המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 28.9.2008
28/9/2008

מה חדש? סיכום יומי 28.9.2008

 

בתקציר: התגובות לפיגוע בדמשק * אל-מועלם: פגישה חיובית עם רייס * בכיר בחמאס: מצרים הונתה אותנו * עיתונאי עיראקי: ליזום קרבות גדולים נגד אמריקה * איראן: ספר חדש ובו קריקטורות על השואה * יועץ ח'אמנאי ב"יום י-ם": בעתיד - מזה"ת ללא ישראל * שירין עבאדי לא הורשתה להרצות במלזיה

 

תגובות לפיגוע בדמשק

הדיווחים בעיתונות הסורית על הפיגוע שהיה אתמול בדמשק - בו נהרגו 17 אנשים ונפצעו 14 - היו  לקוניים, חלקם רמזו שהמפגעים באו מלבנון. עורך היומון הממסדי אל-ת'ורה, אסעד עבוד, טען כי הפיגוע מלמד על הצורך של סוריה להגן על גבולה עם לבנון, כיוון ש"לכל מדינה יש עניין בחסימת הערוצים דרכם עובר הטרור...ובמתן מענה לנסיבות של חירום ושגרה." בעל הטור אבראהים דראג'י כתב ביומון אל-וטן, כי הפיגוע מחייב חשיבה מחודשת על הפרצות בגבול לבנון מהן יכולים היו להסתנן אויבי המולדת. במאמר באתר Champress, המקורב לשלטונות הסוריים, העלה בעל הטור הלבנוני, ח'צ'ר עוארכה, סברה, כי המפגע הגיע מאזור טריפולי, ותהה שמא המעשה הוא מילוי משאלה של המנהיג הדרוזי, וליד ג'ונבלאט, לשלוח מכונית תופת לדמשק במסגרת שת"פ ישראלי- סעודי; היומון הלונדוני אל-שרק אל-אוסט טען כי מטרת הפיגוע היתה מתקן של המודיעין הסורי. עד ראייה שהיה במקום דיווח כי קצין סורי בדרגת תת אלוף נהרג בפיצוץ. ואילו מקורות סוריים יודעי דבר, מסרו לאתר Now Lebanon, כי מטרת הפיגוע – שבוצע, לדבריהם,  ע"י מתאבד עיראקי שנכנס לאחרונה לסוריה בתיאום עם אל-קאעדה - היתה להזהיר את הסורים, שהמשך לחצם על רשתות הארגון, יוביל לעימות ישיר בינם לבין אל-קאעדה.

אל-ת'ורה (סוריה); אל-שרק אל-אוסט (לונדון); www.nowlebanon.com; אל-וטן (סוריה); www.champress.net, 28.9.08

 

אל-מועלם: פגישה חיובית עם רייס

שה"ח הסורי, וליד אל-מועלם, נפגש אתמול (28.9.08) בניו-יורק עם שה"ח האמריקאית, קונדוליסה רייס, בהתאם לבקשתה, ודן עמה במצב בעיראק, בלבנון ובדארפור, בשלום במזה"ת ובשיחות הבלתי ישירות בין סוריה לישראל. בראיון לערוץ "אל-ערביה" הגדיר אל-מועלם את הפגישה כחיובית, ואמר כי זוהי ראשיתו של דיאלוג בין שתי המדינות.

אל-ת'ורה (סוריה); אל-חיאת (לונדון), 28.9.08

 

בכיר בחמאס: מצרים הונתה אותנו בהסכם התהדיאה

חבר המועצה המחוקקת מטעם החמאס, יונס אל-אסטל, טען כי מצרים הונתה את החמאס בהודיעה שישראל הסכימה לתהדיאה תמורת הסרת המצור מעזה ופתיחת המעברים, בשעה שמצרים סיכמה עם ישראל שהסרת המצור תהיה תמורת שחרורו של גלעד שליט. המצרים התייחסו בביטול לטענותיו של אל-אסטל ואמרו שהן נועדו  לשפר את עמדת החמאס לקראת המשך הדיאלוג הפנים פלסטיני במצרים. לדבריהם, אל-אסטל התיר בעבר את דמם.

 אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 26.9.08

 

פיוס ערבי

אל-ע'ד (ירדן), 27.9.08/ עמאד חג'אג'  

עיתונאי עיראקי: על ההתנגדות בעיראק ליזום "קרבות גדולים"

במאמר ביומון אל-שרק אל-אוסט, הציע העיתונאי העיראקי, וליד אל-זבידי ל"התנגדות" ללמוד מאופן גירושם של האמריקאים מווייטנאם ושל הצרפתים מאלג'יריה וליזום "קרבות גדולים" כדי להכריע את הכיבוש האמריקאי בעיראק. לדבריו, פעולות גדולות יזעזעו את דעת הקהל, "יהפכו את השולחן" על ראש התומכים בהמשך השהייה האמריקאית בעיראק ויפריכו את טענתם שהם השתלטו על השטח.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 27.9.08

 

איראן: ספר חדש ובו קריקטורות על השואה

אפשין פרוין-כאר, ממייסדי מכון התרבות האיראני "שהבזי", הודיע בטקס בהשתתפות שר התרבות האיראני, על השקת הספר "שואה" במסגרת "יום ירושלים" (26.9.08). הספר יופץ ב-7,000 עותקים והוא כולל קריקטורות וקטעי סאטירה בנושא השואה. פרוין-כאר פקפק ברצח ששת המיליונים והביא מדברי הנשיא אחמדי-נז'אד, לפיהם השואה האמיתית היא הפשעים המתבצעים בשטחים הכבושים בפלסטין.

אירנא (איראן), 24.9.08

 

המשבר הפיננסי האמריקאי

אל-וטן (קטר), 27.9.08/ אילי צליבא

 

יועץ ח'אמנאי ב"יום ירושלים": בעתיד - מזה"ת ללא ישראל

יחיא רחים צפוי, יועצו הביטחוני הבכיר של מנהיג איראן עלי ח'אמנאי, אמר ב"יום ירושלים" (26.9.08) כי החלה הספירה לאחור לקראת נפילתה של ישראל ובעתיד תשורטט מפת האזור בלעדיה. היומונים המרכזיים באיראן כתבו כי "הגידול הסרטני" ששמו ישראל קרוב לקיצו והמאבק המזוין יהיה "המסמר האחרון בארון המשטר הציוני." באיגרת ששיגר לכבוד יום ירושלים, הודה אסמאעיל הניה, ראש ממשלת החמאס לשעבר, לראשי המשטר באיראן על תמיכתם בפלסטינים, והביע תקווה כי  ח'אמנאי, אחמדי-נז'אד, לאריג'אני ויתר ראשי המשטר האיראני יתפללו בעתיד הקרוב בירושלים המשוחררת.

ג'ומהורי-י אסלאמי, מהר (איראן), 27.9.08

 

יומון איראני: בוש עוד עלול לתקוף

היומון האיראני כיהאן, המקורב למנהיג העליון ח'אמנאי, התריע מפני אפשרות של התקפה אמריקאית עוד בתקופת ממשל בוש וטען כי דו"ח סבא"א האחרון לא יעצור את התקדמותה הגרעינית של איראן.

כיהאן (איראן), 28.9.08

 

איראן: שירין עבאדי לא הורשתה לצאת להרצות בחו"ל

בלחץ משרד החוץ האיראני בוטלה השתתפות פעילת זכויות האדם האיראנית, שירין עבאדי, זוכת פרס הנובל, בסדרת הרצאות באוניברסיטאות במלזיה.

רוז (איראן), 28.9.08

 

לבני מתכוננת להרכבת ממשלה

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 26.9.08/ אמג'ד רסמי