המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 26.6.2008
26/6/2008

מה חדש? סיכום יומי 26.6.2008

 

בתקציר: מאות פעילי אל-קאעדה נעצרו בסעודיה * חרם פלסטיני על כנס בתוניסיה, בשל הזמנת ישראלים * אופוזיציונר לבנוני: סעודיה וארה"ב מחבלות בהסכם דוחה * "יתכן ביטול ביה"ד הבינ"ל לרצח אל-חרירי" * שבועון איראני: ישראל נכנעה לחמאס * אנשי דת איראניים: יש תועלת במלקות וקטיעת ידיים * אחמדי-נז'אד: אנחנו מביאים לעולם תקווה

 

למעלה מ-500 פעילי אל-קאעדה נעצרו בסעודיה

משרד הפנים הסעודי דיווח (25.6.08) על מעצר 520 פעילי אל-קאעדה שתכננו לפגוע במפעלי נפט ובמוקדים כלכליים באזור המזרחי בסעודיה. עפ"י הדיווח, נתפס מנהיג התא שנשא מסר מאימן אל-ט'ואהרי, בו הוא מדרבן את הפעילים לאסוף כספים ומבטיח לגייס מוג'אהדון מעיראק, מאפגניסטין ומצפון אפריקה, כדי לפגוע במתקני הנפט ובכוחות הביטחון הסעודיים. בין העצורים כחמישים מנהלי אתרי אינטרנט המפיצים רעיונות קיצוניים והמעודדים טרור.

אל-וטן (סעודיה), אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 26.6.08.

 

חרם פלסטיני על כינוס בתוניסיה בשל השתתפות ישראל

מנהל אגודת הגיאוגרפים הפלסטיניים וראש החוג לגיאוגרפיה באוניברסיטת "אל-קדס", ד"ר מוסלם אבו אל-חלו, הודיע לאגודת הגיאוגרפים התוניסאים כי האגודה שבראשה הוא עומד מחרימה כינוס בין-לאומי של גיאוגרפים המתקיים בתוניסיה בשל השתתפות ישראל. לטענת אל-חלו, הנציגים הישראליים הם קציני צבא שביצעו "פשעי מלחמה" נגד הפלסטינים.

אל-חיאת (לונדון), 26.6.08

 

אופוזיציונר לבנוני: סעודיה וארה"ב פועלות לטירפוד הסכם דוחה

נאצר קנדיל, חבר הפרלמנט הלבנוני לשעבר, המזוהה עם האופוזיציה, אמר במסיבת עיתונאים, כי סעודיה וארה"ב החליטו  לחבל בהסכם דוחה וכי האירועים האלימים הפנימיים בלבנון והקמפיין נגד שיפור היחסים בין סוריה לבין צרפת הינם ביטוי לאותה החלטה. לדבריו,  פואד אל-סניורה, וליד ג'ונבלט והקבוצות הנאמנות להם מבצעים החלטה זו בחסות המודיעין הסעודי. בצפון לבנון ובאזור הבקאע.

http://www.hizbollah.tv/, 24.6.08

 

אל-שרע: התרנו לפקחי סבא"א לבקר רק באתר שהותקף

סגן נשיא סוריה, פארוק אל-שרע, אמר בראיון לערוץ "אל-מנאר" כי סוריה התירה לפקחי סבא"א לבקר רק באתר שהותקף ע"י ישראל, חרף בקשתם לבקר בשלושה אתרים נוספים.

http://syriatruth.org/Al-Hakikah, 26.4.08

 

מקור צרפתי: יתכן ביטול ביה"ד הבינ"ל לרצח אל-חרירי

היומון הלבנוני, אל-ספיר דיווח כי מקור צרפתי בכיר אמר שאין לשלול הסכם קרוב בו תבוא לקיצה סוגיית בית הדין הבינ"ל לרצח אל-חרירי, אולם הדבר תלוי בשינוי שתעשה סוריה במדיניותה.

אל-ספיר (לבנון), 26.6.08

 

המשך האירועים האלימים בלבנון

היומון הלבנוני אל-נהאר דיווח כי אתמול (.0825.6)  שרפו אנשים מג'בל מחסן (עלאוים) רכוש  של תושבי תבאנה (סונים) וכי האחרונים הגיבו בשריפת רכוש של עלאוים. בתוך כך, ממשיכים כוחות ה-14 במרץ להאשים את חזבאללה בניסיון להשתלט על המדינה ולדברי סמיר ג'עג'ע עוצר חזבאללה אזרחים לבנונים באזורים קסרואן ומתן (אזורים במרכז לבנון בהם יש רוב נוצרי), דבר המעיד כי קמה בלבנון "מדינת חזבאללה" העוקבת אחר כל פרט וקבוצה ופוגעת בזכויותיהם של האזרחים.

