המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 17.7.2008
17/7/2008

מה חדש? סיכום יומי 17.7.2008

 

בתקציר: יומון איראני: ממשלת האחדות בלבנון לא תשים קץ למשבר * הפגנה קופטית מול הבית הלבן * הליגה הערבית מסתייגת מהתביעה נגד נשיא סודאן *  בכיר איראני על יכולות יצור הטילים של איראן  * החל משפטם של עצורי "הצהרת דמשק" * עיראק: מעצבים דגל חדש * אימן נור לקה בליבו בכלאו

 

פתוא רשמית במצרים: "אישה לא יכולה לעמוד בראש מדינה"

דאר אל-אפתאא', המוסד המצרי הרשמי לפרסום פסקי הלכה, בראשות המופתי הראשי של מצרים, הד"ר עלי גומעה, פרסם פתוא הקובעת כי אישה אינה יכולה לעמוד בראש מדינה וכי תפקיד זה שמור אך ורק לגברים. בפתוא נכתב כי בשריעה [ההלכה המוסלמית] אין כל מניעה  שאישה תהנה מזכויות פוליטיות כלליות, כמו הזכות לבחור ולהיבחר והזכות למלא תפקידים פוליטיים, "מלבד התפקיד של ראשות המדינה. זאת, משום [שהתפקיד של] ראשות המדינה כולל גם את הזכות והחובה להוביל את הציבור בתפילה, דבר שרק גבר יכול לבצע". פתוא זו נתפסת כיישור קו עם עמדת האחים המוסלמים בעניין זה.

אל-מצריון (מצרים), 17.7.08

 

נשיא לבנון: גאים לקבל את פני השבים מכלא הכיבוש

בטקס קבלת פניהם של סמיר קונטאר וארבעת האסירים הלבנונים הנוספים ששוחררו מישראל, אמר נשיא לבנון, מישל סולימאן, אמר כי זכותה של לבנון להחזיר את אדמותיה הכבושות בכל האמצעים האפשריים והלגיטימיים. לדבריו, לבנון חשה היום גאווה כשהיא מקבלת את פניהם של לוחמי ההתנגדות השבים מבתי הכלא של הכיבוש ואת השהידים שגופותיהם חוזרות אל אדמת המולדת אותה הם פדו בדם ובשהאדה. סולימאן בירך את ההתנגדות [קרי, חזבאללה] על ההישג החדש הזה.

/www.hizbollah.tv , 16.7.08

 

יומון איראני: הקמת ממשלת האחדות בלבנון רק דוחה המשבר הבא

מאמר המערכת ביומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי טען כי למרות הקמת ממשלת האחדות בלבנון לא נפתרו חילוקי הדעות בין הפלגים הפוליטיים במדינה שהביאו לפרוץ המשבר הקודם בלבנון, וייתכן כי חילוקי דעות אלה לא ייפתרו לעולם. היומון העריך כי הקמת ממשלת האחדות רק דוחה לזמן מה את פריצתו של המשבר הבא.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 17.7.08

 

האסיר הלבנוני המשוחרר עובר מהכלא הישראלי למחנה האיראני

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 16.7.08/ אמג'ד רסמי

 

הפגנת מחאה גדולה של קופטים בארה"ב

מאות אנשים השתתפו אתמול בהפגנת מחאה של ארגוני הקופטים בארה"ב מול הבית הלבן בוושינגטון. המפגינים מחו על הרג נוצרים, שריפת כנסיות, אונס נערות נוצריות וחטיפת נזירים במצרים. ראש האגודה הקופטית בוושינגטון, מוריס צאדק, האשים את הנשיא מובארכ בביצוע פשעים נגד המיעוט הקופטי במצרים בסיוע מנגנוני הביטחון וקרא להעמידו לדין בבית הדין הבינ"ל. לדבריו, מוסד אל-אזהר מסית את המוסלמים לשרוף כנסיות ולהרוג נוצרים. בתגובה לדברים אלה, הביע הפטריארך הקופטי באבא שנודה, את אמונו ואמון כל הקופטים במצרים בנשיא מובארכ ובנאמנותו לכלל המצרים – מוסלמים ונוצרים כאחד.

www.aafaq.org ; אל-אהראם (מצרים), 17.7.08

 

הפרלמנט הסודאני: אין לשתף פעולה עם בית המשפט הבינלאומי

בתום ישיבת חירום קרא הפרלמנט הסודאני לממשלת סודאן שלא לשתף פעולה עם בית המשפט הפלילי הבינלאומי, לנוכח העובדה שסודאן לא חתומה על אמנת רומא המהווה את מקור הסמכות לפעילותו של בית משפט זה. הפרלמנט הסודאני הזהיר כי האשמת בכירי המשטר הסודאני תצית מלחמות אזרחים בסודאן, תגרום לשיסוי שבטים זה בזה, ואף תאיים על המעבר לדמוקרטיה ועל ביסוס החירויות במדינה.

