המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 30.7.2008
30/7/2008

מה חדש? סיכום יומי 30.7.2008

בתקציר: נוסיבה קורא לוותר על זכות השיבה * עמר מוסא: תכנית הגרעין האיראנית איננה מאיימת * לבנון: סולימאן הציע נוסח פשרה בנושא ההתנגדות * סודאן: גזר דין מוות לשמונה פעילי תנועת הצדק והשוויון * אבו מאזן: אינני מעוניין לראות את משעל * חמאס מאיימת: נוציא להורג של האחראים לפיצוץ בעזה

 

שגרירות איראן בכווית: אין מתקן גרעיני באל-זרקאן
שגרירות איראן בכווית הכחישה דיווח (29.7.08) ביומון אל-סיאסה,לפיו איראן בונה בחשאי כור גרעיני באזור אל-זרקאן. (ראו דו"ח ממרי http://www.memri.org/bin/latestnews.cgi?ID=SD200608 ). בהודעת השגרירות נאמר כי זהו דיווח מפוברק שהגיע ממקורות עוינים לאיראן וכי המתקן באל-זרקאן הוא תחנה לייצור חשמל הקיימת ארבעים שנה.

אל-סיאסה (כווית)  30.07.08

אחמדי-נז'אד: להמשיך בהתנגדות במזה"ת; להרחיב היחסים עם ארה"ב

נשיא איראן, אחמדינג'אד, אמר ליומון הסעודי "אל-מדינה", בפתיחת ועידת שרי החוץ של המדינות הבלתי מזדהות, כי "יש לפתור את משבר המזה"ת בדרך ההתנגדות". לדבריו, העולם נכנס לשלב בו יוכלו הבלתי מזדהות לשמש חלופה למועצת הביטחון;  לרשת הטלויזיה NBC, הוא אמר כי איראן מקדמת בברכה כל צעד שירחיב את היחסים בינה לבין ארה"ב.

אל-מדינה (סעודיה), 30.7.08; אירנא (איראן), 29.7.08

 

מזכ"ל הליגה הערבית: תוכנית הגרעין של איראן - אזרחית

בנאום בוועידת המדינות הבלתי מזדהות בטהראן, אמר מזכ"ל הליגה ערבית, עמר מוסא, כי תוכנית הגרעין של איראן אינה מאיימת על המזה"ת, מאחר וסבא"א קבעה כמה פעמים כי זו אינה מיועדת למטרות צבאיות.

פרס טי וי (איראן), 29.7.08

 

חמאס מאיימת בהוצאה להורג של האחראים לפיצוץ בעזה

היומון אל-חיאת דיווח כי חמאס עצרה מספר חשודים במעורבות בפיצוץ בחוף עזה;  מחמוד אל-זהאר, מבכירי החמאס, איים (29.7.08) להוציא להורג את האחראים לפיצוץ; חמאס גם איימה באינתיפאדה נוספת נגד "הכיבוש וסוכניו הביטחוניים", אם צה"ל ימשיך במעצר פעילי התנועה.

אל-שרק אל-אוסט, אל-חיאת (לונדון), 30.7.08

 

פת"ח, חמאס והמעצרים בין שני הצדדים

אל-ערב (קטר), 29.7.08/ באקי בוח'אלפה 

 

אבו מאזן: אינני מעוניין לראות את משעל

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, אמר כי אינו מעוניין לראות את בכיר חמאס, ח'אלד משעל. זאת, בתגובה לטענתו של משעל, כי יוזמת הפיוס של עבאס היא כניעה ללחץ אמריקאי וישראלי. עוד אמר כי חשוב שגורמים ערביים יפעלו להרגעת המצב ולבניה מחודשת של מנגנוני הביטחון, ומצרים היא המדינה המתאימה ביותר לכך.

אל-חיאת (לונדון), 30.7.08

 

משלחת חמאס במצרים: שחרור 450 אסירים תמורת שליט

העיתון "אל-מצרי אל-יום" דיווח כי משלחת חמאס, שהגיעה אמש למצרים, תעביר לידי מצרים רשימה של 1000 אסירים שמתוכה צריכה ישראל לבחור 450 שישוחררו תמורת החייל החטוף גלעד שליט.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 30.7.08  

 

נוסיבה: יש לוותר על זכות השיבה

ד"ר סרי נוסיבה, נשיא אוניברסיטת "אל-קודס", קרא לפלסטינים לוותר על זכות השיבה לתחומי 1948, תמורת קבלת ירושלים ומסגד אל-אקצא. הוא הציע לפלסטינים לקצוב לישראל ולקהילה הבינ"ל זמן להשגת פתרון של "שתי מדינות לשני עמים" ואם לא יושג פתרון כזה בזמן הקצוב - לתבוע "מדינה אחת לשני העמים".

אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 30.7.08

 

בית המשפט הפלילי הבינ"ל

אל-דסתור (ירדן), 29.7.08/ עבדאללה דרקאוי

 

עיראק: תהלוכה סמי צבאית של "צבא המהדי" בנג'ף

מאות מאנשי "צבא המהדי" יצאו (29.7.08) בתהלוכה סמי צבאית בנג'ף, לרגל יום פטירת האימאם מוסא אל-כאט'ם. הם לבשו שחורים, הניפו את תמונת מנהיגם, מוקתדא אל-צדר, וכרוזים בגנות הכיבוש האמריקאי וההסכם המתגבש בין ארה"ב לעיראק.

אל-חיאת (לונדון), 30.7.08   

 

סודאן: גזר דין מוות לשמונה פעילים בתנועת הצדק והשוויון

בית משפט סודאני מיוחד, המטפל בסוגיות הקשורות לטרור, דן  (29.7.08) למוות שמונה מחברי תנועת הצדק והשוויון החמושה בדארפור, הנאשמים בביצוע הפיגוע במחנה צבאי באום דרמאן, לפני חודשיים.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 30.7.08 

 

לבנון: הפשרה שהציע סולימאן לממשלה בסעיף "ההתנגדות"
במסגרת הנסיונות לגבש מצע לממשלת האחדות בלבנון, הציע הנשיא מישל סולימאן נוסח פשרה לסעיף הדן בהתנגדות, ולפיו ממשלת לבנון "מכירה בזכות של לבנון וההתנגדות לשחרר את האדמות שנותרו תחת כיבוש ולהתמודד עם האיומים והפגיעות מצד ישראל, ומדגישה את המחויבות של לבנון להחלטות האו"ם, בכללן החלטה 1701". האופוזיציה תמכה בנוסח זה, אך "כוחות ה-14 במרץ" ביקשו לקיים התייעצויות נוספות לגביו.
אל-אח'באר (לבנון)   30.7.08

 

אימוני הבחירות; אובאמה מדלג מעל "טעויות בוש" ומקיין בורח

 

תשרין (סוריה), 30.7.08/ חמיד קארוט