המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 16.7.2008
16/7/2008

מה חדש? סיכום יומי 16.7.2008

 

בתקציר: שוטרות עיראקיות למאבק בנשים מפגעות * חובת לבוש צנוע על עובדי בתי"ח בסעודיה * סרקוזי תובע מסוריה קיום יחסים דיפלומטיים עם לבנון * דיון חירום בפרלמנט הסודאני בתביעה נגד הנשיא * נפתחה הוועידה לשיח הבין-דתי במדריד * סרט תגובה מצרי לסרט איראני נגד סאדאת

 

אסד: סוריה קיבלה התחייבות לנסיגה מלאה מהגולן

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, אמר בראיון טלוויזיוני, כי קבלת הפנים החמה לה זכה בפריז לא נבעה משינוי בעמדותיה של סוריה, אלא מתמורה במדיניותה של אירופה, לאחר שזו איבדה אמון בחזון הממשל האמריקאי, שפגע באינטרסים המערביים במזה"ת. לדבריו, סרקוזי לא ביקש מסוריה לפרק את הברית עם איראן, אלא הגיע למסקנה שמדיניות של בידוד איננה מועילה ומוטב לפעול מול איראן במישור המדיני. באשר לנושא ההתנגדות אמר אסד, כי אין לסוריה צורך בהתנגדות בשעה שהמצב משתנה לטובתה. בהתאם לכך פתחה סוריה במו"מ עם ישראל, לאחר שקיבלה התחייבות לנסיגה מלאה מהגולן. 

אל-בעת' (סוריה), 16.7.08

 

מקור צרפתי: סרקוזי תבע מסוריה קשרים דיפלומטיים עם לבנון

מקור צרפתי אמר ליומון אל-שרק אל-אוסט, כי אמיר קטר נכח בפגישה המרובעת בפריס בה השתתפו גם נשיא צרפת, סרקוזי, נשיא לבנון, מישל סולימאן ונשיא סוריה בשאר אל-אסד כדי שיהיה עד להתחייבותו של אסד לכונן קשרים דיפלומטיים עם לבנון. לדברי המקור, סרקוזי התנה את ביקורו בדמשק בהצהרה סורית רשמית בנושא זה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 16.7.08 

 

מדריד: נפתחה הוועידה העולמית לשיח בין הדתות

הוועידה העולמית לשיח בין שלוש הדתות המונותיאיסטיות נפתחה היום (16.7.08) בארמונו של מלך ספרד, חואן קרלוס, בהשתתפות אנשי דת משלוש הדתות. הוועידה צפויה להימשך שלושה ימים.

אל-וטן (סעודיה), 16.7.08.

 

כוח שיטור נשי בעיראק יפעל נגד נשים מתאבדות

במחוז דיאלא הוכרז (15.7.08) על הקמת כוח שיטור נשי בשם "אחיות עיראק" להתמודדות עם ריבוי  פיגועי ההתאבדות מצד נשים במחוז ובצל הערכות בדבר הכפלה של מספר המתאבדות עד סוף 2008. כוח השיטור יכלול תחילה את 200 בוגרות המחזור הראשון של קורס הכשרה בן ארבעה ימים.

www.elaph.com, 15.7.08

 

[בעקבות ועידת מדינות הים התיכון]: סרקוזי

חולש על הים התיכון למורת רוחה של ארה"ב 

אל-ביאן (איחוד האמירויות), 16.7.08/ חסן אידלבי

 

הגבלות לבוש על עובדות בתי החולים בסעודיה

משרד הבריאות הסעודי הורה בחוזר ששלח לבתי החולים הממשלתיים במדינה, להטיל הגבלות לבוש על הנשים העובדות בהם כדי שלא יפתו את החולים. על הנשים ללבוש תלבושת אחידה, אסור להן לנעול נעלי עקב או למרוח לק על הציפורניים.

אל-מדינה (סעודיה),  15.7.08

 

סודאן: דיון חירום בפרלמנט בנושא התביעה נגד הנשיא

הפרלמנט הסודאני יקיים היום (16.7.08) ישיבת חירום לדיון בתגובה לתביעה כנגד הנשיא בשיר בבית המשפט הפלילי הבינלאומי. סלבה קיר, ראש התנועה העממית לשחרור סודאן, אמר כי הגשת התביעה היא מעשה שיעיב על תהליכי השלום בסודאן וקרא לקהילה הבינ"ל להפסיק את כל הצעדים נגד בשיר.

אל-סודאני (סודאן), 16.7.08  

 

שר החוץ המצרי מזהיר מהשלכות העמדת בשיר לדין         

אחמד אבו אל-ע'יט, שר החוץ המצרי, הזהיר מפני טיפול בלתי אחראי במצב בסודאן, שעלול להוביל ל"הידרדרות המצב הביטחוני ולערעור היציבות המדינית בסודאן". בכך רמז לתביעה שהוגשה בבית המשפט הפלילי הבינ"ל כנד נשיא סודאן, בשיר. לדבריו, "פיתרון מדיני למשבר דארפור הוא הערובה האמיתית היחידה להשגת הצדק שכולם חפצים בו."

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 16.7.08 

 

בית המשפט הפלילי הבינ"ל;

מימין: ]הטיפול[ במדינות ערב; ומשמאל: ]הטיפול[ במדינות המערב 

אח'באר אל-ערב (איחוד האמירויות), 15.7.08/ עאמר אל-זועבי

 

[על פרשיית בשיר ובית המשפט הבינ"ל]: גורל סודאן כגורל עיראק

אל-חיאת (לונדון), 16.7.08/ חביב חדאד 

 

 סרט נגד ח'ומיני - התשובה המצרית לסרט האיראני נגד סאדאת

מחמד חסן אל-אלפי, עורך עיתון המפל"ד במצרים, "אל-וטני אל-יום", וחבר וועדת ההסברה של המפלגה, אמר לאתר האינטרנט של ערוץ אל-ערביה, כי בכוונתו ליצור סרט בשם "ח'ומיני – אמאם הדם", כתגובה לסרט האיראני "חיסול פרעה", המציג את הנשיא המצרי המנוח אנואר סאדאת כבוגד. אל-אלפי אמר כי כבר החל בכתיבת התסריט שיראה איך השפיעה האידיאולוגיה הקיצונית של ח'ומיני על רוצחי סאדאת.

www.alarabiya.net , 14.7.08

 

אל-בשיר רוכב על הפיל שעליו כתוב "ח'רטום" בעוד

שבית המשפט הפלילי הבינ"ל מכין את חבל התלייה שלו

אל-וטן (קטר), 16.7.08/ אילי צליבא 

 

 יומון איראני: למעלה מ-14 מיליון איראנים שרויים בעוני מוחלט

מאמר המערכת ביומון ג'ומהורי-י אסלאמי, התומך בהאשמי רפסנג'אני, יריבו הפוליטי העיקרי של אחמדי-נז'אד, דחה את ההערכה לפיה מספר האיראנים החיים מתחת לקו העוני המוחלט (2 דולר ליום), הוא 14 מיליון וטען כי שכרם היומי של למעלה מ-14 מיליון איראנים הוא לכל היותר כ-1.20$. לפכיך מספר החיים בעוני מוחלט גדול מ-14 מיליון.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 15.7.08