם (מצרים), 10.10.08


שבע שנים למלחמה באפגניסטן

אל-חיאת (לונדון), 10.10.08/ חביב חדאד


יומון סורי: ארה"ב מבינה שסוריה מדינה בטוחה

בעקבות הצהרותיו של דובר משה"ח האמריקאי, רוברט ווד אתמול (9.10.08), שארה"ב שמחה על הימצאם של שני העיתונאים האמריקאים, שנעלמו לפני כעשרה ימים במקום בטוח בסוריה, טען היומון הסורי הממסדי אל-ת'ורה, כי הצהרות אלה מלמדות שארה"ב רואה בסוריה מדינה בטוחה והיא מבינה היטב כי בכל מקום בו סוריה נמצאת יש ביטחון.

אל-ת'ורה (סוריה), 10.10.08


שר סודאני: ילדי סודאן רואים באוקומפו דמות שטנית

אבראהים אחמד עמר, שר המדעים והטכנולוגיה הסודאני, אמר כי סודאן משוכנעת כי לואיס אוקומפו, התובע הכללי של בית הדין הבינ"ל במשפטו של הנשיא בשיר, משתמש בכסות משפטית לצורך מטרות פוליטיות. לדבריו, ילדי סודאן מתייחסים אל אוקמפו כאל דמות שטנית מפחידה ומרושעת.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 10.10.08


ממשל החמאס דורש לבטח את עובדי המנהרות

מקורות פלסטיניים מסרו כי ממשל החמאס בעזה גובה מיסים על המוצרים המוברחים דרך המנהרות בעזה ודורש מבעלי המנהרות לבטח את עובדיהן ולקבל מהממשל רישיון לאספקת החשמל למנהרות.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 10.10.08


קבוצות עימאד מוע'ניה מקבלות סיוע מאיראן

מפקד קבוצות עמאד מוע'ניה בגדודי חללי אל-אקצא של הפת"ח, סאלם ת'אבת, אמר שהקבוצות מקבלות סיוע כספי ולוגיסטי מאיראן. מקורות בפת"ח מסרו כי חלק מאנשי הקבוצות אומנו ע"י החזבאללה, אשר העביר בשנה האחרונה מאות אלפי דולרים לתושבים בגדמ"ע לשם ביצוע פיגועים.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 9.10.08