המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 8.8.2007
8/8/2008

מה חדש? סיכום יומי 8.8.2007

 

בתקציר: בכיר איראני: המשטרים המלוכניים במפרץ צפויים להתבטל * שת"פ ביטחוני בין ג'ונבלאט לחזבאללה * מפקד החות'ים בתימן: נכבד את הפסקת האש * אל-בשיר: ארה"ב ביצעה פשעים הומניטאריים בסודאן * עיראק: הזרם הצדרי הקים ארגון לפעולה חברתית-תרבותית

 

אל-בשיר: ארה"ב ביצעה פשעים הומניטאריים בסודאן

נשיא סודאן, עמר אל-בשיר, אמר בראיון ל"אל-חיאת", כי ארה"ב ביצעה פשעים הומניטאריים נגד סודאן. כך למשל, היא אסרה על יצוא חלקי חילוף למטוסים, דבר שהביא להתרסקותם של כמה מטוסים סודאניים. הוא גם האשים את ארה"ב בהסתת מדינות אחרות להלחם בסודאן.

אל-חיאת (לונדון), 8.8.08

                    

מפקד החות'ים בתימן: נכבד את הפסקת האש

בעקבות הודעתו של נשיא תימן האחרון על סיום המלחמה במחוז צעדה בין הממשלה לחות'ים, שיגר אליו עבד אל-מלכ בדר אל-דין, מפקד המורדים החות'ים בתימן, איגרת בה התחייב לכבד את הפסקת האש ולשים קץ לתופעת החמושים ולפרובוקציות בצעדה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 8.8.08

 

לבנון: התובע הכללי מבקש לעצור את קד'אפי

התובע הכללי הפלילי בלבנון, השופט סעיד מירזא, הגיש דו"ח על תוצאות חקירת היעלמותו של מוסא אל-צדר ושני מלוויו ב-1978. בדו"ח נתבקש השופט סמיח אל-חאג' לפרסם כתב אישום נגד שליט לוב, מעמר אל-קד'אפי, ושישה בכירים לוביים, המטיל עליהם את האחריות להיעלמותו של האמאם מוסא אל-צדר ובניסיון לחפות על הפשע. מירזא אף ביקש מהשופט לפרסם צווי מעצר נגד הנאשמים.

אל-מסתקבל (לבנון), 8.8.08

לבנון: שת"פ בטחוני בין ג'ונבלאט וחזבאללה

המנהיג הדרוזי הלבנוני וליד ג'ונבלט הודיע על הקמת ועדה ביטחונית משותפת למפלגה הפרוגרסיבית הסוציאליסטית שבראשותו לבין חזבאללה. לדבריו, זוהי ועדה ביטחונית ולא פוליטית ותפקידה לטפל בכל תקרית שעלולה להתעורר בין הצדדים בהר הלבנון. הוא ציין כי בראש הוועדה יעמדו ופיק צפא מטעם חזבאללה ואכרם שהיב מטעם המפלגה הפרוגרסיבית הסוציאליסטית.

אל-נהאר (לבנון), 8.8.08

 

עיראק: הזרם הצדרי הקים ארגון חברתי בשם "אל-מומהדון"

דובר הזרם הצדרי בעיראק אמר כי פרויקט "אל-מומהדון" ("סוללי הדרך" - מונח המעוגן במסורת השיעית המתייחס לסוללי הדרך לבואו של המהדי) הוא פרויקט חברתי תרבותי, שאינו פוליטי כלל. לדבריו, הפרויקט מיועד לגברים בלבד, שכן לנשים ולילדים יש פרויקטים משלהם. הוא הכחיש כי אחד מיעדי הזרם הוא להקים מדינה בעלת אופי דתי ואמר כי הזרם דבק בלאומיות ובאחדות העיראקית.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 8.8.08 

 

[בעקבות ההפיכה הצבאית במאוריטניה] על המצבה כתוב:

"הדמוקרטיה במאוריטניה – מהעריסה אל הקבר"

אל-ערב אל-יום (ירדן), 7.8.08/ נאצר אל-ג'עפרי

 

סוריה: אסד חנן את איש האופוזיציה עארף דלילה

בעקבות חנינה של הנשיא הסורי בשאר אל-אסד, שוחרר אתמול (7.8.08) איש האופוזיציה הפרופסור עארף דלילה מן הכלא הסורי לאחר שבע שנות מאסר. אתר האופוזיציה הסורי  www.thisissyria.net  העריך שדלילה שוחרר בשל מצבו הבריאותי הירוד, המסכן את חייו. דלילה נעצר ב-2001, במסגרת גל המעצרים של פעילי "אביב דמשק", ונדון לעשר שנות מאסר, לאחר שהאשים בכירים במשטר הסורי בשחיתות ובגזילת מילארדי דולרים.

 www.thisissyria.net, 7.8.08 ; אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 8.8.08

 

הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני: מספר רב של מאבדים מצפים לפקודה

אחד ממפקדי "סראיא אל-קדס", הזרוע הצבאית של ארגון הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, אבו דג'אנה, אמר כי לוחמיו מתכוננים לבצע פיגועים נגד אתרים ישראליים ולחטוף חיילים ישראליים. לדבריו, יש מספר רב של מתאבדים ומתאבדות המוכנים ומצפים לצאת לפעולה.

אל-ג'רידה, (כווית), 8.8.08  

 

אל-זהאר: הפלסטינים קרובים לשיבה אל כל פלסטין

מחמוד אל-זהאר, חבר המועצה המחוקקת מטעם החמאס, אמר כי הפלסטינים קרובים מאוד לחזור לכל פלסטין, כך למשל, לראש הנקרה, לחיפה, לאשקלון ולבאר שבע. לדבריו, העולם הערבי לא יוכל לקבל את ישראל משום שהיא גוף זר באזור.

www.palestine-info.info  7.8.08

 

לבנון נשענת על הסכם דוחא המתכרסם ע"י הסכסוכים העדתיים

אח'באר אל-ערב (איחוד האמירויות), 7.8.08/ עאמר אל-זועבי 

 

בכיר איראני: המשטרים המלוכניים במפרץ לא יוכלו להמשיך ולהתקיים

עוזר שר החוץ האיראני, מנוצ'הר מוחמדי, אמר בכנס על המזה"ת וההתפתחויות הבינ"ל, כי המשבר הבא באזור יהיה סביב הלגיטימיות של המשטרים המלוכניים המסורתיים והוא עתיד לכלול את מרבית מדינות המפרץ הפרסי. לטענתו, לאור הנסיבות, משטרים אלה לא יוכלו להישאר על תילם. מזכיר מועצה לשת"פ של מדינות המפרץ,  עבד אל-רחמן אל-עטיה, אמר בתגובה כי התבטאותו של  מוחמדי היא "עוינת וחמורה." שש מדינות המועצה - סעודיה, כווית, קטר, בחריין, האמירויות ועומאןדרשו מטהראן הבהרות לדברים.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 8.8.08

 

סגירת מיצרי הרמוז

אל-וטן (סעודיה), 7.8.08/ ג'יהאד עוורתאני