המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 23.7.2008
23/7/2008

מה חדש? סיכום יומי 23.7.2008

 

בתקציר: תמיכה מצרית נמרצת בנשיא סודאן *  אחמדי-נז'אד: לא ניסוג מזכותנו להתגרען  * אימן נור: מובארכ פועל למניעת שחרורי *  מאמר מערכת בעיתון מצרי משבח הפיגוע בי-ם * סודאן לא מסתפקת בהקפאת ההליכים נגד בשיר * מותכי: איראן מעדכנת את סוריה בנושא הגרעין

 

מותכי: "סוריה מעודכנת לגבי תיק הגרעין האיראני באופן רציף"

שה"ח האיראני, מנוצ'הר מותכי, הכחיש כי דמשק העבירה לאיראן איגרת מנשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, אך אישר כי תיק הגרעין האיראני עלה בשיחותיו בדמשק וכי סוריה מעודכנת לגביו באופן רציף. בתוך כך, נמסר כי שה"ח הסורי, וליד אל-מועלם, יבקר בטהראן ב-27.7  כדי להשתתף בפגישת שרי החוץ של המדינות הבלתי מזדהות, וכי נשיא סוריה בשאר אל-אסד יבוא בקרוב לטהראן כדי לדווח לאיראנים על שיחותיו בצרפת.

אל-וטן (סוריה); www.champress.net, 23.7.08 

 

יומון איראני: לאיראן יש יכולת לנטרל מתקפה אמריקאית

מאמר המערכת ביומון האיראני כיהאן, המקורב למנהיג העליון עלי ח'אמנאי, טען כי לאיראן יש יכולת ל"פעולות קונבנציונאליות ולא קונבנציונאליות" לניטרול מתקפה אמריקאית אפשרית. בין היתר, הזכיר היומון, תקיפת אינטרסים אמריקאיים ברחבי העולם. בכיר במשמרות המהפכה, אחמד מוחמדזאדה, איים  כי 150 אלף חיילים אמריקאיים מצויים בטווח האש של איראן וכי מתקפה אמריקאית תביא לשיבוש מעבר הנפט מהמפרץ הפרסי ולפגיעה ישירה בישראל.

כיהאן (איראן), 23.7.08; צבח-י צאדק (איראן), 21.7.08

 

אחמדי-נז'אד: לא ניסוג מזכותנו להתגרען

בנאום ששודר בכלי התקשורת באיראן, הצהיר הנשיא אחמדי-נז'אד, כי איראן לא תיסוג "במילימטר" ולא תוותר על זכותה הבלתי ניתנת לערעור לפתח טכנולוגיה גרעינית. הוא הוסיף כי איש אינו יכול להציב תנאים בפני איראן, ואם יוחלט על כאלו, אזי איראן היא שצריכה להציבם.

פארס (איראן), 23.7.08

 

מצרים: פעילות דיפלומטית נמרצת לתמיכה בסודאן

מצרים הורתה לדיפלומטים שלה לפעול לגיבוש גוש בינלאומי לתמיכה בסודאן מול בית המשפט הפלילי הבינ"ל. נשיא מצרים, חוסני מבארכ, קיים אתמול ביקור פתע באיטליה כדי לדון עם ראש הממשלה ברלוסקוני בדרישת בית המשפט לעצור את נשיא סודאן בשיר. בנוסף לכך, ממשלת מצרים העמידה מומחים למשפט בינ"ל לרשות מזכ"ל הליגה הערבית, עמר מוסא, לשם סיוע או ייעוץ משפטי שיידרש להם למניעת מעצר בשיר.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 23.7.08

 

בית המשפט הבינ"ל סולל את הדרך לכיבוש סודאן

אל-ערב אל-יום (ירדן), 23.7.08/ חצ'יר אל-חמירי 

 

ברק אובאמה בעיראק

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 23.7.08  

 

סודאן: לא די בהקפאת ההליכים נגד בשיר

נאפע עלי נאפע, יועצו המדיני הבכיר של נשיא סודאן עמר אל-בשיר, אמר כי ח'רטום לא תסתפק בהקפאת ההליכים בבית המשפט הפלילי הבינלאומי נגד בשיר וראשי המשטר, וכי יש לפעול לבטלם כליל. בשיר יחל היום ביקור בן יומיים בחבל דארפור שנועד להראות שתושבי החבל תומכים בו.

אל-חיאת (לונדון), אל-ראי אל-עאם (סודאן), 23.7.08 

 

אימן נור: מובארכ פועל למניעת שחרורי

ד"ר אימן נור, ראש מפלגת "אל-ע'ד" האופוזיציונית במצרים, הכלוא על עבירות זיוף בחירות, מחה על כך שלא נכלל בין האסירים שזכו לחנינה לרגל יום השנה למהפכת יולי. באגרת שכתב טען כי החנינה כללה אפילו אסירים היושבים בכלא בגין עבירות רצח וריגול, ואי שחרורו נובע מהתערבות ישירה של הנשיא מובארכ.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 23.7.08

 

[האפיפיור בנדיקטוס ה-16 בעיני קריקטוריסט עיראקי]

 www.arabcartoon.net, 23.7.08/ אמיר תקי עג'אם (עיראק)

 

יומון מצרי ממסדי בשבח פיגוע הטרקטור בירושלים

מאמר המערכת ביומון הממסדי המצרי אל-גמהוריה, שיבח את פיגוע הטרקטור בירושלים וטען כי "ההתנגדות הפלסטינית מוציאה משורותיה דור אחר דור של לוחמים המסרבים להיכנע ומניפים את נס ההתנגדות – יהא המחיר אשר יהא." לדברי המאמר, " האזרח הפלסטיני, שמת מות קדושים אמש, לאחר שפגע ב-19 ישראלים, הוא לא הראשון ולא האחרון בסדרה ארוכה של אנשי ההתנגדות המוכנים להרוג למען האדמה והמקומות הקדושים – אפילו באמצעות טרקטור".

אל-גמהוריה (מצרים), 23.7.08

 

סמיר ג'עג'ע: סוריה מונעת העברת חוות שבעא לריבונות לבנון

סמיר ג'עג'ע ,ממנהיגי "כוחות ה-14 במרץ", אמר כי דבריו של שה"ח הסורי, וליד אל-מועלם, לפיהם מסירת חוות שבעא לחסות האו"ם לא תסיים את הכיבוש, "מנוגדים להיגיון". לדבריו, מה שמונע את העברת חוות שבעא לריבונות לבנונית הוא סירובה של סוריה לרישום הגבולות בין לבנון לסוריה.

אל-נהאר (לבנון), 23.7.08