המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 5.8.2008
5/8/2008

מה חדש? סיכום יומי 5.8.2008

 

בתקציר: אל-סיאסה: ישראל וארה"ב מתכוננות לתקיפת איראן * בכיר איראני: מיצרי הורמוז בטווח האש שלנו * סוריה מהדקת יחסים כלכליים עם עיראק * כווית: נקבע שכר מינימום לעובדים זרים * סעודיה: תושב סולק מבית המשפט בגלל אורך שפמו * בכיר איראני: "חיסול פרעה" – הפקה של "אל-ג'זירה"

 

מפקד משמרות המהפכה: מיצרי הורמוז בטווח האש האיראנית

מפקד משמרות המהפכה של איראן, מוחמד ג'עפרי, הזהיר כי מיצרי הורמוז נמצאים בטווח האש האיראנית ובשעת מלחמה, יכולה איראן לסגור בנקל את המיצרים לזמן בלתי מוגבל. לדבריו, יכולת התגובה של איראן מגיעה אל מעבר לגבולותיה, ואם תותקף – היא תשתמש בכל יכולותיה, הטיליות וההגנתיות, ותפעל להארכת משך המלחמה, בניגוד לשאיפת המערב, החותר למלחמה קצרה.

כיהאן (איראן), 5.8.08; אירנא (איראן), 4.8.08

 

יומון איראני: סעודיה הציתה המהומות בעזה ובלבנון

היומון האיראני כיהאן, המקורב למנהיג העליון עלי ח'אמנאי, כינה את סעודיה "מתווכת דמים ופשעים לטובת הציונים" וטען כי היא עומדת מאחורי העימותים האחרונים בעזה ובטריפולי שבלבנון. לדברי היומון, הסכם דוחא בודד את סעודיה, והשינויים בתוך לבנון חשפו את חוסר יכולתה להשפיע על הסוגיות האזוריות והיא פועלת באמצעות מקורביה – "פתח אל-אסלאם" בלבנון, ומוחמד דחלאן בעזה.

כיהאן (איראן), 2.8.08

 

אל-סיאסה: ישראל וארה"ב מתכוננות לתקיפת איראן

היומון הכוויתי אל-סיאסה דיווח מפי מקורות דיפלומטיים מפרציים בוושינגטון, כי קרב המועד לתקיפה ישראלית ואמריקאית בלבנון ואיראן. לדברי המקורות,ההכנות לתקיפה תואמו בביקורים התכופים לאחרונה של בכירים ישראלים בארה"ב, והרמטכ"ל הישראלי, גבי אשכנזי, קיבל אור ירוק מהנשיא בוש לבצע מתקפה אווירית ויבשתית נרחבת נגד חזבאללה. זו עשויה להיות בסוף ספטמבר או בתחילת אוקטובר, כהקדמה למתקפה צפויה נגד איראן בנובמבר או דצמבר. נמסר גם שהישראלים דיווחו לממשל בוש על העברת טילי קרקע אוויר מאיראן לחזבאללה שכבר הוצבו בבקאע ולרגלי הר הלבנון וכי כל טילי החזבאללה נפרסים בשטחים נרחבים במדינה. לטענת המקורות, סוריה נמנעת מלחמש את חזבאללה בטילים דומים, אותם קיבלה לפני מספר חודשים מרוסיה, יחד עם איראן. לדבריהם, בשיחות שהיו לאחרונה בתורכיה, בין נציגים ישראלים וסוריים, קיבלה סוריה ערבויות כי לא תותקף ובמקביל הודיעו הנציגים הסורים על הסרת רשת טילי הקרקע-אויר משרשרת ההרים המערביים הגובלת בלבנון, שהוצבה מחשש לתקיפה אווירית ישראלית. היומון האיראני כיהאן, המקורב למנהיג העליון, עלי ח'אמנאי, טען כי הנסיעות התכופות של בכירים ישראלים לוושינגטון מעידות על החשש הישראלי מפני הוויתורים שעושה ארה"ב נוכח דרישותיה הגוברות של איראן וכי מדובר בנסיעות בלתי  מתוכננות ובלתי שגרתיות.
 אל-סיאסה (כווית), 5.8.08; כיהאן (איראן), 4.8.08

 

בכיר איראני: הסרט "חיסול פרעה" הופק ע"י "אל-ג'זירה"

כרים עזיזי, יועץ התקשורת במשרד לאינטרסים איראניים בקהיר, אמר כי מבדיקה של שלטונות איראן עולה כי הסרט "חיסול פרעה", המעורר משבר ביחסי איראן ומצרים, הופק ע"י ערוץ אל-ג'זירה. לדבריו, הסרט, הדוקומנטרי במקורו, שלווה בקריינות בשפה הערבית, תורגם על ידי מפיצי הסרט האיראנים לפרסית, תוך הסרת הלוגו של "אל-ג'זירה". 

