המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 15.7.2008
15/7/2008

מה חדש? סיכום יומי 15.7.2008

 

בתקציר: בגדד: הוחלף שמה של כיכר עבד אל-נאצר * פתוא בסעודיה: אסור לאקדמאים לחבוש כובעים מרובעים * המחלוקות שקדמו לסיכומי ועידת הים התיכון * הליגה הערבית תדון במצב בסודאן * פקיסטאן: חשש מפני פיגוע גדול נגד מטרות אמריקאיות * גרמניה מחדשת את קשרים עם סוריה

 

עיריית בגדד לא רוצה רחוב ע"ש ערפאת

עיריית בגדד הגישה למועצת העירייה רשימה של רחובות וככרות מרכזיים שאת שמותיהם "הבלתי רצויים" היא מבקשת לשנות. ברשימה להחלפה כלולים רחוב ערפאת ורחוב מחמד אל-דורה. יצוין כי שמה של ככר גמאל עבד אל-נאצר כבר הוסב לככר המלך פייסל הראשון ושמו של רחוב גמאל עבד אל-נאצר שונה לרחוב מחמד מהדי אל-ג'ואהרי, המשורר העיראקי המפורסם.

אל-צבאח (בגדד), 15.7.08

 

יומון איראני משבח את הישגי חזבאללה

במלאת שנתיים למלחמת לבנון 2006, טען היומון כיהאן, המקורב למנהיג העליון  עלי ח'אמנאי, כי חזבאללה הצליח לעמוד מול ישראל בזכות מסירת הנפש [שהאדה] וכי עסקת חילופי השבויים והסכם דוחא הם שני ניצחונות גדולים שהשיג הארגון תוך חודשיים.
כיהאן (איראן), 12.7.08

 

מתנגד משטר באיראן: קרוב רגע ההכרעה האיראנית

העיתונאי ומתנגד המשטר האיראני, אחמד זידאבאדי, העריך כי הסיכויים לפרוץ מלחמה הם 50:50. לדבריו, חרף משיכת הזמן האיראנית במשבר הגרעין, קרוב הרגע בו יצטרך המשטר למסור את תשובתו הברורה למערב. להערכתו, אם איראן תתעקש על המשך מדיניותה הנוכחית בפגישה הקרובה בין סעיד ג'לילי, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן, לבין הממונה על מדיניות החוץ באיחוד האירופי, חאוויר סולאנה, היא צפויה לסנקציות נוספות, ואם אלה לא ישפיעו -  תפרוץ מלחמה.

רוז (איראן), 10.7.08

 

 פתוא בסעודיה: סטודנטים לא יחבשו כובעים מרובעים

המופתי ד"ר מחמד בן עבד אללה אל-הבדאן מסעודיה, המפקח על האתר הסעודי www.islamlight.net, פרסם פתוא, בה קבע כי מטעמים של הידמות לכופרים, אסור למוסלמים לחבוש כובע מרובע, אותו נוהגים בוגרי אוניברסיטה לחבוש בטקס חלוקת התעודות.

www.islamlight.net, 13.7.08

 

תת שר ההגנה האיראני: התמרון הצבאי חיזק את מעמדנו

תת שר ההגנה האיראני, נצראאלה עזתי, קבע כי התמרון הצבאי שערכה איראן חיזק את מעמדה בשיחות הגרעין עם המערב.

טהראן טיימס, פרס טי וי (איראן), 14.7.08

 

יחידה חדשה במשמרות המהפכה תפקח על פעילות כוחות זרים

במסגרת הארגון מחדש במשמרות המהפכה, דווח על הקמת יחידה חדשה במחוז הורמוזגאן (דרום איראן וצפון המפרץ הפרסי) שמטרתה פיקוח מיוחד על פעילות כוחות זרים במפרץ הפרסי. בכיר במשמרות המהפכה, ח'ליל רסתגאר, אמר כי 'המשמרות', הצבא והבסיג', המוצבים בקרבת המפרץ הפרסי, נכונים לבצע פעולות מסירת נפש (שהאדה) כדי להגן על ערכי המהפכה האסלאמית ומטרותיה.

מהר (איראן), 14.7.08

 

המופתי של סעודיה: אין להאשים אינטלקטואלים סעודיים בכפירה
המופתי של סעודיה, השיח' עבד אל-עזיז אאל אל-שיח', הזהיר מפני האשמת בעלי טורים סעודיים בכפירה, ואמר כי "האשמת אינטלקטואלים בכפירה איננו אחד מעקרונות הדת." לדבריו, יש לברר בוודאות עם בעל הטור מה הייתה כוונתו במאמר, בטרם האשמתו בכפירה. דבריו נאמרו על רקע פתוא שפרסם לאחרונה השיח' הסעודי, עבד אל-רחמן אל-בראכ, אשר האשים שני בעלי טורים סעודיים בכפירה.
אל-חיאת (לונדון), 14.7.08

 

איש דת סעודי שיעי: לאיראן זכות לפגוע באינטרסים אמריקאים אם תותקף

איש הדת השיעי הסעודי, נמר באקר אל-נאמר, הגן בדרשה שנשא (11.7.08) על תכנית הגרעין האיראנית, וטען כי במידה שאיראן תותקף, יש לה זכות לסגור את מיצרי הורמז, להרוס את "הישות הציונית", לפגוע בבסיסים אמריקאיים באזור המזה"ת ובאינטרסים של ארה"ב "בכל מקום".

www.aafaq.org, 14.7.08.

