המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 27.8.2008
27/8/2008

מה חדש? סיכום יומי 27.8.2008

 

בתקציר:  טרוריסט מרוקאי מודה בקיום קשרים עם בן לאדן * דיווחים על פסגה ערבית בקרוב *  עימות בין שגרירת ארה"ב במצרים ומושל מחוז אל-קליוביה * התנגדות ערבית לצירוף כירכוכ לאזור כורדיסטאן * מגורשי "חומת מגן" מעדיפים להיות כלואים בגדה מאשר להישאר בעזה * אסיר סורי לשעבר מת לאחר שלא הותר לו לקבל טיפול בחו"ל *

 

בלעיראג': מסרתי מכתבים מבן לאדן לאלג'יראים

החשוד כראש תא טרור מרוקאי עבד אל-קאדר בלעיראג' הודה שקיים שיחות עם אוסאמה בן לאדן וסגנו  אימן אל-ט'ואהרי לפני 9.11.01 בהן דנו באסטרטגיה חדשה להפעלת תאים רדומים. כמו כן, אמר בלעיראג' כי נפגש עם שליח אל-קאעדה באירופה, ומסר לו מכתבים מבן לאדן העוסקים בשינוי מבני באל-קאעדה ובהצטרפות "הקבוצה הסלפית לדעווה וללחימה" האלג'יראית לארגון.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 27.8.08        

 

מצרים: עימות בין שגרירת ארה"ב בקהיר ומושל מחוז אל-קליוביה

במהלך ביקורה של שגרירת ארה"ב במצרים, מרגרט סקובי, במחוז אל-קליוביה אמר מושל המחוז עדלי חסין כי ההתערבות בפסקי הדין של בית המשפט המצרי היא עניין אסור, וכך גם ניסיונות הפוליטיזציה של זכויות האדם. עדלי גם אמר כי אם הממשל האמריקאי ינהג ביושר, העם המצרי יאהב את האמריקאים "ללא גבולות". בתגובה אמרה סקובי כי היא מכבדת את מערכת המשפט המצרית וחלק מהאנשים לא הבינו כראוי את תגובותיה לכמה מפסקי הדין שיצאו על ידה.

אל-אהראם; אל-גמהוריה (מצרים), 27.8.08

 

דיווחים על פסגה ערבית מחומשת בקרוב

מקורות דיפלומטיים מסרו לעיתון "אל-מצריון" כי צפויה להיערך וועידת פסגה ערבית מחומשת שתדון בתהליך השלום בין ישראל והפלסטינים ושתכלול את מנהיגי מצרים, סעודיה, ירדן, סוריה, הרש"פ וייתכן אף לבנון. הפסגה צפויה להיערך בקהיר או בריאץ' במהלך השבוע השני של חודש רמדאן.

אל-מצריון (מצרים), 27.8.08

 

שבטים ערביים שיעים: נגן בכוח על ערביותה של כירכוכ.

בהפגנה שנערכה בעיר נג'ף, מחו מנהיגי שבטים ערביים שיעים נגד צירופה של העיר כירכוכ לאזור כורדיסטאן. המנהיגים גינו את ראש ממשלת עיראק, נורי אל-מאלכי, על הדיונים המתקיימים בפרלמנט בנושא זה, ואחד מהם אף אמר כי השבטים יפדו את כירכוכ בנפשותיהם.

אל-שרק אל-אוסט, אל-חיאת (לונדון), 27.8.08 

 

מאוריטניה: בקיעים בתמיכת המפלגות בהפיכה

שלוש מפלגות שתמכו בהפיכה במאוריטניה, כולל המפלגה של יו"ר האופוזיציה אחמד אולד דאדאה, סירבו להצטרף לממשלה החדשה. לדברי אולד דאדאה, הסירוב בא בגין העובדה ש"ועידת המדינה העליונה", הגוף שהקימו יוזמי ההפיכה כדי לנהל את המדינה, לא נענה לבקשתם לקבוע תאריך לבחירות חדשות ולהבטיח שאנשי הצבא לא יציגו מועמדות.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 27.8.08         

 

מגורשי כנסיית המולד מעדיפים כלא בגדמ"ע על השהייה בעזה

מגורשי כנסיית המולד, שישראל העבירה מן הגדמ"ע לעזה במהלך מבצע "חומת מגן", הגישו בקשה ליו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, לפעול להחזירם לגדמ"ע, אפילו לכלא ביריחו או ברמאללה, במקום להשאירם בעזה.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 27.8.08

  

הדמות שעליה כתוב: "הסוגיה הפלסטינית" בולמת את אקדחי

הפת"ח וחמאס ואומרת: "לא יפה מה שאתם עושים לעצמכם ולי!"

אל-אהראם (מצרים), 27.8.08

 

הפגנות והתפטרויות בעקבות הקטל במחנה פליטים בדארפור

אלפי תושבים במחנה הפליטים כלמה בדרום דארפור הפגינו במהלך לוויותיהם של כארבעים הרוגי ההתקפה של צבא סודאן על המחנה שאירעה שלשום (25.8), ואשר הוגדרה בידי מורדי דארפור כ'טבח'. בנוסף לכך, 6 פקידים בכירים בממשלת מחוז דרום דארפור, בהם שר החקלאות של המחוז וחברים בבית המחוקקים המחוזי הגישו את התפטרותם במחאה על האירועים.

אל-צחאפה, אל-ראי אל-עאם (סודאן) 27.8.08

 

התנועה לשחרור סודאן מכחישה מעורבות בחטיפת המטוס בדארפור

מטוס של חברת 'סאן אייר' נחטף בידי שני אלמונים שהזדהו כחברי "התנועה לשחרור סודאן" כשהמריא אמש (26.8) מהעיר ניאלה שבדארפור בדרכו לח'רטום. מנהיג הארגון, עבד אל-ואחד אל-נור, הכחיש בתוקף כל קשר של תנועתו לחטיפת המטוס.

Sudan Tribune (סודאן), 27.8.08

 

דיווח: קושניר התרשם שסוריה מגלה פתיחות לבקשות של צרפת

מקור צרפתי דיווח כי שר החוץ של צרפת, ברנאר קושניר, התרשם בביקורו בסוריה ובלבנון כי סוריה גילתה פתיחות כלפי בקשותיו של נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, לגבי לבנון, אך היא תעשה זאת בקצב שלה תוך דיון בכל נושא באופן הדרגתי ולפי האינטרסים שלה.

אל-חיאת (לונדון), 27.8.08

 

סוריה: מת אסיר לשעבר לאחר שנאסר עליו לצאת לטיפול רפואי בחו"ל

"הועדה הסורית לזכויות האדם" דיווחה אתמול (26.8.08) על פטירתו של פעיל האחים המוסלמים, עבד אל-סתאר קטאן, לאחר שהשלטונות הסורים מנעו ממנו לנסוע לחו"ל כדי לעבור השתלת כליה. יצוין כי קטאן, בן 68 במותו, שוחרר ממאסר ביוני 2007 על רקע הידרדרות מצבו הרפואי.

www.thisissyria.net, 26.8.08 

   

המחבלות המתאבדות

אל-וטן (קטר), 26.8.08/ אילי צליבא