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 5.8.2008.

 

מקור סורי: טרם נקבע מועד לביקורו של סולימאן בדמשק

מקור סורי בכיר מסר ליומון הלונדוני אל-חיאת, כי טרם נקבע מועד ביקורו של נשיא לבנון, מישל סולימאן בדמשק, וזאת בניגוד לידיעה שפורסמה אתמול ביומון סורי, לפיה הביקור יתקיים ביומיים הקרובים.

אל-חיאת (לונדון), 5.8.08

 

סוריה מהדקת את יחסיה הכלכליים עם עיראק

מקורות ממשלתיים סוריים מסרו כי סגן ר"מ סוריה לעניינים כלכליים, עבדאללה אל-דרדרי, יבקר בעיראק בסוף החודש בראש משלחת כלכלית רמת דרג, במטרה להדק את היחסים הכלכליים בין שתי המדינות ולהגביר את סחר החליפין ביניהן. עוד נמסר כי שה"ח העיראקי, הושיאר זיבארי, יבקר בקרוב בסוריה כדי לחנוך את המבנה החדש של שגרירות עיראק בדמשק. לדברי מקורות סוריים, דמשק נוקטת צעדים של פתיחות כלפי עיראק לקראת בחירתו של ממשל האמריקאי חדש וכדי לשפר את יחסיה עם בריטניה.

אל-וטן (סוריה), 5.8.08   

  

אל-מועלם החרים את כינוס הוועידה האסלאמית בסעודיה

היומון הסורי אל-וטן דיווח כי שה"ח הסורי, וליד אל-מועלם, החרים את כינוס הוועד הפועל של ארגון הוועידה האסלאמית בעיר ג'דה שבסעודיה, ושלח במקומו את סגנו, פיצל אל-מקדאד. כל זאת על רקע המשבר ביחסי סוריה-סעודיה, ובשל סירובה של סעודיה ליוזמה הסורית להשבת יחסי המדינות לסדרם לאחר בחירת הנשיא בלבנון, אותה הציבה סעודיה בעבר כתנאי לשיפור היחסים.

אל-וטן (סוריה), 5.8.08  

 

חמאס ופת"ח נלחמים על גבו של העם הפלסטיני

אח'באר אל-ח'ליג' (בחריין), 4.8.08/ עבדאללה מחרקי

 

כווית: נקבע שכר מינימום לעובדים זרים

בתגובה למשבר העובדים הזרים בכווית ומחאותיהם האלימות, החליטה ממשלת כווית לקבוע שכר מינימום לעובדים: 40 דינרים בחודש לעובדי הניקיון; 70 דינרים לעובדי שמירה ומאבטחים.

אל-סיאסה (כווית), 5.8.08.

 

ארגון הוועידה האסלאמית: להפסיק את ההליכים נגד נשיא סודאן

משתתפי כנס הזדהות עם נשיא סודאן, עמר אל-בשיר, שערך (4.8.08) ארגון הוועידה האסלאמית בג'דה, קראו למזכ"ל האו"ם ולמועה"ב לדחות את ההליכים הפליליים הבינ"ל נגד בשיר וטענו כי התביעה נגדו היא "בלתי מקובלת ובלתי מוצדקת". הארגון הודיע כי יקיים ועידת התרמה למען דארפור בינואר 2009.

אל-וטן (סעודיה), אל-שרק אל-אוסט (לונדון) 5.8.08

 

לבנון...

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 4.8.08/ אמג'ד רסמי

 

סעודיה: תושב סולק מבית המשפט בגלל אורך שפמו

שופט בית הדין הפלילי במחוז טאיף שבסעודיה אסר על אחד העותרים לנכוח בדיון בעתירתו, מאחר ששפמו היה ארוך. השופט אמר כי יסכים לנוכחות העותר בדיון לאחר שיגלח את שפמו.

אל-ריאץ' (סעודיה), 4.8.08

 

[איראן מציגה את פרויקט הגרעין שלה כפרויקט של שלום]

 

אל-וטן (קטר), 3.8.08/ אילי צליבא