אל-נהאר, אל-מסתקבל (לבנון), 26.6.08

 

שבועון איראני: ישראל נכנעה לחמאס

מאמר בשבועון משמרות המהפכה האיראניים, צבח-י צאדק, טען כי הסכם הרגיעה בין ישראל לחמאס מהווה כניעה של ישראל לחמאס; ההסכם מלמד על הלגיטימיות והעצמה של שלטון חמאס ועל היחלשות הציר הישראלי-אמריקאי באזור.

צבח-י צאדק (איראן), 23.6.2008

 

לאריג'אני מזהיר: צעדים של המערב נגד איראן יעלו לו ביוקר

יו"ר המג'לס האיראני, עלי לאריג'אני, הזהיר את ממשלות המערב לבל תנקוטנה צעדים נגד איראן משום שהם "יעלו להן ביוקר". לדבריו, הנהלותו של המערב הביאה אותו למבוי סתום במזה"ת וקרב רגע ההכרעה. הוא המליץ למדינות המערב להתייחס ברצינות לאזהרתו של מזכ"ל סבא"א, אל-בראדעי, כי יום לאחר שתותקף, תחל איראן בייצור הפצצה הגרעינית אותה היא מסוגלת להשלים תוך זמן קצר.

אירנא (איראן), 25.6.2008; אל-ראיה (קטר), 22.6.08

 

אנשי דת איראניים: מלקות וקטיעת ידיים – עונשים מועילים

ראש הרשות השופטת באיראן, איתאללה מחמוד האשמי שאהרודי, אמר כי עונש המלקות הוא "אחד העונשים הצודקים והראויים ביותר", והוא אלטרנטיבה ראויה למעצר, כיוון שעונש זה משפיע רק על הנאשם ולא על משפחתו. דרשן התפילה בשיראז (דרום איראן), איתאללה האירי שיראזי, הצר על כך שעונש קטיעת הידיים לא חל על גנבים, כיוון שהדבר היה מצמצם את היקף התופעה. 

רוז (איראן), 26.6.2008; איסנא (איראן), 23.6.2008

 

"ביקור רגיש"

אל-איאם (רש"פ), 26.6.08

 

אחמדי-נז'אד: דרכה של איראן ממלאת את העולם תקווה

בנאום בכרמנשאה (מערב איראן) הצהיר נשיא איראן, מחמוד אחמדי-נז'אד, כי "האימפריה האמריקאית הגיעה לסוף דרכה" ונוכחותה בגבולות איראן היא "סוג של התאבדות."  עוד אמר כי "האויבים לעולם לא יצליחו לבלום את תוכניתנו הגרעינית גם אם יסגרו את כל הדלתות בפני איראן וכי "איומים ולחץ מצד המעצמות הבריוניות לא יצילו אותן מאיתנו." לדבריו, ההתקדמות והשגשוג של איראן ממלאים את אומות העולם תקווה ופותחים "דרך חדשה לאנושות המיואשת."

אירנא (איראן), 26.6.2008

 

איראן: הכחשה לשמועה על נרמול יחסים עם ארה"ב

מקורות איראניים דחו את השמועות בדבר פתיחת משרד אינטרסים אמריקאים בטהראן, והבהירו כי פשעי ארה"ב נגד איראן ותמיכתה בישראל מונעות את האפשרות לדון בחידוש היחסים עם איראן.

פארס, טהראן טיימס (איראן), 26.6.2008

 

צעדים נגד פעילי זכויות אדם ואקדמאים באיראן

בית המשפט באיראן גזר 11 שנות מאסר על יו"ר הארגון להגנה על זכויות האדם בכורדיסטאן, מוחמד צאדק קאבודוואנד, שנעצר ביולי 2007; חמש שנות מאסר וגירוש לארדביל (צפון איראן) הוטלו על פעילת זכויות הנשים, האנא עבדי (בת 22), בגין "פגיעה בביטחון הלאומי";  שני מרצים מהפקולטה להנדסה באוניברסיטה בטהראן נעצרו באשמת ריגול לטובת מדינה זרה.

רוז (איראן), 19,26.6.2008, רג'א ניוז (איראן), 25.6.2008

 

"המשטרים הערביים והעמים"

 

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 25.6.08