 

ועידת הים התיכון: הערבים סירבו להגדרת ישראל כמדינה לאומית יהודית

היומון "אל-שרק אל-אוסט" דייווח מפי מקורות צרפתיים על שלוש מחלוקות מרכזיות בדיונים על הודעת הסיכום של ועידת האיחוד למען הים התיכון: מדינות אירופה סירבו לבקשת מדינות ערב כי לליגה הערבית יהיה מעמד של משקיפה בפורום; בלחץ הפלסטינים ובתמיכת מדינות ערב הוסרה בסעיף שתי המדינות – פלסטינית ויהודית – הגדרת ישראל כמדינה לאומית יהודית. הוזכר רק המו"מ בין הפלסטינים לישראל ובין סוריה לישראל; מחלוקת שלישית, הקשורה למנגנון קבלת ההחלטות, תידון במועד אחר. צוין גם כי סוריה עמדה על הנוסח לפיו היא וישראל חידשו את המו"מ לשלום לפי עקרונות ועידת מדריד.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 15.7.08

 

הסכם צבאי-טכני בין סעודיה לרוסיה
הנסיך בנדר בן סולטאן בן עבד אל-עזיז, מזכ"ל מועצת הביטחון הלאומית הסעודית, וולדימיר פוטין, ראש ממשלת רוסיה, חתמו אתמול (14.7.08) על הסכם שיתוף פעולה צבאי וטכנולוגי בין סעודיה לרוסיה. בכיר רוסי דיווח כי ההסכם מהווה פתח להסכמים צבאיים נוספים, במסגרתם תצייד רוסיה את סעודיה במסוקים ובטכנולוגיות צבאיות מתוצרתה.
אל-חיאת (לונדון), 15.7.08

 

פקיסטאן: חשש מפני פיגוע גדול נגד מטרות אמריקאיות

ראש ממשלת פקיסטאן, יוסף רצ'א ג'ילאני, הצהיר אתמול במסיבת עיתונאים (14.7.08) כי לוחמים מאפגניסטאן, מצ'צ'ניה וממדינות נוספות נמצאים בגבול בין פקיסטאן לאפגניסטאן וקיים חשש כי הם מתכננים פיגוע בסדר גודל של ה-11 בספטמבר נגד מטרות אמריקאיות.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 15.7.08

 

נחתמה עיסקת גז בין איראן לרוסיה

איראן חתמה עם ענקית הגז הרוסית גזפרום על הסכם לפיתוח שדות נפט וגז באיראן, שינוע הנפט מהים הכספי לים עומאן, העברת טכנולוגיה ובניית בית זיקוק בצפון איראן.

טהראן טיימס (איראן) 15.7.2008

 

בית המשפט הפלילי הבינ"ל פועל למעצר הנשיא הסודאני

אל-מדינה (סעודיה), 14.7.08/ עלאא' אל-לקטה

 

עיראק: ההסכם ארוך הטווח אינו על סדר היום

דובר ממשלת עיראק, עלי אל-דבאע', אמר כי ייתכן והחתימה על ההסכם האסטרטגי עם וושינגטון תידחה לשנה הבאה - לאחר הבחירות לנשיאות בארה"ב -  וכיום דנים במזכר הבנה לטווח הקצר. לדבריו,   מתכוונים הכוחות העיראקיים, בהתאם לתכנית הממשלה, לקבל את האחריות הביטחונית על ה-Green Zone בסוף שנת 2008. היועץ לביטחון לאומי של עיראק, מופק אל-רוביעי, אמר כי הכוחות העיראקיים מבצעים עתה למעלה מ- 75% מהפעילות הצבאית במדינה ובקרוב מאוד יוכלו להישען על עצמם בלבד.

אל-מדא (עיראק), אל-צבאח (עיראק) 14.7.08

 

אל-חיאת: קשרים אסטרטגיים בין סוריה לצרפת

בכיר סורי אמר ליומון "אל-חיאת", כי מזכ"ל הנשיאות הצרפתי, קלוד גיאן, נפגש עם אסד בפריס (14.7.08) והשניים דנו בהידוק הקשרים בין שתי המדינות ובהגדרתם כקשרים אסטרטגיים.