אל-איאם (סודאן), 17.7.08

 

הליגה הערבית מסתייגת מהתביעה נגד נשיא סודאן

מזכ"ל הליגה הערבית, עמר מוסא, הסתייג מכתב האישום שהגיש התובע הכללי בבית המשפט הפלילי הבינלאומי נגד נשיא סודאן בשיר באומרו כי "איננו משוכנעים שהצעדים שנקט בית המשפט הבינ"ל נלמדו היטב". עוד אמר מוסא במסיבת עיתונאים בקהיר אתמול (16.7.08) כי אם המשבר בין בית המשפט הבינ"ל לבין ממשלת סודאן לא ייפתר בדרכי שלום, יהיו לכך השלכות חמורות עבור מדינות ערב. מוסא עתיד לבקר בח'רטום ביום א' הקרוב (20.7.08), לשם התייעצויות עם ממשלת סודאן בנוגע למשבר.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), אל-צחאפה (סודאן), 17.7.08

 

סוריה: כתב האישום נגד נשיא סודאן – תקדים מסוכן
שה"ח הסורי, וליד אל-מועלם, הודיע אתמול לשגריר סודאן בדמשק כי סוריה מגנה את החלטת התובע הכללי של ביהמ"ש הפלילי הבינ"ל להגיש כתב אישום נגד נשיא סודאן, והיא סבורה כי ביהמ"ש חרג מסמכויותיו. לדברי אל-מועלם, ההחלטה מהווה תקדים מסוכן שאין להרשותו ביחסים הבינ"ל, ונועדה לערער את יציבותה של סודאן ולהכשיל את הניסיונות להשכין שלום בדארפור.
אל-ת'ורה (סוריה), 17.7.08

 

מקורות צרפתיים: ייתכן ואיראן לא תידרש להפסיק את העשרת האורניום

מקורות צרפתיים העריכו כי בפגישה שתיערך בז'נבה מחר (18.7.08) בין נציגים של האיחוד האירופי ושל החברות הקבועות במועצת הביטחון לבין מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, סעיד ג'לילי, יידונו התנאים למו"מ עתידי ואפשר שאיראן לא תידרש להפסיק את העשרת האורניום כתנאי לניהול המו"מ. ואולם, איראן תידרש להימנע מהפעלת צנטריפוגות חדשות, בתמורה לאי הטלת סנקציות חדשות עליה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 17.7.08

 

בכיר איראני: לאיראן אין מגבלה בייצור המוני של טילים

בנאום בכנס בסיג', אמר סגן שר ההגנה האיראני, נאסרללה עזתי, כי לתעשיית הטילים של איראן יש כושר ייצור המוני. עוד אמר כי לטילי השיהאב 3, המגיעים לטווח של יותר מ-2000 ק"מ, יש יכולת דיוק גבוהה מאוד וכי איראן מפתחת טילי קרקע-ים, טילי שיוט חכמים, טילי ים-ים וטילי חוף-ים. הוא ציין כי טילי השיוט השונים, שנורו לאחרונה בתמרון ופגעו במטרות בעומק המפרץ הפרסי, הם מתוצרת איראן.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 17.7.08

 

איראן צועדת נגד הזרם

אל-וטן (כווית), 16.7.08/ עלי פרזאת 

 

סוריה: נפתח משפטם של עצורי "הצהרת דמשק"
גורמי אופוזיציה סוריים דיווחו כי אתמול (16.7.08) נפתח בביה"ד הפלילי בדמשק משפטם של עצורי "הצהרת דמשק", ונערכה ישיבה חשאית במהלכה נחקרו העצורים והכחישו את ההאשמות המיוחסות להם. עוד נמסר כי הישיבה הפומבית הראשונה של ביה"ד תיערך ב-30 ביולי 2008
www.syriahr.com, 16.7.08  

 

מצרים: אימן נור לקה בהתקף לב בכלא

הד"ר אימן נור, מייסד מפלגת "אל-ע'ד" האופוזיציונית היושב בכלא, לקה בליבו ביום שני (14.7.08) והובהל לבית החולים "קצר אל-עיני". לאחר טיפול ובדיקות, שוחרר נור מבית החולים והוחזר לכלא.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 17.7.08

 

 עיראק - בין הפטיש האמריקאי לסדן האיראני

אל-ג'רידה (כווית), 16.7.08

 

תחרות לעיצוב דגל חדש בעיראק

הפרלמנט העיראקי הכריז על תחרות לעיצוב דגל חדש לעיראק וקרא לכלל התושבים, ובפרט לאמנים שבהם, להגיש הצעות עד סוף ספטמבר 2008. בתחילת השנה הכריז הפרלמנט על תחרות דומה לעיצוב דגל זמני, שבעקבותיה הושמטו מהדגל הקודם שלושת הכוכבים שהיו בו.

אל-צבאח (עיראק), 16.7.08