המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 29.8.2008
29/8/2008

מה חדש? סיכום יומי 29.8.2008


בתקציר: מסוק צבאי הופל בלבנון * צרפת שוקלת לחזור בה ממדיניות נרמול היחסים עם סוריה* סוריה מעוניינת בחיזוק היכולות הצבאיות ההגנתיות שלה * איראן העבירה לחזבאללה טילים מתקדמים

 

האם חזבאללה הפיל מסוק של צבא לבנון?

מסוק של צבא לבנון נאלץ אתמול לנחות באזור אל-תפאח שבדרום לבנון לאחר שבוצע ירי לעברו. טייס המסוק, סאמר חנא, נהרג ואדם נוסף שהיה במסוק נפצע. צבא לבנון הודיע כי "גורמים חמושים" הם שביצעו את הירי לעבר המסוק. מקורות המקורבים לחזבאללה אמרו לאתר האינטרנט הלבנוני Now Lebanon כי אנשי חזבאללה הם שירו לעבר המסוק משום שנכנס לאזור רגיש מבחינת חזבאללה בו נמצאת נקודת הצטלבות של קווי רשת התקשורת של הארגון. לדברי המקורות, חזבאללה הזהיר בעבר את משרד ההגנה ואת הצבא לבל יכנסו לאזור זה. חזבאללה מצידו שומר על שתיקה והבכירים בארגון סירבו להגיב על האירוע. מיד לאחר האירוע פתחה ועדה משותפת של חזבאללה והצבא בחקירה נרחבת.

אל-מסתקבל, אל-אח'באר (לבנון), 29.8.08 ; www.nowlebanon.com  ,29.8.08

 

צרפת שוקלת לחזור בה ממדיניות נרמול היחסים עם סוריה

מקורות צרפתיים רמי דרג מסרו כי צרפת עשויה לחזור בה מההחלטה לנרמל את היחסים עם סוריה אם האחרונה תפגע ביציבותה ובביטחונה של לבנון, וכי דמשק אינה מפגינה שום גמישות בסוגיית שרטוט הגבולות באזור שבעא. בתוך כך הביע שר החוץ הצרפתי, ברנרד קושנר דאגה נוכח קיומם של שלושה מחנות פליטים בלבנון בהם שולטים ארגונים פלסטינים קיצוניים המנוהלים מסוריה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 29.808

 

מחמוד עבאס מבקר בלבנון

אל-מסתקבל (לבנון), 29.8.08

 

שה"ח המצרי: יחסי מצרים-סוריה נמשכים במישור הביטחוני

שה"ח המצרי, אחמד אבו אל-ע'יט, אמר כי יחסי מצרים-סוריה לא נותקו, אלא הם נמשכים במישור הביטחוני. עם זאת, אמר אל-ע'יט במהלך ביקורו בבירות כי לא נקבע תאריך בו יבקר בדמשק.

אל-לואא (לבנון), 28.8.08

 

האם אחמדי-נז'אד הוזמן לפסגת מדינות המפרץ?

שר החוץ האיראני, מנוצה'ר מותכי, אמר כי איראן קיבלה הזמנה להשתתף בוועידה של מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ שתיערך במסקט שבעומאן בסוף השנה, וכי איראן שוקלת את העניין. מקור בכיר במשרד החוץ העומאני הכחיש כי נשיא איראן, מחמוד אחמדי-נז'אד, הוזמן לוועידה.

אל-סיאסה (כווית), 28.8.08

 

הדיאלוג הלאומי [הפלסטיני]

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 28.8.08/ אמייה ג'וחא

 

סוריה מעוניינת בחיזוק היכולות הצבאיות ההגנתיות שלה

בתגובה לדברי ממלא מקום שגריר רוסיה בדמשק, נוכחותה הצבאית של רוסיה במזה"ת עומדת להפוך לנצחית, אמרו מקורות סוריים כי היחסים בין רוסיה לסוריה מתחזקים וכי סוריה מעוניינת בחיזוק היכולות הצבאיות ההגנתיות שלה כדי לשפר את עמדתה במו"מ עם ישראל.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 29.8.08

 

דיווח: איראן העבירה לחזבאללה טילים מתקדמים

מקורות ערביים דיווחו כי חזבאללה קיבל לאחרונה טילים איראניים מתקדמים המסוגלים לפגוע בעומק הישראלי. כמו כן, דיווח היומון אל-קודס אל-ערבי כי איראן הגישה סיוע מיוחד לג'יהאד האסלאמי בעזה במטרה לפגוע בהודנה בין חמאס לישראל. היומון הכוויתי אל-סיאסה דיווח כי חזבאללה מבצע מדידה של הקרקעות לאורך הרי הלבנון המערביים החל מהר אל-בארוכ ועד לפסגות הר צנין, ומציב סימנים במקומות שהוא מתכוון להציב בהם רשת של טילי נ"מ. היומון הוסיף כי מומחים איראנים שהגיעו ללבנון מסייעים לחזבאללה במדידת הקרקעות וכי הדבר מתבצע בעקבות מידע שהגיע ללבנון משגרירים ערביים וזרים לפיו ישראל מתכוונת לתקוף את חזבאללה בנובמבר הקרוב.

אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 29.8.08 ; אל-סיאסה (כווית), 28.8.08