אל-חיאת (לונדון), 15.7.08

 

עיראק: סמכות הלכתית שיעית קוראת להפרדת הדת מהמדינה

איאתאללה מחמד אסחאק אל-פיאצ' - אחד מארבעה חכמי ההלכה השיעיים הבכירים באל-נג'ף, הכפופים לאיאתאללה עלי סיסתאני - פרסם אתמול (14.7.08) פסק הלכה, הקורא להפרדת הדת מהמדינה משום שהפוליטיקה מבוססת לרוב על "תחבולה, שקר ואינטרסים אישיים צרים" ולא יתכן שמקור סמכות יהיה דתי ופוליטי בו זמנית. העיתון "אל-קודס אל-ערבי" מציין כי עמדה זו היא ביטוי ראשון להתנגדות מקורות הסמכות הדתיים באל-נג'ף לעקרון "שלטון חכם ההלכה" המיושם באיראן, והיא מהווה קריאת תגר נגד המפלגות הדתיות השיעיות בעיראק.

אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 15.7.08

 

ניסויי הטילים האיראני [עבודת פוטושופ]

אל-וטן (סעודיה), 14.7.08/ ג'האד עוורתאני

 

גרמניה מחדשת את קשריה עם סוריה

שר הפנים  הסורי, בסאם עבד אל-מג'יד, ושר הפנים הגרמני, וולפגנג שויבלה בברלין, חתמו על הסכמים לחילופי פליטים ומבוקשים, ולהידוק היחסים בין מנגנוני הביטחון, לשם מאבק בטרור ובפשע המאורגן בשתי המדינות. דובר ממשלת גרמניה, תומאס שטג, אמר כי נכונותו של אסד להכיר בלבנון, היא שהובילה לפגישה בינו לבין קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, בשולי ועידת מדינות הים התיכון בפריז. לדבריו, גרמניה ועוד מדינות אירופאיות סבורות כי יש לשתף את סוריה בפתרון המשבר במזרח התיכון.

אל-חיאת (לונדון), 15.7.08

 

הנהגה קולקטיבית לזרם הצדרי בעיראק

מנהיג הזרם הצדרי, מוקתדא אל-צדר, הכריז (13.7.08) על הקמת הנהגה קולקטיבית לזרם הצדרי, הכוללת עשרה מעוזריו המדיניים והדתיים וחברי פרלמנט מהגוש הצדרי. המהלך נועד לגבש את הזרם הצדרי לאחר המהלומות שספג לאחרונה בכמה מחוזות, ולחזק את השפעתו הפליטית לקראת הבחירות למועצות המחוזיות בעיראק.

www.elaph.com, 13.7.08 

 

הליגה הערבית תדון במצב בסודאן

בתגובה להגשת כתב האישום נגד נשיא סודאן, עמר אל-בשיר, בבית המשפט הפלילי הבינ"ל בהאג, הכריז עלי אל-צאדק, דובר משרד החוץ הסודאני, כי ממשלת סודאן אינה מכירה בהחלטות בית המשפט הבינ"ל ולא תשתף עמו פעולה, וכי הגשת כתב האישום תשפיע לרעה על המצב בדארפור ובמדינות נוספות באפריקה. סגן נשיא סודאן, עלי עת'מאן טה, אמר כי עיתוי הגשת כתב האישום אינו מקרי, וכי מטרת התובע בבית המשפט הבינ"ל, לואיס אוקמפו, היא לעצור את תהליך השלום. שרי החוץ של הליגה הערבית ייתכנסו (ב-19.7.08) בקהיר לדיון בהתפתחויות האחרונות בסודאן ובדארפור. הכינוס ייערך לבקשת סודאן וחמש מדינות נוספות -  מצרים, סעודיה, לוב, לבנון ופלסטין. סמיר חוסני, מנהל מחלקת שיתוף הפעולה האפריקאי-ערבי בליגה הערבית, הזהיר אתמול (14.7.08) בקהיר שהגשת כתב האישום  תשפיע לרעה על המצב בדארפור. בח'רטום נערכו אתמול הפגנות תמיכה בנשיא בשיר, באחת מהן התדפקו מפגינים על שערי שגרירות בריטניה, אך הסתלקו משם משהתברר כי אין בשגרירות איש.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), אל-סודאני (סודאן), 15.7.08

 

ראש ממשלת לבנון פואד אל-סניורה נושא בידו מזוודת

נפץ עליה כתוב: "ממשלת האחדות הלאומית"

אל-דסתור (ירדן), 14.7.08/ ג'לאל אל-רפאעי

 

אל-סיאסה: קצינים מסוריה ומוונצואלה השתתפו בתמרונים האיראניים

היומון הכוויתי "אל-סיאסה" דיווח כי במסגרת השת"פ הצבאי והמודיעני בין איראן, סוריה וונצואלה, השתתפו קצינים מסוריה ומוונצואלה בתמרונים האיראניים, בסוף השבוע שעבר. לדברי היומון, קצינים מיחידת הטילים של משמרות המהפכה באיראן השתתפו גם הם בתמרונים שערכה ונצואלה לאחרונה.

אל-סיאסה (כווית), 15.7.08.